Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvoudílný televizní scénář Lucie a Josefa Konášových je působivým a dramatickým příběhem lásky, hrdinství i slabosti. Odehrává se ve dnech, kdy šlo našemu národu opravdu o vše, v období protektorátu. Ačkoliv příběh začíná téměř idylicky, na sklonku roku 1941, předčasnou oslavou Silvestra, s falešným zdáním, že vše je stále v pořádku, a dvě krásné mladé ženy, přítelkyně a obdivovatelky tehdejších filmových hvězd, jako byly Adina Mandlová i Nataša Gollová, jsou středem společnosti, právě v tuto chvíli nedaleko odtud, v zasněženém lese, seskočili padákem tři mladí muži: Bartoš, Potůček a Valčík....
Příchod parašutistů, vyslaných z Anglie, kteří se v Pardubicích objeví, znamená zásadní zlom v dosavadním životě obou žen i v životě jejich manželů. Do nebezpečných akcí, které mají parašutistům pomoci splnit zadaný úkol se zapojí nejen ony, jejich manželé, ale i řada dalších osob kolem nich. Přes to všechno však Hana ani Táňa nezapomínají na svou touhu uplatnit se u filmu, touží po krásných šatech a nemohou přehlédnout mužský šarm a svádění Alfréda Bartoše, jednoho z parašutistů. Přátelství obou dívek začne dostávat povážlivé trhliny. Spolu s tím se přiostřuje i nebezpečí odhalení celé této pardubické skupiny. Němcům se podařilo zachytit několik stop, a jedna z nich vede k Valčíkovi, který se skrývá pod falešným jménem coby vrchní v pardubickém hotelu Veselka. Všichni si začnou uvědomovat vážnost situace. Mistrné propojení ryze soukromých, intimních vztahů jednajících postav s historickými událostmi, které, ať zúčastnění chtěli nebo ne, zasáhly do všech lidských osudů, je nesporným kladem obou autorů.
Příběh se sice odehrává ve velmi krátkém časovém úseku, ale je v něm jakoby v kostce postižena široká škála proměn lidských charakterů, od zcela malých selhání až po ta nejzávažnější. Ale jde v něm současně i o obdivuhodné a mnohdy nečekané důkazy odvahy, statečnosti a obětavosti. Je to i příběh o zkoušce, které je vystaveno přátelství, dosud považované za nejpevnější...
Díky tomu, že se autoři zamýšlejí nad touto dobou právě z tohoto hlediska, přes komplikované a nejednoznačné vztahy a postoje vylíčených postav, vznikl text, který se stal skvělým podkladem pro silný a divácky atraktivní televizní film, jehož působivost a dramatičnost ještě zvýraznila režie Jiřího Stracha a obsazení obou hlavních postav Tatianou Vilhelmovou a Klárou Issovou. V neméně důležitých a skvěle zahraných rolích se setkáte i s Jiřím Dvořákem, Davidem Švehlíkem, Ivanem Trojanem, Miroslavem Táborským, Alešem Hámou, Matějem Hádkem, Viktorem Preissem a dalšími. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (222)

Noviik 

všechny recenze uživatele

Krásný příběh z doby protektorátů a vedení zahraničního odboje českými vojáky na našem území. Velmi dobře zvládnutý televizní film v režii skvělého Jiřího Stracha. Velmi dobré výkony zejména Kláry Issové (hlavně ve druhé části), Jiřího Dvořáka (pod režií Stracha se mi opět hodně líbí), ale i tradičně Trojana či Vilhelmové. Nepotřeboval bych zde linii lásky, ale asi sem patří. Každopádně část obcházení a vyhýbání se gestapu je velmi zdařilá. ()

BarryLyndon 

všechny recenze uživatele

Při své premiéře se mi to moc líbilo. I dnešníma doufám vyspělejšíma očima moc povedené. Na televizní poměry nevídané a nebojím se napsat plně srovnatelné s Hořícím keřem od HBO. Možná až moc hollywoodská zápletka. Škoda, že na to Strach nedostal stejně peněz, jako stály Želary nebo Tmavomodrý svét, tohle si to zasloužilo a závěr teda na televizní tvorbu nesmírně sugestivní. Super kamera, hudba, obsazení to nej, co nám tu běhá. 8/10 ()

Reklama

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Proklatě dobře napsané, natočené a zahrané! Takhle měl vypadat Protektor. Tady je chycena doba, lidi i historické pozadí. Nádhera. Film měl rozhodně jít do kin. Jeden z nejlepších projektů po revoluci natočených. Naprosto chápu rozhořčení některých lidí, ale o tom tenhle film nebyl. Nikdo tu nechtěl zdiskreditovat parašutisty. Přesně naopak. Je ukázat lidský rozměr té věci, naznačit složitost té doby. Jak snadné bylo "nejít správnou cestou". 85% ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

