Reklama

Reklama

Lidé opustili Zemi před 700 lety a přesunuli se flotilu obřích plně automatizovaných hvězdoletů. Ze Země se stalo jedno velké smetiště a uklízecí roboti, kteří ji měli dát znovu do pořádku, přestali dávno fungovat. Zůstal jen poslední z nich, VALL-I. Ten každý den ráno navlékne housenkové pásy, nabije si sluneční články a se svým kamarádem švábem se vydává do práce. Osamělost, sbírání všemožných lidských předmětů, a hlavně koukání na videokazetu s muzikálem Hello Dolly! ho postupně proměnily v citově uvažujícího tvora, který touží po lásce. VALL-I jednoho dne objeví mezi smetím výhonek rašící zelené rostliny. Tentýž den zažije i další nečekanou událost, setkává se s robotkou Evou, která byla vyslána z hvězdoletu Axiom zjistit, zda je planeta obyvatelná. VALL-I pozve Evu do svého příbytku a ukáže jí všechny své poklady, včetně zelené rostlinky. K jeho úžasu mu Eva rostlinu sebere a vypne se. Čeká pouze, až bude přepravena zpět na Axiom. Když pro ni dorazí raketa, zamilovaný VALL-I ji odmítá opustit. (TV Nova)

(více)

Videa (22)

Trailer 7

Recenze (1 550)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Klíčová otázka: Je-li VALL-I filmem konzumním, orientovaným na vyžraného západního diváka (yuppíci po zhlédnutí vytúrujou neonový káry a sešikujou se před McDonaldem), jak muže mít tu drzost a kritizovat konzumní styl života vedoucí ke zdevastované planetě a k obezitě? Tahle ideologie se na první pohled zdá v pořádku. Jako by film cíleně útočil na své vlastní obecenstvo a snažil se ho poučit. Jenže pravda je někde jinde. Ve skutečnosti Pixaři vmanévrovávají diváka do předem utkaného symbiotického systému kalkulu a farizejství, kde filmař není o nic lepší než divák, a stejně to platí i obráceně, přičemž Bursíkovi se oba dva smějí leda tak pod knírek. ____ Celému filmu předchází pětiminutový a odlehčený kraťas z Pixarlandu o rozmíšce kouzelníka a králičího familiára. Jaký to má důvod? Za prvý je třeba odvrátit poučku, která tvrdí, že nezaujme-li film diváka do prvních deset minut, nezaujme ho vůbec. A za druhý kouzlení v tom kraťasu nemá co do věrohodnosti daleko k realitě, přestože se nacházíme v animaci, tedy ve fiktivním meta-světě ještě za filmem. VALL-I přebírá metody hraného filmu, aby se vyhnul nesrozumitelnosti. Animace tedy neznamená popření všech zákonů a zavádění evolučních postulátů. I proto se nedočkáme ve VALL-I jediné transfokace, jevu, který zpřítomňuje kameru a vytrhává diváka. Předměty a postavy zde tudíž zbíhají a vzdalují se od kamery a ona na ně trpělivě čeká, ne obráceně. Kamera ve VALL-I udivuje jistě mnohokrát sama sebe, když zjišťuje za pochodu, že slouží jako pozorovatel, ne jako zachycovatel, a hrdiny následuje jen zřídkakdy. VALL-I nemíní podvracet dohodnutou fikci, naopak sám sebe označuje za G-rated crowd-pleaser, chce zaujmout všechny, vydělat peníze a předně chce vyprávět velký, „anti-lyotardovský“ příběh a legitimizovat nejrůznější společenské činnosti a dát jim celkový smysl. Je proto neomluvitelný podvod na divákovi, když se robot VALL učí s hasícím přístrojem a hraje chaplinovský ping pong, jako by ty předměty viděl poprvé v životě... když by je měl dávno znát z garbage-pyramid, které desítky let hromadí. ____ VALL-I není dramatem děje, ale dramatem okamžiku. Scénu komponuje vždy od detailu k celku a zpátky k detailu. Pokud se přece jen pokouší o zásadní twisty a dramatický oblouky (viz kubánská revoluce ve ¾ filmu), nemůže najít klenební svorník a událostem schází jak motivace, tak nenucená spontánnost. Nedominuje zde text nad obrazem, jako u telenovel, protože Pixaři sebevědomě, a nakonec i oprávněně, předpokládají, že u VALL-I prádlo nikdo žehlit nebude. ____ Enviromentální čtení filmu donutilo přehodnotit filmovou TOPku nejen aktivistu Al Gorea, rodáka z Washingtonu, ale všimli si toho i odborníci přes fokalizaci (vypravěčská finesa zostřující hledisko té které postavy). Zatímco tedy Eve (Expert vegetační evaluace = neboli rostlinářský odborník) trpí klausovským prizmatem, tudíž se jí dostává výhradně fokalizace vnější a neznáme její myšlenky, na Vallovi participuje vypravěč mnohem častěji a poskytuje nám o něm řadu indiskrétních informací a vodítek. ____ Režisér a scénárista Andrew Stanton není zdaleka první, koho sledování běžných životních situací dovádí k soudům nad okolní společností, avšak do svých filmů to promítá s takovou průzračností, že nezbývá než s ním od první minuty (nikoliv však bezvýhradně) souhlasit. Jenže tady se vyskytl majoritní problém v nemožnosti odstředit myšlení od propagandistické rétoriky celého filmu, která se tváří děsně dekonstruktivně tím, jak rezignuje na jednotný smysl a zdůrazňuje pluralismus (už jen v tom smyslu, jak chce mermomocí infiltrovat kina po celém světě), ovšem de facto jen nepřesně parafrázuje Derridu ve smyslu kritického přezkoumání naší kulturní pansofie a výchozích pojmů (právě proto, že tyto pojmy visí nad propastí nepřezkoumané kultury, tudíž ani VALL nechápe, k čemu je Rubikova kostka a kam zařadit vidličku). ____ Je tedy nutno volat do Vatikánu, že je třeba uznat další zázrak? Není. Když na tyhle věci máte oko, vidíte, ze animák VALL-I není stoprocentně atraktivní, ani revoluční. Nakonec všemožnými citacemi a vsuvkami dává VALL-I najevo, že před klasikou se je třeba shýbat (Kubrickovi se jen uctivě přibližuje) a že autonomní klasikou vlastně ani být nechce. () (méně) (více)

LIVINGDEAD odpad!

všechny recenze uživatele

Nechápu proč jsem čekal na dabing, když se tam skoro vůbec nemluvilo. Grafika - O.K. - jenže takovou grafiku mají dnes všechny animované filmy. Takže nic nového. Kdosi tu napsal, že Vall-i může konkurovat filmu "Hledá se Nemo" - ta s tím zásadně nesouhlasím! Nejenže jsem se u filmu "Hledá se Nemo" u vtipných scén perfektně pobavil, ale i z krásné grafiky mi zářily oči. Což se u filmu Vall-I říct nedá. Naopak po 45 min. jsem film vypnul. Děsná nuda, stupidní příběh vhodný tak akorát pro 3-leté mimina. Hrozný ODPAD! ()

Reklama

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Wall-E není jako všechny ostatní animáky. Říct o jakémkoliv filmu od Pixaru, že je roztomilý snad ani není potřeba. Avšak tentokrát bych to zdůraznil, protože Wall-E si mě nezískal tak lehce ničím, jako svým vzhledem , roztomilostí a animací. Robůtek nemá chybu a je krásné ho pozorovat. Stejně tak je krásné pozorovat, jak celý Pixar došel do stavu, kdy nepotřebují slova k vyjádření emocí. Vzpomínka na němou éru v animovaném filmu je úžasná. Film je celý pojat naprosto odzbrojujícím způsobem, kterému dodá pomyslnou třešničku na dortu vize budoucnosti. Ta se prohloubí především v druhé půlce filmu, kdy se vydá Wall-E na cestu za svou láskou... Neztrácí ani na okamžik atmosféru a stále se táhne rychle kupředu. Stovky drobností (2001:Vesmírná odysea je k popukání) a jedna velká lehká kritika současnosti s pravděpodobnou vizí dopadu na společnost a svět okolo. První animovaný film, v kterém beru "poselství" nejen jako velmi vtipný postřeh, ale i jako hořkou skutečnost. Pokud tady někdo vidí agitku, je to spíše smutná snaha ignorovat svět a brát film až příliš vážně. Na rozdíl od ostatních filmů Pixaru jsem nečetl velké sliby, ale dostal jsem jeden velký důkaz o kvalitě a schopnost tohoto giganta, který posledními filmy dokazoval lehce klesající kvalitu... ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

K dokonalosti dovedený, technicky brilantní, s láskou a obdivuhodnou péčí připravený. Lze si ho prý nezamilovat, ale pouze proti přírodě. Opravdu nevím, k jakým kosmickým dálavám se Pixar pokouší doletět, ale jestliže bude pokračovat ve zvyšování standardu svých filmů stejným raketovým tempem jako doposud, předběhne i rozpínání vesmíru a ocitne se mimo sféry lidského chápání a poznání. Nejlepší animák v naší galaxii! ()

Fr 

všechny recenze uživatele

Země je zanesená odpadem. VALL-I nás z něj vyhrabe…. Má svůj byteček, domácího mazlíčka, smysl pro pořádek a je romantik. Na robota dobrý. A co na to děti? Už dlouho jsem neviděl svýho synátora něco takto prožívat. I když možná víc než tu romantiku oceňuje to, že je s ním legrace a hlavně ŽE JE TO HRDINA! Před Pixarem smekám, protože ukázat lásku mezi kusy plechu tak, aby ji chápali i ti nejmenší – to už dá kapku práce. To, ale asi ocením spíš já. ()

Galerie (41)

Zajímavosti (65)

  • VALL-I se stal ve své době nejnákladnějším animovaným filmem historie. Stál úctyhodných 180 milionů amerických dolarů, nicméně tento milý robůtek vydělal celosvětově 485 milionů. (Rodriguez)
  • Píseň, kterou si VALL-I nahraje, a která se stává ústředním motivem jeho vztahu s EVOU, je „It Only Takes a Moment“ z muzikálu „Hello, Dolly“. Úvodní píseň celého filmu, „Put on Your Sunday Clothes“, pochází rovněž z muzikálu „Hello, Dolly“. (Ištván87)
  • V úvodní scéně jsou ukázány jaderné a větrné elektrárny postavené na vrcholcích hor odpadků. To naznačuje, že lidstvo přešlo na čistou energii až když bylo příliš pozdě. (Maulincio)

Související novinky

Tom Cruise – poslední muž na Zemi?

Tom Cruise – poslední muž na Zemi?

25.05.2011

Kdybyste z nějakého bizarního důvodu zkombinovali Já, legenda a Vall-I, dostali byste Oblivion. Ve vzdálené budoucnosti je Země zdevastovaná a lidstvo žije v oblacích. Na povrchu už pracují jen… (více)

Shyamalan, Smith, Smith a výpravná sci-fi?

Shyamalan, Smith, Smith a výpravná sci-fi?

06.04.2011

Manojovu kariéru může spasit jedině zázrak. Na jeho poslední filmy už se téměř nedá koukat, a když to náhodou někdo udělá, tak spíš pro tu srandu, jak moc špatné jsou. Poslední vládce větru na sebe… (více)

OSCARY – výsledky

OSCARY – výsledky

23.02.2009

Snad jen jednoho většího překvapení jsme se dočkali při vyhlašování Oscarů za rok 2008 v hlavních kategoriích: nejlepším hercem v hlavní roli se nestal Mickey Rourke za Wrestlera, ale Sean Penn za… (více)

Reklama

Reklama