Režie:
Tim BurtonScénář:
Linda WoolvertonKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Danny ElfmanHrají:
Mia Wasikowska, Johnny Depp, Anne Hathaway, Helena Bonham Carter, Alan Rickman, Crispin Glover, Michael Sheen, Geraldine James, Christopher Lee (více)Obsahy(3)
Alenka Kingsleyová je devatenáctiletá dívka, kterou od malička pronásleduje jedna a ta samá noční můra o podivných bytostech. Nemůže kvůli ní spát, jediným lékem je milující otec, který ji vždy utiší. Po otcově smrti se dívce nejen vrátí noční můry, ale její obrovská představivost jí v mnohém komplikuje život. O 13 let později je z Alenky půvabná, trochu svérázná a bystrá dívka, která své okolí překvapuje podivnými nápady a nevšedními úvahami. Jednoho dne ji ale čeká nemilé překvapení, její matka ji hodlá provdat za přihlouplého, nevzhledného, avšak bohatého lorda Hamishe. Alenka prchá ze své zásnubní hostiny do lesa a utíká za králíkem ve vestě. Spadne za ním do hluboké jámy a ocitne se v podivném světě, aniž by si pamatovala, že už tam jednou byla. Vypije nápoj s nápisem "Vypij mě" a zmenší se na takovou velikost, aby mohla projít malinkými dvířky do fantastického království... (TV Nova)
(více)Videa (13)
Recenze (1 781)
Rozporuplné přijetí ALENKY V ŘÍŠI DIVŮ je sice dáno převážně tím, nakolik ji kdo shledává (ne)burtonovskou, ale v tom dle mého nespočívá podstata problému nejslabšího filmu Tima Burtona. Sice by se mohlo zdát, že po účtujícím krvavém holiči je výběr dané látky pouhým přešlapováním, ale spíš jde o snahu posunout se někam výrazně dál. Koncept je totiž založen ne na tom, že se výstřední postavy dostávají do pro ně neznámého světa, který na ně není připraven, ale na navracení se na staré, v tomto případě ale "neznámé" místo. Obrat tentokrát spočívá v záměně mužského melancholického hrdiny za ženskou hrdinku, která se teprve učí chodit v burtonovském světě, a v závěrečném postavení ideologie předchozích režisérových filmů na hlavu, protože na místo toho, aby se kritizoval kapitalismus a konzumerismus, tak se jede vstříc ke světlým kapitalistickým zítřkům. Jenže, a v tom pro mě ALENKA selhává nejenom jako adaptace, ale i jako film sám o sobě, nemá prokreslený fikční svět a stejně tak žádnou vnitřní logiku, postavy nejsou dostatečně motivované nebo mění motivaci zrovna podle toho, jak se to snímku hodí. Především je to celé špatně odvyprávěné, s překvapivě nezdařile inscenovanými scénami, jež měly být nejspíš variací/parafrází některých kanonických z předchozích Burtonových podvratných poct určitému žánru/kinematografickému období. Formální struktura ALENKY V ŘÍŠI DIVŮ vychází nikoliv z disneyovské klasiky či mnoha adaptací Carrollových knih, ale původního ČARODĚJE ZE ZEMĚ OZ; ovšem vyprávění se tříští do sledu 3D efektů, které neslouží vyprávění. Ve své nefunkčnosti a při ohledu na filmografii tvůrce, s níž je tohle dílo v rozporu minimálně s ideologickou stránkou a v konceptu, na rozebírání a diskuzi podnětné dílo. ()
Kýčovitost, kterou je však Burton proslulý. U mě se nejedná o nic světoborného a nic víc než pouhopouhou dobrou pohádkou pro celou rodinu, ale první dojem byl natolik vynikající, že to hodnocení už nejspíše ponechám. Ovšem jak jsem si nyní potvrdil, jedna projekce ob pět let bohatě postačí. PS : Už neplivat na Johnny Deppa, už je to nuda. A já ho v těch rolích pořád žeru...81% ()
I Sám Tim Burton tehdy řekl, že se mu Alenka netočila dobře. Je hezká, až přenádherná, ale není z ní cítit Tim Burton. Tenhle film prostě nemá jeho srdce. A když film nemá srdce, je mi z toho smutno. A to i přesto, že jinak je tahle Alenka nádherně barevná plná jak úžasných momentů, tak 3D scén, které v ne3D prostředí vyzní bohužel úplně do prázdna. ()
║Rozpočet $200miliónov║Tržby USA $334,191,110║Tržby Celosvetovo $1,025,467,110▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $33,124,938 //počet predaných kusov 1,019,036║ Tržby za predaj DVD v USA $86,253,426 //počet predaných kusov 4,188,934 ║ Mia Wasikowska je jediná príjemná vec pre ktorú sa to oplatí pozerať, tá ma v sebe fakt nejaké to čaro, nič ostatné ani len neprekvapí ani neohúri, minimum zábavnosti aspoň tej vydarenej, Burton šokuje v tomto prípade dosť urvanou surovosťou(odťaté hlavy, prsty,...), Anne Hathaway s tým make-upom je až nechcene na pohľad nechutná, film ktorý dokazuje že staviť na 3D technológiu nie je všetko a ani výhra. Aj keď film komerčne smeruje k prekonaní $1miliardy(nezaslúžene), čo producentov poteší, ďalších hrabošov veľkých filmových štúdií nabudí aby všetko hádzali do 3D, čo bude mať na svedomí asi rýchli úpadok na kvalite, rýchlejší než by sa dalo čakať, normálne sa bojím čo po tomto povie Súboj Titánov. Burtonové prvé veľké priemerné fiasko! /videl v kine 3D verziu: 55%/ ()
Tim Burton u mě každým svým posledním filmem ztrácí kredit a něco ze svého vizionářského kouzla. Karlík byl ještě v mezích dobrého vkusu, u Sweeneyho jsem už pochyboval a nyní přišla Alenka. Klasické Burtonovské postupy a témata tu nezvykle selhávají a stávají se tak možnou alternativou halucinogenních látek pro narkomany. Měl jsem obrovské problémy se soustředit a nedokázal jsem se ani vcítit do žádné z postav. Všechny mi byly díky přespříliš umělému vzhledu lhostejné (ukradené) a působily neosobně, až na jednu výjimku. A tou nemůže být nikdo jiný než (ne, není to Johnny Depp) Mia Wasikowska, která jako jediná působí živým dojmem a trošku zahřívá studené prostředí říše divů. Škoda jen, že zde nemůže předvádět svůj nesmírný talent (všem doporučuji seriál V odborné péči), Alenka je totiž charakter plochý jako Keira Knightley bez push-upky. Nebavil mě dokonce ani Johnny Depp (snad poprvé) a upřímně mi jeho postava vadila. Doufám tak jen, že obrovský finanční úspěch zajistí Timovi vysoké rozpočty pro osobitější filmy. ()
Galerie (309)
Zajímavosti (60)
- Londýnskou kancelář Tima Burtona dříve vlastnil Arthur Rackham, ilustrátor, který vytvořil obrázky ke knize “Alice’s Adventures in Wonderland”, vydané v roce 1907. (R´Hell)
- Hlavním rozdílem mezi filmem a knižní předlohou i předchozímu filmovému zpracování z roku 1951 je věk hlavní hrdinky. Alenka (Mia Wasikowska) zde již není malé dítě, ale devatenáctiletá dívka. (Nancy...)
- Johnny Depp (Kloboučník), který má rád obtížná natáčení, musel pracovat před zeleným pozadím, což, jak sám připoustil, bylo vyčerpávající. Na konci každého dne se cítil zmatený a občas mu prý zelené plátno přivodilo i noční můry. (salamandrr)
Reklama