Režie:
Zdeněk Podskalský st.Kamera:
Ivan ŠlapetaHudba:
Vítězslav HádlHrají:
Hana Zagorová, Josef Abrhám, Juraj Kukura, Waldemar Matuška, Laďka Kozderková, Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák, Petr Čepek, Jiří Korn, Jiří Schelinger (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Začínající scenárista Jíša napsal scénář, který je sondou do života současné vesnice a měl by podat pravdivý obraz prostého venkovského života. Krátce nato se dozví, že jeho scénář byl přijat a režisér už vybírá herce do hlavních i vedlejších rolí. Jíša vzápětí zjistí, že jeho ryze realistické dílo bylo přepsáno a pojato jako velkolepá revuální show plná písniček a tance. Filmaři se záhy odeberou do vesničky Lipovec, aby tu za vydatné pomoci místních obyvatel začali natáčet. Hrdinou jejich příběhu je elegantní pyrotechnik Ticháček, který nastupuje v místním JZD, aby progresivní metodou hnojení dopomohl k vyšším výnosům. Ubytuje se u manželů Lukešových a při procházce po okolí vesnice se seznámí se sympatickou učitelkou Eliškou, která miluje majitele místního zámečku Pavla Lenského. Seznámí se také s hajným Kalinou, který bedlivě střeží nevinnost svých tří dcer a střelbou zahání na útěk všechny nápadníky, kteří se často velmi rafinovanými způsoby pokouší přiblížit k hájovně. To vše doprovázeno, ke zděšení scenáristy Jíši, zpěvem, tancem a rozjásanou atmosférou velké revue. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (441)
Nevím, jestli je to má nejoblíbenější hudební komedie, ale vždy měla, má a mít bude čestné místo v mém srdci. Svěrák a Smoljak tu předvedli to nejlepší, co uměli. Scénář je plný nádherných vtipů, dvojsmyslů a nápadů, které jinde neuvidíte. Vágner, Uhlíř, Skoumal a Hádl napsali skvělou hudbu, kterou si dodnes čas od času zpívám a pouštím. Obrovské množství legendárních herců, mezi kterými vyniká pochopitelně Matuška s Abrhámem, ale ani další se nemaj za co stydět. ()
Jednoznačně nejslabší film autorského tandemu Svěrák & Smoljak, velmi ho sráží hlavně taneční a hudební kusy estrádní éry normalizačních sedmdesátých a osmdesátých let (mimo jedné čestné výjimky - píseň Nech brouka žít se povedla i s tou uvozující pasáží s Goethovou citací...). Zrazující je totiž sám koncept celého projektu - jedná-li se o parodii budovatelských agitek a přiblblé normalizační bezduché zábavy, nesmí být ve výsledku také normalizační bezduchou zábavou. Žánr hudební komedie s desítkami vyprázdněných figurek showbyznysu je prostě vyžilý formát, který naštěstí odnesl čas. Komedii Trhák zachraňuje tradiční skvělé herecké obsazení (úvodní scéna castingu je spolu s předčasným výbuchem vesnické návsi vrcholem celého filmu), slušná porce fórků a gagů, zajímavý nápad (jakéhosi metafilmu o vzniku filmu) a kdyby se z Trháku vystřihaly (skoro) všechny hudební a taneční čísla, zřejmě by šlo o další skvělou (tentokrát krátkometrážní) komedii z pera klasiků českého filmového humoru... ()
Mnohými nedoceněný film, který se zcela vyrovná jiným z per tvůrčí dvojice Smoljak+Svěrák. A ta herecká celonárodní sešlost...a ty geniální fórky...A pak, skorem se mi zdá, že udělat z komouše blbce a natočit ostrou satiru na podmínky na socialistické vesnici, kterou pustí do kin, může vyžadovat větší umění než hrát si na zhrzenou oběť režimu..."Já jsem tady inkognito, neb kraviček mi líto, já tady... (vypadlo mi)..ju, já tu jen inseminuju...". ()
Jedná se o zaručeně nejdivnější film, pod který se kdy vůbec podepsal Svěrák se Smoljakem. Jenže skutečnost, že v roce 1980 do jednoho filmu dokázali nalákat tolik postav jak filmového, tak hudebního průmyslu tehdejší doby ve spojení s dnes již legendární muzikou, dokazuje, že i nejdivnější film této dvojky, je pořád hodně dobrá zábava, u které se budete smát od shora dolů. ()
nostalgické 2* tahle hudební komedie mě nikdy k srdci nepřirostla a snad nikdy jsem ji neviděl v jednom kuse. A i když má nezapomenutelné scénky plné hlášek, tak já ji nedokážu dát ani tři hvězdičky. Do reprízy se nejspíš už nedokopu a pro mě za mě mohla v tom trezoru i zůstat ;-). [ PŘÍBĚH: 1 /// SMYSL: 0 /// ATMOSFÉRA: 1 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 1 /// NÁLADA: 2 /// ART: 0 /// STYL: 1 /// CASTING: 1 (3*MAX) ] ()
Galerie (22)
Zajímavosti (28)
- Jde o čtvrtý divácky nejúspěšnější společný film dvojice Ladislav Smoljak a Zdeněk Svěrák, do konce roku 1987 na něj přišlo do českých i slovenských kin celkem 975 tisíc diváků. Úspěšnější byly jenom Jáchyme, hoď ho do stroje! (1974) – 2,91 mil., Marečku, podejte mi pero! (1976) – 2,04 mil. a Vrchní, prchni! (1980) – 1,53 mil. Až za Trhákem skončily Na samotě u lesa (1976) – 943 tis., Jára Cimrman, ležící, spící (1983) – 620 tis., Rozpuštěný a vypuštěný (1984) – 451 tis., Kulový blesk (1978) – 449 tis. a poslední Nejistá sezóna (1987). (charles3)
- Zdeněk Svěrák s Ladislavem Smoljakem nebyli s Trhákem příliš spokojeni. Napsali ho kvůli Podskalskému, který po nich chtěl muzikál. Na scénář neměli moc času a poté se za to, že takový film napsali, styděli. Až později Zdeněk Svěrák řekl, že už mu Trhák tolik nevadí. Některé scénky si prý dokonce oblíbil. (Pierre)
- Postava Lenského byla psána na tělo Karlu Gottovi, který ji odmítl. Poté režisér Podskalský uvažoval obsadit do této role francouzského šansoniéra Gilberta Bécauda, který ji přijal s podmínkou, že k složí hudbu. Ačkoliv netrval na vysokém honoráři (původních dvě tisíc franků snížil o polovinu), na Barrandově to zamítli s odůvodněním nedostatku financí. (Willy Kufalt)
Reklama