poster

Pátek třináctého

  • anglický

    Friday the 13th

  • slovenský

    Piatok trinásteho

  • USA

    A Long Night at Camp Blood

    (neoficiální název)

Horor

USA, 1980, 95 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • monolog
    odpad!

    Jak už jsem říkal u Halloweenu, je neuvěřitelný, z čeho všeho Amíci neudělají kult. Velká nuda, šeď a zdlouhavost, tak bych tenhle "horror" popsal. Vraždění je buď z pohledu vraha a pokaždé končí zatmívačkou, nebo aniž bysme vraha jako třetí osobu viděli a pak je to obvykle záběr na už umírajícího náctníka. To by ani tak nevadilo, ale v prvních 60 minutách se vůbec nic neděje (a to včetně toho, že většina táborového osazenstva umře už tehdy) a potom jsem prostě usnul. Bohužel příběh nestojí za nic. Skupinka mladých je v táboře a "opravují" (ve skutečnosti by se to rozpadlo do týdne) chatky. A postupně je někdo vraždí, zatímco pořádají sexuální hrátky a dělají hloupý vtipy. No nuda. Možná si to ještě seženu, abych viděl i konec (kterej mimochodem znám, viděl jsem ho už kdysi jako malej), ale moc nevěřím, že hodnocení změním.(15.10.2006)

  • sniper18
    ***

    Je to priemerný horor, ktorý je prvou časťou jednej z najznámejších hororových sérií. Má dosť dobrý príbeh o skupinke mladých ľudí, ktorý sa po rokoch rozhodnú oživiť letný tábor, ktorý sa preslávil svojou pomerne krvavou históriou, ktorú začalo utopenie malého Jasona Vorheesa, čo už mládež neberie do úvahy, ale netušia, že v okolí stále niekto je a otvorenie tábora si nepraje. Spracovanie je ale iba priemerné, nie je zlé, na film sa dá bez problémov pozerať, ale nanešťastie ani nedokáže výraznejšie zaujať, pôsobí až príliš stereotypne. Celá prvá hodina na mňa pôsobí rovnakým dojmom, dej sa prakticky nikde neposunie, iba občas niekto zmizne, čo si zvyšok ani poriadne nevšimne, až potom sa už dej posunie a zvyšok je už celkom dobre pozerateľný, aj keď stále ani zďaleka nie ideálny. Čo sa týka krvavých scén, tak mám skôr priemerné pocity, viacero úmrtí je mimo záber, ale tie dve, tri sú celkom slušné a sú tu aj pomerne dobré masky, napríklad hlava so sekerou v hlave. A po stránke klasických hororových prvkov tu nie je o čo stáť, atmosféra alebo napätie sú takmer nulové. Herecké obsadenie je iba úplne obyčajné, zaujme mladý Kevin Bacon a to je všetko. Réžia je skôr sklamaním, ale technická stránka je celkom slušná. Sériu Piatok trinásteho mám rád, ale tento prvý diel je rozhodne jeden z najslabších, nie je to zlý film, ale chýba mu takmer všetko, čo som si na tejto sérii obľúbil. Objektívna kvalita filmu- 58%, film sa páči mne na 55%.(6.10.2007)

  • choze
    ***

    TĚŽCE SPOILEROIDNÍ KOMENTÁŘ!!! Bráno chronologicky druhý ze svaté slasherové trojice (HALLOWEEN, NOČNÍ MůRA V ELM STREET) a spolu s dvojkou nejtemnější a nejděsivější díl série, kdy ještě Jason nebyl popkulturní ikonou s hokejovou maskou, ale spolu se svou matkou byli tajemnými vrahy vynořujícími se z bouřlivé noci a rozpoutávajícími nepochopitelné děsivé masakry. První PÁTEK inspiroval spíš úspěch HALLOWEENU než film samotný, narozdíl od něj jde o whodunit slasher (dále třeba PROM NIGHT ze stejného roku), tedy slasher s neznámým vrahem, jehož identita a motiv (obvykle nesmyslná pomsta za dávný zločin či tragédii) se odhalí na konci filmu a navíc o první camp slasher, slasher přenášející jatka z městského do táborového prostředí, a první ze svaté trojice camp slasherů z počátku 80. let (dále BURNING a SLEEPAWAY CAMP). Subjektivní kamera z pohledu vraha s jeho dýcháním, závěrečné nalezení všech mrtvol a finální souboj s vrahem, to všechno už čtyři roky před HALLOWEENEM (1978) představil kanadský slasher BLACK CHRISTMAS (1974) a tak beru, že to patří k žánru. Pravdou je, že HALLOWEEN přinesl panenskou bojovnici, která porazí vraha, což v PÁTKU použito je, stejně jako rodinné vztahy, které jsou i motivací vrahů - zde nikoliv mezi vrahem a obětí, ale mezi dvěma vrahy. V prvním díle mstí matka mrtvého syna a na konci je zabita, ve zbývajících dílech mstí nemrtvý syn mrtvou matku. Co se týče podobnosti s PSYCHEM zmiňované JohnnymD v jeho komentu, něco na ní bude. Vemte si jen, že celý film je obráceným konceptem PSYCHA - tam vraždí syn a my si máme myslet, že vraždí matka, tady je tomu přesně naopak. Jedním z největších plusů jak prvního filmu tak celé série je pak její charakteristický hudební motiv. Bodycount: 9. Jinak výborný článek o vzniku prvního PÁTKU si můžete přečíst zde - http://www.fridaythe13thfilms.com/disc/essays/ultraviolent.html. Mj. se tu dozvíte, že režisér filmu Sean Cunningham (producent nechvalně známého exploitation LAST HOUSE ON THE LEFT, které odstartovalo kariéru Wese Cravena) si nejdřív podal do novin inzerát "PÁTEK TŘINÁCTÉHO - NEJDĚSIVĚJŠÍ FILM VŠECH DOB", počkal kdo mu na něj dá prachy a teprve pak začal přemýšlet, o čem že by to vlastně celé mohlo být.(22.10.2006)

  • Anthony
    **

    Nechápu proč zrovna tento nezajímavý film odstartoval slavnou sérii. Nejenže je scénář primitivní (to by u tohoto typu filmů až zase tak nevadilo), ale je to i nezajímavě natočeno. Zajímavé je tu jen sledovat počátky Kevina Bacona a originální sledování vraždy z pohledu vraha. Ale hrůza, děs, napětí? K tomu je třeba více.(25.7.2003)

  • petero
    *

    Nechápem, ako k takejto blbosti mohol niekto natočiť pokračovanie. Našťastie natočil.(18.5.2005)

  • - Scénář napsal Victor Miller. Přiznal, že ho k napsání nabudil úspěch Carpenterova Halloweenu. (Chatterer)

  • - Sally Field si vyzkoušela roli Alice Hardy. (Stocki)

  • - Spoiler: V první verzi scénáře měla Jasonova matka přijít o malíček ve snaze zabít Barryho. (HellFire)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace