poster

Sněženky a machři po 25 letech

  • Slovensko

    Sněženky a machři po 25 letech

Komedie / Drama

Česko / Slovensko, 2008, 100 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Tetsuo
    ***

    Jejej, to je ale zvláštní film. Koncipovaný jako hit zimní sezóny, ale pokud nepočítáme product placement (kvůli němuž ale diváci nechodí do kina), tak tu nejsou vlastně žádné znaky typické komerční zábavy pro masy, jaké mají např. nechutné snímky Marie Poledňákové. _____ Sněženky a machři po 25 letech jsou velmi hořké, smutné a fascinujícím způsobem "rozviklané" dílo, které jako vyprávění nedrží pohromadě, ale jako generační výpověď je to nesmírně silné a komplexní. V té trapnosti, hluchotě a prázdnotě se zračí všechny nezdary, jež potkaly lidi, kteří zažili listopadový převrat. ______ Předpokládám, že se k tomuto filmu budeme vracet s odstupem let podobně jako se tomu stalo s Dědictvím Věry Chytilové a Bolka Polívky. S ním sdílí povadlé Sněženky mnohé rysy; především mudrlantský moralismus - který osobně nijak nevyznávám, ale chápu ho. Ale právě proto, že Machrům po 25 letech - na rozdíl od Dědictví, jehož vážnou rovinu překrylo kultovní hláškování - chybí záchytný humor, bude tento film chápán jen jako "johnovské memento" a pesimistický pohled na roky, jež právě prožíváme.______ Říkám to s plným vědomím toho, že pokládám střetnutí Johnova a Pelantova scénáře s Taušovou režií a kamerou od Chadimy za podivně nefunkční celek. Ale "chyby", omyly, rozpaky a neobratně vykoktaná poselství také o něčem svědčí... Vlastně mě to dost zasáhlo, i když nejsem ve věku hrdinů. _____ Rád bych někdy zkusil srovnat různé typy "lidových filmů", Hřebejkem počínaje, Poledňákovou a Účastníky zájezdu pokračuje a Sněženkami konče. Hodně bychom se z toho dozvěděli o národní povaze a společenském klimatu i podmínkách kulturního provozu. ______________ P.S. Jinak mě dost překvapuje, jak povrchně si spousta lidí pamatuje první film a má ho zafixovaný jako něco humorného a "kultovního". Obávám se, že ta kultovnost mu dost ubližuje. Stejně tak mě udivují otázky "proč to pokračování vzniklo", nebo rádoby dobré rady "nemělo to nikdy vzniknout". To je prostě krátkozraký fetišismus, který si hýčká původní film jako něco úžasného a "příjemného", brr.(21.12.2008)

  • Radek99
    *

    Falešná nostalgie...(21.11.2009)

  • tron
    ***

    „Takhle se vožrat... a ještě u konkurence.“ Horkastá melodráma SNĚŽENKY A MACHŘI PO 25 LETECH nadväzuje na SNEŽENKY A MACHŘOV. Iste, to každá dvojka. Ale kým TERMINÁTORA 2 si vychutnajú aj diváci, ktorí nevideli „jednotku“, tentokrát je to iné. Bavíme sa o voľnom pokračovaní snímky, ktorá nebola o akcii ani o trikoch. Bola o postavách, vzťahoch, dialógoch. Dvojka sa odohráva 25 rokov po školskom zájazde na lyžovačku, kde sme s tínedžermi a ich učiteľmi (napr. Radek Brzobohatý) zažili všetko, čo sa (vraj) zažíva, ak sa ďaleko od rodičov, na čarovnej zasneženej chalúpke, obklopenej majestátnymi decembrovými horami, stretne partia dospievajúcich: láska, zrada, priateľstvo, sex, vernosť i nevernosť. Dvojka vychádza zo zaujímavej otázky, čo sa stane, ak sa „zdravé jadro“ po desiatkach rokoch stretne? Miestami je situácia bizarná (Brzobohatý vyzerá v roku 2008 úplne rovnako, ako v roku 1982) a napriek tomu, že snímka trvá takmer dve hodiny, pôsobí skratkovito/nedopovedane. Kým svojrázny Jan Antonín Duchoslav (možno sa netešiť na jeho kanibala z chystaného slovenského hixploitation Gejzu Dezorza Fabrika smrti: mladá krv?) a autobiografický Michal Suchánek sú super, detto ďalších pár kusov, ostatní postávajú v záberoch a snažia sa tváriť, že v príbehu majú miesto. Berie im ho ale „nová generácia“ (stíhačka Juliana Johanidesová a ex-feťák Jakub Prachař). Film je výnimočný slušnými hláškami („Co je to tady za idioti pokřivený?“), poetickou atmosférou a scenárom, ktorý nie je dokonalý, ale jeho zámer je krásny: zobrať kultové postavy z originálu, nechať ich zostarnúť (spolu s fanúšikmi) a ukázať ich v plnej kráse. Kým kedysi sme si ešte všetci mohli klamať, čo z nás vyrastie, po 25. rokoch je čas priznať si, že ľudia sa nemenia, na čo vyzerali ako mladí, to v dospelosti dotiahli do dokonalosti, stučneli, stratili sny a u väčšiny prepukla pokročilá depresia a pravidelné každodenné hádzanie flinty do žita so sklonmi k podceňovaniu. Tento film nemá zmysel pozerať, ak ste nevideli originál (ROCKY BALBOA stavil na podobnú kartu, v mojich očiach mu to vyšlo oveľa lepšie). Konec Cabadaje v Čechách?(4.1.2010)

  • Tosim
    **

    Čekal jsem peklo. No a dočkal jsem se nudy, občas přerušovanou fórky a nebýt Václava Kopty, jehož jediný "machrovský" herecký výkon se vymykal, bylo by to ještě horší. Často jsem se přistihl, že má dojem, že parta lidí, která viděla kdysi Sněženky, odjela na hory, tam něco předvádí a snaží se, aby to vypadalo, jako z toho filmu. VY JSTE NA MĚ MOC INTELEKTUÁLNÍ. JÁ SE RADŠI VRÁTÍM KE SVÝM VESELÝM HISTORKÁM. Upřímnou soustrast, Michale :o)(16.3.2009)

  • choze
    **

    Úlet. Takový celovečerní zdramatizovaný dokument , který by mohl posloužit jako bonus na dvd k původnímu filmu. Čekal jsem, jaká na mě z toho sedne depka, jak všichni píší, ale vůbec mi to nepřišlo. Viděl bych to na přímou souvislost s tím, že jsem žádné z postav prostě nevěřil, i když ta jejich autobiografičnost je velmi zajímavá. Plusem budiž snad až moc dobře vystižená atmosféra topornosti, marnosti a trapnosti srazu po letech a kvalitní technická stránka.(9.6.2009)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace