poster

Fantasma (festivalový název)

  • Argentina

    Fantasma

  • Slovensko

    Prízrak

    (festivalový název)

Drama

Argentina / Francie / Nizozemsko, 2006, 63 min

Režie:

Lisandro Alonso

Scénář:

Lisandro Alonso

Kamera:

Lucio Bonelli

Producenti:

Marianne Slot
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (9)

  • Bluntman
    *****

    (LFŠ 2010) Alonsovy filmy plní kinosály pouze na festivalech, což pro jejich vyhraněnost není tolik překvapující, a tak je dobré brát FANTASMA jako určitou (sebe)ironickou glosu nejenom vůči návštěvnosti vlastních děl, ale zároveň i mizení určitého typu kultury (příznačně se celý snímek odehrává v sanmarínské cinematéce, která se stává hlavní postavou, čemuž nasvědčuje i ruchová stopa). Přestože co do prostředí jde o zásadní odklon v tvorbe režiséra, protože na místo přírodních scenérií se ocitáme v městském komplexu, stále je zde přítomna určitá tématická návaznost co do studie samoty a odcizení, která je pro mětského diváka o to působivější. I když nesouhlasím s Alonsovým snobským a pokryteckým postojem, založeným na odmítání multiplexů a americké blockbusterové kinematografie (jelikož multiplexy umožňují zhlédnout film v patřičné kvalitě a současné americké blockbustery jsou formálně progresivní, což nelze napsat o festivalových počinech s vyprázdněnou či omezenou narací, které byly průlomové před jednou dekádou), nemůžu neocenit jeho díla.(18.8.2010)

  • Le_Chuck
    odpad!

    Vargas stojí v hale cinemakomplexu v Buenos Aires a pozerá. Pozerá vľavo, vpravo. Prejde k plagátu a pozerá. Otočí sa a pozerá, pozerá, pozerá a pozerá. Sem tam sa mihnú ďalšie figúrky, ktoré pozerajú. Doľava, doprava, z okna, do zrkada ... na seba. Pozerajú a pozerajú. Stretnú s v sále a pozerajú, na plátno, na seba. Le_Chuck sedí ve Slováckom, drtí nechtami sedačku a pozerá, na plátno, okolo seba, na hodinky, na miesto kde pred projekciou stál vysmiaty Lisandro Alonso a z ktorého velebil plné kino. Vraj na to nie je zvyknutý... nedivím sa. 10% za kameru.(27.7.2010)

  • Radko
    *****

    Odcudzené priestory. Ignorácia kultúry. Gigerovské slučky technohumanoidnej architektúry, plnej vetrákov, výťahov, káblov, škripotov, plechových dvier, kovových uzáverov a samoty druhu zachytil Lisandro Alonso po svojom, a predsa vo výsledku s rovnako mrazivou presvedčivosťou ako švajčiarsky výtvarník.(13.12.2007)

  • bassator
    ***

    36. LETNÍ FILMOVÁ ŠKOLA UHERSKÉ HRADIŠTĚ 2010 - SPEKTRUM - Retrospektiva: Lisandro Alonso (Fantasma / FANTASMA / Fantasma) - 25. 7. 2010 - kino Slovanské divadlo - Uherské Hradiště - 9/10 filmu + 30. 9. 2010 - 1/6 filmu - 50%(3.8.2010)

  • WillBlake
    ****

    Snad žádný jiný režisér mě poslední dobou nenutí přemýšlet tak, jako Lisandro Alonso...(28.11.2014)

  • Jellini
    *****

    Ať dělají, co dělají, zdá se, že všichni v tomto filmu vlastně nic nedělají. :) Tedy až na hlavního hrdinu. Ten jakožto jediný může se jevit jako senzitivní a vnímavý člověk. Obdivuji, jak jednoduše a rychle dokáže Alonso ukázat dnešní moderní společnost - zrychlenou, uspěchanou, přeinformovanou, egocentrickou a následkem toho všeho neskutečně otupělou, unavenou a neschopnou, snad i přímo nechtějící vidět. Pohodářství, snad konformismus. Když jsem si četl obsah, bál jsem se přílišné metaforizace hlavní "zápletky" - promítání filmu Mrtví v prázdném kinosále. Naštěstí se tak neděje - Fantasma je čistý, ucelený obraz. Jo a vsadím lístek do kina, že zde Alonso několikrát odkazuje na film "Hotel Monterey" by Chantal Akerman.(27.5.2011)

  • Mairiel
    ****

    V hlavní roli budova kulturního domu, představována skrze (občas nesmyslně, možná o to víc zábavně) jednající postavy.(2.8.2010)

  • Dionysos
    *****

    Vskutku - samota a izolace, ale tentokrát na vyšší rovině: jakoby přechod z džungle do města znamenal nejen změnu jeviště, ale i přechod z jedné struktury lidského já do druhé. Té nevědomé, fantasmatické. Jakoby ono fantasma, jímž je Vargas jakožto hlavní hrdina na stříbrném plátně, pouze zdvojovalo neutěšenou izolovanost Vargase jako skutečného člověka, namísto, aby (jako správné psychoanalytické fantasma) servírovalo lidskému subjektu jeho samého v lepším světle. Nikoliv, Vargas je jak ve světě iluzorního filmu, tak ve světě reálném, sám samojediný, odsouzen stát se spolu s ostatními postavami filmu ("Los Muertos" i "Fantasma") doslovným bloudícím "přízrakem" (tedy doslovným "fantasmem"). Skličující pohled na lidstvo, které se ani ve svých snech a filmech nemůže vymanit z reality, ze které chce pomocí nich uniknout. Jelliniho srovnání s "Hotelem Moneterey" je na místě (chodby, výtahy) a můžeme navíc celkovou změnu lokace kvitovat s povděkem - vždyť chladné linie umrtvené architektury odpovídají osudu lidských postav (a činí je právě jako "lidské" nepřístojné) lépe, než živoucí zeleň deštného pralesa.(3.6.2015)

  • vojo
    *****

    Film len pre "otrlého" diváka, nič pre bežných kinokonzumentov!:D Autor evidentne netočí pre divákov a prečo nie. Tento "výťahový" film nadväzuje na predchádzajúci režisérov film Mŕtvi a rozvíja motív osamelosti tentokrát uprostred civilizácie. Ja som sa dokonca na niektorých miestach dosť pobavil: samotné premietanie, či ochrankár.(30.7.2010)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace