poster

Po přečtení spalte

  • USA

    Burn After Reading

  • Slovensko

    Po prečítaní spáľte

Komedie / Krimi / Drama

USA, 2008, 92 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Isherwood
    ****

    Typická Coenovská absurdita - obyčejný člověk hozený do šíleně vyhrocených situací - dává vzpomenout na to nejlepší, čím si bratři vydobyli reputaci. Promyšlený děj, chytré zvraty, vynikající herci, parádní režijní vedení a odkazy tak trefné, že se Hitchcock v hrobě jistojistě usmívá. Na Oscary jako v minulém roce to sice není, ale tahleta poloha je mi pro ně mnohem sympatičtější.(14.1.2009)

  • Boss321
    ****

    Coenovci opět nezklamali a tentokrát nám naservírovali něco mezi Fargem a Big Lebowskim. Už na samotném scénáři a charakterech postav je zcela patrný Coenovský rukopis, který nás provede zajímavým příběhem plného zvratů a propleteností. Brad Pitt, coby neustále aktivní zaměstnanec fitcentra, je skvělý. Ovšem ostatní hvězdní herci Tilda Swinton, Frances McDormand, John Malkovich či Geogre Clooney za ním rozhodně nezaostali. Musím před bratry Coenovi smeknout, protože na jednotlivé postavy by asi jen těžko hledali lepší obsazení. Neohromilo mě to jako Fargo, ale pro fanoušky Coenů povinnost a pro ostatní diváky celkem slušná porce černého humoru.........(13.11.2008)

  • Cervenak
    **

    U mňa asi najslabšia coenovka vôbec. Nezaujímavá zápletka, nezaujímavé postavy, bez humoru, bez napätia, bez gradácie. Scenár akoby napísali nejakí začiatočníci, ktorí sa snažia napodobňovať Coenovcov. Réžia je bez jediného nápadu (možno až na tú nečekanú "lebečnú explóziu"). Malkovich hrá Malkovicha (pri zhruba treťom malkovichovskom záchvate zúrivosti som si vravel, že už stačilo, ale prišlo ich ešte ďalších asi sedem), Tilda Swinton hrá (ako vždy) Tildu Swinton, Clooney je nudný, Pittovi nikto nevysvetlil, že to afektované blbnutie nie je vtipné, ale trápne. Keďže Tahle země... je u mňa dokonalé dielo, o to viac som sklamaný týmto nefungujúcim nepodarkom, ktorý len dokazuje, že židovskí bratia by sa radšej mali venovať svojej vážnejšej línii, pretože v tej odľahčenej už nemajú čo ponúknuť.(15.2.2009)

  • Shit
    ****

    Rozhodně to neni tak špatný, jak sem si myslel, ale zároveň tomu hodně chybí takovej švih, jiskra a něco, co by to oživilo, celej film se odvíjí pořád stejným pomalým tempem, nicméně coenovic rukopis je na tom znát, je to hodně cynický, scénář skvěle napsanej, osudy postav typicky coenovsky prokombinovávaný a většina postav zajímavě napsaná, obzvlášť Pitt jako guma z fitka je perfektní a Tilda Swinton mi zase připomínala mojí třídní ze střední, taky velice "milá", ale celkově, ač to má jen mírných 90 minut, mi to přišlo trochu zdlouhavý a bez větší pointy, prostě o ničem, ale zábavný to rozhodně je(7.11.2008)

  • Shadwell
    ****

    Několik poznámek k příběhové struktuře filmu, která je jedním slovem obdivuhodná: 1, Výjimečnost Coenů spočívá v tom, že svůj film vedou ze zcela přehledné a otřepané expozice (až vás těch prvních 20 minut uráží) do bezmezně zamotaného konce. Zvolna se v tom ztrácíte, a když po skončení filmu přemýšlivě, kde konkrétně jste se ztratili, kde byl ten kritický bod, nemůžete ho za žádnou cenu najít. Zhruba od půle, aniž byste to postřehli, se takzvaně vezete a s vámi se vezou i postavy. Ale Coeni nepotřebují na matení diváka a konstruování zápletky nespolehlivé vypravěče, flashbacky, ani aristotelovské kolize, krize nebo peripetie. Vůbec ne, film vedou v takřka jednoduchém „seriálovém rytmu" (až se tím cítíte ošizeni). 2, Druhou zajímavostí (a sluší se dodat, že v kinematografii raritou) je nevídaná provázanost všeho ze vším. Je to až k neuvěření. Kdykoliv nějaká postava něco řekne, nebo udělá - sic sebetriviálnější úkon to je -, vždy to má návaznost na pozdější události. Coeni jako buldozer odmítají opustit již vyřčená přesvědčení a umanutě před sebou hrnou vše až do konce. Pokud Clooney cosi pronese o reflexu na střelbu, skutečně pak vystřelí; Frances McDormand jde na stejný film a směje se při stejné části; několikrát se zdůrazňuje negativismus šéfa tělocvičny a loser přes inzerát se objevuje na konci znovu a číhá na další kořist (a vystresuje přitom Clooneyho). A právě z tohoto povstává složitost odlehčených filmů bratří Coenů. Tato jejich technika se nazývá Chekhov's gun, tedy objekt v příběhu, který získá význam a důležitost až na konci, přestože se objeví už na začátku. Čili přesný opak techniky MacGuffin, což je naopak nástroj, který popohání charaktery a příběh, přestože žádný význam nemá – kupříkladu kostka v Transformerech. A Coeni mají takových Chekhov's gunů ve filmu doslova desítky. Rovněž oceňuji, že film lze číst buďto jako post-špionážní komický výjev, anebo jako drama se silnými charaktery. A kdybych měl kvalitu poměřovat glamour moronem Bradem Pittem, jdu na pět hvězd.(4.11.2008)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace