Režie:
Tim BurtonScénář:
Linda WoolvertonKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Danny ElfmanHrají:
Mia Wasikowska, Johnny Depp, Anne Hathaway, Helena Bonham Carter, Alan Rickman, Crispin Glover, Michael Sheen, Geraldine James, Christopher Lee (více)Obsahy(3)
Alenka Kingsleyová je devatenáctiletá dívka, kterou od malička pronásleduje jedna a ta samá noční můra o podivných bytostech. Nemůže kvůli ní spát, jediným lékem je milující otec, který ji vždy utiší. Po otcově smrti se dívce nejen vrátí noční můry, ale její obrovská představivost jí v mnohém komplikuje život. O 13 let později je z Alenky půvabná, trochu svérázná a bystrá dívka, která své okolí překvapuje podivnými nápady a nevšedními úvahami. Jednoho dne ji ale čeká nemilé překvapení, její matka ji hodlá provdat za přihlouplého, nevzhledného, avšak bohatého lorda Hamishe. Alenka prchá ze své zásnubní hostiny do lesa a utíká za králíkem ve vestě. Spadne za ním do hluboké jámy a ocitne se v podivném světě, aniž by si pamatovala, že už tam jednou byla. Vypije nápoj s nápisem "Vypij mě" a zmenší se na takovou velikost, aby mohla projít malinkými dvířky do fantastického království... (TV Nova)
(více)Videa (13)
Recenze (1 781)
Výtvarné (obrazově, stylově) opět vysoká úroveň, kterou podpoří i strom z Ospalé díry, ale jinak jde o rutinérní práci. Je to škoda, protože Alenka vysoce ztrácí na Williho Wonku i jiné Burtonovy podobně laděné filmy. Čím? Vyvoláním výrazných emocí, okouzlení, údivu, překvapivosti či poskládání očekávaných prvků do originální formy? Barevností zajímavé, i když potemněle prosté, ovšem vůbec přítomnost Johnnyho Deppa chápu (pouze) jako kvalitní marketingový tah... a současně je mi líto Mii Wasikowsky, která je opravdu půvabnou Alenkou, ale těžko ji za hromadou levnějších efektů a zbytečností divák výrazně ocení. Doufám, že teď Tim půjde k tématu, které ho více tahá za srdce... (pocit nerozhodnosti mezi 3 a 4* převážil nechuť film vidět znovu) ()
Rozporuplné přijetí ALENKY V ŘÍŠI DIVŮ je sice dáno převážně tím, nakolik ji kdo shledává (ne)burtonovskou, ale v tom dle mého nespočívá podstata problému nejslabšího filmu Tima Burtona. Sice by se mohlo zdát, že po účtujícím krvavém holiči je výběr dané látky pouhým přešlapováním, ale spíš jde o snahu posunout se někam výrazně dál. Koncept je totiž založen ne na tom, že se výstřední postavy dostávají do pro ně neznámého světa, který na ně není připraven, ale na navracení se na staré, v tomto případě ale "neznámé" místo. Obrat tentokrát spočívá v záměně mužského melancholického hrdiny za ženskou hrdinku, která se teprve učí chodit v burtonovském světě, a v závěrečném postavení ideologie předchozích režisérových filmů na hlavu, protože na místo toho, aby se kritizoval kapitalismus a konzumerismus, tak se jede vstříc ke světlým kapitalistickým zítřkům. Jenže, a v tom pro mě ALENKA selhává nejenom jako adaptace, ale i jako film sám o sobě, nemá prokreslený fikční svět a stejně tak žádnou vnitřní logiku, postavy nejsou dostatečně motivované nebo mění motivaci zrovna podle toho, jak se to snímku hodí. Především je to celé špatně odvyprávěné, s překvapivě nezdařile inscenovanými scénami, jež měly být nejspíš variací/parafrází některých kanonických z předchozích Burtonových podvratných poct určitému žánru/kinematografickému období. Formální struktura ALENKY V ŘÍŠI DIVŮ vychází nikoliv z disneyovské klasiky či mnoha adaptací Carrollových knih, ale původního ČARODĚJE ZE ZEMĚ OZ; ovšem vyprávění se tříští do sledu 3D efektů, které neslouží vyprávění. Ve své nefunkčnosti a při ohledu na filmografii tvůrce, s níž je tohle dílo v rozporu minimálně s ideologickou stránkou a v konceptu, na rozebírání a diskuzi podnětné dílo. ()
Tento film natočil Tim Burton na objednávku ľudí z Walt Disney Pictures. Dostal k dispozícii klasický, všeobecne známy námet a ku tomu veľkú hromadu dolárov. No a vyprodukoval príjemnú, mierne psychedelickú, narkoticky farebnú rozprávku. "Alenka v krajine zázrarov" dozaista nepatrí medzi najlepšiu trojku snímkov tohto úspešného, amerického tvorcu. Tým však vôbec nechcem tvrdiť, že sa jedná o špatný film. Spolupráca zohratého dua Burton - Depp stále funguje, tak ako má. Charizma Johnnyho Deppa je magnetická, neodolateľná. Je to umelec. Jednu z hlavných úloh zveril režisér, už tradične, svojej zákonitej žene. Helena Bohnam Carterová sa stáva pod vedením svojho manžela výbornou herečkou. Tento titul som zhliadol v pohodlnom CineMaxe so svojou priateľkou po boku, stredneveľkým sáčkom popcornu v ruke, fľašou coly a s 3D okuliarmi na očiach. Z kina som odchádzal spokojný. **** ()
To je špatný, to je tak špatný. Nikdy jsem neměla ráda Alenku (myslím knihu), viděla jsem jiné zpracování a taky mi připadalo zoufalé. S tímhle příběhem se nedá dělat nic moc. Možná, kdyby Alenka byla ve skutečnosti paní Colombová zamlada. Ale ten bílý králík neurotik, co kolem sebe hází nádobí, Kloboučníkův taneček, obě královny, houseňák a ten elegantní bílý králík v modrém sáčku. Každý jsme nějaký, někdo šel na Alenku, já šla na králíka a králík elegán i králík kazisvět stáli za těch 108 minut v kině. Mimochodem, stejně to je schizofenní, každý králík je elegantní ničitel v jediném balení, pusťte svého králíčka k drátům ke svému počítači a uvidíte. ()
Nejslabší Burton vůbec. Bohužel, ale je to tak. Alenka je až moc digitální, vleče se (spád dostane vlastně jen v těch momentech, kdy načančané obrázky podpoří po dlouhé době povedený motiv Dannyho Elfmana) a je dějově silně nezajímavá. Navíc jí - snad až na dvě výjimky (Kloboučníkovo rozloučení, digitální pes a jeho rodina) - chybí jakékoliv emoce. Plusy: Už zmíněná hudba (včetně písně Avril Lavigne), Helena Bonham Carter, skvělý kocour Šklíba a pár vtipných momentů. Jinak nic moc, až je mi to líto.__P.S. Návrat do pohádkové říše se mnohem, mnohem lépe vydařil Spielbergovu Hookovi. ()
Galerie (309)
Photo © Falcon
Zajímavosti (60)
- Původně měl být obličej Alana Rickmana digitálně zakomponován na animovaného houseňáka, kterého daboval. Z nápadu poté sešlo, avšak tvůrci se snažili na houseňákovu tvář dát Rickmanovy charakteristické rysy. (Elbarto08)
- Casting na 250 statistů probíhal v Plymouthu 6. a 7. srpna 2008. Filmaři vyžadovali lidi s "viktoriánským vzezřením", kteří neměli viditelné tetování, piercing a barvené vlasy. (FilmFan24)
- Alenka (Mia Wasikowska) během filmu několikrát výrazně změní svoji tělesnou velikost, od té přirozené, přes velikost trpasličí až k té nadměrné. Jinak ale její postava zůstává (až na závěrečnou soubojovou scénu, kdy si oblékne pohádkové brnění) velmi civilní a nijak nedeformovaná. (SeanBean)
Reklama