Reklama

Reklama

Hobit: Neočekávaná cesta

  • USA The Hobbit: An Unexpected Journey (více)
Trailer 2

Film sleduje cestu hlavní postavy Bilbo Pytlíka, který se ocitne na dobrodružné výpravě. Cílem cesty je si znovu nárokovat ztracené trpasličí království Erebor. Bilba nečekaně osloví čaroděj Gandalf Šedý, díky kterému se ocitne ve společnosti třinácti trpaslíků v čele s legendárním bojovníkem Thorinem. Cesta do divočiny vede přes tajemné země, kde se to hemží zlobry, skřety a kouzelníky. Ačkoliv cíl jejich výpravy - Osamělá hora, leží na Východě, musí projít nejdříve jeskynním systémem, kde Bilbo potká někoho, kdo mu navždy změní život…Gluma. Skromný Bilbo Pytlík pak sám s Glumem na břehu podzemního jezera objeví nejen hloubku lstivosti a odvahy, která překvapí i jeho samotného, ale také získá do svého vlastnictví Glumův prsten „miláška“, který má nečekané a užitečné možnosti... Jednoduchý zlatý prsten je spojen s osudem celé Středozemě takovým způsobem, jaký Bilbo nemůže zatím ani tušit. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (74)

Trailer 2

Recenze (3 239)

novoten 

všechny recenze uživatele

Dřív nežli vzejde světlo dne, přes horstvo, jež se v mlze pne, jdem do hlubin, kde vládne stín, pro svoje zlato ztracené. Peter Jackson se vrátil do Středozemě a daroval mi srdcovku, která mě dojímá od prvního "Dear Frodo". Ne, opravdu nebudu jeden z těch, kteří Hobitovi vyčítají přílišnou pohádkovost proti slavnějšímu pokračování, aby jedním dechem dodali, jak je protivné, že je s ním dějove, obrazově a všelijak spjatý nebo mu podobný. Knižní Hobit je hříčka plná fantazie, nápadů a tajuplných náznaků toho, co se v dalekých končinách děje nebo za čas dít bude. K hollywoodské adaptaci ale stvořen nebyl a přestože mohl nabídnout humor a dobrodružství, chtělo to ještě nějaký faktor navíc. Kombinací s Dodatky Pána Prstenů nebo Nedokončenými příběhy se právě tenhle faktor dostavil. Výsledkem je splnění mých čtenářských snů, konec několikaletého doufání a čekání a hlavně příběh tří hrdinů. Strážce Středozemě, zatvrzelého trpasličího vůdce a malého hobita, který vyběhnul bez kapesníku, aby prožil největší dobrodružství svého života. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Svět není v tvých knihách a mapách. Svět je venku.“ Hodnocení prodloužené verze (kinoverzi jsem neviděl). Ačkoli je prezentován jako dobrodružné fantasy kráčející ve šlépějích Pána prstenů, pro mne byl Hobit v prvé řadě příběhem proměny poutníka fikčními světy (neboli nerda), který teskní hlavně za svými knihami, ve skutečného hrdinu. Je to zejména Bilbova nezpůsobilost pro epické dobrodružství, která oživuje a také popostrkuje vyprávění (kulinářské tipy obrům, vysmeknutí se z gobliního zajetí). Zapomenutým kapesníkem počíná nejen postupná ztráta veškerého komfortu, ale také hrdinova proměna z toho, kdo neustále hledá silnějšího vůdce, který by ho vedl, v samostatně jednající figuru. Věřím, že toto směřování k samostatnosti bude v dalších dílech pokračovat. Dlouhý úvod v Hobitíně není důležitý jen kvůli nastínění cíle mise a představení trpaslíků. Zobrazení pohodlíčka, v němž provincionálně smýšlející „no adventure“ půlčík žije, zároveň slouží jako kontrastní podloží pro situace, v nichž se protagonista posléze octne. Stesk za opuštěným domovem je motivem prohlubovaným napříč celým filmem nejen skrze Bilba, ale také trpaslíky, kteří po svém exodu žijí ve vyhnanství. Hobit i trpaslíci zároveň opakovaně překonávají své fyziognomické předurčení, když musí zas a znovu čelit nepřátelům mnohem větším než jsou oni sami. Pozvolného zvyšování rizik, s nimiž jsou postavy konfrontovány, probíhá za paralelního upozorňování na budoucí hrozby, což Hobita ve výsledku mění v jeden velký příslib událostí, které teprve přijdou. Odkládání neředěné spektakulárnosti není na škodu, neboť prezentované dobrodružství před námi roste společně s Bilbem. Ten se ve světě reálného ohrožení teprve rozkoukává, takže má dost času na hádanky se schizofrenním pazgřivcem, a stejně jako divákovi mu musí být mnohé vysvětleno. Explikativní pasáže mění hlavní linii vyprávění ve zřídlo pro mnoho bočních příběhových toků, které ovšem nezdržují ani neruší, neboť se sbíhají zpět k výchozímu zdroji a dávají najevo, že jejich význam bude plně doceněn v některém z pokračování. Nad potřeby vyprávění překynula pouze délka některých akčních scén, prozrazujících, že Jackson je v nitru podobný hračička se slabostí pro bizarní monstra jako del Toro. Syrový vizuál akčních scén navíc moc neladí s lyričtější krajinomalbou. S ohledem na množství scenáristů a literárních i jiných zdrojů, z nichž čerpali, je výsledek stále obdivuhodně kompaktní a už dlouho jsem si nevychutnal takhle žánrově čisté, v dobrém slova smyslu starosvětské dobrodružství. 85% Zajímavé komentáře: Marigold, DaViD´82, Bluntman, Lavran, Arbiter, Phobia, Tirion, mcb, L_O_U_S, Kellerman, TERRORDROME, Gattolino ()

Reklama

Superpero 

všechny recenze uživatele

Nechápu jak se tento film může někomu nelíbit. Já jsem si to jako Tolkienovský fanda nehorázně užíval. To propojení s Pánem Prstenů je velice dobře provedené a oceňuji scénu zasedání bílé rady v Roklince. Celá epizoda s vyhnáním nekromanta z Dol Gulduru byla v knihách spíše jen naznačena a jsem rád že někdo s takovou fantazií a talentem jako je Peter Jackson nám to konečně ukáže. To jsem ale poněkud odskočil od tématu. Hobit je prostě dobrodružná jízda par excellence. Úvodní hostina v Hobitíně jakoby z knihy vypadla a v dalším putování není slabé místo. V tom filmu se fakt furt něco děje. Dokonce tam jsou zakomponovány i ty písničky. Jedinou výhradu mám ke scéně s nalezením Prstenu, nevím jestli Bilbo viděl, jak Glumovi Prsten upadl, ale doufám že ne. Alespoň že ale bylo jasné, že ho potom nehledal. Celé je to totiž o tom, že Bilbo našel Prsten náhodou, a proto ten nad ním nemá takovou moc a neuvede ho do zkázy jako ostatní. Dost ale knihomolských debat, ten film je prostě nehorázná bomba, která si zaslouží vydělat nechutnou sumu peněz. Je skvělé že to točí zrovna Peter Jackson, protože málokdo rozumí Středozemi tak jako on. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Hobit není stavěn pro násilné z prstu vycucané převedení do regulérní fantasy ságy. Je a vždy to i byla především pohádková selanka s ponaučením a nikdy neměla větší ambice než být „pouze“ dobrým čtením na dobrou noc. A právě z rozporu pohádka/nařáchlá fantasy, pro kterou není v narativní struktuře předlohy (či dodatcích) opora, vznikají třecí plochy, které se Jacksonovi ne vždy daří zahladit. Jeden moment je to milá výprava po přírodních krásách, o scénu později fetish fantasy à la Warhammer plná zpomalených záběrů na nabušené trpajzlíky, co sekají údy jak Baťa cvičky a pak zase hned návrat do nekonfliktní idylky o trampotách na cestě. Šest kapitol, které první filmový Hobit zpracovává, přečtete rychleji než za ty bezmála tři hodiny, které jim na plátně věnuje Peter. Navíc se PJ rozhodl pro nešťastnou stylizaci do nepřiznaného remaku Společenstva prstenu; kdyby tedy Společenstvo z jednoho filmu roztáhl na tři a proložil ho veleakčními CGI eskapádami jak ze svého King Konga. Nejlepší scény tu jsou ovšem ty prosté založené čistě na hercích (v čele s hádankami ve tmě). Jasně tu rozpoznáte, které ze scén by v původním dvojdílném konceptu nemilosrdně skončili na podlaze střižny. Ovšem nic z výše uvedeného neznamená, že by snad i tak nešlo o zdařilý biják. Protože on to zdařilý biják se vším všudy prostě a jednoduše je. A ani má spokojenost nic nemění na skutečnosti, že to měl po Jacksonovi převzít někdo jiný; ideálně zvažovaní Cuarón či del Torro, protože takhle vznikl sestřih pro fanoušky a nikoli pro diváky. Z mého hodnocení je ovšem asi jasné, do které kategorie se navzdory všem těm výtkám řadím; já si to totiž od druhé projekce s přiblblým úsměvem na rtech nehorázně užívám, ať si rozum říká co chce... Prodloužená verze pak plní obdobnou roli jako svého času u Společenstva; tedy zajímavé a milé rozšíření. Ovšem o nic nepřijdete, pokud ho neuvidíte. Až na jednu výjimku (z gruntu přepracovaná Roklinka; speciálně pak noční pasáž) totiž neobsahuje nic zásadního. Rozhodně nejde o zážitek měnící sestřih à la delší verze Dvou věží. Technické PS: HFR 48 fps je vpravdě přesně tak (r)evoluční jak se tvrdí a mění částečně způsob vnímání filmového média. Díky jasnosti, ostrosti, plynulosti i detailnosti ovšem naprosto neodpouští filmařské chyby/fígle a tak se nehodí do filmů, kde hrají prim rekvizity, kulisy a masky. Kazí to filmovou iluzi, protože jasně rozpoznáte "kde končí lepidlo na trpasličí vousy" a že "tamten balvan je nabarvený papundekl". Stejně tak je u toho nevhodný dabing, jelikož u běžného snímkování se ještě v zásadě dabér může trefit do hercových úst, tak nyní, kdy je vidět každé našpulení rtů na souhlásku, už to neprojde a vzniká poněkud bizarní dojem, kdy ústa vizuálně evidentně říkají něco jiného než slyšíte. Ovšem HFR jako takové pusobí živě, bezprostředně, ale trochu jako na divadle. Ovšem v nestudiových záběrech (nejen) na krajinu či čistě CGI momentech bere HFR dech a kupříkladu pro přírodopisné dokumenty, sportovní přenosy či CGI spektákly je to nesporný příslib do budoucna. Své nesporné klady to má, ale nese to sebou i zápory a Hobit dává obojí v plné míře pocítit. () (méně) (více)

Psema 

všechny recenze uživatele

Technologické demo, které napoprvé okouzlí, ale napodruhé už nemá čím, a tak vypluje na povrch povrchnost, spotřebnost a halda stupidních režijních řešení, které mají mnohem blíž k nabubřelosti King Konga než upřímnosti Braindead. Mrzí mě to hodně, protože jsem se po prvním zhlédnutí vážně těšil a HFR má rozhodně potenciál (byť ho samozřejmě odpálí až Cameron). P.S.: Za dabing prosím řezat ruce, děkuji. P.P.S.: Rozšířený sestřih přináší pár dalších motivů k příběhu i postavám, bohužel je ale vyvažuje i další porce nuzného protahování. Takže pat. ()

Galerie (240)

Zajímavosti (142)

  • Ian McKellen, představitel Gandalfa Šedého, se na place rozplakal, jelikož ve scéně, kdy všichni sedí u jednoho stolu, hrál – před zeleným pozadím – pouze s fotkami svých kolegů. „Kvůli tomuhle jsem se hercem nestal, řekl doslova. (Ahurmen)
  • Meč Žihadlo by měl zmodrat vždy, když jsou nablízku skřeti. Je však možné si všimnout, že v něktěrých scénách to neplatí. Například ve scéně, kdy trpaslíci prchají před jezdci na vrcích. (tb_23)
  • Ve scéně, kde skupina uniká před skřety a vrrky, má Gandalf (Ian McKellen) meč na levém boku a v další scéně zase na boku pravém. (Shadowrat)

Související novinky

Pán prstenů mění majitele

Pán prstenů mění majitele

19.08.2022

Těsně před premiérou seriálového Pána prstenů: Prsteny moci přichází zásadní změny týkající se práv na knižního Pána prstenů a Hobita. Ty totiž odkoupila švédská herní společnost Embracer Group,… (více)

Práva na Pána prstenů jsou opět na prodej

Práva na Pána prstenů jsou opět na prodej

10.02.2022

Zatímco už za pár dní přistane na internetu první trailer z očekávaného televizního seriálu Pán prstenů: Prsteny moci, neméně tak důležitou zprávou je nová informace, že filmová práva (samostatně… (více)

Druhý ročník Comic-Conu Prague se blíží!

Druhý ročník Comic-Conu Prague se blíží!

18.09.2021

Druhý ročník festivalu Comic-Con Prague proběhne v termínu 15. – 17. října 2021 v pražském O₂ universu. Comic-Con Prague 2021 nabídne fanouškům sci-fi, fantasy a hororu velmi pestrý a bohatý program… (více)

Amazon kupuje MGM

Amazon kupuje MGM

26.05.2021

Slavný James Bond zdá se našel nový domov. Společnost Amazon totiž čerstvě uzavřela dohodu se studiem MGM a celé si jej tak pořídila za 8,45 miliard dolarů. Rázem se tak knihovna streamovací služby… (více)

Reklama

Reklama