S jistou dávkou jízlivosti myslím, že tohle mohl být pěkný >pilot< k nějaké té další (ne)konečné tuzemské telenovele - protentokrát ze života parašutistů a jiných dobrodruhů - přátel i nepřátel Říše za protektorátu BuM, zejména v době tzv. Heydrichiády. Doba přece skýtala tolik možností, jak si zašukat, zastřílet, nebo být aspoň těžce konspirativní. Ovšem zneužívat tyhle tragické a pro český národ těžce prožívané historické reálie k výrobě podobných pseudodramat a vypocených story, se zjevným záměrem jen aby bylo co (vy)dělat, je docela svinstvo. Scénář téhle srajdy je totiž opravdu roven jiným dnešním televizáckým pitomostem - a nebýt onoho historického rámce - nepochybně by skončil někde v odpadu současné >čstv< tvorby. O režijní úrovni a hereckých kreacích těch našich sockulturních >hvězd< ani nemluvě. Ony (oni) už ani chudáci nerozlišují, o čem točí, v čem to hrají, všechno jedno jest, hlavně že zase bude nějaká krupica, že... A tak poučený divák nevěřícně zírá, co je možno s naprosto vážnou tváří v téhle naší televizní zemi vyrobit a ještě nakonec prodat jako >umělecký pohled< na "...příběh lásky, hrdinství i slabosti, odehrávající se ve dnech, kdy ŠLO NAŠEMU NÁRODU OPRAVDU O VŠE..." Z jiného pohledu JDE však jen o neuvěřitelnou drzost jisté pseudo >elity< české popkultury, která je si již tak jistá svým postavením, že se bez uzardění nezastaví před ničím. Takže čudlákům jednoznačně odpad. Ta jedna hvězdička nakonec tedy patří jen jisté kvalitě práce kameramana, přece jen značně převyšující dnešní televizácky univerzální rutinní blivajz. - - - P.S. Zajímavé je, že spousta pětihvězdičkových hodnocení téhle ubohosti se zde na čsfd objevila ještě před skončením prvního z obou dílů. Předpokládám proto, že celkové nepochopitelné vysoké hodnocení je dílem nějaké pofiderní marketingově-mulťácké operace. ()

kOCOUR 

všechny recenze uživatele

V prvním plánu praští do očí kamera a výprava (tolik historických rekvizit asi v TV filmu nikdy nebylo), ve druhém plánu skvělí herci (jen Dvořák s Vilhelmovou přehrávají), v tom třetím scénář a úhel pohledu na uplynulé události. Dneska už naprosto chápu kontroverzi, kterou film vyvolal. Udělat si z historické osobnosti hrdinu na piedestalu je náramně snadné, ale koukat na to, jak se snaží dostat do kalhotek ženám odbojářů, může vyvolat fyzickou bolest. Jako bych slyšel tamější obyvatele: Nešlapte nám po mýtech a nechte nás na pokoji! Bravo scenáristům za odvahu, bravo Strachovi tuplem, že se toho ujal a tak dobře to zrežíroval. Mám drobné problémy s jednotlivostmi (scéna s fotografií v ruce, obecně všechny přestřelky působily prostorově zcela neurovnaně, chybělo pár vysvětlení k dotvoření obrazu o hrdinech. A česko-německý „stylizovaný“ dabing Roberta Jaškówa mi malém přivodil smrt :-), ale jako celek je tahle past na tradicionalisty výborná a mohla by směle konkurovat všem těm Hlídačům č. 47, kteří tu šanci v kinech bohužel dostanou. Skvělý zvuk a hudba! ()

Galerie (16)

Zajímavosti (10)

  • Na dvoře gestapa je v jedné scéně možné v pozadí na zdi zahlédnout bezpečnostní kamera. V další scéně je již zakrytá. (Reyak)
  • Závěrečná poprava lidí spjatých s pomocí parašutistům se odehrává ve filmu nahnáním do jakéhosi tunelu. Ve skutečnosti se odehrála na pardubickém zámečku, kde je údajně stříleli po dvou, pak písek pečlivě uhrabali, aby nebyl od krve, a přivedli další dva. Nebo zabití Potůčka (Matěj Hádek) českým četníkem – ve filmu vidíme akční útěk lesem, ale ve skutečnosti ho zastřelil ve spánku. (JT19)

Reklama

Reklama