Režie:
Roland EmmerichKamera:
Dean SemlerHrají:
John Cusack, Amanda Peet, Chiwetel Ejiofor, Thandiwe Newton, Oliver Platt, Tom McCarthy, Woody Harrelson, Danny Glover, Liam James, Morgan Lily, Zlatko Burić (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Před mnoha staletími po sobě Mayové zanechali kalendář, končící datem 21. 12. 2012. Proroctví, spojené s vizí katastrofy biblických rozměrů, potvrdí i indický vědec, zabývající se globálním oteplováním. Kvůli silné sluneční erupci zmutovala neutrina a v zemském jádru se začíná extrémně zvyšovat teplota. Představitelé všech vlád světa začnou realizovat tajný záchranný plán. V Číně zahájí stavbu zvláštních modulů, v nichž může katastrofu přečkat několik tisíc vyvolených. Lidstvu jako celku však nejsou dány rovnocenné šance. Na jakousi obdobu Noemovy archy si mohou zakoupit vstupenku jen ti, kteří zaplatí miliardu eur. Od současnosti do inkriminovaného data sledujeme stále hrozivější katastrofy a osudy několika povahově i sociálně rozdílných hrdinů. Mezi nimi dominuje čestný černošský vědec Adrian, pracující pro vládu, a neúspěšný spisovatel Jackson Curtis, který náhodou objeví pravdu a pokouší se se svou rodinou dostat mezi vyvolené. Nechybí však ani černý americký prezident, jeho dcera a cynický poradce, či ruský magnát s mladou milenkou... (TV Nova)
(více)Videa (14)
Recenze (2 138)
Měl bych se sice ultimativních hodnocení zdržet, ale 2012 považuji za nejlepší a nejzábavnější Emmerichův film od DNE NEZÁVISLOSTI, protože je obhájitelná jako dobrý objekt. Naivní divák nebude mít problém se s postavami ztotožnit, fandit jim a bát se o ně/spolu s nimi, ten poučený - kritický - zase nemá důvod se hlouposti filmu vysmívat, protože 2012 je nesmírně uvědomělý katastrofický velkofilm, jehož ústřední postavou je spisovatel kýčovitých katastrofických knih, který je obeznámen s pravidly žánru a svou obeznámenost využívá. Opodstatnitelné jsou i naivně optimistické scény lidské soudržnosti a sounáležitosti, protože za přesně takové je onen spisovatel kritizován, ale postavám filmu se zamlouvají. Navíc je příjemné, že se 2012 nebere vůbec vážně a je podvratná vůči ideologii žánrových souputníků, a tak je kapitalismus ukázán jako nedostačující politické zřízení, na rozdíl od toho socialistického (přitom nejde o komunismus). Přestože diváci přišli na přehlídku atrakcí, kterým nechybi záměrné odlehčení a jsou dostatečně over-the-top, jako celek se jedná o funkční podívanou se soudržným fikčním světem. ()
Pět minut zábavy a napětí je vždy vykoupeno půlhodinou nudy a neskutečně tupých žvástů. Kde jsou ty časy Dne nezávislosti a Godzilly, kde sice nebyla destrukce zas až tak megalomanská, ale příběh držel pohromadě, bavil a napínal po celou dobu? Stopáž 2012 je vzhledem k obsahu tak přehnaná, že jsem měl v závěru (lépe řečeno v poslední hodině) co dělat, abych se nešel věnovat nějaké jiné činnosti a film nenechal puštěný jen jako zvukovou kulisu. Pro nenáročné publikum chtítí trikové orgie nejspíš dobrý film, já osobně si však nejsem schopný tak důsledně vypnout mozek, abych mohl tvrdit to samé. ()
