Reklama

Reklama

Noc na Karlštejně

  • Československo Noc na Karlštejne (více)
Československo, 1973, 83 min (Alternativní 86 min)

Scénář:

Zdeněk Podskalský st., Jaroslav Vrchlický (divadelní hra)

Hudba:

Karel Svoboda

Hrají:

Vlastimil Brodský, Jana Brejchová, Karel Höger, Jaroslav Marvan, Miloš Kopecký, Waldemar Matuška, Slávka Budínová, Daniela Kolářová, Jaromír Hanzlík (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Jeden z nejznámějších a nejoblíbenějších českých filmových muzikálů vypráví o císaři Karlu IV. a jeho hradu Karlštejn, na němž kvůli jeho zákazu nesměly přebývat ženy. Tento zákaz měl posloužit k tomu, aby se panovník mohl věnovat mužským záležitostem. Jedné noci byl ale porušen hned dvakrát… Na Karlštejně se tedy objeví nejen Karel IV. a dva nezvaní hosté, cyperský král Petr a bavorský vévoda Štěpán, ale také dvě ženy v mužském přestrojení. Jednou z nich je císařova manželka Eliška Pomořanská, která z lásky a ze stesku porušila zákaz, aby mohla císaře alespoň zahlédnout, tou druhou je neteř purkrabího Alena, která se vsadila s otcem, že dokáže strávit noc na hradě v mužském přestrojení… Český filmový muzikál natočil režisér Zdeněk Podskalský podle stejnojmenné divadelní hry Jaroslava Vrchlického. V hlavních rolích uvidíte Vlastimila Brodského (Karel IV.) a Janu Brejchovou (Eliška Pomořanská). Eliščina ochránce, arcibiskupa Arnošta z Pardubic, hraje Karel Höger a odvážnou a tvrdohlavou Alenu Daniela Kolářová. (Česká televize)

(více)

Recenze (494)

ivishka 

všechny recenze uživatele

Jeden ze stále se opakujících a ohraných muzikálů s klasikami typu Brodský, Marvan, Brejchová, Kopecký, Matuška a jeho chlupatá hruď.... Vtipné a zajímavé mi to přišlo tak potřetí ale po 50tý už se mi to ani nelíbí. Ty tři * za to, že je to kultovní a známé a tak trochu typicky české a proto tak oblíbené, dá se říct až zbytečně moc... ()

Šandík 

všechny recenze uživatele

Pro mě osobně další zbytečná „historická“ komedie. Nuda a ještě k tomu naprosto vylhaná. Za historickou nevěrnost sice Podskalský nemůže, ale za to, že stvořil podivný rádobyvtipný muzikál už rozhodně ano. Od média jménem "film" očekávám rozhodně víc než nicneříkající estrádu v historických kostýmech... ()

Reklama

Boss321 

všechny recenze uživatele

Příjemný romantický muzikál s prvky komedie s výborným hereckým obsazením. Skvělá hudba génia české hudby Karla Svoboda, na kterou nedám ani po letech dopustit. Přesvědčivá režie Zdeňka Podskalského jen podtrhuje celkový dobrý dojem. JInak zde také můžeme vidět Jaroslava Marvana v jeho poslední filmové roli. Líbí se mi to, ale myslím, že filmu uškodil zub času. ()

Stanislaus 

všechny recenze uživatele

Teprve až po téměř půlstoletí od premiéry jsem se dostal k jedné z našich nejznámějších muzikálových klasik - Noci na Karlštejně. Po zhlédnutí však musím konstatovat, že na mě tento dnes již kultovní počin zapůsobil veskrze průměrným dojmem. Po hudební stránce jde samozřejmě o solidní práci a kdo by neznal ikonickou píseň Lásko má, já stůňu, jejíž motiv se příjemně linul napříč celým filmem. Problém jsem měl spíše se samotným příběhem, jehož humorná, ale i romantická (snad jen až na pár záchvěvů v závěru) linie mě minula velkým obloukem a nechala mě zcela chladným. Zároveň mě celkem rušila chaotická (místy až mizerná, budu-li příkrý) práce se střihem. Jsem sice rád, že jsem se k filmu konečně dostal, nicméně jsem si celkem jistý, že se k němu (s výjimkou výše zmíněné písně) už nikdy nevrátím. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Svobodovou hudbou v některých filmech pohrdám, v některých ji akceptuji nebo i kvituji, ale jen v Noci na Karlštejně ji žeru i s chlupama. Dokonce i dřevo Gott se tady mimořádně povedl, nepochybně díky tomu, že zazpívá jen pár slov marginální postavy hradního kněze a to s velmi vtipnou výstižností, kterou jeho projev této postavě propůjčuje. Mimořádně příjemná písničková komedie s vynikající (a celkově dosti unikátní) hereckou konstelací. Ale pět hvězdiček? Nepřehnal jsem to? Není tu přece žádná hloubka, žádná výpověď, osobitost, nic umělecky zajímavého, jen národní sebechvála. Ale just dám pět hvězdiček! Nestačí mít doma na zdi Picasa nebo Reynka, potřebujeme taky nějaké stříbrné lžíce, abychom se ve svátek měli čím najíst. Ostatně falešné idealizování historie, které mi jinde vadí, je tady právě tím nosným prvkem. Nedám si vzít představu Otce vlasti jako moudrého Brodského! Chci věřit, že ty krásné dialogy na Karlštejně skutečně proběhly! Nedám si vzít legendu o podivném císařském zákazu, zlomeném milující Eliškou tak jako lámala meče! Líbí se mi noblesa svatého intrikána Arnošta z Pardubic! Baví mě směšný "lov na ženskou" a všechny ty písně. Cyperský král na státní návštěvě přece nebude odbyt čtyřmi hvězdičkami! Potřebujeme nějaké ty legendy a tato je naše. Nuže: -Co se tu děje pane purkrabííííí????? -Hledáme ženskou Výsosti -My téééž -My tééž! -My též my též my též my tééééééž ()

Galerie (12)

Zajímavosti (63)

  • Vlastimil Brodský (Karel IV.) v roce 2000 vzpomínal: "Když mi Zdeněk Podskalský nabídl roli v Noci na Karlštějně, reagoval jsem samozřejmě naprosto odmítavě. Říkal jsem mu, že je to pitomost, že to dělat nemůžu, protože se svým titěrným, archaickým herectvím nemám nejmenší vlohy vytvářet nějaký dojem vznešenosti nebo majestátnosti. Na druhé straně mě ale přitahovala forma, muzikál. Protože já jsem začínal po pajzlech jako barový tanečník a stepař a k divadlu jsem přišel nějakým omylem. Zdeněk ale trval na svém a přivedl mi znalce, pana profesora historie. Proseděli jsme spolu tehdy mnoho hodin a já se zpočátku zajímal o takové ty konkrétní věci, které herci pomáhají, jako třeba když jíte kuře, co uděláte s kostmi, jak si myjete ruce... A tenhle člověk, fundovaný i v téhle reálné oblasti, mi řekl: 'Ježišmarjá, pane Brodský, kam by se dávala kost? To vás vůbec nemusí zajímat, ale házelo se to dozadu a tam to žrali chrti.' Už to bylo zajímavé, ale on mi chtěl nějak nastínit tu zvláštní velikost a výjimečnost Karla IV., kterou, jak říkal, můžeme jen těžko pochopit, protože například všichni umíme číst a psát. To uměl Karel IV. taky, ale mezi panovníky té doby byl jediný, protože číst a psát bylo pro vladaře stejně ponižující, jako kdyby si uklízel, utíral prach nebo topil v krbu. Jen jsem otvíral oči, protože by mě na mou duši nenapadlo, že mohl Karla IV. v jeho době někdo odsuzovat za to, že se svou gramotností vlastně ponižuje. Ale on byl velmi bystrý a věděl, že pokud je písař podplacený, může psát něco jiného, než on mu diktuje, a že předčitatel může něco jiného číst, a že by tudíž mohl nepříznivě ovlivnit jeho politické a vladařské snažení, takže se na to velice důkladně naučil. Na dalších podobných příkladech mi onen pan profesor vylíčil Karla IV. jako člověka duševně mimořádného - vyprávěl mi například o tom, že Karel IV. měl obrovské jezdecké dispozice, že když si sedl na koně, jeho družina mu sotva stačila, a že trasu Praha-Paříž dělal, teď si nezvpomenu, jestli říkal, že za deset nebo dvanáct dní, ale vím, že mi to připadalo jako doba krkolomně krátká. To byla jedna z věcí, které mě fascinovaly, ale pan profesor k tomu ještě dodal: 'No, oni mu vůbec nemohli stačit, protože on ještě každou noc trávil v bordelu.' Jeho vyprávění o Karlu IV. mě úplně uchvátilo, protože jsem se dozvídal spoustu věcí, které jsem v literatuře nenašel, respektive asi jsem nebyl vedle pana profesora dost vzdělaný. Nakonec jsem ho poprosil, jestli by to mohl shrnout, abych měl měl pro svou práci nějakou konkrétní, reálnou představu, a on mi řekl: 'Podívejte se, to se dá říct dvěma slovy - byl to kovboj a děvkař.'" (NIRO)
  • Režisér pôvodne zamýšľal, že bude adaptovať Klicperovu historickú komédiu "Tři hrabata" naraz v podobe absolútneho muzikálu, spievaného od začiatku až po záverečné titulky. (Raccoon.city)

Související novinky

Retro biják 60. – 90. let

Retro biják 60. – 90. let

16.06.2018

Fanoušci retro filmů, zbystřete! Jáchyme, hoď ho do stroje!, Postřižiny, Limonádový Joe, Marečku, podejte mi pero!, Starci na chmelu, Adéla ještě nevečeřela, Noc na Karlštejně, Čtyři vraždy stačí,… (více)

Reklama

Reklama