poster

Hobit: Šmakova dračí poušť

  • anglický

    The Hobbit: The Desolation of Smaug

  • slovenský

    Hobit: Smaugova pustatina

Dobrodružný / Fantasy

USA / Nový Zéland, 2013, 161 min (SE: 186 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • RedAK
    ****

    Jak já tyhlencty fantasty vždycky nesnášel. Už od útlého dětství, kdy všichni četli Pottera, šili si autentické okrové varkoče a venčili své skřety, já se jako jedinečné dítě věnoval věcem s reálným podkladem. Sice se mi nikdy nepodařilo sestrojit sušenkového robota, ale jsem skutečně rád, že nedokážu abecedně vyjmenovat všechny přezdívky mikroskopických odřenin na Eragonově meči. Jenže pak přišel pan Jackson a dokázal nudné tlachy geneticky deformovaných idiotů transformovat ve vizuálně vytříbené tlachy geneticky deformovaných idiotů. Musím poníženě uznat, že mě druhý hobit doslova přitiskl k obrazovce a nenechal mě vydechnout. Sice absolutně vůbec netuším, o co tam šlo, asi se snažili zpět vybojovat rodinný recept na vaječnou omeletu s parmazánem, nebo tak něco, ale tak krásně se na to koukalo. Bojím se, že po trojce nasolím pět, ukovu si zbroj a dobrovolně půjdu setnout pár hlav sveřepým čarodějům na našem městském úřadě.(30.4.2014)

  • zelvopyr
    *****

    Je vidět, že Jackson má vlohy udělat desetihodinový epos i ze tříokénkového Snoopyho. Coby poměrně zasvěcenému Tolkienovci (dokonce i Silmarillion jsem přečetl anglicky víc než jednou) mi zásahy překvapivě moc nevadily. Ba naopak, veledlouhé stopáže trilogie bylo v prvním filmu dosaženo relativní rozvleklostí, zde od cca třetiny filmu tempo vyprávění fungovalo, a to, uznale pokyvuji, právě v ději přidaném Jacksonem. (Navíc jsem asi měkkota a snesu variaci na Tolkienovské zamilované páry bez keců.) Takže, vyznění příběhu bylo úplně jinde, ale nakonec šlo o překvapivě kompaktní a kvalitní film vzhledem k jeho nevděčné "prostřední" pozici v rámci trilogie.(19.4.2014)

  • Jara.Cimrman.jr
    ***

    "Otče, proč nám lezou trpaslíci ze záchodu?" Tento dotaz zní mým uším celkem zábavně, ale kadence hlášek jedna za hodinu pro mne žádným důvodem k nadšení není. Pro mne je to zkrátka to tradiční české hej hou, hej hou a trpaslíci jdou (a Brouka Pytlíka mají s sebou). Radost mám tedy alespoň z toho, že tentokrát to nejenom vypadalo hezky, ale oproti prvnímu hobitovi se občas i něco stalo. Zejména raftování v sudech mne zaujalo natolik, že jsem se pokusil několikrát sjet náš potok, ale asi špatně vesluju mečem nebo jenom neumím odpružit nárazy do dna, protože mi to prostě nejede zdaleka s takovou lehkostí jako trpaslíkům.(29.3.2016)

  • flanker.27
    **

    Tak co s tebou, druhá třetino nafouknutého půlčíka. Dojmy si z tebe odnáším dost podobné jako z dílu prvního, jen v tom mezistupni ještě mnohem víc vynikne, kolik zbytečného se do celého filmu nacpalo. A ne, nejde o to, že je celá "trilogie" pojata jako "mytologicky bohatší a hlubší". V tom to není. Problém je v tom, že toho tvůrci chtějí strašně moc ukázat, ale vůbec nevědí, jak z toho uplést příběh, který by měl nějaký počátek, smysluplný a logický průběh a cíl. Vyslovím zdánlivý ale jen velmi zdánlivý paradox. Ve filmu se nic nestane, i když se toho děje přehršel. To, že se někam uskakuje, někdo mlátí po hlavě, někdo přeřezává a přesekává a na Šmaka se leje roztavené zlato, to není děj. To je tříhodinová jízda na tobogánu, což může být pro spoustu lidí i zábava a smysluplně strávený čas, ale tím, že pak z tobogánu popíšu každou jednotlivou zatáčku a hup a sešup, tím nevytvořím zábavnou knihu, film, zkrátka příběh. V příběhu by měl být nějaký vývoj, jedna věc spět ke druhé, postavy by měly mít možnost a prostor pro to se nějak rozhodnout, vybrat z možností a nést za to zodpovědnost, vztahy mezi charaktery by třeba mohly podléhat proměnám, podle toho, jak postavy jednají a čemu čelí. Tady, když se už udá nějaký posun, je to proto, že je zrovna ve scénáři vykřičník a poznámka "tady Thorin zmagoří" nebo něco podobného, ale nemá to absolutně žádnou logiku. Třeba právě ta scéna, kdy pošle Bilba pro Arcišut svědčí o tom, jak málo je to promyšlené, aby to fungovalo dohromady se vším tím nabaleným obsahem navíc. Celou dobu je to o tom, jak jdou trpaslíci do hory "reclaim our homeland" a pak najednou vlastně chtějí jen šlohnout poklad. To vlastně odpovídá knize, ale zas to neodpovídá tomu, co se pokoušel film budovat předtím. Postav se vyskytne hafo, ale většina jen aby něco zahlásila a zmizela, nebo sice aby pobila spoustu skřetáků, ale ne aby měla smysl v ději jako takovém - viď Tauriel. Mnohdy to platí i pro samotné hlavní postavy, ba i pro tu nejhlavnější, která je mezi prstenovým začátkem a koncem s dráčkem skoro neviditelná, ani prsten k tomu nepotřebuje. Pak tu máme ty dlouhé dialogy, které stejně jako to ostatní málokdy vedou odněkud někam. Jo, s příchodem Šmaka to chvíli vypadá, že se blýská na lepší časy, ale za chvíli jeho hovor s Bilbem a následná naháněčka zabřednou do stejného problému jako to ostatní. Proč to trvá tak dlouho, aniž by se něco vyřešilo. To je pro filmaře takový problém umět to vybrat tak, aby tam zůstalo podstatné a zbytečné šlo pryč? A nepomůže, že Šmak vypadá majestátně a Cumberbatchův hlas je správně temný a hrozivý. Můžu též zmínit lokace. Zatímco v Pánovi prstenů to vypadalo všechno kouzelně a člověk by se rovnou rozběhl do Roklinky, aby si všechno osahal a prošel se skrze majestátní síně a díval se na hry světla a stínu vrhaného sloupovím, tady s ohledem na neustálé běhání sem a tam se to proměňuje tak rychle, že ani není čas se někde zastavit a aspoň trochu se pokochat. No, když to tak čtu, přemýšlím, co bych vlastně Hobitovi přičetl k dobru. Medděda, kterého ale potkáme jen na chviličku, podobu Šmaka, krátkou scénu se Sauronem a... Hm, já nevím, to je asi všechno. nedostatky v práci s postavami a příběhem se tentokrát přehlížet prostě nedají. P. S. Druhý díl potvrdil co první naznačil - elfové stárnou pozadu.(20.12.2013)

  • DaViD´82
    ****

    Šmakózní. Není otázka zda je druhý Hobit lepší či horší jedničky; je zcela jiný a v žádném ohledu již nepřipomíná pohádku či svou knižní předlohu. Zda je to dobře či ne je věc názoru stejně jako fakt, že dvojka spíše než co jiného je Jacksonův King Kong umístěný do Středozemě, ale oproti němu se tu pro veškerou a častou akci nezapomíná na postavy. Na jednu stranu je potěšující skutečnost, že jestli TAKHLE vypadá uměle natahovaná (věci z dodatků à la Gandalfova výprava či geneze planoucího oka vynikající; ty z prstu vycucané à la mezidruhová romance strašné) a rozmělněná továrna na peníze, která by navíc jako střed trilogie neměla mít pořádný začátek či konec (což pravda nemá a mohl tam nakrásně být, kdyby bylo lépe zvoleno rozdělení), tak... Jen houšť a více takových, protože je to nesporně zábava plná akce, nápadů a velkoformátového filmového kouzla. Jenže je to zároveň pro veškerou osudovost a akčnost studené jak psí čumák (jediná akce, které nevévodí hravé eskapády a v níž o něco jde i „se potí krev“ je Gandalf versus Sauron). Náznak emocí aby elitní pátrací tým v čele se Sherlockem pohledal; a nenašel by. A navzdory vší té epické spektakulárnosti je vrcholem, stejně jako v případě první části, prostá rozmluva jednoho hobita s CGI postavou. Ovšem o to více nepříjemně zarazí, že Bilbo jako takový je tu mnohdy na dlouhé desítky minut odsunut na zcela vedlejší kolej. Což ostatně nejlépe symbolizuje problém druhého Hobita; zatímco pro Pána prstenů, pro kterého si tu Peter pokládá základy, je Bilbo nepodstatný, tak pro Hobita, o jehož adaptaci (ať se to Jacksonovi líbí či ne), stále ještě jde, je nepostradatelný. Prodloužená verze pak je tím samým, čím byla pro Dvě věže; tedy byť znatelně delší, tak mnohem celistvější, sevřenější, lépe ubíhající a pocitově paradoxně kratší. Většina nových či prodloužených scén není jen povinnou úlitbou pro ty nejvěrnější fanoušky či milým nikterak podstatným rozšířením již viděného, ale stávají se nedílnou součástí děje, kdy dodávají hloubku postavám i ději. Nejvíce z nich profitují Medděd, Temný hvozd, Jezerní město a Gandalfova linie. A některé jsou tak zásadní (a dobré), že zůstává rozum stát, co bylo na jejich úkor v kinoverzi upřednostněno.(12.12.2013)

  • - Spoiler: Bilbo (Martin Freeman) a trpaslíci utečou z elfího paláce ve třinácti sudech. Při jízdě na sudech je přepadnou skřeti. Bombur (Stephen Hunter) se vykutálí na břeh, jeho sud se rozbije a začne bojovat se skřety. Potom přeběhne kmen přes řeku a naskočí do prázdného sudu, který by tam ovšem být neměl, když jsou ostatní obsazené. (Dracconnis)

  • - Film bol do kín distribuovaný pod falošným názvom Middle Rivers. (tarponko)

  • - Trpasličí poklad čítá až 200 miliard kusů cenností. Největší záběr, který studio renderovalo, zahrnoval okolo 20 milionů mincí. Ale ve skutečnosti bylo použito 1,8 tuny zlatých mincí. (Zdroj: fxguide.com) (gogos)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace