Režie:
Alex ProyasKamera:
Simon DugganHudba:
Marco BeltramiHrají:
Nicolas Cage, Rose Byrne, Chandler Canterbury, Adrienne Pickering, Ben Mendelsohn, Lara Robinson, Sally Anne Arnott, D.G. Maloney, Clem Maloney (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Při otevírání nové budovy, základní školy Willima Dawese v roce 1959, jsou žáci požádáni, aby pro budoucí žáky nakreslili, jak si představují budoucnost za padesát let, kdy bude časová schránka otevřena. Všichni žáci malují obrázky, jen dívka Lucinda popíše svůj list papíru čísly. Učitelka, slečna Taylorová, jí vezme papír dříve, než čísla dopíše. Lucinda slyší šeptající hlasy, které jí čísla diktují, a když je časová schránka vkládána do skrýše, Lucinda zmizí. Učitelka najde Lucindu v suterénu školy, s krvácejícími prsty od škrábání čísel do dveří... O padesát let později je časová schránka vyndána a každý žák dostává jednu obálku. Caleb Koestler dostane vzkaz s čísly od Lucindy, který neodevzdá ve škole, ale vezme si ho domů. Calebův otec John je astrofyzik a ve vzkazu objeví reálná data. John celou noc přepisuje čísla na tabuli, vyhledává na internetu data a je vyděšený z toho, co vidí... Každé datum označuje den nějakého neštěstí, za datem je uveden počet obětí a následují další čísla, která John nedokáže zařadit. Přeskočí je, čímž dostane další datum neštěstí s počtem obětí. Všechna neštěstí se stala po uložení vzkazu do časové schránky... John jede pro Caleba do školy, ale uvízne v zácpě. Na navigaci uvidí souřadnice, které se shodují s číslem, jež je uvedeno za datem a počtem obětí. Johnovi dojde, že je na místě, kde má dojít k dalšímu neštěstí; podle Lucindy tu má zemřít 81 lidí. John vystoupí z vozu a hned nato kousek od něj havaruje letadlo. John už má jistotu, co která čísla znamenají, a snaží se vyhledat Lucindinu rodinu. Johnovi se podaří najít její dceru Dianu, která má již také dceru Abby. John Dianu osloví, a když se zeptá na Lucindu, na její proroctví a řekne, že má druhý den dojít k dalšímu neštěstí, Diana uteče... Diana se vrátí poté, co k prorokovanému neštěstí skutečně dojde. Vysvětlí pak Johnovi, že poslední datum na vzkazu má být datum její smrti. John s Dianou zjistí, že katastrofa se má týkat všech lidí a jedná se o velký žár. Rozhodnou se odjet do hlubokých jeskyní, ale John chce zjistit souřadnice poslední katastrofy: ze dveří, které Lucinda tenkrát poškrábala, sundává lak. John však netuší, že Abby i Caleb stejně jako Lucinda slyší šeptající hlasy, které jim říkají, co se stane... (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (1 542)
[imdb: 6,7/10] | me: Ak sa niekto pokúsi spojiť pár veľmi silných dejových línii a posolstiev do jedného filmu pričom nezabudne na typické predpovedateľné situácie a scény, ktoré sa vyskytujú vo všetkých priemerných filmoch vznikne film ako Knowing. Čo je škoda, pretože film mal na to, aby zabezpečil dobrú mrazivú atmosféru,... ale práve diery v deji, ktoré sa proste nedajú ničim vypchať nútia diváka pousmiať sa a povedať si, že predsa to len nebude nič extra. Moc veľa nudných pasáži, chaotické behanie a neskôr už aj čo raz viac dejových štrbín stavajú tento film na priemerný post. Škoda,... vedel som si to predstaviť aj inak. ()
Je mi jasné, kolik chyb snímek má a z kolika možných inspiračních zdrojů čerpá, ale řeknu vám, takhle jsem v přítmí kinosálu nebyl přikován už hezky dlouho. Mrazivá atmoséra! Vynikající obrazy!! Hudba - v mnoha momentech skoro až Bernard Herrmann!!! Z hlavy jsem to jen tak nedostal!!!! Musím si to vše ověřit znova!!!!! 90%!!!!!! ()
I když herce Nicolase Cage nemusím a v poslední době ve všech filmech má vykulený ksicht a to během celého trvání filmu.... film "KNOWING" mne ohromil. Určitě velké plus bylo to, že jsem se na film díval v HDMI a FULL HD, DD 5.1 - takže jsem si ho vychutnal. Katastrofické scény - letadlo, vlak, ohnivá tlaková vlna....... prostě perfektní. Po katastrofický shitech : Jako "TORNÁDO V NEW YORKU" a "IMPACT" je "KNOWING" perlou katastrofických filmů v roce 2009. ()
Nadějné téma, naprosto zbytečně utopené v béčkových nápadech a téměř hororových sekvencích (které sice k Proyasovy patří, k nahozenému příběhu se ale moc nehodí). Úvod solidní, finále nečekaně silné (až na ten přiblblý přebarvený dovětek). Cage je po dlouhé době konečně bez sedativ (a bez bujné kštice), Rose Byrne si vytáhla nejhysteričtější postavu své kariéry (prosím, už ne) a Proyas potvrzuje nesporný talent, který tentokrát bohužel slouží poměrně nejednotnému scénáři. Snad bude příště volit lépe (chápu ovšem to pokušení natočit film s takovým koncem). P.S. Proklamovaná nepřerušovaná sekvence má sice „wow“ potenciál, ale spíše nápadem, než zpracováním. Legendárním scénám z Pokání a Potomků lidí se Proyas ani nepřiblížil. ()
Na rozdíl od Watergate, kde se bývalí agenti CIA pilně činili, vypovídá Proroctví o opaku; o nečinnosti CIA, která věděla a mnohé tušila o chystaných útocích 11. září a nezasáhla. Shit happens, to souhlasí, ale nikoliv for no reason... Jinak je film dílo pofidérní, poznamenané digitální kamerou, nechtěně státotvorné, skrznaskrz asexuální a rasistické, obtížně dešifrovatelné a k bujným výkladům vůbec převelice náchylné (kupř. křesťanství sice stojí v protikladu k někdejší tvrdé deterministické koncepci vztahu člověka a kosmu, přesto však křesťanství lehkým determinismem je, jinak by muselo uznat, že je člověk „náhodnou chemickou událostí“ – křesťanství se nám jinými slovy snaží namluvit, že až po současnost bylo vše deterministické, určeno vyšším smyslem, kdežto od současnosti platí svoboda individuality a s ní spojená morální zodpovědnost). Proroctví je ten druh filmu, kde se veškeré intelektuální pnutí odehrává vně na fórech, nikoliv ve filmu samotném – to má za následek, že o film za x-měsíců nikdo nezavadí, leda by lidé z produkčního přibalovali k DVD i příspěvky z diskusí. Proyas je tak další smutnou obětí hollywoodských balíčků – tzn. jeden film pro studio, druhý autorský –, protože z vlastní iniciativy by takovouhle shnilotinu nespíchnul, ani kdyby mu řezali péro autogenem. Rovněž jsem nucen konstatovat jistou genderovou asymetrii, poněvadž hlavní hrdina není žena, nýbrž chlap, a tato skutečnost se přenáší i na děti: syn Cage je koumák a hlavička, zjevně inkarnovaný inkvizitor, kdežto autorka prorockého spisu dívka a čarodějnice. ()
Galerie (69)
Photo © SPI International
Zajímavosti (21)
- Nápad s časovou kapsulou Alexa Proyasa priťahoval z celého filmu najviac. Tvrdil, že sa mu to vždy zdalo byť originálne a futuristické. (Greenpeacak)
- Nicolas Cage (John Koestler) povedal, že príbeh použitý vo filme, mu v mnohom pripomínal klasický americký mysteriózny seriál The Twilight Zone (od r. 1959). (Greenpeacak)
- V pokladnách severoamerických kin diváci nechali 79,9 milionu amerických dolarů, součet celosvětových tržeb pak dosáhl 183,7 mil. (NIRO)
Reklama