poster

Arn

  • Švédsko

    Arn - Tempelriddaren

  • slovenský

    Arn - templársky rytier

  • slovenský

    Arn - templársky rytier 1

  • anglický

    Arn: The Knight Templar

Dobrodružný / Drama / Romantický / Válečný / Akční

Švédsko / Velká Británie / Dánsko / Norsko / Finsko / Německo / Maroko, 2007, 2x75 min (Director's cut: 139 min)

  • EvilPhoEniX
    ***

    Po historické stránce dobré, ale za pomalé tempo a minimum akce Arn sbírá spíše negativa než pozitiva. Možná jsem nebyl správně naladěný, ale příliš mě to nebavilo.(9.1.2016)

  • T2
    ***

    Rozpočet $28miliónovTržby Celosvetovo $20,732,756║ Nuž po pozretí ukážky som sa veru na film dosť tešil... Severská koprodukcia o Jeruzalemských templároch a kmeňových bojoch o nadvládu Švédska dopadla celkom slušne. Samozrejme podobnosť s určitým kopírovaným s Kráľovstva nebeského sa film nevyhne, taktiež je tam cítiť aj Statočné srdce , nuž treba povedať že technická stránka dopadla lepšie než tá príbehová a vykreslenie charakterov, najviac mrzí že hlavné postavy nevytiahnu film na vyššiu úroveň, pútavejšiu, hlavná postava ARN-a vypadá zo začiatku nádejne, že by to mohla strhnúť vo veľkej hrdinskej pompéznosti tak ako Russell Crowe v Gladiátorovi, ale nič také sa nekoná, táto postava ako ostatné ostanú takmer staticky v rovnakej polohe, v akej boli načrtnuté hneď na začiatku a dej nikam výrazne neposunú, škoda, takto sa to dá kľudne porovnať z príbehovou úrovňou našej koprodukčnej Bathory. Osobne som čakal trošku viac od filmu ale aspoň slušný, nenáročný priemer to splnilo. (a teraz treba len pochváliť ako Ridley Scott dokázal zvládnuť svoj historický epos o Jeruzaleme, klobúk dole, ARN mohol byť slušná konkurencia pre spomínaný film ale takto sa stáva len strašne vzdialeným bratríčkom) /65%/(20.9.2009)

  • tahit
    ****

    Příběh výpravné historické podívané, který příjemně překvapil. Také zajímavý mini dialog mezi dvěma náboženstvími křesťanstvím a islámem určitě zaujme. Ti z vás, co mají rádi historické filmy a nevadí jim místy předvídavý děj, jistě najdou, to co hledají. Nelze jinak nežli vřele doporučit.(7.11.2009)

  • Subjektiv
    **

    Pořád si nejsem jist, zda-li jsem viděl osudový romantický příběh na pozadí historických událostí, historický film s výraznou romantickou linií či heroické fantasy inspirované švédskou a blízkovýchodní minulostí. Nepochybná snaha o mimezi (věrné přiblížení, napodobení) historie však zůstává hlavně na rovinách kostýmů, architektury a rekvizit obecně. I určitá znalost dobového práva a opření se o události, jež opravdu proběhly, se dá vytušit. Dokonce i ta na první pohled nedůvěryhodná Saladinova rytířskost ladí s tím, jak jej ve své době vnímali mnozí křesťanští válečníci. Čert vem, že dle Mantise: "Durovou stupnici ve 12. století teda neměli." +++++ Historie neožívá pouze skrzy kusy železa, stavby či hadry, ani historické události nestačí. Historie ožívá až s lidmi, kteří v oné době žijí. Postavy Arna jsou takové, že byste jim neuvěřili žádnou epochu. Sám Arn, třebaže má nejvíc prostoru zůstal plochým odrazem svých možností. Zpovídá se s pláčem z těžkého hříchu, provinění proti přikázání "Nezabiješ!", leč nijaké výčitky nad porušením "Nesesmilníš!" se jej nezmocňují. Takový Arn by asi připadal dnešnímu diváku "nějakej divnej", možná i "blbej". +++++ Arn kromě cti (v dnešním slova smyslu), odvahy, lásky k životu, lásky ke své vyvolené Cecílii trpí nedostatkem vlastností a vnitřního života, což zřejmě odráží neskutečně přehledné uspořádání jeho světa. Jeho víra v Boha omezuje se na nošení příslušných "odznaků" a občasné sepnutí rukou. Jeho láska k Cecílii se ustavuje při pobíhání lesíkem na koníčkách, utvrzuje v romantickém válení na travičce a již neprodělává žádný vývoj, ani z jedné strany v ní není místo pro pochybnosti. Jeho pomoc otci a synu podle zabitého krále, údajně jeho příteli vychází pouze ze cti. Dá se snad z nějaké scény procítit, že by Arn měl rád někoho jiného než Cecílii a svého cisterciáckého učitele? Že by ke komukoliv krom nich měl jakýkoliv vztah, měl na ně nějaký názor? +++++ Ani ta slavná láska, která okupuje značnou část délky Arna, nemá žádný základ. Když se zeptám, proč Arn Cecílii miluje, musím si odpovědět, že pouze pro její krásu a nesmazatelný úsměv. A proč obráceně? Asi pro umění s mečem a ještě s jedním méně ostrým mečem. Co Arnova matka? Ta je tam jen proto, abychom měli důvod pro jeho odeslání do kláštera. Saladin? Nic než respektovaný protivník. +++++ Nebýt Saladina, byla by ostatně dělící čára mezi zlem a dobrem vedena po hranici proti Arnovi a s Arnem. Proti Saladinovi jej ovšem postavili okolnosti a válka, proti ostatním právě jejich špatné vlastnosti. Arnovcům jde o čest a dobro, ostatní dělají vše hlavně pro svůj osobní prospěch. Není to příklad hloupé schematičnosti? Ti zlí narozdíl od Arna navíc oplývají neschopností a dokonce i ošklivostí. Pokud kdy byli schopni představovat nebezpečí, tak jen dík své podlé a zákeřné povaze. +++++ Odjezd Arna do západu slunce v závěru se mi jeví jako přiznání: "My o té vší plochosti, tuposti, klišoidnosti a tak dobře víme, ale jebem na to, lidi to maj rádi." Ale mají rádi i televizní look, okoukané zpomalovačky v bitvách, univerzální sample "kůň řehtá" (tisíckrát jsem jej slyšel v počítačových hrách), nevýrazné herce, náhle mizejícího vypravěče a bitvy v nichž dvacet lidí v oblaku prachu dělá, že jich je několik tisíc? Jak kteří.(29.8.2011)

  • cheyene
    *****

    Hodnotím neúplnými 5*..Arn se mi líbil velmi, avšak v porovnání s jinými historickými filmy lehce zaostává, proto není plný počet čistokrevný. Trochu mi vadilo zpracování některých bitev, které místy působily příliš povrchně líčeny - dalo se s nimi pracovat. Nejlépe tento snímek vystihuje text písně od jedné legendární české punkové kapely: "Brána města se otvírá a vyjíždí průvod, nekonečná řada mužů na koních. V srdcích tepe touha, hlavy hrdě vztyčené, pohled někam za obzor mají upřený. Odjíždějí do dálek pod vlajkami s křížem svým a kdy se vlastně vrátí - nikdo netuší. .. Ve jménu jejich boha, ve jménu jejich víry, ve jménu jejich zbraní a ve jménu kořisti, jedou s nimi i kněží, co maj drátěné košile, co jim budou žehnat před každičkým útokem. Jedou pod vlajkou s křížem - vstříc své budoucnosti jaká vlastně bude - nikdo netuší. .. Roky tiše uplývají a ten průvod řídne trýzeň, nemoc, bída, hlad - kdopak je sem zval a k tomu ještě nepřítel, který domov brání, domov co každý z rytířů v dáli zanechal, nezbývá než cesta zpět - pro ty co jestě zbyli pod zbytky vlajky s křížem - kdo by to byl tušil. .. Brána města se otvírá a vchází do ní průvod, vrací se s hlavou sklopenou, zbylo jich jen pár, kdo vrátil se zdravý - může být vlastně šťastný, třicetiletí starci s vlasy ze stříbra. Když odjeli do dálek pod vlajkami s křížem svým, že se takhle vrátí - nikdo netušil!" Chyba: Propouštěcí listina pro Arna je ve tvaru svitku, což je historicky nepřesné. V této době se psalo na pergamen, který se skládal a nestáčel. Papyrusové svitky se používaly už jen v papežské kanceláři, odkud ale listina pro Arna nebyla.(17.7.2010)

  • - Jedná sa o najdrahšiu škandinávsku filmovú produkciu vôbec. (Smok)

  • - Ve filmu si zahráli otec i syn Skarsgårdovi. Stellan v roli Birgera Brosy z Folkungů a mladší Gustaf se objevil jakožto právoplatný následník trůnu Knut. Oba se spolu před kamerou filmu potkali až ve své závěrečné scéně v ženském klášteře. (MyShock)

  • - Švédska televízia SVT stiahla svoju podporu z projektu len niekoľko mesiacov pred jeho vydaním, udávajúc nedostatok kvalitného materiálu a uspokojivých záberov ako hlavný dôvod. Štúdio "Svensk Filmindustri" tvrdí, že spor vznikol kvôli obavám o rozpočet. (Smok)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace