Reklama

Reklama

Zavraždění Trockého

  • Velká Británie The Assassination of Trotsky (více)
Trailer

Obsahy(1)

Na předměstí Mexiko City prožívá spolu se svou družkou Natálií (Valentina Cortese) podzim života Stalinem vyhnaný Lev Davidovič Trocký (Richard Burton) v přísně střežené usedlosti. 23. května 1940 podnikne komunistické komando útok na Trockého vilu; ten nevyjde a Lev přežije. Trockého překladatelka a fanatická stoupenkyně Gita (Romy Schneider) však již nějakou dobu žije s mužem, který si říká Jackson (Alain Delon) a ve skutečnosti je tajným sovětským agentem... Britský producent Joseph Shaftel plánoval už od roku 1969 film o zavraždění Lva Trockého, jednoho z vůdců Říjnové revoluce. Dlouho však nebyl spokojen s předkládanými scénáři. Nakonec byla požádána francouzská star Alain Delon, který měl hrát Trockého vraha, aby vybral režiséra, pod jehož vedením by si rád zahrál. Jeho volba padla na Josepha Loseye. Ten ze scénáře odstranil všechny domyšlené okamžiky a zcela se koncentroval na věrné podání historické události. (Pohrobek)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (62)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Události kolem vraždy Trockého jsem znal z historické literatury, a tak jsem film při nejlepší vůli nemohl považovat za napínavý thriller, protože mě buď vůbec nepřekvapil nebo se v řadě detailů odlišoval od toho, co jsem vnímal jako historickou realitu. Producent si myslel, že stačí vzít atraktivní téma vraždy ikony radikální levice a do svého týmu přibrat tři velké filmové hvězdy a úspěch se dostaví tak nějak automaticky. S výjimkou úvodu, kdy je kamerou zaznamenán barvitý prvomájový průvod ulicemi Mexico City, jsem se v podstatě převážnou dobu nudil a film mě nedokázal strhnout. Romy Schneider je ve filmu zbytečná, byla jednoduše obsazená jako ženská protiváha dvou mužských hvězd. Burton je sice potenciálně jako Trockij zajímavý, jenže scénář mu předepisuje povětšinu času jenom sedět a vypouštět z úst sáhodlouhé frázovité monology, takže to zůstává pouze na Delonovi, coby agentu NKVD, a to je příliš málo. Kdyby film dokázal přenést děj částečně do Moskvy a ukázal Stalina a zákulisí rozhodování o Trockého likvidaci, byl by pro mě zajímavější. Vůbec je až s podivem, jak dokázal scénárista a režisér zabít takovou filmově zajímavou akci, jako by první atentát na Trockého, která je ve filmu ukázaná prakticky jako divadelní fraška. Ve skutečnosti se tehdy vypálilo několik stovek nábojů a dům byl jako řešeto. Dovedu si představit několikaminutovou napínavou scénu, která by diváka přikovala k sedadlu, reálný výsledek je ale spíš trapný. Celkový dojem za film, kterému chybí napětí a šmrc: 45 %. ()

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

"Hybnou pákou pokroku je pravda, a ne lež." Zní poslední věta legendární Trockého kritiky sovětského stalinismu 30. let Zrazená revoluce. Avšak, jak známo, lež má krátké nohy, ale rychlé auto - a nečiní jí tak větší problém získat do svých služeb nejednoho schopného zabijáka. Film Zavraždění Trockého však není žádnou rozpravou na téma "jakou cestou se má ubírat socialismus", ale meditativně-atmosférickým thrillerem, plným symbolů. Byla to zřejmě právě 70. léta, kdy Delon vytvořil nejlepší ze svých (psychologických) filmových rolí, a mezi nimi dvě v Loseyho filmech: vrah Trockého z tohoto snímku a pan Klein ve stejnojmenném titulu o čtyři roky později. Delonova tajuplná postava v Zavraždění Trockého dokonce jednoznačně dominuje nad Burtonovým Trockým, který je pojat spíš jako lehce čitelný mentorující stařec, zajatý melancholií. Nejlepší na Zavraždění Trockého je nicméně znepokojující střih, jenž nezapře svou inspiraci v Ejzenštejnově teorii dialektické montáže (která - ač zdánlivě dávno demodé - je zde aplikována velice elegantně a svižně). Symbolický obraz umírajícího býka při koridě je fenomenální. ()

Reklama

WANDRWALL 

všechny recenze uživatele

Poměrně nudný schématický film, který je jen tu a tam narušený postojem L. Trockého směrem k víře v komunismus, či náhle dojde k narušení schématu a jako divák se dozvídám něco z psychologie člověka zahnaného do ústraní, který žije ve stálém strachu, že si pro jeho život jednou přijdou. Přišli a to sami ze strachu, aby proti Leninovi a pak Stalinovi neuspořádal někdy Trocký kontrarevoluci, a po jeho smrti si oddychli. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Richard Burton /Where Eagles dare, Vlak s mlekem zde jiz nestoji/ bol fakt megatalent na herectvo. Tuna sa zhostil roly Leva Davidovica Trockeho /7. november 1879 - 21. august 1940/. Divak ma potom moznost sledovat pokus o fyzicku likvidaciu Trockeho, jeho monology o politike a plus kopu zauijimavosti o politike. Reziser Joseph Losey /Vlak s mlekem zde jiz nestoji/ natocil dobry film, ktory ale Kalizial v kinach zhorel. No nic, aspon potesi Alain Delon /Sicilsky klan/ ako drsny sovietsky agent, dalej Romy Scheider /Tripple Cross s Gertom Frobem/ + Valentina Cortese /La Nuit Americain/. Su tu zapamataniahodne sceny /byk, vrazda Trockeho/. 69 % ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Pokus o co nejvěrnější zachycení událostí se trochu tluče s explicitně vyjádřenou symbolikou. Trockij jako štvaný býk v aréně, Jackson jako bezejmenný slaboch toužící po slávě, Gita žijící v ideálech nevidící násilí...každý je jednoduše charakterizován a napětí pomalu ale jistě vzrůstá. Tři hlavní herci jsou v rámci svých rolí vynikající (což není tak těžké), z posledních deseti minut mrazí v zádech...jen zde není nic, co by film pozvedlo z průměru hraných rekonstrukci, není zde nic, proč se k němu ještě jednou vrátit. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (8)

  • Joseph Losey pôvodne ponúkol rolu Leonida Trockého Dirkovi Bogardovi, s ktorým nakrútil ďalších päť filmov. Losey priznal, že scenár bol hrozný, ale povedal Bogardovi, že bude upravený. Bogarde odmietol rolu, čím roztrpčil Loseyho, ktorý mal pocit, že mu Bogarde neverí. Richard Burton, ktorý spolupracoval s Loseym na filme Boom (1968), dôveroval Loseymu natoľko, že sa tejto úlohy zhostil, aj keď videl rovnaký scenár. (Arsenal83)
  • Film sa mal pôvodne natáčať v Anglicku, ale nakoniec bol natočený v Ríme. (Arsenal83)
  • Podľa jeho súkromných denníkov sa zdá, že Richard Burton si spočiatku naozaj myslel, že film má potenciál stať sa „blockbusterom“ v rozsahu jeho nedávneho akčného hitu Kam orli nelietajú (1968). Následne ale zistil, že „takmer každá scéna, ktorú robím, sa odohráva na terase Trockého domu“. Jeho denník zaznamenáva jeho postupné uvedomenie si, že obmedzená angličtina ostatných hercov v kombinácii so statickým scenárom plným dialógov filmu škodí. Nakoniec uzatvoril s tým, že na nakrúcaní si najviac užíval čítanie kníh počas prestávok. (Arsenal83)

Reklama

Reklama