Reklama

Reklama

Chiméry Jana a Evy Švankmajerových

  • Francie Les Chiméres des Švankmajer (více)

Obsahy(1)

Světoznámý český filmař a jeho žena – výtvarnice očima francouzských dokumentaristů. Jméno Jana Švankmajera najdeme ve všech světových encyklopediích - a zdaleka ne jen těch, které jsou specializovány na umění. Jeho surrealistické vize, v nichž většinou animuje živé herce a zároveň různé předměty, získaly v zahraničí zřejmě větší věhlas než u nás doma. Za komunistického režimu totiž Švankmajer nebyl žádoucím tvůrcem. Z jeho filmů jmenujme alespoň tituly Don Šajn, Zánik domu Usherů, Kyvadlo, jáma a naděje, Něco z Alenky, Otesánek. Retrospektivu díla Jana Švankmajera spolu s dokumentem (jenž vznikl ve francouzsko-české koprodukci) lze považovat za malou splátku obrovského dluhu, který vůči tomuto umělci dodnes naše společnost má. (Česká televize)

(více)

Recenze (8)

MajklCZsk 

všechny recenze uživatele

Nedokážu se ubránit myšlení, že všechny ty pocty chvály, všechny velké počty hvězd, které sem různí uživatelé dávají, jsou pouze pro ústřední dvojici manželů Švankmajerových, kteří jsou v tomto dokumentu opravdu skvělí. Ale co dokument jako celek? Co ta příšerná animovaná intermezza, která se snaží napodobit Švankmajerův styl a vůbec se jim nedaří? Co ty hloupé otázky, na něž se autoři ptají? Co celková nezaujatost tématem? To, že filmaři vůbec nejdou do hloubky, a nebýt Švankmajerových, kteří mluví typicky do hloubky, jelikož je to jejich přirozeností, bychom se pravděpodobně nic nedozvěděli? Protože celý dokument zkrátka klouže jen po povrchu? To je to, co mi na Chimérách Jana a Evy Švankmajerových vadí nejvíce a chyb by se našlo daleko více. Samostatné výpovědí manželů jsou geniální. Dokument jako celek je trapný. ()

ledzepfan 

všechny recenze uživatele

Paráda.. Jan a Eva jsou (teda jako byli :/ ) krásně sehraná dvojka které ten militantní surrealismus šlapal jako hodinky. Na to je radost se dívat..... Sláva (a všechna moc) imaginaci! ()

Reklama

fragre 

všechny recenze uživatele

Manželský pár, který skrze svou tvorbu udělal umělěcký útvar ze svých životů. Je škoda, že paní Švankmajerová, která byla trochu ve stínu svého chotě, se nedostala k větší spolupráci s filmem. Její podíl na animáku Jsouc na řece mlynář jeden vypadal tak slibně... ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

O surrealistické podstatě pohádek už asi bylo napsáno dost - a pohádkami nemyslím jen Otesánka, ale všechny pohádky z celého světa. Erotika, fantazie, sny... je toho moc, čeho se pokoušel zmocnit. Švankmajerův obecný důraz na význam a jeho vlastní výzkum taktilního světa je dosud nedoceněný. (I Otesánek, dříve něž jí, se dotýká.) ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

Živoucí plastický portrét dvojice, pro kterou je tvorba synonymem bytí naživu. Jeden z dokumentů, které ve vás vyvolají dojem, že jste objekt jeho zájmu opravdu poznali, dělaný z lásky k němu a stejnou lásku vzbuzující. Bez mluvících hlav moudrých starců nabízejících prefabrikované rozbory a vysvětlení (která nezřídka vypovídají víc o vysvětlujících než o vysvětlovaném), zato s bohatými možnostmi nahlédnout do tvůrčího procesu a málem do hlav samotných manželů Švankmajerových. Vtipné, hravé, věcné, svižné, atmosférické, elegantní. ()

Galerie (10)

Reklama

Reklama