Reklama

Reklama

Milionář z chatrče

  • Velká Británie Slumdog Millionaire (více)
Trailer 2

Džamal Malik pochází ze slumu v Bombaji, ale i tak se náhle ocitá ve finále indické adaptace soutěže „Chcete být milionářem?“ Ve finále bude Džamal hrát o 20 milionů rupií, ale moderátor ho po skončení prvního večera a získání 10 milionů rupií obviní z podvodu, a tak Džamala odváží policie k výslechu. Džamal je mučen a pak vyslýchán. Inspektor s ním prochází záznam pořadu a chce, aby mu Džamal vysvětlil, jak mohl znát všechny odpovědi. Díky tomu se dozvíme životní příběh Džamala. Džamal vyrůstal se svým bratrem Salímem a kamarádkou Latíkou. Vše začíná, když je Džamalovi přibližně 9 let a při nepokojích zahyne jeho matka. On, Salím a Latíka před nepokoji utekli a chvilku žili na ulici, ale pak se jich ujal jeden muž, který se o ně začal starat. Děti pro muže žebraly a ze Salíma se stala mlátička. Jednou v noci ale měli Džamalovi popálit oči, takže mu Salím pomohl utéct. Latíka chtěla utéct také, ale Salím ji schválně opustil. Bratři se jistou dobu živili prodejem a drobnými krádežemi ve vlacích, ale pak se dostávají k Tádž Mahalu, kde rozjedou byznys s kradenými botami a jako falešní průvodci. I když se jim daří dobře, po nějaké době se vrací do Bombaje a vyhledají Latíku, která pracuje stále pro stejného muže jako tanečnice. Džamalův bratr tohoto zločince zastřelí a všichni tři společně prchají. Salím se pak ale přidá k jinému gangsterovi a přivlastní si Latíku. Džamal je vyhnán. Džamal už pak dvojici nikdy neviděl, ale když začal pracovat jako nosič čaje v telefonní společnosti, podařilo se mu zkontaktovat svého bratra, se kterým se pak i sešel. Salím stále pracuje pro stejného muže, ale Latíka je prý navždy pryč. Salím chce, aby se Džamal nastěhoval k němu, čehož Džamal využije, a Salíma sleduje. To ho zavede za Latíkou, která žije se Salímovým šéfem. Džamal se pokusí Latíku osvobodit, ale Salím jí nedovolí utéct. Džamal se rozhodne využít soutěž „Chcete být milionářem?“, aby ho Latíka našla, protože ta na soutěž ráda kouká. Džamal je ve hře úspěšný a policii na svém životním příběhu dokáže, že nepodvádí, on ty odpovědi prostě zná. Jakmile se Latíka dozvídá, že je Džamal v soutěži, za pomoci Salíma uniká ze svého vězení... (TV Prima)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (2 025)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Film ze začátku nabídne několik možností, jak přistupovat k příběhu a ke spolehlivosti vyprávění, ale nijak se s nimi vůbec nepohraje a vše je podřízeno efektnosti, bohužel ne efektivnosti. V bodech, možná se o tom rozepíšu v samostatném článku víc... Tak jsem se rozepsal: http://hobituvblog.blogspot.com/2009/03/analyticke-poznamky-k-milionari-z.html _____ A: styl vítězí nad vyprávěním (style wins over the substance). Rychlý