Režie:
Jonathan DemmeScénář:
Ron NyswanerKamera:
Tak FujimotoHudba:
Howard ShoreHrají:
Tom Hanks, Denzel Washington, Roberta Maxwell, Mark Sorensen Jr., Jeffrey Williamson, Charles Glenn, Anna Deavere Smith, Joanne Woodward, Jason Robards (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Andrew Beckett je právník. Mladý, brilantní právník. Homosexuál, infikovaný virem HIV. Svou nemoc dlouho tají, přesvědčen o tom, že s jeho službou klientům nesouvisí. A pak je jednoho dne propuštěn, údajně pro pracovní neschopnost. Ale Andy ví, proč přišel o místo. Připravily ho o ní předsudky, strach, panika a odpor. Diskriminace. Ví, že jeho čas je sečten, ale nevzdává se. Hledá právníka, který by mu pomohl v procesu s jeho mateřskou firmou - a nachází. Černý Joe Miller není tak úspěšný, jako býval Andy, ale jeho vytrvalá víra v právo z něj činí ideálního spojence. Přesto se však zdráhá přijmout Beckettův případ. Stejně jako obžalovaní, jako porota, jako všichni ostatní, i on nemá rád homosexuály, oškliví si je a štítí se AIDS. A snad právě pro svůj odpor nakonec přijímá, přesvědčen o tom, že ve městě, kde byla vyhlášena americká ústava, zaručují rovnost všech, nelze tento boj vzdát. Soudní spor začíná... Inspiraci k natočení filmu bylo údajně onemocnění blízkého přítele režiséra J. Demmeho na AIDS. (Guild)
(více)Videa (1)
Recenze (627)
Philadelphia je čistý akademický film. V tom dobrom aj zlom zmysle slova. Ak vydržíte sa znova pozerať na hyperkladného Washingtona, trpiaceho Hanksa ako obeť spoločenských predsudkov a vopred jasný slzopudný záver a považujete to skôr za klady, budete maximálne nadšení. Pre mňa je Philadelphia vykalkulovaný projekt, ktorý nadbieha divákovi a snaží sa ho presvedčiť, že pozerá umenie. Demmemu sa nás ale darí obalamutiť, v súdnej sieni je dokonca strhujúci a dramaturgicky film skvele funguje. ()
Můj první film s homosexuální tématikou, můj první film pojednávající o AIDS. Když jsem to viděl poprvé, cítil jsem zmatek. Bylo to v době, kdy gay páry nebyly samozřejmostí a kdy vidět venku na ulici chlapa převlečeného za ženu budilo posměch. Hanks to s Denzelem dali skvěle a můj počáteční ostych a překvapení vystřídaly pocity sympatií. U závěrečného videa jsem byl opravdu dojat. Shrnu-li to však v celé v jedno, vychází mi z toho jen průměr. * * * ()
Nejméně odpudivý film o homosexuálech a zároveň dva nejméně odpudiví homosexuálové, které jsem ve filmu viděl. Film je postaven na docela jednoduchém obyčejném příběhu, ve kterém ovšem hrají neobyčejní herci. Emoce jsem sice v snímku neobjevil, ale jakási hlavní myšlenka na mě pořád a neustále pomrkávala. Film je navíc dosti hudbeně obohacen. Jednou se pokusím potlačit svoji mírnou zaujatost a dám 3*. ()
Kdybych chtěl natočit úspěšný film, vybíral bych ze dvou prostor. Soudní síň a vězeňská cela. Prvně jmenované je případem Philadelphie. A může kdokoliv hovořit o prvoplánovitosti za honbou Oscarů, ale skutečnost, že se to podařilo přece film nijak negraduje. Naopak. Philadelphia je prostě skvělé soudní drama s výbornými hereckými výkony a chytlavou úvodní melodií. Film úspěšný a kvalitní, dva v jednom, proč ne? To Hanksovo "psí herectví", o kterém hovoří Douglas, nesvědčí o Radomírově dobrém zraku. ()
Je s velkým podivem, že Jonathan Demme po sobě natočil dva výborné snímky a pak se jen babral v průměru. Sice je cítit ten americký nános, i tak je Philadelphia nesmírně silný kus. Jeden prožívá radostné chvíle (narození prvního dítěte), druhého nemoc připravila o vše kromě víry ve spravedlnost. Dva právníci, kteří se sejdou u rutinního případu. A po několika měsících se u soudu setkají znovu, jeden už jako klient. Drama o zaslepenosti systému a jedné „společenské smrti“ je (ač chceme či nikoliv) lehkým kalkulem, je hodně černobílá a jednostranná, ale na druhou stranu s ohledem na rok vzniku velmi odvážná. A výborně odrážející atmosféru doby. Postavy jsou jasně rozdělené na ty hodné a ty zlé, chvílí na patetická vyznání je dostatek. Samozřejmě vyjma skvělého Hankse (první životní role) zaujme i nenásilný přerod Denzela Washingtona, který má naivní představy o homosexuálech a posléze boří zdi xenofobie. Je mi jasné, že ono úsilí o idylickou harmonizaci nebude sedět každému, jako celek tu však máme stále aktuální a působivou látku, která patří k tomu nejlepšímu z první poloviny devadesátých let. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (38)
- Režisér Jonathan Demme chtěl, aby na film zašli hlavně lidi, kteří nebyli obeznámeni s nebezpečím nemoci AIDS. Vycítil, že Bruce Springsteen by úvodní skladbou mohl toto publikum přitáhnout. Povedlo se a skladba "Streets of Philadelphia" se stala jakýmsi manifestem své doby. (don corleone)
- Herec Ron Vawter (Bob Seidman) – představitel jednoho z šéfů žalované právnické firmy, který byl posledním svědkem u soudu – trpěl nemocí AIDS. Studio ho kvůli tomu nechtělo obsadit, což bylo paradoxní vzhledem k tomu, že film vyprávěl o diskriminaci lidí s nemocí AIDS. Režisér Jonathan Demme však na obsazení Vawtera trval a jeho účast ve filmu si u studia TriStar nakonec vyvzdoroval. Vawter zemřel čtyři měsíce po uvedení filmu v amerických kinech. (casyy)
- Původně chtěl Jonathan Demme angažovat komediálního herce, aby vyvážil vážnost postavy Andrewa Becketta (Tom Hanks). Proto roli Joea Millera nabídnul Billu Murraymu a Robinu Williamsovi. Když se ale o film začal zajímat Denzel Washington, dostal roli on – Demme byl totiž jeho velkým fanouškem. (don corleone)
Reklama