Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Andrew Beckett je právník. Mladý, brilantní právník. Homosexuál, infikovaný virem HIV. Svou nemoc dlouho tají, přesvědčen o tom, že s jeho službou klientům nesouvisí. A pak je jednoho dne propuštěn, údajně pro pracovní neschopnost. Ale Andy ví, proč přišel o místo. Připravily ho o ní předsudky, strach, panika a odpor. Diskriminace. Ví, že jeho čas je sečten, ale nevzdává se. Hledá právníka, který by mu pomohl v procesu s jeho mateřskou firmou - a nachází. Černý Joe Miller není tak úspěšný, jako býval Andy, ale jeho vytrvalá víra v právo z něj činí ideálního spojence. Přesto se však zdráhá přijmout Beckettův případ. Stejně jako obžalovaní, jako porota, jako všichni ostatní, i on nemá rád homosexuály, oškliví si je a štítí se AIDS. A snad právě pro svůj odpor nakonec přijímá, přesvědčen o tom, že ve městě, kde byla vyhlášena americká ústava, zaručují rovnost všech, nelze tento boj vzdát. Soudní spor začíná... Inspiraci k natočení filmu bylo údajně onemocnění blízkého přítele režiséra J. Demmeho na AIDS. (Guild)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (627)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Philadelphia je čistý akademický film. V tom dobrom aj zlom zmysle slova. Ak vydržíte sa znova pozerať na hyperkladného Washingtona, trpiaceho Hanksa ako obeť spoločenských predsudkov a vopred jasný slzopudný záver a považujete to skôr za klady, budete maximálne nadšení. Pre mňa je Philadelphia vykalkulovaný projekt, ktorý nadbieha divákovi a snaží sa ho presvedčiť, že pozerá umenie. Demmemu sa nás ale darí obalamutiť, v súdnej sieni je dokonca strhujúci a dramaturgicky film skvele funguje. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Můj první film s homosexuální tématikou, můj první film pojednávající o AIDS. Když jsem to viděl poprvé, cítil jsem zmatek. Bylo to v době, kdy gay páry nebyly samozřejmostí a kdy vidět venku na ulici chlapa převlečeného za ženu budilo posměch. Hanks to s Denzelem dali skvěle a můj počáteční ostych a překvapení vystřídaly pocity sympatií. U závěrečného videa jsem byl opravdu dojat. Shrnu-li to však v celé v jedno, vychází mi z toho jen průměr. * * * ()

Reklama

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Nejméně odpudivý film o homosexuálech a zároveň dva nejméně odpudiví homosexuálové, které jsem ve filmu viděl. Film je postaven na docela jednoduchém obyčejném příběhu, ve kterém ovšem hrají neobyčejní herci. Emoce jsem sice v snímku neobjevil, ale jakási hlavní myšlenka na mě pořád a neustále pomrkávala. Film je navíc dosti hudbeně obohacen. Jednou se pokusím potlačit svoji mírnou zaujatost a dám 3*. ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Kdybych chtěl natočit úspěšný film, vybíral bych ze dvou prostor. Soudní síň a vězeňská cela. Prvně jmenované je případem Philadelphie. A může kdokoliv hovořit o prvoplánovitosti za honbou Oscarů, ale skutečnost, že se to podařilo přece film nijak negraduje. Naopak. Philadelphia je prostě skvělé soudní drama s výbornými hereckými výkony a chytlavou úvodní melodií. Film úspěšný a kvalitní, dva v jednom, proč ne? To Hanksovo "psí herectví", o kterém hovoří Douglas, nesvědčí o Radomírově dobrém zraku. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Je s velkým podivem, že Jonathan Demme po sobě natočil dva výborné snímky a pak se jen babral v průměru. Sice je cítit ten americký nános, i tak je Philadelphia nesmírně silný kus. Jeden prožívá radostné chvíle (narození prvního dítěte), druhého nemoc připravila o vše kromě víry ve spravedlnost. Dva právníci, kteří se sejdou u rutinního případu. A po několika měsících se u soudu setkají znovu, jeden už jako klient. Drama o zaslepenosti systému a jedné „společenské smrti“ je (ač chceme či nikoliv) lehkým kalkulem, je hodně černobílá a jednostranná, ale na druhou stranu s ohledem na rok vzniku velmi odvážná. A výborně odrážející atmosféru doby. Postavy jsou jasně rozdělené na ty hodné a ty zlé, chvílí na patetická vyznání je dostatek. Samozřejmě vyjma skvělého Hankse (první životní role) zaujme i nenásilný přerod Denzela Washingtona, který má naivní představy o homosexuálech a posléze boří zdi xenofobie. Je mi jasné, že ono úsilí o idylickou harmonizaci nebude sedět každému, jako celek tu však máme stále aktuální a působivou látku, která patří k tomu nejlepšímu z první poloviny devadesátých let. ()

Galerie (53)

Zajímavosti (38)

  • Režisér Jonathan Demme chtěl, aby na film zašli hlavně lidi, kteří nebyli obeznámeni s nebezpečím nemoci AIDS. Vycítil, že Bruce Springsteen by úvodní skladbou mohl toto publikum přitáhnout. Povedlo se a skladba "Streets of Philadelphia" se stala jakýmsi manifestem své doby. (don corleone)
  • Herec Ron Vawter (Bob Seidman) – představitel jednoho z šéfů žalované právnické firmy, který byl posledním svědkem u soudu – trpěl nemocí AIDS. Studio ho kvůli tomu nechtělo obsadit, což bylo paradoxní vzhledem k tomu, že film vyprávěl o diskriminaci lidí s nemocí AIDS. Režisér Jonathan Demme však na obsazení Vawtera trval a jeho účast ve filmu si u studia TriStar nakonec vyvzdoroval. Vawter zemřel čtyři měsíce po uvedení filmu v amerických kinech. (casyy)

Související novinky

Stmívání nad Hamletem

Stmívání nad Hamletem

08.06.2009

Ultimátní zmodernizovanou verzi Shakespearovy klasiky předvedl Arnold v Posledním akčním hrdinovi, ale brzy se dočkáme další. Catherine „vykopli mě od Stmívání“ Hardwicke je teď spojována s mnoha… (více)

Reklama

Reklama