Reklama

Reklama

Trhák

  • angličtina Blockbuster
TV spot 2
Komedie / Hudební
Československo, 1980, 94 min (Alternativní 91 min)

Kamera:

Ivan Šlapeta

Hrají:

Hana Zagorová, Josef Abrhám, Juraj Kukura, Waldemar Matuška, Laďka Kozderková, Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák, Petr Čepek, Jiří Korn, Jiří Schelinger (více)
(další profese)

VOD (1)

Obsahy(1)

Začínající scenárista Jíša napsal scénář, který je sondou do života současné vesnice a měl by podat pravdivý obraz prostého venkovského života. Krátce nato se dozví, že jeho scénář byl přijat a režisér už vybírá herce do hlavních i vedlejších rolí. Jíša vzápětí zjistí, že jeho ryze realistické dílo bylo přepsáno a pojato jako velkolepá revuální show plná písniček a tance. Filmaři se záhy odeberou do vesničky Lipovec, aby tu za vydatné pomoci místních obyvatel začali natáčet. Hrdinou jejich příběhu je elegantní pyrotechnik Ticháček, který nastupuje v místním JZD, aby progresivní metodou hnojení dopomohl k vyšším výnosům. Ubytuje se u manželů Lukešových a při procházce po okolí vesnice se seznámí se sympatickou učitelkou Eliškou, která miluje majitele místního zámečku Pavla Lenského. Seznámí se také s hajným Kalinou, který bedlivě střeží nevinnost svých tří dcer a střelbou zahání na útěk všechny nápadníky, kteří se často velmi rafinovanými způsoby pokouší přiblížit k hájovně. To vše doprovázeno, ke zděšení scenáristy Jíši, zpěvem, tancem a rozjásanou atmosférou velké revue. (TV Nova)

(více)

Videa (3)

TV spot 2

Recenze (441)

Ištván87 

všechny recenze uživatele

To nízké hodnocení tady opravdu nechápu, a měli bychom se za něj stydět, poněvadž tohle je jedna z nejoriginálnějších, nejvtipnějších a příběhově nejpropracovanějších českých komedií. Pokud někoho zajímá, jak to vypadá při natáčení filmu, resp. jakou asi ujde cestu od scénáře po premiéru, tak tohle bohatě stačí. Takhle nějak si představuju tvorbu těch dnešních Hollywoodských velkofilmů, jen tam má producent podstatně větší úlohu, než geniální Petr Čepek zde. Hlášky v tomhle filmu jsou nezapomenutelné a vražedné, písničky vám uvíznou v hlavě a herci přesně vědí, co mají hrát. Pohled Petra Čepka na Ladislava Smoljaka těsně po výbuchu je neskutečný. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Trhák je pro mně těžko zařaditelná věc. Sice je to z pera Smoljaka se Svěrákem, přesto je to takové divně jézeďácky popově socialistické. Jistě, bylo tam pár vtipných míst a Dáda klapka byla sexy, ale ta muzika... Nech brouka žít a další hity z filmu si sice už našly místo coby známé šlágry z filmu, nenutily mne však shánět soundtrack či si je doma při práci popěvovat... Já nějak ty osmdesátky nemám rád. Kníráči a kotleťáci v kozačkách, ty široké límečky a kravaty.. Hanička Zagorová s další plejádou socialistických popových hvězd... Prostě podivná změť čehosi co u mne vzbuzuje dojem, že stejně jako filmovému Svěrákovi do scénáři neustále kdosi kecal až z jeho námětu vznikl úplně jiný a přeoraný film, - že se tak dělo možná i ve skutečnosti... A některým rádobyvtipným vložkám jsem se nejen nesmál, ale nechtělo se mi věřit, že jsou z per obou pánů.. Např. Jan Hraběta s kraví hlavou volající: Já nejsem býk, já jsem agronom... U mne je to bohužel jen za dvě larvící se kukly. * * ()

Reklama

Šandík 

všechny recenze uživatele

Excelentní ukázka toho, že Podskalský byl skutečně pouze velmi průměrný režisér. Vedle několika opravdu nadprůměrných filmů (a je jich určitě méně než prstů na jedné ruce) natočil desítky velmi nezajímavých dílek, které sice byly mnohdy velmi zvláštní, ale vždy spolehlivě průměrné. Buďto šlo o bláznivé "komedie" (Velká filmová loupež) jimiž se ZP zřejmě snažil navázat na filmy pánů Lipského či Vorlíčka, ale které připomínaly spíše onen nejmenovaný cukrářský výtvor pejska a kočičky, nebo o bezstarostné, dějově notně pitomoučké hudební komedie (Noc na Karlštejně, Sedm žen Alfonse Karáska), či o podobně dějově "komplikované" "komedie" televizní (Ohnivé ženy, Křtiny). Trhák je do jisté míry mixem všech těchto "žánrů". To, že nakonec nejde o úplný blábol je zjevně především dílem Smoljaka a Svěráka, jejichž scénář nabídl řadu skutečně kongeniálních fórů a také roztomilý satirický podtext. Naopak Podskalského záliba v hudební komedii film sráží do neuvěřitelného marasmu. Je znát, že se mu ty neuvěřitelné, normalizačním popem zrozené a uhnětené hudebně-pěvecké kreace vlastně líbily, což parodický potenciál filmu zcela neutralizuje... Podobně jako sběratel sádrových trpaslíků se jim Podskalský sice vysmívá a paroduje je, ale přitom je ve skrytu duše má rád a velmi si jich váží... Na závěr si dovolím malé srovnání s formálně příbuzným filmovým opusem, totiž s poslední (Sklepáckou) částí filmu "Pražská pětka" s názvem "Na brigádě". Na daleko menší ploše a s daleko menšími náklady než "Trhák" představuje "Na brigádě" ve všech směrech o dva řády zajímavější podívanou. Přitom by v případě "Trháku" asi stačilo zdánlivě málo... Sám Podskalský byl musel celý ten film brát o dost méně vážně... Zajímavé komentáře: Marigold, Radek99 ()

Phobia 

všechny recenze uživatele

Dodnes pamatuju, jak jsem s kamarády puberťáky krákorala "Nech brouka žíííít..." a hopsala přitom na jedné noze jako invalidní baletka, v pokusu napodobit praštěnou choreografii z filmu. Ovšem netuším, jestli by mi "Trhák" přišel tolik vtipný také dnes... Dost možná bych se smála i víc - jen jiným věcem. EDIT 2012: Zvyšuju hodnocení, je to srandovnější, než jsem si zapamatovala ze svých spratkovských let:-). Vivat Čepek! 75% ()

Gianni_B 

všechny recenze uživatele

Tento film je jako manifest postmoderny v československé kinematografii. Pojďte se podívat, jak ten váš námětek dostává švih :) Velmi vhodně zvolený rámec natáčení filmu poskytuje možnost nechronologického vyprávění (neboť scény filmu se v drtivé většině nenatáčejí v pořadí, v jakém se budou vyskytovat ve filmu), zároveň si tím tvůrci pořizují jakési alibi - jakékoli použité klišé není chybou skutečných tvůrců, ale fiktivních postav. Zároveň tu nacházíme odkazy na popkulturu (ABBA) i na kutluru takzvaně "vysokou" (Prodaná nevěsta, Goethe). Vrcholem filmu je scéna strašidelného lesa, kde se v typicky postmoderní pastiši objevují trpaslíci ze Sněhurky, Švanda dudák, Zvíře z jakési francouzské verze Krásky a Zvířete (dokonce ve francouzském znění s titulky) nebo Ivan Mládek zpívající Jóžina z bažin. Když připočtu množství výborných vtipů, jaké najdeme vůbec v málokteré komedii, přestává vadit, že v druhé polovině film poněkud ztrácí tempo. A navíc - tempo přece neztrácí Podskalského Trhák, nýbrž Kohoutkův "trhák". Tady jsem chtěl jít poněkud do hloubky :) Zajímavé komentáře: fruitbueno ()

Galerie (22)

Zajímavosti (28)

  • Scenáristi filmu využili neustálých žádostí kulturně-propagačních pracovníků o komunální satiru a dovedli je k absurdní dokonalosti v postavě nepoctivého zedníka Merunky (Václav Lohniský). (SeanBean)
  • Skladatel Vítězslav Hádl, který napsal většinu písní k filmu, se objevuje v řadách kapely Karla Vágnera. [Zdroj: Robert Rohál, Vítek Chadima - České zpívající filmy] (M.B)
  • Postava Lenského byla psána na tělo Karlu Gottovi, který ji odmítl. Poté režisér Podskalský uvažoval obsadit do této role francouzského šansoniéra Gilberta Bécauda, který ji přijal s podmínkou, že k složí hudbu. Ačkoliv netrval na vysokém honoráři (původních dvě tisíc franků snížil o polovinu), na Barrandově to zamítli s odůvodněním nedostatku financí. (Willy Kufalt)

Reklama

Reklama