poster

Pátek třináctého

  • USA

    Friday the 13th

  • slovenský

    Piatok trinásteho

  • USA

    A Long Night at Camp Blood

    (neoficiální název)

Horor

USA, 1980, 95 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • choze
    ***

    TĚŽCE SPOILEROIDNÍ KOMENTÁŘ!!! Bráno chronologicky druhý ze svaté slasherové trojice (HALLOWEEN, NOČNÍ MůRA V ELM STREET) a spolu s dvojkou nejtemnější a nejděsivější díl série, kdy ještě Jason nebyl popkulturní ikonou s hokejovou maskou, ale spolu se svou matkou byli tajemnými vrahy vynořujícími se z bouřlivé noci a rozpoutávajícími nepochopitelné děsivé masakry. První PÁTEK inspiroval spíš úspěch HALLOWEENU než film samotný, narozdíl od něj jde o whodunit slasher (dále třeba PROM NIGHT ze stejného roku), tedy slasher s neznámým vrahem, jehož identita a motiv (obvykle nesmyslná pomsta za dávný zločin či tragédii) se odhalí na konci filmu a navíc o první camp slasher, slasher přenášející jatka z městského do táborového prostředí, a první ze svaté trojice camp slasherů z počátku 80. let (dále BURNING a SLEEPAWAY CAMP). Subjektivní kamera z pohledu vraha s jeho dýcháním, závěrečné nalezení všech mrtvol a finální souboj s vrahem, to všechno už čtyři roky před HALLOWEENEM (1978) představil kanadský slasher BLACK CHRISTMAS (1974) a tak beru, že to patří k žánru. Pravdou je, že HALLOWEEN přinesl panenskou bojovnici, která porazí vraha, což v PÁTKU použito je, stejně jako rodinné vztahy, které jsou i motivací vrahů - zde nikoliv mezi vrahem a obětí, ale mezi dvěma vrahy. V prvním díle mstí matka mrtvého syna a na konci je zabita, ve zbývajících dílech mstí nemrtvý syn mrtvou matku. Co se týče podobnosti s PSYCHEM zmiňované JohnnymD v jeho komentu, něco na ní bude. Vemte si jen, že celý film je obráceným konceptem PSYCHA - tam vraždí syn a my si máme myslet, že vraždí matka, tady je tomu přesně naopak. Jedním z největších plusů jak prvního filmu tak celé série je pak její charakteristický hudební motiv. Bodycount: 9. Jinak výborný článek o vzniku prvního PÁTKU si můžete přečíst zde - http://www.fridaythe13thfilms.com/disc/essays/ultraviolent.html. Mj. se tu dozvíte, že režisér filmu Sean Cunningham (producent nechvalně známého exploitation LAST HOUSE ON THE LEFT, které odstartovalo kariéru Wese Cravena) si nejdřív podal do novin inzerát "PÁTEK TŘINÁCTÉHO - NEJDĚSIVĚJŠÍ FILM VŠECH DOB", počkal kdo mu na něj dá prachy a teprve pak začal přemýšlet, o čem že by to vlastně celé mohlo být.(22.10.2006)

  • Madsbender
    ****

    Poctivý veterán žánru slasherov a nefalšovaná tradičná teen vyvražďovačka z doby, kedy žáner zažíval svoj vrchol. Pomerne sympatické obsadenie (Kevin Bacon!!!), skvelá atmosféra, typická hudba a dej, ktorý má spád, ani na minútu nestráca tempo a nenudí. Scenár by si žiadal ešte doladiť a miestami herci vylúdia pravdepodobne nechcené úsmevné výrazy, záverečný súboj pôsobil občas smiešne (i keď Betsy Palmer bola skvelá a finálny cut-off geniálny), no i tak stále výborný horor. Rozhodne si nemyslím, že som tích 95 minút svojho života investoval zle.(27.1.2014)

  • Bloody13
    ****

    Klasika, kterou tak rádi opakují každým rokem i naše tv stanice. S mámou Vorheesovou to všechno začalo, a i když - co se nahoty týče - je spíš opatrnější, je to právě ona atmosféra a libové gore, co tenhle snímek katapultovalo mezi hororovou smetánku. Tichá smrt obchází nechvalně proslulým táborem a zanechává za sebou zmasakrovaná těla nadržených puberťáků. A že díky Saviniho maskérské práci je na co koukat. Ke slovu se dostanou nože, šípy, mačeta nebo sekera. Hudba při tom všem navodí ojediněle stísněnou atmosféru a závěr neskutečně vyděsí. Pamela tedy odstartovala tuhle sérii více než důstojně, ale Jasona mám přece jenom radši.(14.12.2011)

  • Mr.Apache
    *****

    Počin, který se ukázal být pro následný vývoj filmového horroru velice důležitým. Tento levně natočený snímek je po dvou významných peckách 70.let - konkrétně Texas Chain Saw Massacre (1974, režie Tobe Hooper) a Halloween (1978, r: John Carpenter) – rozhodujícím momentem, spouštějícím lavinu tzv. teenagerovských vyvražďovaček, tedy subžánru zvaného slasher. Je docela možné, že kdyby to nebyl zrovna tenhle Pátek 13., byl by tuto vlnu odstartoval nějaký podobný snímek. Ale historie hovoří jasně. Film vydělal velké peníze a mnoho kritiků jeho obliba dodnes udivuje. Cunningham byl ale se svým nápadem evidentně v pravý čas na správném místě (tedy samozřejmě: ve zrušeném mládežnickém táboře u jezera Crystal Lake). A přiznejme si, že na tom filmu opravdu něco je. Své udělala kromě vhodně zvoleného času a místa (prázdniny, nádherné jezero a lesy kolem) hlavně nevšední, zdánlivě amatérská kamera. Ta totiž často snímá děj a (hlavně!) průběh vražd jakoby z pohledu zabijáka. Divák je tak nechtíc vtažen do poněkud zvrhlé, ale zajímavé role, se kterou se (pokud je zcela v pořádku) sice neidentifikuje, ale stává se další obětí tvůrců: Lapeným divákem. Vyvražďování mládeže v podobných filmech zajímalo ze všeho nejvíce právě mládež. To byla oproti minulým desetiletím nejvýraznější změna ve vývoji a chápání žánru. Horror přestal být záležitostí dospělých, a tento zásadní zlom mu přinesl na jedné straně ještě větší popularitu, stejně jako značnou kvalitativní devalvaci na straně druhé. Největší přínos ovšem znamenal pro peněženky producentů, a tak není divu, že se slasherům v 80.letech tak dařilo. Poptávka byla velká, a nabídka nemohla pokulhávat. Pátek třináctého (mimochodem, znáte příhodnější název pro horror?) se dočkal až neskutečného množství pokračování, a není jisté, zda bude tato série kdy ukončena. V dalších dílech byl totiž uveden do života populární maniak Jason, o němž se v původním filmu pouze hovoří. Tato postava v hokejové masce se ukáže být až neskutečně životaschopnou... Ale to už je trochu jiný příběh. [Napsáno v srpnu 2006 pro blog Horror, Chlast & Rock'n'Roll.](13.7.2007)

  • xxmartinxx
    ***

    Napadá mě jediné: Kde je Jason? Když bych vynechal, že film předchází trochu jiná pověst, než jaký vlastně je, tak to docela šlo. Zároveň má ale plno dalších much, jako je protahování a špatné lekačky. Není to podprůměrné, ale není to, jaké jsem čekal. Jsem zvědavý, kam až se děj dostane v dalších dílech.(12.12.2009)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace