Reklama

Reklama

Noc na Karlštejně

  • Československo Noc na Karlštejne (více)
Československo, 1973, 83 min (Alternativní 86 min)

Scénář:

Zdeněk Podskalský st., Jaroslav Vrchlický (divadelní hra)

Hudba:

Karel Svoboda

Hrají:

Vlastimil Brodský, Jana Brejchová, Karel Höger, Jaroslav Marvan, Miloš Kopecký, Waldemar Matuška, Slávka Budínová, Daniela Kolářová, Jaromír Hanzlík (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Jeden z nejznámějších a nejoblíbenějších českých filmových muzikálů vypráví o císaři Karlu IV. a jeho hradu Karlštejn, na němž kvůli jeho zákazu nesměly přebývat ženy. Tento zákaz měl posloužit k tomu, aby se panovník mohl věnovat mužským záležitostem. Jedné noci byl ale porušen hned dvakrát… Na Karlštejně se tedy objeví nejen Karel IV. a dva nezvaní hosté, cyperský král Petr a bavorský vévoda Štěpán, ale také dvě ženy v mužském přestrojení. Jednou z nich je císařova manželka Eliška Pomořanská, která z lásky a ze stesku porušila zákaz, aby mohla císaře alespoň zahlédnout, tou druhou je neteř purkrabího Alena, která se vsadila s otcem, že dokáže strávit noc na hradě v mužském přestrojení… Český filmový muzikál natočil režisér Zdeněk Podskalský podle stejnojmenné divadelní hry Jaroslava Vrchlického. V hlavních rolích uvidíte Vlastimila Brodského (Karel IV.) a Janu Brejchovou (Eliška Pomořanská). Eliščina ochránce, arcibiskupa Arnošta z Pardubic, hraje Karel Höger a odvážnou a tvrdohlavou Alenu Daniela Kolářová. (Česká televize)

(více)

Recenze (494)

sportovec 

všechny recenze uživatele

Jedno z nejzralejších děl Zdeňka Poskalského je současně i jedním z absolutních vrcholů Podskalského životní tvorby. Hledat v tomto skvělém muzikálu historii za každou cenu se nutně musí minout svým účelem: už autor předlohy, kníže českých básníků Jaroslav Vrchlický, usiloval o kratochvíli. Očekáváme-li od NOCI to, co do ní bylo opravdu vloženo, nevycházíme z radostných překvapení. Brodského Karel, Högrův Arnošt z Pardubic, mladý pár Hanzlík-Kolářová, Marvanův purkrabí, to všechno jsou jen sondy do souhvězdí skvělých výkonů soukolí jakoby samozřejmě probíhajícího příběhu. Až avantgardně působí aktualizační prolínačky mezi milostnými motivy filmových melodií a dobových gotických kreseb, které vrcholí klíčovou písní Heleny Vondráčkové v závěru filmu, v níž se Jana Brejchové v nachu milostné lásky mění až ve světici s mariánským nádechem mladičké dívčí Madony. Za zmínku stojí i hudební a pěvecká kulisa hudby často podceňovaného - někdy naopak přeceňovaného - Karla Svobody. I lehká Múza má svou nadčasovost a klasiku. NOC NA KARLŠTEJNĚ by bez ní nebyla představitelnou. Toto vynikající dílo se víc než zaslouženě řadí k nejlepším klasickým českým muzikálům šedesátých let; lze je současně považovat za jeden z nadčasových vrcholů česk muzikálové tvorby. ()

Aleee89 

všechny recenze uživatele

Klasika podle námětu Jaroslava Vrchlického, jenž je autorem této komedie. On to napsal jako komedii a tvůrci to sice nepřebrali úplně jako komedii, spíše jako film na historické motivy, ale i tak je to dobré. Herecké výkony taky fajn, jen mi trochu vadí podmanivé písně Vondráčkové. Kdyby to zpíval kdokoli jiný, ale ona fakt ne, nemám ji ráda... ()

Reklama

Webb 

všechny recenze uživatele

Uffff!!! Tohle ne! Tuto režijní stylizaci budu pěkně dlouho rozdýchávat. Scénář kompletně se vším všudy (od extrémně tupých postav k otřesným dialogům a scén) vys**ný, písně odporný a nejméně 1000x slyšený atd.... Velké zklamání a nepochopení takovýho kultu jakým se stal. Jedinou hvězdu dávám a to za poměrně krátkou stopáž. Už to nikdy nechci vidět. ()

argenson 

všechny recenze uživatele

Roli císařovny Elišky měla původně hrát i zpívat Brejchová, potom Vondráčková, načež tvůrci včas došli k závěru, že ta první neumí zpívat, ta druhá zase hrát, z čehož vyplynul geniální kompromis, kdy té první to ve filmu moc sluší a ta druhá přišla k jednomu ze stěžejních hitů své pěvecké kariéry. A že to celé není moc historické? To lze očekávat u historických či životopisných filmů, zatímco tohle je muzikál/komedie. Leč i tak si může každý odnést poznatek, že ze čtyř manželek Karla IV. byla Eliška ta, co dokázala lámat meče. Karel Svoboda dokázal (na rozdíl od jiných) vybavit nosnými melodiemi celý film, byť se hudební motivy opakují v různých aranžích. Hudebně je to hodně stylově barevné a pak ani neruší to, že někteří herci mají se zpěvem problém (zatímco naopak například Matuška nemá problém s hraním). Vyšperkované dialogy se starobylou češtinou příjemně kontrastují s moderní hovorovou mluvou (Hanzlík: "Hodím se marod."). A výkvět českého herectva v kouzelných exteriérech... Prostě za 100%. ()

choze 

všechny recenze uživatele

"NUŽ, DEJ SEM ČÍŠE PÁŽE, A DOLEJ VÍNA. JE Z PRVNÍ RÉVY, UROZENÍ PÁNOVÉ, KTERÁ DOZRÁLA ZDE V ČECHÁCH. ZPRVU TROCHU TRPKÉ ZDÁ SE, ALE JEN NA PRVNÍ OCHUTNÁNÍ. A TAK JE TO SE VŠÍM V TÉTO ZEMI..." Roztomilý historický patriotický muzikál. Výtečně obsazeno (Bróďa na hrad!) a odehráno a písničky jsou jedna vedle druhé pecky. "OPĚT ŠŤASTNĚJŠÍ NEŽ JÁ..." ()

Galerie (12)

Zajímavosti (63)

  • Vlastimil Brodský zo začiatku odmietal hrať rolu Karla IV. a dokonca si u historikov zisťoval, aký to bol vlastne človek. (Raccoon.city)
  • Barrandovský štáb musel na Karlštejne zbúrať hľadisko amfiteátra kladenského divadla, ktoré tam Vrchlického hru prevádzkovalo. Po natáčaní však postavili nové. (Raccoon.city)

Související novinky

Retro biják 60. – 90. let

Retro biják 60. – 90. let

16.06.2018

Fanoušci retro filmů, zbystřete! Jáchyme, hoď ho do stroje!, Postřižiny, Limonádový Joe, Marečku, podejte mi pero!, Starci na chmelu, Adéla ještě nevečeřela, Noc na Karlštejně, Čtyři vraždy stačí,… (více)

Reklama

Reklama