poster

Nouzový východ

  • USA

    Revolutionary Road

  • Velká Británie

    Revolutionary Road

  • Slovensko

    Núdzový východ

Drama / Romantický

USA / Velká Británie, 2008, 119 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Marius
    *****

    Začnime zľahka ... Päť “P” manželstva 1. Prvotnou príčinou všetkých rozvodov je …manželstvo. 2. Pohádate sa. 3. Podvediete ženu. 4. Podvedie vás žena. INTERMEZZO: body 3. a 4. nemusia byť nutne v tomto poradí 5. Pobijete sa a nasleduje návrat k bodu 1. Sam Mendes po štvrtý raz vyučuje Hollywood ako má vyzerať poriadna komorná dráma. Opäť je v centre len niekoľko postáv ich najužšie vzťahy a vnútorný svet hrdinov, čo Mendesovi sedí vďaka jeho divadelnej minulosti. Dekonštrukcia amerického mýtu šťastného rodinného života v domčeku na predmestí kde reklamná rodinka v príjemnom susedskom prostredí prežíva svoj sen bola síce už témou Americkej krásy, ku ktorej bude nevyhnutne RR prirovnávaná, okrem útoku na manželstvo však tentokrát Mendes bojuje proti zažitým sociálnym vzorom ako takým. RR kladie otázku prečo žiť tak ako všetci ostatní uvedomujúc si prázdnotu toho čo žijeme a uniformitu všedného dňa i seba samého v rámci spoločnosti (geniálna scéna Leo ide do roboty vlakom s desiatkami rovnakých „klobúkov“). Problém protagonistov je však priznať si to, že citujúc sv. Tylera Durdena ;-) „We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars. But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off. “ a na to aby im to dokleplo má príbeh v rukáve najväčší tromf. Len blázni, filozofi a deti hovoria pravdu, RR si však vystačí len s tým bláznom, ktorý je de fakto jedinou normálnou a so svojím ja vyrovnanou postavou celého filmu. Postava pomätenca Johna funguje ako výborný katalyzátor pre oddelenie jednotlivých fáz drámy a zároveň umožňuje vykresľovať vnútorné pocity hrdinov – z preostrenia na Kate (hoci práve John je v rámci scény prvoplánovo “aktívny”) pri jeho poslednom monológu som šiel do kolien, je to výborný formálny nápad. O hereckých výkonoch je zbytočné hovoriť, ospievali ich tu iní, avšak podľa mňa má na nich hlavný podiel scenárista a skvostné dialógy. Skratka je “čo” hrať a “čo” hovoriť. Tiež by som vyzdvihol nenápadnú a minimalistickú, avšak napriek tomu výbornú hudobnú stránku. Hudba akoby hrala v RR druhé husle, film je veľmi “tichý”, preto sporadické využitie OST umocňuje efekt scén s použitou hudbou. Celkovo mi RR vyznením pripomína pasáž z Kunderovej Nesmrtelnosti, kde má Ágnes odpovedať mimozemšťanovi za prítomnosti manžela, či by ďalší život chcela prežiť znova so svojou polovičkou. Skutočná odpoveď je samozrejme jasná, ale neteší. Skôr núti rozmýšľať či naplnením nášho života má byť snaha dať mu “zmysel”, ktorý mu tak zanovito vnucuje spoločnosť. 10/10 P.S. Zmrzlinová teória zjavne funguje. P.P.S. Hanba Akadémii…opäť raz.(14.4.2009)

  • CheGuevara
    *****

    Těžká chmurka.(1.5.2009)

  • Lynn
    *****

    Totální smršť - Leonardo a Kate po deseti letech opět spolu na plátně, ale sladké cukrbliky jsou ty tam... Od první scény po nepovedené divadelní premiéře to mezi nimi jiskří - jako by těch sedm let manželství spolu opravdu prožili. A nelítostná sonda do života tohoto zdánlivě šťastného manželství, kterou Sam Mendes na plátně rozehrává, dává vzpomenout na takové majstrštyky jako "Kdo se bojí Virginie Woolfové" či odlehčenější "Válku Roseových". Fakt, že je děj zasazen do nechvalně proslulých 50. let, vůbec není podstatný. Podobné příběhy se za zdmi rodinných vilek a bytů odehrávají i dnes... Ani se nedivím tvůrcům, že do tohoto dusna neměli odvahu zatáhnout postavy dětí, avšak to by byla teprv soda!(6.3.2009)

  • Matty
    *****

    Otevřený pohled do uzavřené americké domácnosti z doby ne tak dávné, aby už lidé podobné problémy (přežívání v „předepsané“ šedi) vůbec neřešili. S nadsázkou lze tvrdit, že teď neřeší jiné. Nouzový východ je vlastně realistickou verzí oblíbeného námětu tolika nezávislých amerických filmařů: znuděný mladý hrdina dostane chuť od základu překopat svůj život, což hodlá učinit metodou „on the road“. Dobře sehraný pár Winsletová/DiCaprio nás dlouho nechává v nejistotě, jestli se na tu svou „revolutionary road“ vydá (a zároveň, paradoxně, opustí domovskou Revolutionary Road), ale pak přichází razantní změny a na programu dne jsou rázem úplně jiné starosti. Nesouhlasím s názory, že by film postrádal humor, minimálně drobky toho hnusně černého, jako z Virginie Woolfové, tady najdete: freudovská alegorie s míchanými vajíčky, výsměšně jednoduché „vypnutí“ v samém závěru… Mendes získal návratem ke své „kmenové“ látce zpět ohromnou režisérkou jistotu a my zase film, který je mimořádně snadno stravitelný – subjektivně bych dobu sledování tipnul na slabou hodinu, dokonce jsem si přál, aby byl mnohem delší –, ale v žaludku vám bude ležet proklatě dlouho. 90%Zajímavé komentáře: Cival, Tetsuo, Flipper, Triple H, SeanLSD, dormouse, Chrysopras, MatthewM., Axident, handsome(23.3.2009)

  • Superpero
    *****

    Krásně natočené drama ze satelitního předměstí 50. let. Nejvíc oceňuji, že ty jejich problémy jsou až mrazivě aktuální i v dnešní době, ale odehrává se to právě ve vizuálně atraktivnějších 50. letech. Co se týče diváckých sympatií, tak jsem jednoznačně fandil DiCapriovi. Choval se rozumně a dělal co mohl, kdyžto Kate Winslet byla prostě nevděčná, neschopná a blbá. 90%(14.2.2009)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace