poster

Slepota

  • český

    Bílá tma

  • Kanada

    Blindness

  • japonský

    ブラインドネス

  • Brazílie

    Ensaio Sobre a Cegueira

    (Brazílie)
  • slovenský

    Zatmenie

Drama / Thriller / Mysteriózní

Kanada / Brazílie / Japonsko, 2008, 120 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • klerik
    ****

    Máloktorý režisér má všetky filmy tak výnimočné ako Fernando Meirelles. Vizuálna stránka opäť rovnako dôležitá ako postavy a situácia. K záveru to možno trochu zakolísalo v tempe, ale inak veľmi dobrý film. Nie je dôležité, prečo sa to všetko deje. Je to skôr o tme v ľudskej duši ako o slepote. Inak Drama / Thriller / Mysteriózní? Je to sakra scifíčko ako hrom...(13.3.2011)

  • Sobis87
    *****

    Celé lidstvo kromě hlavní hrdinky postupně přichází o zrak, "nakažení" jsou převáženi do karantény, kde vzniká jakýsi vnitřní systém komunity a od toho je už jen krůček k projevu zvířecí povahy lidí a páchání všemožných zvěrstev. Námět jako stavěný pro katastrofický film, režisér Fernando Meirelles ho ale zpracoval jako komorní a velmi citlivou alegorii na společnost, její rozklad a desocializaci lidí. Blindness se do těchto témat neponořuje nijak výrazně hluboko, ony jsou pouze jednou z vrstev tohoto díla, nikoliv nosným pilířem. Film působí výrazněji na rovině celkového prožitků postav aplikovaných na diváka. Filmový styl má tendenci eliminovat jasné tvary prvků mizanscény a přenášet je do abstraktní roviny prostřednictvím změny hloubky ostrosti nebo přeexponováním záběrů, aby na diváka aspoň z části převedl čití slepých lidí. Forma v tomto případě hraje prim (ne že by příběh pokulhával, ale vizuální stránka je jednoduše hlavní devízou filmu) a ve výsledku je Blindness spíše lyrickou emocionální bombou namísto epiky. Zde je nejdůležitější prožitek. Pro mě velmi působivý film 90%(10.2.2009)

  • Djkoma
    *****

    Bojíte se slepoty? Kdo ne? Fernando Meirelles vystihuje náladu a atmosféru "slepého světa" dokonale. Přestože má Blindness všechny chyby, které provázejí adaptace románů, jako částečná nevysvětlenost "co, jak, proč" a trochu náhlý a nevysvětlený konec, jde o krásný a chvílemi děsivý snímek, který vystihuje lidstvo jako takové. Je jedno zda vidíte nebo ne, skutečná ne/lidskost se ve vás stejně probudí. Meirellesovi se podařilo sehnat skvělé herce, na kterých mohl začít stavět svou skvělou atmosféru plnou vizuálních "slepé" vizuální stránky. Julianne Moore, Mark Ruffalo, Alice Braga (ano, její fanouškové si opět přijdou na její krásné tělo:)), Danny Glover(skvěle zahraná role) a třeba G.G. Bernale, kterého tentokrát asi ženy nebudou tolik milovat, jako by zvykem. Možná někoho zaskočí směr, kterým se film ubírá, který přes uzavření slepých do karantény přesune k budování "slepého světa", z jehož hlubin se pomalu, ale jistě vynoří všechny možné zrůdnosti, které však opět režisér dokáže podávat velmi reálně a přirozeně. Dát 5* je možná přeceňovaní, hodně lidem tento film nesedne a budou se od prvních minut, kdy začnou lidé slepnout, nudit. Pro ty ostatní však Meirelles přichystal ochutnávku světa, kterého se lze bát, ale také se od něj dá učit a když pochopíte alegorii slepého světa, jak ho pravděpodobně zamýšlí autor filmu i knihy, uvidíte svět jinýma očima. Zpět k otázce ze začátku komentáře. Bojíte se slepoty? A jste si jistí, že opravdu vidíte?(29.12.2008)

  • PinokKio
    **

    Pořádné Meirellesovo zaškobrtnutí. Omlouvá ho snad jen jeho částečná slepota už při čtení scénáře, neboť role Julianne Moore mi přišla plná absurdního jednání.(17.10.2010)

  • LIVINGDEAD
    *

    Bože, to byla zase hovadina! Některé filmové scény mne doslova vytáčely. Jako ta, když hlavní hrdinka jako jediná viděla a přesto si jde s ostatními ženami zasouložit. Přitom, je mohla odrovnat všechny a to levou zadní. Takže mi to připadalo spíše, jako když si šly nadržené ženské užívat. Jo a mimochodem, proč jako jediná viděla tam vůbec není vysvětleno a dokonce to ani nikoho nepřekvapovalo. Trapný film a ještě trapnější herecké obsazení.....(13.9.2009)

  • - Nápad zfilmovat Saramagův román dostal producent Niv Fichman v roce 1999, kdy spolu se scenáristou Donem McKellarem letěli na Kanárské ostrovy za Saramagou, požádat ho o práva na zfilmování. Jednou ze Saramagovych podmínek bylo, že se film nesmí odehrávat v žádných konkrétních zemích. (POMO)

  • - Aby se herci připravili na své role, byly jim zavázány oči a byli odvezeni na náhodně vybranou lokaci. Po vysazení z auta se museli zorientovat v okolí. (HellFire)

  • - Některé z japonských dialogů napsal Yusuke Iseya. (HellFire)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace