Reklama

Reklama

Příběh o lásce a smrtelnosti, svobodě a utrpení podle románu Philipa Rotha. Profesor David Kepesh (Ben Kingsley) věnoval značnou část svého života výuce literatury a dobývání půvabných studentek. Otevřeně přiznává, že krásné ženě nedokáže odolat. Když však po šedesátce potká skvostnou Consuelu (Penélope Cruz), její mládí, její nádherné tělo a samozřejmost, s jakou se mu oddává, i podivná netečnost, s níž přijímá projevy jeho vášně, v něm probouzí žárlivost, kterou Kepesh nedokáže zapudit dokonce ani ve chvílích, kdy ji svírá v náručí, ztrácí svůj obvyklý ironický odstup a soustředění, přestává racionálně uvažovat. Před nejhorším ho však zachraňuje láska zralé ženy.
Film byl natočen podle románu nositele Pulitzerovy ceny Philipa Rotha a jeho název "Umírající zvíře" odkazuje na citát z irského básníka W. B. Yeatse, v němž se hovoří o tom, že lidské srdce, nemocné touhou, je připoutáno k umírajícímu zvířeti. Moudrá výpověď stárnoucího muže, který prahne po lásce a plnosti života a jen těžko se vyrovnává s vědomím, že to vše bude muset už třeba zítra opustit. (Bontonfilm)

(více)

Recenze (322)

POMO 

všechny recenze uživatele

Trochu ma mrzí, keď (skoro) ako jediný vidím výnimočnosť, až dokonalosť nejakého filmu. Jeho tvorcom sa totiž nedostane poklony, akú zasluhujú... Elegy je neobyčajne vyspelá, citlivá, psychologicky komplexná, v detailoch kreatívna snímka (od scenára až po brilantný strih, ktorý majstrovsky vypointováva všetky kľúčové scény). Režisérka portrétuje zamilovanosť päťdesiatnika snád presnejšie a i pre mladšieho diváka zrozumitelnejšie, než by to dokázal mužský režisér (čím len potvrdzuje teóriu, že ženy do mužov vidia lepšie než muži do žien). Do hlavných rolí úmyselne vyberá na prvý pohľad nesúrodú dvojicu Ben Kingsley / Penélope Cruz, aby ich povahovému súzneniu mohla dodať úplny tvar až nečakaným záverečným zvratom. Takisto si neviem predstaviť lepšie a nápaditejšie predstaviteľa Kingsleyho starého kamoša, než je Dennis Hopper, ku ktorému ináč ako divák nemám nijako vrelý vzťah. Čo sa ústrednej dvojky týka, Kingsley je krvou a srdcom filmu a veľmi ťažko sa rozpoznáva hranica medzi jeho hereckou genialitou a režisérkynou genialitou vo vedení hercov – tým pravým géniom bude zrejme ich vzájomné porozumie a súhra talentov. Penélope som konečne po dlhých rokoch prišiel počas jedného víkendu na chuť (náhodná kombinácia Elegy s Vicky Cristina Barcelona) a dostal sa jej pod kožu. Je pokladom nielen hereckým. A nezabudnime na „chladne uvedomelú“, vášnivú realistku Patriciu Clarkson, v ktorej Kingsleyho postava nachádza jediné stabilné útočisko. Elegy som si pustil len tak, na vyplnenie nedeľného večera, a dostalo sa mi absolútnej emocionálnej i duchovnej filmovej satisfakcie. Prečo nemohol záverečný statický záber na pláž vydržať do konca záverečných titulkov? ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Už o tom netřeba vést polemiky – Isabel Coixet je nejlepší současnou režisérkou filmů o lidech, jejichž osudy vás rozbrečí. 85% (více) ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Pokud by se v tržnici prodávala lidskost, moh by si tam film Umírající zvíře otevřít rovnou celý areál. Z hereckých výkonů jsem byl nadšen ještě víc Ben je famozní a Penelopička je tak úžasná a překrásná, že by zlomila srdce i Chuckovi Norrisovi. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Penélope Cruz ukázala všecko, za což jí sklízím obrovský dík. Ben Kingsley pro změnu ukázal životní trosku s eskapádami, na které nemá ani největší proutník Prahy, kterou ale, nutno dodat, zahrál jak se patří. Čistě vzato...nebejt tam Penelopička, film okamžitě zahodím. S Penélopičkou to ale mělo grády jako kráva. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Průměrné. Z Rothova fenomenálního textu udělala Coixet a scénárista Meyer sentimentální a okoukanou love story. Žádná dráždivost, anarchie, pornografie, je to hodné, uměřené, rozvláčné a místy dost nudné. Vyčnívá jen solidní Kingsley a výtečný Hopper (ten jeho cynismus měl ve filmu vévodit!). Vřele doporučuju místo lístku koupit knihu a namísto dvou hodin v kině ji přečíst. Netrvá to o moc déle a je to nekonečně silnější zážitek. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Nicholas Meyer .. Na jméno Isabel Coixet slyším dobře a doposud jsem byl její tvorbou nadšený. Tentokrát však výsledek drhne. Není to ani tak jejím pomalým režijním stylem, který postupně zachycuje intimitu a emoce, ale spíše zvoleným scénářem (doposud se je psala sama), který prostě nemá takovou sílu a nepřináší (kromě pár pravdivých monologů) něco pamětihodnějšího. Jde jen o standardní sentimentální příběh bez nějakého výrazného vykolejení (v pozitivním směru). Ben Kingsley po čase v roli, na kterou jsou potřeba koule, u Penélope Cruz zase prsa. Maňana. ()

larelay 

všechny recenze uživatele

Aj napriek tomu, ze tento film ma klasicku zapletku, skoro nic vas neprekvapi, ale...To ale je tak silne, ze nemozem dat menej ako 5 hviezdiciek. Herecke vykony, atmosfera, ta naliehavost, akou bol film podany...Toto vsetko ma dostalo do kolien... Plus hudba, ktora mi isla az pod kozu. Oskarovy vykon Bena Kingsleyho a Penelope Cruz. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Bavila mě první půlka, když tam byla pořád Penelope a nejen protože tam byla nahá, ale prostě mě zajímala. Oproti tomu mě nezajímal syn Bena Kingleyho nebo Dennis Hopper. A samotnej hlavní hrdina, i když ho Kingsley zahrál dobře, mi prostě nebyl sympatickej. Asi je to pro starší lidi, když stárnutí je tam docela hlavní motiv. Značná část filmu mě prostě minula a při scéně když Dennis Hopper líbá Bena Kingsleyho jsem vyprsknul smíchy. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Sobecké zranitelné Zvíře a čarovně okouzlující Kráska. Těžko říct, kolik zásluh přisoudit citlivé režii, silné látce z předlohy nebo uchvacujícím hereckým výkonům, pravdou totiž zůstává, že tahle kombinace hypnotizuje od prvního do posledního dialogu. Ať už jde o blízká témata žárlivosti či nestálosti nebo o ty vzdálenější typu stáří, nelze než se opatrně vypointovanému příběhu klanět. ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Rozporuplné drama o lidských vztazích, kterému dominuje výkona Bena Kingsleyho a přenádherné Penélope Cruz, ze které se stává kvalitní herečka. Celým snímek nás provází nádherná převážně klavírní hudba, která snímku dodává pěknou atmosféru. Pohled do života postaršího muže je zajímavý a moralizující, ale filmů s podobným příběhem je mnoho a Elegy řadím do průměru. Tři a půl hvězdičky...... ()

CheGuevara 

všechny recenze uživatele

Isabel Coixet ví jak točit filmy, o to víc zamrzí matný výkon Bena Kingsleyho v hlavní roli. Aby byl tak charsimatický herec ztracen, zastínen a rozpuštěn v tak dobrém snímku se jen tak nevidí. ()

Arx 

všechny recenze uživatele

Citlivé drama se skvělou režií a velmi dobrými herci. Škoda průměrného scénáře a trochu zbytečně natažené stopáže. Penelope Cruz jako vždy nádherná a postupně ji opravdu přicházím na chuť. Není divu, když ji vidím v tomto měsíci už podruhé v hlavní roli a po dokonalém výkonu ve Vicky Cristina Barcelona přijde toto srdceryvné drama. 70%.. Už by to opravdu chtělo zavést 10 hvězdiček aby se ušetřilo zbytečného zaokrouhlování. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Jako drama stárnoucího muže, který hledá příležitost k sexuálnímu povyražení a nalezne poslední skutečnou lásku svého života, je to na 5*, protože Penélope Cruz a Ben Kingsley patří k elitě ve své herecké generaci a Isabel Coixet to umí nasnímat s elegancí a citem. Jako filmová adaptace literárního díla Philipa Rotha je to s bídou na tři, viz komentář uživatele Marigolda. Osobně jsem sice literární předlohu nečetl, ale znám jiné Rothovy knihy a kdyby psal tak, jak tlumočí Isabel, nebyl by považován za jednoho z největších, ne-li vůbec největšího amerického romanopisce. Chybí tam hořkost, sobectví, chybí tam ta temná stránka partnerského vztahu, zůstala jen romantika, tragika nenaplněných představ a vážné nemoci. Celkový dojem: 75 %. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Je možné, že tohle je poprvé, co si spolu doopravdy povídáme?“ – „No...po dvaceti letech šukání to není tak zlý. Znám dost lidí, kteří se k tomu nedostali ani po čtyřiceti letech manželství.“ Umírající zvíře je velmi pocitový film, a pokud se nedokážete dostat na stejnou vlnu, filmem se dost možná pronudíte. Mně se však naštěstí „naladit“ podařilo. Lví podíl na tom má opravdu výborná klavírní hudba (hlavně Erik Satie!), která možná nejenom, že doplňuje atmosféru, ale místy ji dokonce tvoří. Ovšem je jedině dobře, že film neobsahuje jen jednostranný typ emocí, nechybí zde totiž ani humor (který je trochu hořký, cynický) a také spousta životních pravd. Samotnou kapitolou je ústřední herecká dvojice (nelze však opomenout i výtečnou Clarkson s Hopperem ve vedlejších rolích). Penélope se zde skvěle ztotožnila se svojí postavou. Zprvu působí jako éterická bytost z jiného světa, ale postupně se hlavnímu hrdinovi (a publiku) otevírá (ne však zcela, což je jedině dobře) a každým okamžikem je krásnější (a tím teď rozhodně nemyslím pouze zevnějškem). Ben Kingsley pro změnu ukázal, že rozhodně patří mezi ty obdařené herce, kteří mohou jen statický stát (či sedět), mlčet a pouze obličejem zprostředkují divákovi vše, na co jejich postava myslí. Jakože já se do jeho Davida dokázal vcítit velmi rychle, ať už kvůli jeho upřímnosti směrem k divákovi („Znovu jsem našel vnitřní rovnováhu a svou nezávislost…komu se to snažím namluvit?!“) či všem těm na první pohled skrytým obavám a tužbám (při každém Davidově návratu domů jsem čekal na tu konkrétní zprávu stejně naivně až dětinsky jako on). Za slabší na snímku považuju linku se synem a pak úplný závěr (kde se mohlo víc přitlačit na pilu). Celkově to vidím na silné 4*, třeba při další projekci přihodím i tu poslední hvězdu. „Krásná ženská je nápadná, vyčnívá z řady. Nemůžeš ji přehlédnout.“ – „Ale nitro nám uniká. Vidíme jen krásnou skořápku. A ta krása nás nepustí hlouběji...jo, jsme tak oslněni zevnějškem, že dovnitř nikdy nenahlédneme.“ ()

Psema 

všechny recenze uživatele

Kingsleyho přestalo bavit, že si z něj všichni dělají srandu, odložil tupé a stařecké přehrávání a vzmohl se k oscarovému výkonu ve filmu, jenž má hodně pomalé tempo, nevyhne se několika slabším (nudnějším) místům, ale je natolik inteligentní a životními pravdami a zkušenostmi nasáklý, že to ustojí se ctí. Jednohubková sedmdesátka, kterou už asi nikdy neuvidím, ale je mi jasné, co na ní akademici uvidí. P.S.: Chápu, že se český název odráží od jména knižní předlohy. To mi ale nebrání ho označit - nejen z marketingového hlediska - jako stupidní a nešťastný. ()

Madison 

všechny recenze uživatele

Senilný päťdesiatnik s jednou nohou v hrobe natrafí po mnohých citových a sexuálnych dobrodružstvách na ženu, ktorá je mu svojou umeleckou dušou bližšia než ktokoľvek iný. No napriek tomu, vždy, keď sa pozrie do zrkadla, nevidí príťažlivého mladíka, ktorý by si mohol dovoliť udržať záujem nežného stvorenia na veky večné, ale starého dedka so smiešnou briadkou neschopného pochopiť svoju veľkú životnú šancu. Pomo vystihol, že Isabel Coxet vybrala na prvý pohľad až príliš nesúrodú hereckú dvojicu, aby vnútornej stránke vzápätí mohla dodať hlbší emocionálny rozmer a kontrast. Áno, táto snímka je komplexná, vyspelá a otvorená, ale napriek môjmu zbožňovanému hereckému ansáblu sa režisérke - hoci jej neupieram jej nesporné režisérske kvality - nepodarilo ma úplne odzbrojiť. 70% ()

Kaka 

všechny recenze uživatele

Uvědomělý a citlivě natočený snímek, který se však příliš topí v rozborech jednotlivých charakterů a až příliš pozvolna (ne)plyne kupředu. Jednotlivé filmové složky jsou kvalitní (režie, hudba, střih, herecké výkony), avšak jiskření mezi hlavními protagonisty jsem jaksi hledal marně a to je v příběhu o dvou lidech trestuhodný nedostatek. Rovněž opravdové emoce se nekonaly. Je to tvrdý příběh, ale je až přiliš "filmový" a až moc uhlazený podle vizuálně dokonalé a dialogově chytře promyšlené šablony. Syrovost chybí, což je pro mne hlavní nedostatek. ()

Související novinky

Nej filmy roku 2008

Nej filmy roku 2008

25.12.2008

Mezi ČSFD uživateli s nejvíce body jsme udělali malý průzkum, které filmy se jim v roce 2008 líbily nejvíce a které nejméně. Nejedná se o žádné „ČSFD Oskary“ ani žádnou oficiální statistiku, jde… (více)

Reklama

Reklama