střih, na ničem se neulpí pohledem dlouhou dobu, záběry snímané v polocelcích, nápadité úhly kamery, zrychlení, zpomalení, prostřihy, vše hbité a dravé, natočené naprosto s přehledem. Hudba určuje temporytmus a náladu, stříhá se podle ní, nikoliv podle toho, jak si to žádá vyprávění._____ B: Vypráví se ve 3 rovinách, přičemž jedna obsahuje ještě "podvyprávění", které se stane určujícím v závěru. První je účinkování v soutěži "Kdo chce být milionářem?", v rámci kterého sledujeme stoupání na vrchol jednoho outsidera, který má štěstí na otázky. Druhá rovina je vyslýchání na policii, díky níž se dozvídáme, jak onen podvraťácký outsider znal odpovědi. V druhém plánu vidíme záznam soutěže, aby mohl být příběh - vzpomínka do minulosti - spojen s konkrétní otázkou. Třetí a závěrečná je věnována vzpomínkám do dětství, kterými se obhajuje hlavní hrdina před policií, protože odpovědi na otázky poznal během svého nedlouhého života. Tato část také obsahuje podzápletku, kdy sledujeme, jak se z hrdinova bratra stává vrah a násilník, kterému jde jen o peníze, a osudovou lásku hlavního hrdiny, který je až moc pravdomluvný a oddaný, hodný._____ C: Vyprávění je sice motivováno kompozičně, ale vzpomínky začnou být po chvíli mechanické - jako pokládání otázek v soutěži, protože film nezpochybňuje a nenabízí možnosti, nýbrž naplňuje jednu jedinou, tu "osudovou - je to napsáno". Flashforwardy slouží pouze k zvýraznění motivu špinavých peněz a k tomu, aby se flashbacky a flashforwardy mohly v závěru protnout a spojit i 3 roviny vyprávění. Jen v jedné scéně je užit nespolehlivý vypravěč, když vidíme, jak se hlavní hrdina Jamal vrhá na svého bratru a oba padají z velké výšky, načež se vrátíme o chvíli zpět a zjistíme, že to, co jsme právě sledovali, Jamal pouze zvažoval. Z hlediska toho, komu se vypráví, jen dvě scény vybočují z "vyprávím vám svůj životní příběh, abych se ospravedlnil, že jsem nepodváděl", a to v tom případě, kdy se policista zeptá, jestli Jamal někdy viděl Latiku a jak se dostal do soutěže._____ D: Boyle ve své předchozí filmové trojici na základě Garlandových scénářů míchal vysoké s nízkým, což dělá i ve SLUMDOGOVI, ale v PLÁŽI - 28 DNÍ POTÉ - SUNSHINE nikdo po divákovi nepožadoval, aby se jednoduše ztotožnil s hlavním hrdinou a dojímal se. Musím uznat, že zapojení davu funguje a nejedná se díky tomu o kýčovité "dojímání se nad sebou", ale nic než dojetí a slzy štěstí tahle osmi-socarová podívaná nenabízí. Nemluvě o tom, že Boyle k vyobrazování indické chudoby přistupuje jako Jamal, když provádí turisty "Tádžmahálem": redukuje vše do podoby klukovského dobrodružství, i když jde o život. _____ Pokud se Vám hodnocení či komentář nepozdává, máte tyto možnosti: padesát na padesát (50:50), hodnocení ostatních uživatelů či možnost napsat mi do vzkazníku. 70% () (méně) (více)

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Danny Boyle se zbavil Alexe Garlanda a dotáhnul na Západ levnou pohádku, přesně dle bollywoodského mustru, které estetika špinavých slumů a hledání štěstí v něm, evidentně vynáší u publika jímavé chvilky, potlesky ve stoje a pozlacené sošky. Pardon, ale mě to zavání jako laciný kalkul, který nad vodou drží jenom fantastická pasáž s malými caparty, která je vtipná i smutná, a hlavně opravdová, což se o zbytku říci nedá. Ne že bych neoceňoval snahu, ale tenhle tah do branky pokryteckého světa jsem odzíval – vizuál jak z jednoho mexického výletu Tonyho Scotta a pořádná hudba (Boyleův trademark) vlastně taky nikde. Ale to všeobecné nadšení chápu, jen ho prostě nesdílím. ()

Reklama

CheGuevara 

všechny recenze uživatele

Milionář si mě podmanil atmosférickou vůní Indie, tepající hudbou a neokoukatelným kukučem Dev Patela. Jenže vyprávění Dannyho Boyla připomíná automat na kafe, který mechanicky opakuje totéž několikrát za sebou. Průhledný koncept otázka-odpověď je vskutku velice primitivní a Boyle tím přichází o jakýkoliv moment překvapení. Milionář tak není ani trochu tajnosnubný či rafinovaný, což nezakryje ani dynamická kamera. Tvůrci však projevují mnohem víc citu pro videoklipové montáže, které jsou sami o sobě neskonale vypiplané, než pro samotné vyprávění. Zatímco Jamalovo dětství dokáže nádherně vtáhnout do svého světa, tak gangsterská historka stejně jako Milionář výsledný dojem jenom ruší. Naštěstí M.I.A. a její Paper planes jsou ve filmu učiněnou extází. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Britsko-bollywoodský remake pohádky O chytrém Honzovi. Jmenuje se O chytrém Jamalovi aneb kterak chudák se selský rozumem ke štěstí přišel a je tuze moc pěkná a poučná. A že se v ní ohýbá skutečnost, jak jen může (teda hlavně ty přímé přenosy), pouze za sprostým účelem ždímání citů? Ano, ovšem komu by to v pohádce vadilo, že děcka? PS: Je předloha lepší než film? Ne, není. Protože Swarupovo dílo je něco úplně jiného. Něco černohmorného, cynického a vyzněním přesně opačného Boyleova slaďoučce naivního cukrátka. A to já přeci jen raději než pohádky... ()

tron 

všechny recenze uživatele

"Každé ráno sa modlím, aby som tú odpoveď nepoznal." Je to tak, D'Artagnan naozaj nie je jeden z Troch mušketierov, je až štvrtý a teda sa neráta. Samotný film, o tom, že niekedy sa aj dobrým ľuďom stávaju dobré veci, je troška dlhý, príliš divoký a na indickej kultúre nevidím ani zrnko zaujímavosti, pravdupovediac sa mi hnusí. Ale vďaka hrdinovým pozoruhodným životným skúsenostiam, na ktorých nie je v skutočnosti nič neuveriteľné, budete mať dve hodiny slzy na krajíčku a ak nepôjdu von dovtedy, finálny "priateľ na telefóne" by ich definitívne mohol oslobodiť. Danny Boyle je vynikajúci režisér, ktorý si vie zaistiť slobodu od producentov resp. spolupracuje s takými, ktorí mu dajú voľné ruky, lebo vedia, čo sa začne diať, ak mu ich rozviažu. Napriek tomu snímku vnímam ako prehajdákanú príležitosť, pretože pokojne mohlo ísť o najlepší film (nielen roka), ale nakoniec dosť zaostal za očakávaniami. A za tým, na čo reálne mal. ()

Galerie (44)

Zajímavosti (49)

  • 20% dialogů ve filmu je v hindštině. (HellFire)
  • Latika (Freida Pinto) má jizvu na levé tváři, ale ve zpětném zrcátku auta ve scéně, kdy odjíždí od bosse v závěru filmu, má jizvu na pravé tváři. (Mr.Hudson)
  • Hlavní herecký představitel Dev Patel (Jamal) je znám nejen jako herec, ale také jako několikanásobný šampion v taekwondu. (claudel)

Související novinky

Zemřel herec Irrfan Khan

Zemřel herec Irrfan Khan

29.04.2020

V 53 letech zemřel hvězdný indický herec Irrfan Khan. Příčinou byla infekce tlustého střeva. Od roku 2018 zároveň bojoval s rakovinou. Herce mohou diváci znát nejlépe z rolí jako Pí a jeho život,… (více)

Annaud našel černé zlato

Annaud našel černé zlato

20.12.2010

V 80. letech platil Jean-Jacques Annaud za jednoho z nejlepších evropských tvůrců (ne-li nejlepšího). Pak jeho kariéra nabrala charakter sinusoidy. Po bizarnosti Jeho veličenstvo Minor je nejvyšší… (více)

Po Souboji titánů vypukne Válka bohů

Po Souboji titánů vypukne Válka bohů

03.04.2010

Samozřejmě, o tomto filmu u nás nečtete poprvé. Starořecká fantasy War of Gods (resp. Dawn of War, pořád je v tom trochu zmatek) měla původně bezprostředně konkurovat Souboji titánů, ale díky… (více)

Reklama

Reklama