Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Českou filmovou komedii Světáci natočil režisér Zdeněk Podskalský podle původního námětu a scénáře Vratislava Blažka. Je to bujný a současně i trochu nostalgický příběh tří venkovských fasádníků, jejichž snem bylo prožít alespoň jednu noc ve víru velkoměsta. Na splnění tohoto snu věnovali nejen velké finanční prostředky, ale ve snaze, aby na nich nikdo nepoznal jejich zcela nesvětácké povolání a prostý venkovský původ, vyvinuli nesmírné úsilí k získání aspoň povrchního nátěru vybraného chování a vzdělanosti. Tento pygmalionovský motiv autoři filmu rozvedli ve zcela nezvyklé šíři a nechali vyústit v mumraj vtipných nápadů, slovní i situační komiky. Trojice světáků (J. Sovák, V. Brodský, J. Libíček), které společenské výchově vyučuje kustod Dvorský (O. Nový), doplněná trojicí lehkých slečen (J. Jirásková, J. Bohdalová, I. Janžurová), z nichž se stará kuplířka (J. Šejbalová) snaží udělat opravdové dámy, dovolila naplno rozvinout bohatou škálu komediálního umění, které ani po letech neztratilo nic ze své účinnosti. (Česká televize)

(více)

Recenze (630)

gogo76 

všechny recenze uživatele

Príbeh troch fasádnikov ma zaujal ihneď, pretože sám pracujem z veľkej časti ako fasádnik. Čisté montérky som im odpustil, dej filmu sa ich práci venuje len okrajovo, aj keď pán Sovák sa s tou kelňou a nahadzovaním malty snažil. Celkom zaujímavý a vtipný príbeh aspoň u mňa dosť narúšali piesne, ktoré mali film pravdepodobne spestriť. Aj keď sami o sebe to boli vydarené čísla, nemal som dobrý pocit z toho, že niekto chce z filmu za každú cenu robiť muzikál. Spevácke scény vystrihnúť, doplniť zopár vtipných scén a mohla to byť vážne kultová vec. Ako vidím tak podľa mnohých je to kult aj tak, ale ja to vidím inak. Slabé štyri hviezdy. 70%. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Když srovnám, kolik jsem očekával a kolik jsem dostal, jsou pro mne Světáci spolu se Svatbou jako řemen nejpříjemnějším překvapením z filmů 60. let (tím neříkám, že nejlepší). Ta konfrontace socialistické morálky (částečně karikované, částečně myšlené vážně) s nostalgií po prvorepublikové noblese se mimořádně povedla nejen prvotřídní komikou a přehršlí "krutých hlášek". Rok vzniku (1969) udává jednoznačně i mně, mladšímu a nejistému, pokud jde o přesnou atmosféru doby, že muselo tehdy jít o nikterak nevinný historicko-politický výpad (původně jsem myslel, že je film poněkud starší a vnímal jsem ho tedy víc "prosocialisticky", čemuž napomáhala i vdova po bankéři jako zlodějská kuplířka). Mimochodem: při závěrečné scéně v bytě se tancuje na Přenosilovou, která v té době byla už v emigraci. Zmíněná konfrontace každopádně zůstává co do hodnocení obou protikladů zcela otevřená, což oceňuji jako nezvykle hluboké vyznění této jinak lehké lidové komedie. Velmi zdařilé nasazení Oldřicha Nového do role dějinami semletého "učitele noblesy" pak hodnotím jako jeden z nejsympatičtějších a "historicky nejuvědomělejších" počinů v historii československé kimenatografie (celý film lze také vnímat jako nostalgickou poctu této legendě a troufám si tvrdit, že bez něj by Světáci byli sotva tříčvrteční). A jeho smutné připomenutí "Vítězného Února" působí bombasticky ještě dnes. (Pamětníci mohou také srovnat jeho vyjádření, že o tanec tehdy jaksi nebyl zájem, s titulem budovatelského šlágru "Zítra se bude tančit všude".) Trio dělníků - světáků Brodský - Sovák - Libíček bylo k sežrání. Dobrým nápadem bylo postupné uvádění stále "krotších" a noblesnějších verzí flamendrovské písně o noční Praze, ačkoli interpretu té "hoch" verze, Karlu Hálovi, by slušela solidnější píseň. Jeho přítomnost i přes to byla jedním z nejpříjemnějších momentů. Trochu kritiky: Zatímco scénky, dialogy a hlášky stavějící na oné konfrontaci staré noblesy se současnou uvědomělou dělnickostí mě odbourávaly, tak dialogy vyplňující či posouvající děj byly poněkud slabé. Rovněž dámské trio je zde v celku slabší než trio mužské - jednak působilo poněkud nesourodým dojmem, jednak si s využitím jeho chytře-komického potenciálu tvůrci bohužel nedali takovou práci. (Tím nemám na mysli herecký výkon tria Bohdalová, Janžurová, Jirásková.) Muzikálový prvek v celém filmu působil dost neorganicky, místy spíš rušivě (ačkoli jednotlivé písně nebyly špatné). Pěkné to bylo při příchodu do restaurace v "den D". Závěrečné minivypointování (rozhovor zasádrovaných s předákem) neurazilo, ale taky nebylo nic moc. Nicméně geniálnost nosného námětu a jeho zpracování natolik převažuje všechny jen průměrné momenty, že bych i přes tyto nedostatky neváhal s nejvyšším hodnocením. Za jednu dost zásadní věc ale hvězdičku ubrat musím. Jak už tady uvedl Matty, většinu filmu čekáme na jednu určitou scénu, ta se pak odehraje zcela dle očekávání a dost. Autoři žel zcela rezignovali na možnost nosné téma nějak dramaticky rozvinout, případně diváka překvapit nečekanými konsekvencemi. Přitom "konverzace na úrovni" v den D je sice k popukání, ale ve srovnání s tím, co porůznu vidíme a slyšíme v předešlém průběhu filmu, to až taková síla není. Potomní rozhodnutí lehkých dam tyto kořeny neokrást je pointou sice sympatickou, ale dosti plytce vystavěnou. Avšak i přes to Světáci patří k tomu zcela nejlepšímu z české filmové komedie. A pánové nezapomeňte, že není prohřeškem proti bontónu, zapáiti cigaretu dámě i zcela neznámé. () (méně) (více)

Reklama

Big Bear 

všechny recenze uživatele

,,Jdi se svlíknout první! Proč já? Protože jsi ve straně!'' --- Velmi povedená taškařice s trojkou elitních herců v hlavní roli. Je v tom cítit i ten nádech svobody konce šedesátek, který měl být normalizací Dr. Husáka již brzy zadušen se vším co sebou přinášel. Proto tu vídáme lehké narážky na stranu a myslím, že i na tehdejší dobu byl film pomalu ,,lehce erotický'' :-). Hlášky seděly i hudba i když místy ty zpívané pasáže hlavními hrdiny v ději moc nechápu. Ideální to bylo jako doplněk například v té nóbl restauraci když zívali servírky a obsluha. Z koho jsem měl velikou radost byl pan Nový, který tu měl roli pro sebe přímo ušitou. Dávám tedy za 4 ústřice malované Pisakem ! * * * * ()

Phobia 

všechny recenze uživatele

Kterak trio zedníků zatoužilo po lepší (hlavně tedy dámské) společnosti a tak se burani začali sebezdokonalovat - drahé obleky, jedno perfektně zvládnuté "lepší" téma k hovoru, vybrané chování k tomu. Protipólem jim jsou obdobně psychicky vybavené dámy, hledající přivýdělek v peněženkách nametených sexuchtivých ženáčů. Skvostné herecké obsazení, dobré hlášky, fungující humor... jen ta složka muzikálová mě docela iritovala. 75% ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Působivé kreace hereckých osobností a inspirující prolínání jejich generací se vyznačují i neméně zajímavým tématem. S jistou nadsázkou se dá mluvit o osobitě uchopeném traumatu české malosti a snaze být někým jiným, ale tak, aby to nebolelo. Oldřich Nový naznačuje i po desetiletích, která uplynula od doby jeho elegánů, svůj skutečný herecký i osobnostní formát a rejstřík. Prvorepubliková noblesa, kterou v tomto plebejském prostředí prezentuje, v jeho podání naznačuje své přednosti i limity. Podaří-li se takové téma podat v atraktivním komediálním podání, je přesvědčivost, s níž jsou poselství filmu sdělována, ještě silnejší a nevývratnější. Česká filmová vlna i ve svém vynuceném odlivu zachovává šarm, noblesu a nadhled. Totalita je v tomto pohledu pojednána z nejméně očekávatelných úhlů. Vícerozměrovost výchozího záměru tím jen získává. I dnes. A také zítra, jak se alespoň téměř čtyřicet let po premiéře zdá. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (34)

  • Ofina Zuzany (Iva Janžurová) v průběhu filmu různě mění délku, jelikož se film netočil chronologicky. Nejkratší je ve scéně v Diplomat Grillu, jelikož tato scéna se točila jako první. (jlumos)
  • Ve filmu použitá anekdota s portrétem muže visícího v bytě dámy, kterou hrála Jiřina Šejbalová („To je váš nebožtík? Nikoliv, to je Bedřich Smetana), měla negativní odezvu z Muzea Bedřicha Smetany (Novotného lávka, Praha). Odtud napsali Zdeňku Podskalskému, že je nedůstojné dělat si legraci z velikána naší kultury. (raininface)
  • Při zpívané scéně v knihovně jsou vidět na zemi koleje, po kterých se posunuje kamera. (rublik05)

Související novinky

Zemřela herečka Jana Andresíková

Zemřela herečka Jana Andresíková

20.10.2020

Včera odpoledne opustila svět českého filmu herečka a dabérka Jana Andresíková. Bylo jí 79 let. Zprávu o úmrtí sdělil médiím její manažer René Kekely spolu s informací, že herečka, zotavující se po… (více)

Reklama

Reklama