Režie:
Tim BurtonScénář:
Linda WoolvertonKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Danny ElfmanHrají:
Mia Wasikowska, Johnny Depp, Anne Hathaway, Helena Bonham Carter, Alan Rickman, Crispin Glover, Michael Sheen, Geraldine James, Christopher Lee (více)Obsahy(3)
Alenka Kingsleyová je devatenáctiletá dívka, kterou od malička pronásleduje jedna a ta samá noční můra o podivných bytostech. Nemůže kvůli ní spát, jediným lékem je milující otec, který ji vždy utiší. Po otcově smrti se dívce nejen vrátí noční můry, ale její obrovská představivost jí v mnohém komplikuje život. O 13 let později je z Alenky půvabná, trochu svérázná a bystrá dívka, která své okolí překvapuje podivnými nápady a nevšedními úvahami. Jednoho dne ji ale čeká nemilé překvapení, její matka ji hodlá provdat za přihlouplého, nevzhledného, avšak bohatého lorda Hamishe. Alenka prchá ze své zásnubní hostiny do lesa a utíká za králíkem ve vestě. Spadne za ním do hluboké jámy a ocitne se v podivném světě, aniž by si pamatovala, že už tam jednou byla. Vypije nápoj s nápisem "Vypij mě" a zmenší se na takovou velikost, aby mohla projít malinkými dvířky do fantastického království... (TV Nova)
(více)Videa (13)
Recenze (1 781)
Na to, že se jedná o příběh z říše divů, tak moc neoplývá fantazií. Celý film je prostě poněkud bez života. Většina postav se mně líbila (kočka Šklíba nejlepší, Tydlidýn a Tydlidum také pobavili, Červená královna příjemně překvapila), ale jako celek to nedrželo pohromadě. Leckdo si mohl myslel, že ze spojení Tim Burton a Lewis Carroll vznikne bezmála jeho nejlepší dílo, ale Alenka se podle mě řadí naopak k těm nejhorším. Burtonova osobitost se vytratila a místo ní jsou tu... barvičky. Nejvíce mě toto zjištění zamrzelo, když jsem zhlédnul Fantastického pana Lišáka, což je naprosto ukázkově zfilmovaná dětská knížka. ___ Režie byla nevýrazná, posledních pár minut, když se Alenka vrátila z nory, působilo pak dokonce jako naprostá režijní bezmoc. Kamera se mi nelíbila. Herci byli převážně nadprůměrní, vlastně jediné pozitivum filmu. Johnny Depp, to je kapitola sama pro sebe. Jeho postava je synekdochou celého filmu - typicky burtonovská proprieta, trochu legrační, trochu šáhlá, ale je tak ošklivě zmalovaný, že bych byl radši, kdyby už Tim vystřízlivěl a začal točit pochmurně. Film je v podstatě tím, čím byl v roce 1939 Čaroděj ze země Oz, až na to, že ten byl zábavnější, působil upřímně. A ještě mě napadá srovnání s Hvězdným prachem, který ale proti Alence působí jako dílo hodné aspoň pěti Oscarů. ____ Jo a trailer na Trona byl tak blbej, že to ani nejde popsat:) ()
Alenka v říši LSDigidivů, která je více animovaným snímkem než-li hraným, zato s nepřekonatelně silným hereckým čtyřlístkem. Burtonova incize klasického příběhu prováděná pravda tupějším skalpelem a sešitá do těžko popsatelného a rozporuplného patvaru, který z jednoho profilu skvěle baví, zatímco se z druhého děsivé rozpadá a vzniklé nudné díry ani sebelepší hučkař nezalátá. Burton příběh místy přefukuje jinde zase upouští tak, že Alenka připomíná nepřirozeně se vznášející balonek nafouknutý smilexem, který ohrožoval Gotham city v prvním Batmanovi. Možná, že je Alenka spotřebním narychlo namíchaným koktejlem s digitální faunou a florou a neschopností vtáhnou diváka do příběhu, ale na druhou stranu tohle Burtonovo zaprodání se CGI trikům nedopadlo tak úplně nejhůř. Mít srdce ve znaku ještě neznamená mít ho na dlani. A ono Burtonovo lhaní si do vlastní kapsy mně vlastně i pobavilo. ()
Rozporuplné přijetí ALENKY V ŘÍŠI DIVŮ je sice dáno převážně tím, nakolik ji kdo shledává (ne)burtonovskou, ale v tom dle mého nespočívá podstata problému nejslabšího filmu Tima Burtona. Sice by se mohlo zdát, že po účtujícím krvavém holiči je výběr dané látky pouhým přešlapováním, ale spíš jde o snahu posunout se někam výrazně dál. Koncept je totiž založen ne na tom, že se výstřední postavy dostávají do pro ně neznámého světa, který na ně není připraven, ale na navracení se na staré, v tomto případě ale "neznámé" místo. Obrat tentokrát spočívá v záměně mužského melancholického hrdiny za ženskou hrdinku, která se teprve učí chodit v burtonovském světě, a v závěrečném postavení ideologie předchozích režisérových filmů na hlavu, protože na místo toho, aby se kritizoval kapitalismus a konzumerismus, tak se jede vstříc ke světlým kapitalistickým zítřkům. Jenže, a v tom pro mě ALENKA selhává nejenom jako adaptace, ale i jako film sám o sobě, nemá prokreslený fikční svět a stejně tak žádnou vnitřní logiku, postavy nejsou dostatečně motivované nebo mění motivaci zrovna podle toho, jak se to snímku hodí. Především je to celé špatně odvyprávěné, s překvapivě nezdařile inscenovanými scénami, jež měly být nejspíš variací/parafrází některých kanonických z předchozích Burtonových podvratných poct určitému žánru/kinematografickému období. Formální struktura ALENKY V ŘÍŠI DIVŮ vychází nikoliv z disneyovské klasiky či mnoha adaptací Carrollových knih, ale původního ČARODĚJE ZE ZEMĚ OZ; ovšem vyprávění se tříští do sledu 3D efektů, které neslouží vyprávění. Ve své nefunkčnosti a při ohledu na filmografii tvůrce, s níž je tohle dílo v rozporu minimálně s ideologickou stránkou a v konceptu, na rozebírání a diskuzi podnětné dílo. ()
Burton nevyprávěl, nýbrž prostě odvyprávěl. Nejčastěji kladenou otázkou z mé strany bylo, proč vlastně snímek není animovaný komplet, když je všechno umělé jak interiér čínského auta. V té přehršli ‚burtonovského vizuálu‘, kompletně v CGI, se ztrácí všechno… až na Miu Wasikowsku, která táhne celou tu zmatenou (!!) taškařici ke konci, který je tentokráte doslova vysvobozením. Sterilní, nudné, kýčovité, plastové… dokonalý repelent divácké empatie. ()
Výtvarné (obrazově, stylově) opět vysoká úroveň, kterou podpoří i strom z Ospalé díry, ale jinak jde o rutinérní práci. Je to škoda, protože Alenka vysoce ztrácí na Williho Wonku i jiné Burtonovy podobně laděné filmy. Čím? Vyvoláním výrazných emocí, okouzlení, údivu, překvapivosti či poskládání očekávaných prvků do originální formy? Barevností zajímavé, i když potemněle prosté, ovšem vůbec přítomnost Johnnyho Deppa chápu (pouze) jako kvalitní marketingový tah... a současně je mi líto Mii Wasikowsky, která je opravdu půvabnou Alenkou, ale těžko ji za hromadou levnějších efektů a zbytečností divák výrazně ocení. Doufám, že teď Tim půjde k tématu, které ho více tahá za srdce... (pocit nerozhodnosti mezi 3 a 4* převážil nechuť film vidět znovu) ()
Galerie (309)
Zajímavosti (60)
- Rozpočet filmu: 200 000 000 dolarů. (Saku)
- Hlavním rozdílem mezi filmem a knižní předlohou i předchozímu filmovému zpracování z roku 1951 je věk hlavní hrdinky. Alenka (Mia Wasikowska) zde již není malé dítě, ale devatenáctiletá dívka. (Nancy...)
- Casting na 250 statistů probíhal v Plymouthu 6. a 7. srpna 2008. Filmaři vyžadovali lidi s "viktoriánským vzezřením", kteří neměli viditelné tetování, piercing a barvené vlasy. (FilmFan24)
Reklama