Režie:
Alex ProyasKamera:
Simon DugganHudba:
Marco BeltramiHrají:
Nicolas Cage, Rose Byrne, Chandler Canterbury, Adrienne Pickering, Ben Mendelsohn, Lara Robinson, Sally Anne Arnott, D.G. Maloney, Clem Maloney (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Při otevírání nové budovy, základní školy Willima Dawese v roce 1959, jsou žáci požádáni, aby pro budoucí žáky nakreslili, jak si představují budoucnost za padesát let, kdy bude časová schránka otevřena. Všichni žáci malují obrázky, jen dívka Lucinda popíše svůj list papíru čísly. Učitelka, slečna Taylorová, jí vezme papír dříve, než čísla dopíše. Lucinda slyší šeptající hlasy, které jí čísla diktují, a když je časová schránka vkládána do skrýše, Lucinda zmizí. Učitelka najde Lucindu v suterénu školy, s krvácejícími prsty od škrábání čísel do dveří... O padesát let později je časová schránka vyndána a každý žák dostává jednu obálku. Caleb Koestler dostane vzkaz s čísly od Lucindy, který neodevzdá ve škole, ale vezme si ho domů. Calebův otec John je astrofyzik a ve vzkazu objeví reálná data. John celou noc přepisuje čísla na tabuli, vyhledává na internetu data a je vyděšený z toho, co vidí... Každé datum označuje den nějakého neštěstí, za datem je uveden počet obětí a následují další čísla, která John nedokáže zařadit. Přeskočí je, čímž dostane další datum neštěstí s počtem obětí. Všechna neštěstí se stala po uložení vzkazu do časové schránky... John jede pro Caleba do školy, ale uvízne v zácpě. Na navigaci uvidí souřadnice, které se shodují s číslem, jež je uvedeno za datem a počtem obětí. Johnovi dojde, že je na místě, kde má dojít k dalšímu neštěstí; podle Lucindy tu má zemřít 81 lidí. John vystoupí z vozu a hned nato kousek od něj havaruje letadlo. John už má jistotu, co která čísla znamenají, a snaží se vyhledat Lucindinu rodinu. Johnovi se podaří najít její dceru Dianu, která má již také dceru Abby. John Dianu osloví, a když se zeptá na Lucindu, na její proroctví a řekne, že má druhý den dojít k dalšímu neštěstí, Diana uteče... Diana se vrátí poté, co k prorokovanému neštěstí skutečně dojde. Vysvětlí pak Johnovi, že poslední datum na vzkazu má být datum její smrti. John s Dianou zjistí, že katastrofa se má týkat všech lidí a jedná se o velký žár. Rozhodnou se odjet do hlubokých jeskyní, ale John chce zjistit souřadnice poslední katastrofy: ze dveří, které Lucinda tenkrát poškrábala, sundává lak. John však netuší, že Abby i Caleb stejně jako Lucinda slyší šeptající hlasy, které jim říkají, co se stane... (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (1 542)
Trocha guláše občas neuškodí a ten, který si Proyas ukuchtil za laciné "páďo", má setsakramentský říz. Cage po dlouhé době připomíná herce a ne šaška uprchnuvšího z bohnické manéže (ani pohled zraněné laně tentokrát není na facku), atmosféra je hustá přesně tak, jak je u Proyase zvykem, a když dojde na efekty, musí se i Míša Bay chytat nechápavě za hlavu. A těch pár děr v logice a malinko přepálený konec? Imho k tomu scénář mířil od začátku a popravdě jsem jenom čekal, jestli nakonec Proyas najde odvahu a vpálí pointu k publiku takhle natvrdo. Takový Emmerich by na to asi "koule" neměl. 7/10 ()
Alex Proyas prostě umí zajímavě točit. Pád letadla je dobrej, ale havárie metra je fakt masakrózní. Víc než to mě ale potěšila příjemně tajemná atmosféra. Trochu přestřelený konec mi nevadil a hlavně to byl v podstatě nejdrsnější konec, co mohl být. Nicolas Cage je sázka na jistotu, ale ten jeho (filmovej) syn mi trochu vadil. ()
Alex Proyas je hodně šikovný režisér, který s nízkým rozpočtem (na tento druh filmu) natočil nadprůměrný filmový spletenec různých žánrů. Dvě velké katastrofy byly natočeny výborně a celkově má film povedený vizuál a mrazivou atmosféru, kterou jsem neočekával. Potěší rovněž hudba. Přehrávající (hodně) Nicolas Cage si hraje své a je to jedna z těch lepších rolí v jeho „upadající“ herecké kariéře. 8/10* ()
Opravdu dokonalá atmosféra při které mrazí v zádech. A katastrofické události jsou dechberoucí. Proyas výborně prostudoval katastrofické filmy a ví, jak mají správně vypadat, aby divák byl přikován v křesle s pootovřenou pusou. Nicolas Cage má ve filmu své dobré i špatné herecké chvilky. A to mě právě rušilo. Jako by se občas vracel z natáčení Ghost Ridera :) Ještě, že se tohoto tématu ujmul Alex, jinak by to byl nejspíš další Nicolasův propadák v herecké kariéře. Zato Chandler Canterbury začíná dobývat Hollywood. Jeho role je sice malá a tichá, jenže právě to jí dává skvělý nádech. A poslední půlhodina filmu je tak zvláštní, že oni nebudu pro jistotu psát, abych někomu nezkazil dojem. ()
Nepočítám-li Star Trek, tak je Knowing nejlepší sci-fi za hodně dlouhou dobu (The Day The Earth Stood Still, I Am Legend apod. se vůbec nechytaj). Proyas je atmosférický mistr, díky jeho skvostné režii a očím lahodícím obrazům jsem se do toho filmu naprosto ponořil a užil si jej tak, jak jsem předtím vůbec nedoufal. Ani nevadilo, že jsem kvůli nějakému spoileroidnímu blbcovi měl matné tušení o pointě. Ona vlastně není těžká na uhádnutí již brzy při sledování, což ale příliš nevadí, protože tady jde fakt hlavně o tu atmosféru. Mírné výtky bych směřoval k někdy moc očividnému digitálnu, několika otravným rozhovorům na bázi otec/syn a celkové předvídatelnosti (což je ale u filmu pracujícího s osudem a předurčeností celkem nonsens). Cage více než snesitelný, konečně má zas po letech nějaký dobrý film. U mne velmi spokojené 4 hvězdy (ale závěrečnou polní eskapádu si mohli odpustit...) ()
Galerie (69)
Photo © SPI International
Zajímavosti (21)
- Celosvětová premiéra proběhla 9. března 2009 v New Yorku. (Varan)
- Jev, při němž dochází k dotváření vnímaných neurčitých nebo nezřetelných podnětů ve smysluplné obrazy za pomoci fantazie, se nazývá pareidolie. (TomikZlesa)
- Nicolas Cage (John Koestler) povedal, že príbeh použitý vo filme, mu v mnohom pripomínal klasický americký mysteriózny seriál The Twilight Zone (od r. 1959). (Greenpeacak)
Reklama