poster

Mapa zámořských objevů (TV film)

Drama / Psychologický

Československo, 1978, 97 min

Komentáře uživatelů k filmu (25)

  • kleopatra
    *****

    Mapa zámořských objevů je ve své podstatě velmi podobná Lítosti, k níž stejně tak napsal scénář Jiří Hubač. I tady jde opět o skřípající komunikaci mezi otcem a synem. Otec, středoškolský kantor, který nechce být diktátorem, je jak mezi dvěma mlýnskými kameny, protože dík svému laskavému a tolerantnímu přístupu ke zvlčilým studentům nemá zbla respektu a neocení to ani jeho syn, naopak je mu za vysmívaného otce trapně a přitom by tak rád zapadl mezi třídní "elitu". Půvab všech postav je v tom, že jsou z masa a kostí a schopné vzbudit když ne souhlas tak pochopení. Scénář disponuje výroky, při nichž se derou slzy do očí, zvláště pak jsou-li pronášeny Vlastimilem Brodským, jehož člověčí herectví unáší i bere dech.(7.3.2007)

  • LiVentura
    ***

    Obsazení fantastické, ale cosi mi tam chybelo.!(24.8.2014)

  • WANDRWALL
    ***

    Bohužel takových měkkých učitelů a učitelek je ve školství i dnes stále moc. Jejich děti se za ně stydí a často se s tím studem vyrovnávají po zbytek svého života. Hubač to ví, Hubač to proto i napsal. I mě učila učitelka, kdy jsme jí sami diktovali známky, jinak by letěla z okna a to se jí nechtělo, tak nám raději dávala známky jaké jsme si přáli.(4.7.2011)

  • Aky
    ****

    Nemám Hubače pro jeho zřejmě nezvladatelný sklon ke sladkosti příliš v lásce. Tohle je ovšem kousek, který škoda, že zapadl. Když je něco tak dobře napsané a zahrané, nevadí ani, že na zdi visí Husák a kantoři se důsledně i v soukromí oslovují "soudruhu".(14.9.2014)

  • Snorlax
    *****

    Hubač a není co dodávat. Snad jen, že ten závěr, když promlouvá profesor Barchánek ke svým studentům, má koule Johna Holmese.(27.12.2014)

  • raroh
    ****

    Ačkoliv mi Hubačovy scénáře přijdou často dosti vykonstruované s hodně moralizátorskými sklony, tato inscenace vychází z reality dost (což jako bývalý učitel, nota bene historie, snad mohu posoudit) s velmi dobře vybranými typy hlavních představitelů (Brodský jako učitel v důchodu, Hrušinský jako pragmatický ředitel, Sovák jako zdánlivě bodrý školník). Škoda, že scénář nezískal plně filmovou podobu, ale pouze v podobě televizní hry.(19.2.2012)

  • Šandík
    ****

    Výborná komorní záležitost, které k plnému hodnocení chybí pouze zajímavější kamera a méně televizní produkce. 80%(12.2.2012)

  • mchnk
    ****

    Mistrně zvládnutá inscenace od prvního do posledního tvůrce. Generační skok od obdivu k nenávisti, smysluplnost jedince, podrobení se nutnému, odvaha vše vzdát, ale i skvělá sonda do školství sedmdesátých let. Je zde vše. Možná toho filozofování tápajícího profesora dějepisu bylo až příliš, ovšem vše je vyváženo ukázkovým zpracováním s minimem prostředků a výtečnou hudbou. Rudlu, jako profesora matematiky a ředitele, bych u tabule asi neustál.(25.8.2014)

  • blackrain
    *****

    Pan profesor v podání vynikajícího a lidského Vlastimila Brodského byl skutečně moc měkký. Vedly ho k to mu okolnosti, o kterých se během sledování příběhu dozvíme, ale i bez toho si nedokážu představit, že by někdy byl k žákům a studentům přísný. Pan profesor chvilkami působil jako z jiného světa. Bylo to přístupem a ideemi, kterými se řídil. Proto s ním mohli studenti snadno manipulovat. Taky jsem měla pár takových učitelů. Bylo mi jich v podstatě líto.(13.2.2012)

  • argenson
    ****

    Píšou rok 78, ale Dlouhý má kabát a šálu, který jako kdyby koupil včera v C&A.(20.1.2015)

  • hous.enka
    ****

    + jedna hvězda za Bróďu. Jinak ano, mohlo to být trochu svižnější, ale televizní tvorba se obvykle odvíjí spíš v pomalejším tempu, takže mi to zásadně nevadilo. A ten silnej závěr se opravdu povedl - Grant. Velkej Grant. Pěkně.(12.2.2012)

  • L_O_U_S
    *****

    „V té naší tiché profesi zažíváme spíš víc proher než vítězství.“ Na tuhle inscenaci jsem narazil kdysi dávno při přepínání kanálů. S pomocí uživatelů ČSFD se mi podařilo dopídit se názvu a pak už stačilo jen čekat na reprízu. Mapa zámořských objevů je velice silným příběhem učitele, který doplácí na to, čeho by si okolí mělo vážit nejvíce – na pochopení a dobrotu, které se ale bohužel odrážejí v holubičí povaze. Někteří studenti to ocení v pozdějším věku, jiní nikdy. Jako v učiteli ve mně poselství, která pronáší zejména excelentní Vlastimil Brodský (ale i upřímný Rudolf Hrušínský), docela silně rezonují. (979.)(25.8.2014)

  • ainny
    ****

    Musím se přiznat, že mě zdejší hodnocení docela překvapilo. Říkala jsem si, že tu se svými 4* budu za exota. A ono ejhle. Ani zdaleka nejsem jediná. Pamatuju si tuhle inscenaci z doby, kdy měla premiéru a už tenkrát se mi líbila. Dílem asi pro její herecké obsazení, dílem pro parádně nazpívanou Bídu s nouzí a v neposlední řadě proto, že pana Hubače a jeho styl vyprávění prostě můžu.(24.8.2012)

  • Master19
    ****

    Pravděpodobně nikdy nekončící povzdechnutí nad zkažeností mládeže plynule přechází v dojemný příběh stárnoucího učitele dějepisu. Minimalisticky, ale citlivě pojatý příběh se dle mého gusta na konci snaží být až příliš srdceryvným (viz. student, co ho odvedlo gestapo), nicméně Vlastimil Brodský to (na rozdíl od jiných) v klidu ustojí. Za zmínku stojí i pěkná postava Jiřího Sováka - školník a jakýsi nadhazovač na Brodského hluboké "returny". Celkově vzato, z dnešního pohledu trochu okoralé, ale myšlenky... ty jsou věčné.(3.3.2009)

  • sator
    *****

    Ze začátku mi to přišlo trochu falešné ale později to byl jeden zásah za druhým a pan Brodský v jednom z nejlepších výkonu zbaven- mě neznámým Kubečkem- "broďovštiny"...Sovák vtipně uzemňoval někdy příliš filozoficky zaměřeného Brodského...(25.8.2014)

  • vitekpe
    *****

    Skvele zahrane od vsech zucastnenych, uveritelne. Brodsky, Adamova, Hrusinsky...ale i Pavelka nebo Dlouhy v tech svych rolich pitomecku... Chybelo malo do absolutniho hodnoceni. Poucne. 5-(23.4.2015)

  • Bohemák
    ****

    Pro mě je Mistr Hubač občas trochu Bloumač. A to je tenhle případ: hezký příběh o slušném člověku, kterého svět vyloženě nesemele... Ale kdyby ubyly dramatické pauzy, mohlo to být o 40 minut kratší. Ale kdyby se takovéhle věci točily i teď, byl bych moc rád.(2.2.2012)

  • baxz
    ****

    Místy zdlouhavé, sem tam nějaká nelogičnost v ději, mladí představitelé rebelů nejsou dvakrát přesvědčiví a rebelští, ale jinak slušná tv inscenace na citové téma střetu různých generací a životního poučení. Za zmínku stojí klasicky výborný výkon herců V.Brodského, R.Hrušinského a J.Sováka ve vedlejší roli školníka. Debut před kamerou pro Jana Čenského a Bohumila Klepla.(26.1.2010)

  • karlee
    ***

    Není to zle natočené a zahrané, ale trochu schematické a šustící papírem.(13.2.2012)

  • Schlierkamp
    ****

    Československý televizní film podle scénáře J. Hubače vyprávějící o starostech středoškolského učitele dějepisu Barchánka, jenž učí i svého jediného dospívajícího syna. Do role profesora historie byl obsazen V. Brodský, jenž díky svým filozofickým postupům a nepříjemnému zážitku v minulosti je ke studentům příliš benevolentní, což si adolescenti včetně jeho syna V. Dlouhého mylně vykládají jako slabost. K přísnějším trestům za neukázněnost Barchánka neustále vybízí ředitel ústavu, ledově chladný R. Hrušínský nebo prchlivý školník J. Sovák. Přestože mezi Brodského studenty patří neukáznění výrostci (do školy ve staré rachotině jezdící, těžkej frajer O. Pavelka, M. Stropnický, chvalitebný ze zkoušení o zámořských objevech a ještě k nim do třídy chodil J. Čenský), moudrý kantor si jde svoji cestou a nakonec opět nalezne svou ztracenou autoritu jak ve třídě, tak zejména u syna. Ve vedlejších rolích se představí J. Adamová, jako příliš starostlivá matka a J. Klem v roli elegantního fyzikáře. Jak už je zvykem, jeden z nejlepších českých scénaristů J. Hubač dokázal opět napsat poutavý příběh s morálním poselstvím a stvořit opravdové postavy, jež nějakým způsobem vzbuzují emoce. Jeho dílo opět nezklamalo, navíc podpořené předními hereckými osobnostmi se opět dá směle zařadit ke klenotům československé televizní tvorby.(26.5.2015)

<< předchozí 1 2