Režie:
Julie TaymorKamera:
Bruno DelbonnelHudba:
Elliot GoldenthalHrají:
Jim Sturgess, Evan Rachel Wood, Dana Fuchs, Joe Anderson, Martin Luther, T.V. Carpio, Eddie Izzard, Bono, Jacob Pitts, Dylan Baker, Lynn Cohen, Harry Lennix (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Rozverný, bizarní a velice teatrální, takový je převratný muzikál společnosti Revolution Studios Across the Universe, který se zrodil v hlavách známé režisérky a scénáristky Julie Taymor (Frida, Titus, broadwayský muzikálový hit Lví král, inscenace Mozartovy Kouzelné flétny pro Metropolitní operu v New Yorku) a scénáristů Dicka Clementa a Iana La Frenaise, ve kterém se pojí originální příběh s 33 revolučními skladbami - mezi něž patří „Hey Jude“, „I Am the Walrus“ a „All You Need Is Love“ - které utvářely celou generaci. „Chtěli jsme vytvořit původní muzikál pouze za použití skladeb skupiny Beatles.“
Milostný příběh, zasazený do divokých šedesátých let plných protiválečných demonstrací, meditací a rock'n'rollu, se odehrává v Greenwich Village, bouřlivých ulicích Detroitu i na vietnamských bojištích. Milenci Jude a Lucy, jejichž láska je od začátku odsouzena k neúspěchu, jsou spolu s malou skupinkou přátel a hudebníků vtaženi do víru počínajícího protiválečného a protikulturního hnutí. Průvodci jim jsou „Dr. Robert“ a „Mr. Kite“. Síly, které se vymykají jejich kontrole, nakonec oba milence rozdělí, čímž je donutí, aby se navzdory všem překážkám pokusili znovu najít jeden k druhému cestu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (382)
Legenda se z tohohle muzikálu asi nikdy nestane, ale fanoušky Beatles a romantiky potěší a ostatní snad neurazí. Použité písničky byly vybrány velmi pečlvě, ani by mě nenapadlo, že by se pomocí nich dal téměř seskládat nějaký příběh. Navíc coververze jsou ve většině případů povedené a u několika písniček dokonce perfektní (gospelové "Let It Be" nebo třeba nádherné "If I Fell") a znalce potěší i všudypřítomné narážky na Beatlsácké texty a jména z písní ("How did Prudence come in?"... "She came in through the bathroom window."). ()
Janis Joplin, Jimi Hendrix a dokonce i Joe Cocker, takže co se muziky týká paráda. Verze Let it be i Come together jsou udělané hodně citově a nápaditě. Jenže pozor, jak je první půlka dokonalá a parádní scéna střídá druhou (přičemž já vrchol našel u příchodu ke strýčku Samovi), tak druhá už malinko upadá, což je škoda. Ty písničky a ani ta úžasná kamera už není taková, ale hlavně už tomu chybí ty nápady jako prohlídka vojáků. Přesto je příběh i postavy pořád na vysoké úrovni a mě film vzal hodně. Parádní zážitek a ano....ten konec je sladší než kdyby jste snědli cukřenku.Plnou teda ale ()
Překvapení roku. U Across the Universe je důležité, jak moc rádi máte Beatles, respektive jak moc rádi je máte od jejich pátého alba, a jak moc vám vadí, když si s těmi písničkami někdo pohraje. Julie Taymor a celý její tvůrčí tým prokázal neuvěřitelnou kreativitu, když z asi 30ti songů vytvořil sice prostinký, ale v detailech působivý příběh, který stojí právě na práci jak s texty, tak s hudbou. Film doslova přetíká stovkou různých nápadů a nevím, co bych zde upřednostnil dříve. I Want You, kde jsem si nevím proč vzpomněl zrovna na Hair, nebo gospelovou Let It Be, která mě málem rozplakala, či snad Strawberry Fields Forever, kde jsem si zase vzpomněl na The Wall? Ne že by šlo o nějaké vykrádání, jen tím chci říct, že bych s trochou tolerance zařadil Across the Universe k výše zmíněným skvostům. ()
Julie Taymor vsadila na neznámé tváře a tato sázka se ji krutě vymstila. Právě herecké výkony, které tolik zdobily takový Moulin Rouge, lámou vaz nadmíru sympatickému muzikálu. Další vráskou na dokonalé fasádě beatlásáckého muzikálu je hollywoodská naleštěnost a naivnost, čímž mám namysli hlavně dialogy a nepísňové epizody. Moc režisérce nepomáhají ani jednoduché beatlesácké texty, díky kterým je výsledný obraz ještě klouzavější a povrchnější. Na druhou stránku malířského plátna musím dodat, že přezpívané a upravené písně od Beatles se značně povedly (mluví k Vám právě ortodoxní fanda Liverpoolských hošanů), tudíž písničkové výstupy mají fantastický tah na bránu, alespoň pro mě. Díky své plakátovitosti (což se dá omluvit, jistou optikou nahlížení na celý příběh) jsem se nemohl zbavit dojmu, že drtivou většinu dramatických scén jsem už někde viděl, a taky že viděl! Svoji fantazii jako by si nechávala právě na taneční výstupy. Dlouhou životnost tomuto filmu nedávám, brzy se na něj zapomene, ale vůči scéně "jahodové proklamace" by to bylo značně nespravedlivé, neboť ta byla jako tsunami nápadů a působivosti. I přes moje zásadní výtky, mi zůstává tento pokus o "revoluci" mnohem sympatičtější, než jiné a možná i lepší filmy. Vlasy zůstaly nepřekonány, ale jako mírně nadprůměrná alternativa chutná báječně. PS: Chtělo by to druhou projekci, neboť doteď mám chuť vzpívat...All you need is love, tadadadáá... ()
Blu-ray/// Obsazení 7/10 Děj 7/10 Hudba 9/10 Efekty 7/10/// +Evan Rachel Wood, písničky, hudba, texty písniček, příběh, osudy postav, hodně zvláštní vizuální kabátek -těžko hledat nějaký výraznější zápor, snad jen doba ve které se film odehrává mě moc nezajímá, ani mě neoslovila a moc se o ni nezajímám/// Na Across the Universe jsem byl hodně zvědavý a jsem nakonec rád, že mi to i celkem sedlo. Písničky jsou moc hezké, chytlavé, je jich hodně, vlastně tam jsou skoro pořád a tak ta okolní příběhová vata, která je spíš nezajímavá tolik nenudí. Vlastně ani nemá možnost. Hodně mi to hlavně romaticko-tragickou atmosférou připomnělo velmi kvalitní Molin Rouge. I ty písničky a zpěv mi to hodně připomínali. S tímto filmem jsem tedy spokojen a navíc kvalita modrého disku je tu hodně znát./// Celkem 74%/// ()
Galerie (22)
Zajímavosti (19)
- Salma Hayek výslovně požádala o to, aby se ve filmu objevila. Když režisérka Julie Taymor zmínila roli v Bang Bang Shoot Shoot Nurse, Hayeková odpověděla: "Jen JEDNU ze sester, Julie?" (don corleone)
- Uprostřed písně "With A Little Help from My Friends" se hudba změní na cover verzi písně, kterou dělal Joe Cocker, který se také nakrátko ve filmu objeví. Tato verze byla také použita jako ústřední píseň pro televizní show "Báječná léta" (The Wonder Years, 1988). (don corleone)
- Stařík v přístavu vypraví Judeovi při vydávání výplaty o tom, jak snil, že až mu bude 64, tak bude daleko od Liverpoolu. Jde o narážku na název písničky "When I'm Sixty-Four" z alba "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band". (zigot7)
Reklama