poster

Arn

  • Švédsko

    Arn - Tempelriddaren

  • slovenský

    Arn - templársky rytier

  • slovenský

    Arn - templársky rytier 1

  • anglický

    Arn: The Knight Templar

Dobrodružný / Drama / Romantický / Válečný / Akční

Švédsko / Velká Británie / Dánsko / Norsko / Finsko / Německo / Maroko, 2007, 2x75 min (Director's cut: 139 min)

  • Beastmaster4
    *

    Nudné, jak dementní teenagerovské fláky. Knižní román jsem nečetl a jsem celkem rád. O toto období a Templářský řád se trošku zajímám (nejsem dějepisec a odborník, jen ze zájmového hlediska obyčejného člověka) a co v tomhle příběhu je za zhovadilosti, zůstává rozum stát. Jestli je román opřen o historická fakta, tak tomu věřím jen velmi stěží. Templ jako takový měl svou vypracovanou, pevně stanovenou řeholi, čítající několik článků, vymezující povinnosti a zákazy pro mnichy/rytíře v tomto řádu. Jeden z nich a jeden z nejhlavnějších byl zákaz stýkání se s lidmi, kteří byli exkomunikováni aj. Už na tomhle celý příběh beznadějně padá a to s plivancem namířeným na historická fakta. Za další, měli Templáři zakázáno se stýkat se ženami a nesměli jim pohlédnout ani do tváře a tento zákaz málokdy porušovali i po vystoupení z řádu. Za další se sice do řádu dalo dostat dobrovolně natrvalo, nebo na určitou dobu, ale tento vstup byl na svolení velmistra a "uchazeč" musel projít náročným testem a tajnými ceremoniemi. Navíc nemohl být ihned rytířem, ale musel postupovat danou hierarchií. To co ztrácí v historických nesrovnalostech, nedohání Arn ani jinde. Bitvy s vojsky Saladina, jehož armáda, ve které dokázal spojit všechny znepřátelené kmeny tehdejšího Egypta a Sýrie, čítali několik tisíc vojáků. Bohužel ve filmu bitvy se Saladinem a hlavně pak ta u Hattínu vypadá jak pranice dvou hokejových klubů. Šílené romantické pozadí je pak poslední kapkou toho všeho.(29.8.2011)

  • rikitiki
    ***

    Zajímavé, že Vláčil dokázal Údolí včel natočit o čtyřicet let dříve mnohem moderněji a současněji, než jak se o to snaží tahle úmorná freska. Oba filmy jsou o křižácích, ale zatímco Vláčil uměl svým postavám vdechnout rozpory a pochyby, které trápí lidi i dnes, v Arnovi se současným vikingům podařilo natočit jen historický romantický kýč.(16.4.2016)

  • m.krudenc
    *****

    Velmi pěkný historický film. (Rytíři - Templáři - Princezna to mám rád). Romantický příběh na pozadí historických událostí. Velká historická pravda v tom asi nebude ale hezky se na to kouká.(16.3.2015)

  • Subjektiv
    **

    Pořád si nejsem jist, zda-li jsem viděl osudový romantický příběh na pozadí historických událostí, historický film s výraznou romantickou linií či heroické fantasy inspirované švédskou a blízkovýchodní minulostí. Nepochybná snaha o mimezi (věrné přiblížení, napodobení) historie však zůstává hlavně na rovinách kostýmů, architektury a rekvizit obecně. I určitá znalost dobového práva a opření se o události, jež opravdu proběhly, se dá vytušit. Dokonce i ta na první pohled nedůvěryhodná Saladinova rytířskost ladí s tím, jak jej ve své době vnímali mnozí křesťanští válečníci. Čert vem, že dle Mantise: "Durovou stupnici ve 12. století teda neměli." +++++ Historie neožívá pouze skrzy kusy železa, stavby či hadry, ani historické události nestačí. Historie ožívá až s lidmi, kteří v oné době žijí. Postavy Arna jsou takové, že byste jim neuvěřili žádnou epochu. Sám Arn, třebaže má nejvíc prostoru zůstal plochým odrazem svých možností. Zpovídá se s pláčem z těžkého hříchu, provinění proti přikázání "Nezabiješ!", leč nijaké výčitky nad porušením "Nesesmilníš!" se jej nezmocňují. Takový Arn by asi připadal dnešnímu diváku "nějakej divnej", možná i "blbej". +++++ Arn kromě cti (v dnešním slova smyslu), odvahy, lásky k životu, lásky ke své vyvolené Cecílii trpí nedostatkem vlastností a vnitřního života, což zřejmě odráží neskutečně přehledné uspořádání jeho světa. Jeho víra v Boha omezuje se na nošení příslušných "odznaků" a občasné sepnutí rukou. Jeho láska k Cecílii se ustavuje při pobíhání lesíkem na koníčkách, utvrzuje v romantickém válení na travičce a již neprodělává žádný vývoj, ani z jedné strany v ní není místo pro pochybnosti. Jeho pomoc otci a synu podle zabitého krále, údajně jeho příteli vychází pouze ze cti. Dá se snad z nějaké scény procítit, že by Arn měl rád někoho jiného než Cecílii a svého cisterciáckého učitele? Že by ke komukoliv krom nich měl jakýkoliv vztah, měl na ně nějaký názor? +++++ Ani ta slavná láska, která okupuje značnou část délky Arna, nemá žádný základ. Když se zeptám, proč Arn Cecílii miluje, musím si odpovědět, že pouze pro její krásu a nesmazatelný úsměv. A proč obráceně? Asi pro umění s mečem a ještě s jedním méně ostrým mečem. Co Arnova matka? Ta je tam jen proto, abychom měli důvod pro jeho odeslání do kláštera. Saladin? Nic než respektovaný protivník. +++++ Nebýt Saladina, byla by ostatně dělící čára mezi zlem a dobrem vedena po hranici proti Arnovi a s Arnem. Proti Saladinovi jej ovšem postavili okolnosti a válka, proti ostatním právě jejich špatné vlastnosti. Arnovcům jde o čest a dobro, ostatní dělají vše hlavně pro svůj osobní prospěch. Není to příklad hloupé schematičnosti? Ti zlí narozdíl od Arna navíc oplývají neschopností a dokonce i ošklivostí. Pokud kdy byli schopni představovat nebezpečí, tak jen dík své podlé a zákeřné povaze. +++++ Odjezd Arna do západu slunce v závěru se mi jeví jako přiznání: "My o té vší plochosti, tuposti, klišoidnosti a tak dobře víme, ale jebem na to, lidi to maj rádi." Ale mají rádi i televizní look, okoukané zpomalovačky v bitvách, univerzální sample "kůň řehtá" (tisíckrát jsem jej slyšel v počítačových hrách), nevýrazné herce, náhle mizejícího vypravěče a bitvy v nichž dvacet lidí v oblaku prachu dělá, že jich je několik tisíc? Jak kteří.(29.8.2011)

  • Smok
    *****

    Strhujúci príbeh imaginárneho švédskeho križiaka Arna Magnussona z pera Jana Gilloua. Film relatívne presne kombinuje fikciu a historické fakty s odkazmi na reálne historické postavy. Som veľký fanda európskej histórie a rytierstva ako takého, takže po dlhej dobe som veľmi potešený kvalitným severským historickým eposom a som ochotný prepáčiť aj miernu nasladnutosť a dôraz na líniu lásky na úkor bojových záberov. Ovšem tie, ktoré som videl musím len chváliť tak ako aj výkon Joakima Nätterqvista, ktorý s prehľadom zvládol uhrať svoju postavu v časovom horizonte 20 rokov.(27.9.2009)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace