poster

Arn

  • Švédsko

    Arn - Tempelriddaren

  • slovenský

    Arn - templársky rytier

  • slovenský

    Arn - templársky rytier 1

  • anglický

    Arn: The Knight Templar

Dobrodružný / Drama / Romantický / Válečný / Akční

Švédsko / Velká Británie / Dánsko / Norsko / Finsko / Německo / Maroko, 2007, 2x75 min (Director's cut: 139 min)

  • liquido26
    *****

    Během celého filmu jsem vymýšlel superlativa, v jakých ho vylíčím a těšil se až si pustím dvojku a po jeho skončení jsem s hrůzou zjistil, že jsem neviděl první díl Arna, ale bohužel nějakou mezinárodní verzi ... tedy oba díly smontované do jednoho. Můj zážitek z toho, co jsem viděl byl i tak stoprocentní, ale přeci jenom místy byl ten příběh tak trochu skokem ... a kromě toho oba díly zvlášť budou mít zcela jistě mnohem epičtější a působivější vyznění. Takže prozatím ohodnotím tuto mezinárodní verzi sem (bohužel ani zde ani na imdb nemá zvláštní odkaz) a někdy v blízké budoucnosti dám oba dva díly zvlášť jako samostatné filmy. _____ EDIT: Po téměř roce jsem se konečně dostal k tomu, abych se kouknul na Arna v nezkrácené verzi. Po shlédnutí první části moje pětihvězdičkové hodnocení zůstává. Příběh je bohatší, doplněný hlavně o dění ve Švédsku předtím než Arn odešel do Svaté země. Těším se na dvojku :-)(28.3.2013)

  • Malarkey
    ****

    Nejdražší švédský film. To už je nějaký tahák, co? Taky proto jsem se na tenhle film docela dost těšil, až se s ním jednou setkám a také se to konečně povedlo. Líbila se mi ta středověká atmosféra. Příběh měl hodně do sebe a nádherně se prolínala jak válečná atmosféra, tak vztahová rošáda. Celé to do sebe krásně zapadalo a i když to možná chvílemi bylo nahrané vůči filmu, jsem rád, že jsem mohl být, alespoň filmově, součástí švédské historie a mohl jsem se o ní dozvědět něco více. Třeba minimálně to, kdo to ten Arn vlastně byl.(3.12.2012)

  • Subjektiv
    **

    Pořád si nejsem jist, zda-li jsem viděl osudový romantický příběh na pozadí historických událostí, historický film s výraznou romantickou linií či heroické fantasy inspirované švédskou a blízkovýchodní minulostí. Nepochybná snaha o mimezi (věrné přiblížení, napodobení) historie však zůstává hlavně na rovinách kostýmů, architektury a rekvizit obecně. I určitá znalost dobového práva a opření se o události, jež opravdu proběhly, se dá vytušit. Dokonce i ta na první pohled nedůvěryhodná Saladinova rytířskost ladí s tím, jak jej ve své době vnímali mnozí křesťanští válečníci. Čert vem, že dle Mantise: "Durovou stupnici ve 12. století teda neměli." +++++ Historie neožívá pouze skrzy kusy železa, stavby či hadry, ani historické události nestačí. Historie ožívá až s lidmi, kteří v oné době žijí. Postavy Arna jsou takové, že byste jim neuvěřili žádnou epochu. Sám Arn, třebaže má nejvíc prostoru zůstal plochým odrazem svých možností. Zpovídá se s pláčem z těžkého hříchu, provinění proti přikázání "Nezabiješ!", leč nijaké výčitky nad porušením "Nesesmilníš!" se jej nezmocňují. Takový Arn by asi připadal dnešnímu diváku "nějakej divnej", možná i "blbej". +++++ Arn kromě cti (v dnešním slova smyslu), odvahy, lásky k životu, lásky ke své vyvolené Cecílii trpí nedostatkem vlastností a vnitřního života, což zřejmě odráží neskutečně přehledné uspořádání jeho světa. Jeho víra v Boha omezuje se na nošení příslušných "odznaků" a občasné sepnutí rukou. Jeho láska k Cecílii se ustavuje při pobíhání lesíkem na koníčkách, utvrzuje v romantickém válení na travičce a již neprodělává žádný vývoj, ani z jedné strany v ní není místo pro pochybnosti. Jeho pomoc otci a synu podle zabitého krále, údajně jeho příteli vychází pouze ze cti. Dá se snad z nějaké scény procítit, že by Arn měl rád někoho jiného než Cecílii a svého cisterciáckého učitele? Že by ke komukoliv krom nich měl jakýkoliv vztah, měl na ně nějaký názor? +++++ Ani ta slavná láska, která okupuje značnou část délky Arna, nemá žádný základ. Když se zeptám, proč Arn Cecílii miluje, musím si odpovědět, že pouze pro její krásu a nesmazatelný úsměv. A proč obráceně? Asi pro umění s mečem a ještě s jedním méně ostrým mečem. Co Arnova matka? Ta je tam jen proto, abychom měli důvod pro jeho odeslání do kláštera. Saladin? Nic než respektovaný protivník. +++++ Nebýt Saladina, byla by ostatně dělící čára mezi zlem a dobrem vedena po hranici proti Arnovi a s Arnem. Proti Saladinovi jej ovšem postavili okolnosti a válka, proti ostatním právě jejich špatné vlastnosti. Arnovcům jde o čest a dobro, ostatní dělají vše hlavně pro svůj osobní prospěch. Není to příklad hloupé schematičnosti? Ti zlí narozdíl od Arna navíc oplývají neschopností a dokonce i ošklivostí. Pokud kdy byli schopni představovat nebezpečí, tak jen dík své podlé a zákeřné povaze. +++++ Odjezd Arna do západu slunce v závěru se mi jeví jako přiznání: "My o té vší plochosti, tuposti, klišoidnosti a tak dobře víme, ale jebem na to, lidi to maj rádi." Ale mají rádi i televizní look, okoukané zpomalovačky v bitvách, univerzální sample "kůň řehtá" (tisíckrát jsem jej slyšel v počítačových hrách), nevýrazné herce, náhle mizejícího vypravěče a bitvy v nichž dvacet lidí v oblaku prachu dělá, že jich je několik tisíc? Jak kteří.(29.8.2011)

  • Z0oMb3E
    *****

    Milujem staro/stredoveké historické vojnové filmy. Tento film vlastne rozpráva príbeh lásky na pozadí mocenských bojov medzi klanmi na severe a konečnú fázu, či posledné chvíle druhej okupácie Jeruzalema kresťanmi. Na európsku, severskú, produkciu veľmi, veľmi vydarený snímok. Masové scény, dobové kostýmy, nádherná hudba a výborná režisérska práca robia z filmu nádherný zážitok. Dobré je, že film sa nezameriava len na boje veľkú úlohu tu hrá hlavne psychológia a česť. Je jasné, že film nieje v americkej produkcii už aj v tom, že Arabi či moslimovia sú vykreslení, ako ľudia a nie fanatici a podrazáci. Každý, kto nieje úplne nasiaknutý americkým brain-washigom nájde v tomto filme svoje zaľúbenie. U mňa sa dostáva do top 10, hneď za čínskymi historickými filmami. Film sa nedá nič len odporučiť- NÁDHERA!(5.5.2010)

  • EvilPhoEniX
    ***

    Po historické stránce dobré, ale za pomalé tempo a minimum akce Arn sbírá spíše negativa než pozitiva. Možná jsem nebyl správně naladěný, ale příliš mě to nebavilo.(9.1.2016)

  • - Spolufinancovať projekt sa teda nakoniec podujala konkurenčná TV4. (Smok)

  • - Dňa 21. júna 2007, výkonný producent Johan Mardell potvrdil, že film prekročil rozpočet už v priebehu výroby. (Smok)

  • - Švédska televízia SVT stiahla svoju podporu z projektu len niekoľko mesiacov pred jeho vydaním, udávajúc nedostatok kvalitného materiálu a uspokojivých záberov ako hlavný dôvod. Štúdio "Svensk Filmindustri" tvrdí, že spor vznikol kvôli obavám o rozpočet. (Smok)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace