poster

Smrt čeká všude

  • anglický

    The Hurt Locker

  • slovenský

    Smrť čaká všade

Válečný / Drama / Thriller

USA, 2008, 131 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Morien
    **

    (1001) Ta nervózní kamera mě silně znervózňovala. Jinak asi nejsem nejlepší druh diváka pro takový film, protože za á, jich podobných nemám mnoho nasledovaných (a kolik jich vůbec kvalitních vzniká?) a za bé, můžu leda posoudit, jak režisérka zachází s filmovými postupy, ale nemám dostatek znalostí (dost velký přehled, vyhraněný názor) na to, abych dokázala rozklíčovat, jakým způsobem zachází s realitou, informacemi, (pravdou?). Protože z tohohle hlediska mám dojem, že její cenová senoseč byla zapříčiněna tím, že jde více méně o produkt, který se trefil do momentální poptávky. Trošku ve stylu toho, co ve svém komentáři praví uživatel verbal: (Parafrázuji:) Kdyby v roce 2009 Američané válčili s Německem, tak Oscara dostane Quentin Tarantino za Hanebný pancharty. Tolik jen poznámka k politice Akademie. Musím nicméně říct, že jsem si vcelku užívala, jak si nikdo nevšímá "příběhu" a že jde více méně o kresbu. Na druhou stranu si ale nemyslím, že by se tady podařilo dosáhnout takové míry univerzálnosti, za jakou člověk obdivuje Četu, Apokalypsu nebo Olověnou vestu (protože takovými přirovnáním se to všudemožně hýří). Pokud se jim Smrt vyrovná, posoudím to až s větším odstupem, ale osobně si spíš myslím, že s dalším během času na tenhle film spíš zapomenu, než že by se mi některé jeho obrazy měly vracet. Řekla bych, že "na vině" je určitě práce se zvukem a hudebním doprovodem, protože já jsem ten typ, který dává přednost výrazné manipulaci místo nenápadného dokreslování. Od Marca Beltramiho se mi hodně líbila hudba k Vlaku do Yumy, ale od té doby to s ním šlo celkem do kytek. Hudba u scény prohledávání "prázdné budovy" mě možná udržela v napětí, ale žádný moment mě nezabil do sedačky a nedal mi najevo, že sleduji něco zásadního. Noční inferno obrazově působivé, ale zvuk nevyužitý naplno a tím pádem pro mě ta scéna opět spíš vyšuměla do prázdna. Možná je to taky tím, že se mu v ten moment kamera nepodívá do očí, které to všechno vidí. Možná je to taky tím, že scény nedostanou potřebný čas, aby se mohly proměnit v něco víc. Nevěřila bych, že si někdy budu stěžovat u filmu, který mě úplně nenadchnul, že je moc krátký, zvlášť když má dvě hodiny, ale je to tak: V některých případech to má dobrý důvod, proč jsou všechny ty "zásadní eposy" tříhodinové. A ten konec je obzvlášť taková zkratka na ránu. Doufám, že to byla nějaká znouzectnost a ne záměr.(6.11.2014)

  • Subjektiv
    ***

    Namísto klasického válečného filmu, dostalo se mi adrenalinové napínačky, ve které jde především o to, zda bomba vybuchne nebo nevybuchne a voják umře nebo neumře. Scény z vojenských akcí nervy napínají, jsou plny oprávněné paranoie z civilistů, které nelze jen tak najednou zastřelit, ačkoliv mohou být bojovníky a kdykoliv udeřit. Přijde mi trochu smutné, že v tomto ohledu si musí film pomáhat "roztřesenou" kamerou a rychlým střihem. Lze nicméně říci, že bojové scény patří k tomu nejlepšímu, co tento film nabízí. Co však život mimo akci a postavy, které jej žijí? Tyto prvky posouvají Smrt čeká všude někam k mírnému nadprůměru. Hlavní hrdina je totiž nezodpovědný hazardér, který špatně komunikuje se svými podřízenými i nadřízenými, čestný chlap, jednající na vlastní pěst, závislák na adrenalinu, odvážný, v zásadě kamarádský... Vlastnosti jsou zvoleny bezpochyby účelově a tím účelem je prohloubení napětí a naplnění potřeby diváka ztotožnit se s protagonistou. S touto povahou může náš hrdinný voják bez problémů dělat spoustu nepředložeností, nečekaných rozhodnutí, ocitat se poblíž výbuchů, sám pronásledovat ve svém volnu různé vrahouny atd. Není podstatné, že mu chybí disciplína, že by ho nejspíš čekala spousta problémů s nadřízenými, že riskuje život svůj i kolegů, hlavně že se divák baví akcí a obdivuje jeho odvahu. Nemusí přeci trpět tím, že sleduje pořád to, co normální pyrotechnik pořád dělá, že ne? Totiž... Likviduje bomby, jde na ubikace, likviduje bomby, jde na ubikace, likviduje bomby, jde na ubikace a trochu se pobavit... Osobně si myslím, že potíže válek, které se odehrály po druhé světové, předvedli američané lépe na té vietnamské a pokud jde o válku ve vyprahlých krajinách, Sověti překonávají Hurt Locker Afgánským zlomem... Jako pocta americkým vojákům relativně důstojné, jako film lepší ***.(22.3.2010)

  • Psema
    *****

    Důkaz, že alespoň jedna ženská za kamerou umí, a že Stone natočil Četu jako moralistický a povrchní blábol, který vlastně za moc nestojí. Ne vedle Hurt Locker, kde se přistupuje k věci opravdu realisticky. Nikoliv s hollywoodským pozlátkem a hromadou osobních výžbleptů. You suck, Oliver. Kathryn rules. 9/10(22.12.2009)

  • flanker.27
    *****

    Snad jediná výtka: myslím, že v reálu se hraje víc na "jistotu" a míň riskuje. Ale jinak. Tohle není nablýskaná vlastenecká reklama na U. S. Army ani uvzdychané melodrama, kde se oduševněle touží po dívce tam doma. Místo toho tenhle syrový realistický film nabízí jako Churchill krev, pot, slzy a dřinu, neokázalé chlapáctví (natočené ženskou, sakra, ta evidentně nemá potřebu si něco dokazovat), scény, při nichž by bylo slyšet špendlík spadlý na zem, a sympaticky málo keců. Na pochopení charakteru hrdinů není potřeba dlouze a moudře tlachat, stačí pár vět a výborné herectví beze slov. Stejně tak válka, o které se tu nemluví, která se tu prožívá na vlastní kůži. Několik pěkných detailů jako čištění zakrvaveného zásobníku (něco podobného jsem chtěl v nějakém filmu vidět). Ve filmu je velmi málo hudby, což je další plus, přispívá to k napětí i k realistickému vyznění. P. S. Souboj ostřelovačů z Ryana se může jít vycpat.(12.3.2010)

  • Blizzard
    ****

    Pro většinu je válka nehostinným místem, pro někoho však může být i domovem. Kathryn Bigelow naposledy zazářila s K-19 a nyní se vrací s výtečným psychologickým dramatem o zneškodňování výbušnin v Bagdádu. V prvé řadě zaujme kvalitní vizuální stránka, hned mi to připomnělo Jarhead vs. Black Hawk Down, dále potěším i příznivce slow motion záběrů - výbuchy, padající nábojnice. Napětí, stres, vedro, přestřelky, neustálá hrozba, která na vás číhá v každém okně, uličce nebo autě, tvoří společně s "přívětivostí" místních obyvatel z tohoto snímků výbornou adrenalinovou podívanou, která ač používá jako hlavní hnací motor zelené mozky, má na rozdíl od podobných válečných filmů nejen koule, ale i hlavu a patu. Vizuál je navíc ještě umocněn Marcem Beltramim, který do probíhající akce ještě pumpuje svou skvělou hudbu. Amíci možná mají/měli záběry z Iráku dennodenně na talíři, ale já jsem tuto válečnou vřavu rozhodně uvítal. Film, který je více o lidech a válečném konfliktu, ale přesto do sebe nemíchá politiku. (8/10)(27.2.2009)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace