Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvoudílný televizní scénář Lucie a Josefa Konášových je působivým a dramatickým příběhem lásky, hrdinství i slabosti. Odehrává se ve dnech, kdy šlo našemu národu opravdu o vše, v období protektorátu. Ačkoliv příběh začíná téměř idylicky, na sklonku roku 1941, předčasnou oslavou Silvestra, s falešným zdáním, že vše je stále v pořádku, a dvě krásné mladé ženy, přítelkyně a obdivovatelky tehdejších filmových hvězd, jako byly Adina Mandlová i Nataša Gollová, jsou středem společnosti, právě v tuto chvíli nedaleko odtud, v zasněženém lese, seskočili padákem tři mladí muži: Bartoš, Potůček a Valčík....
Příchod parašutistů, vyslaných z Anglie, kteří se v Pardubicích objeví, znamená zásadní zlom v dosavadním životě obou žen i v životě jejich manželů. Do nebezpečných akcí, které mají parašutistům pomoci splnit zadaný úkol se zapojí nejen ony, jejich manželé, ale i řada dalších osob kolem nich. Přes to všechno však Hana ani Táňa nezapomínají na svou touhu uplatnit se u filmu, touží po krásných šatech a nemohou přehlédnout mužský šarm a svádění Alfréda Bartoše, jednoho z parašutistů. Přátelství obou dívek začne dostávat povážlivé trhliny. Spolu s tím se přiostřuje i nebezpečí odhalení celé této pardubické skupiny. Němcům se podařilo zachytit několik stop, a jedna z nich vede k Valčíkovi, který se skrývá pod falešným jménem coby vrchní v pardubickém hotelu Veselka. Všichni si začnou uvědomovat vážnost situace. Mistrné propojení ryze soukromých, intimních vztahů jednajících postav s historickými událostmi, které, ať zúčastnění chtěli nebo ne, zasáhly do všech lidských osudů, je nesporným kladem obou autorů.
Příběh se sice odehrává ve velmi krátkém časovém úseku, ale je v něm jakoby v kostce postižena široká škála proměn lidských charakterů, od zcela malých selhání až po ta nejzávažnější. Ale jde v něm současně i o obdivuhodné a mnohdy nečekané důkazy odvahy, statečnosti a obětavosti. Je to i příběh o zkoušce, které je vystaveno přátelství, dosud považované za nejpevnější...
Díky tomu, že se autoři zamýšlejí nad touto dobou právě z tohoto hlediska, přes komplikované a nejednoznačné vztahy a postoje vylíčených postav, vznikl text, který se stal skvělým podkladem pro silný a divácky atraktivní televizní film, jehož působivost a dramatičnost ještě zvýraznila režie Jiřího Stracha a obsazení obou hlavních postav Tatianou Vilhelmovou a Klárou Issovou. V neméně důležitých a skvěle zahraných rolích se setkáte i s Jiřím Dvořákem, Davidem Švehlíkem, Ivanem Trojanem, Miroslavem Táborským, Alešem Hámou, Matějem Hádkem, Viktorem Preissem a dalšími. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (222)

tron 

všechny recenze uživatele

„Ty nosíš kabelku po Židovce?!“ – „Je to blbý, že jo?“ Nie je to dokonalé, ale až pri záverečných titulkoch pochopíme, že tvorcovia potrebovali začínať pomalšie, pretože inak by zrejme príliš nefungovala strhujúca druhá polovička, ktorá niektorými obzvlášť krutými výjavmi (pád z okna) berie dych a vháňa slzy do očí. Čechom by schopnosť monitorovať vlastnú históriu mohol závidieť nejeden svetový národ. OPERÁCIA SILVER A je výborná už kvôli hercom; predsa len, vidieť okolo jedného stola Ivana Trojana (videl som ho skoro vo všetkom, ale až tu som si ho začal vážiť), Táňu Vilhelmovú (naopak, tú som tiež videl skoro vo všetkom, ale tentoraz mi nesedela... ale to sa stáva každému hercovi raz za čas), Kláru Issovú (ktorá by ROZHODNE mala prijímať viacej ponúk) a Tomáša Táborského (ruku na srdce, skutočne sa v celej republike nenájde režisér, ktorý je tohto výborného herca schopný doceniť?) je pohľad na nezaplatenie. Ak ma niečo nenadchlo, bol to výkon Jiřího Dvořáka, či skôr spôsob, akým bola jeho postava (veliteľ komanda) napísaná; je príjemne drzé poňať učebnicového hrdinu negatívnejšie (počas 99% filmu sa jedná o sexom posadnutého, nechutného chlapa, z nudy ničiaceho život každému, kto mu podáva pomocnú ruku), ale tvorcovia v tomto „sňatí hrdinskej masky“ predsa len dosť prestrelili. Inak ale dole klobúk za ostatných hercov, za poctivú réžiu, kvalitnú výpravu a vydarený scenár, nebojaci sa narábať s ošemetnými témami (kolaboranti, gestapo, Heydrich, Lidice). ()

BarryLyndon 

všechny recenze uživatele

Při své premiéře se mi to moc líbilo. I dnešníma doufám vyspělejšíma očima moc povedené. Na televizní poměry nevídané a nebojím se napsat plně srovnatelné s Hořícím keřem od HBO. Možná až moc hollywoodská zápletka. Škoda, že na to Strach nedostal stejně peněz, jako stály Želary nebo Tmavomodrý svét, tohle si to zasloužilo a závěr teda na televizní tvorbu nesmírně sugestivní. Super kamera, hudba, obsazení to nej, co nám tu běhá. 8/10 ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Vynikající kousek filmařiny. Když jsem to teď viděl po pár letech znovu, uvědomil jsem si, co se mi napoprvé tak líbilo, a mohl jsem si to o to víc užívat. Důraz na pečlivé reálie, snaha o co nejvěrnější postižení tehdejší doby včetně zábav, atmosféra každého místa, s tím související výborně zvolené lokace (čímž je Jirka Strach díky Bohu pověstný), nechybí ani jemný humor, a dokonce, i když je moc nemusím, zde dvě naše přední herečky solidně hrají, a co bych nikdy neřekl, Klára je tentokrát mírně lepší než upjatá Tatiana. Ostatní herci však excelují a je radost se na ně dívat. Ocenil jsem psychologickou hloubku některých postav - nejsou to jen černobílé pandány, ale lidi z masa a krve. což je nejzřetelnější právě u parašutistů. A jak známo, ctitelé morálně čistých ikon naší minulosti tuto skutečnost nepřekousli. A při tomto druhém zkouknutí jsem si povšiml i druhých plánů v obraze, a moc mne potěšily - všechna ta drobná gesta na pozadí hlavního dění ve scéně, to jsem v českém filmu už dlouho neviděl. Proč tohle vlastně nešlo do kin a na festivaly? Na celém filmu je znát poctivý a svým způsobem zarytý přístup k práci, a každý na něm odvedl poctivý díl svého umu. Nu, dám tomu zas pár let klídek, a pak se na to znovu rád podívám, navzdory vlastně nijak veselému tématu. ()

hrona 

všechny recenze uživatele

Další film, který by si zasloužil, něco víc, než jen uložení do televizního archívu. Skvělé herecké provedení pánů Trojana, Švehlíka a Dvořáka. Z ženských rolí převládá jednoznačně Issová. Strach tímto opět dokazuje, že je režisérem na špici českého filmového nebe. Škoda jen, že některé věci nejsou dotaženy do dokonalosti a akčním scénám zkrátka uvěřit moc nelze. Ale na druhou stranu tento dvojfilm tomuto žánru určen není. Jedná se o drama českého odboje, přechovávajcí anglické parašutisty, kteří připravují útok na říšského kancléře. Jde spíše o komornější záležitost mapující osudy, vztahy, nevěru a zrady. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Konečně se někdo podíval na slavné válečné parašutisty jako na lidi, ne nutně na bezchybné (a nepravděpodobné) hrdiny. Pak už nevypadá nijak nelogicky, že v centru pozornosti jsou dvě krásné mladé ženy. Parádně napsané, báječně obsazené, přesvědčivě natočené, autenticky vypadající (zaplaťpánbu za ty Pardubice!). Možná by se nějaké drobné nedostatky našly, ale mně se je hledat nechce! ()

Galerie (16)

Zajímavosti (10)

  • Autoři scénáře, manželé Konášovi, pozměnili příjmení hlavních hrdinů. Manželé Kroupovi se ve skutečnosti jmenovali Krupkovi a manželé Hladíkovi Hladěnovy. (JT19)
  • Scéna, ve které Alfréd Bartoš (Jiří Dvořák), utíká před gestapem, se natáčela v Pardubicích, konkrétně kousek od zámku. (sibuk)

Reklama

Reklama