Emmerichu, Emmerichu výbuchy, destrukce a to pořádně velké ti jdou, to vím, ale ten příběh je už horší. Sedět v kině a nemít mozek, dal bych aspoň ty čtyři hvězdy. Bohužel, nebo-li bohu dík já ten mozek v hlavě mám, proto mě v tomto filmu štvalo strašně moc věcí. Ty úniky o fous v každé scéně s výbuchem nebo obrovskou destrukcí by nezvládl ani Chuck Norris…a ty vtipné vložky e-e… (ten „fucker“ od blondýnky byl už totálně mimo). Super role byla ovšem pro Woodyho, jeho herecký projev byl opět skvělý. -6/10* ()
Katastrofický a tentokrát i vtipný Emmerich jak ho mám rád, tj. na úrovni Dne nezávislosti. V přímém přenosu sledujeme zničení lidstva i všech civilizačních hodnot velkolepě rozdivočelou přírodou a to tedy není málo. Jenže když k podívané nestačí gigantický výbuch supervulkánu, když ani zničení největších velkoměst nestačí a je nutno velkolepé potopení celých kontinentů, když první i další letadlo řízené začínajícím amatérským pilotem úspěšně startuje přes všudypřítomné pukliny pádem do propasti, když je i potopení obří lodi o rozměrech několika Titaniků bezvýznamnou epizodou, když je novodobá archa lidstva zmítaná makro-tsunami ještě navíc zasypávána sněhovou lavinou ze zbytku Mont Everestu (a když pak ještě během filmu zhasnou na dlouhé minuty všechna světla v multikině), tak už to i fandícímu divákovi přijde trochu moc. Navíc ne -li všechny, tak většina nápadů už byla použita v jiných filmech. No posuďte tu megalomanii sami - hned 14 trailerů, spotů, klipů a ukázek na ČSFD: http://www.csfd.cz/film/239242-2012/videa/ ()
Nejhorší Emmerichův film. Čekal jsem nějakou vyjebávku, ale s až tak velkou katastrofou (myslím režisérsky) jsem nepočítal. Normálně se mi z těch megasračkovejch dialogů udělal nádor na vnitřním uchu. To snad nemohli tvůrci myslet ani z legrace. Začnu tím nejlepším, triky v Emmerichově podání jsou pompézní, ohromující (zvláště první polovina filmu), hroutí se vozovky, dálnice, budovy, tektonické desky, vlastně úplně všechno a skrze to kličkuje dvanáctimetrové auto, takovou destrukci jsem vážně ještě neviděl (při podjíždění padající dálnice jsem tu káru tlačil dopředu snad vším). No a pak se také přiženou více než kilometrové vlny tsunami, aby trochu umyly Himaláje, jenomže to už jsem byl tak unavenej od všech těch keců, hrdinských činů a zase keců, že jsem na to koukal se stejným zaujetím, jako na poslední filmy Stevena Seagala. Nejvíc mě iritovaly ty časové prodlevy našich hrdinů, kteří si musejí dát ještě jednu pusu a druhou, pak se rozloučí, no a dobře, ještě třetí pusu a mezitím zařvou stovky lidí. Film odsýpá jako přesýpací hodiny se štěrkem místo písku, či-li né moc rychle... no skoro vůbec. Na hodinky jsem se podíval nejmíň sedmkrát (ale jenom za první hodinu). Když to porovnám s Dnem nezávislosti, který má jenom o 15 minut méně, tak tohle bych podruhé nedal, ani kdybych si do každého oka vykapal celou lahvičku Visine. Na DN se můžu dívat každej druhej den a pořád se bavím, protože je to zábava se skvělými efekty a výbornými hláškami. 2012 je .. (píp) .. s nejmonstróznějšími efekty, s žádnými hláškami, za to se spoustou hodně blbých scén a dialogů. Závěr je skutečně nechutně zkriplený. Velké zklamání. 200 miliónů dolarů(rozpočet)/715 miliónů dolarů(výdělek celosvětově)/157,5 miliónů dolarů(čistý zisk z kinoprojekcí) ()
Galerie (66)
Zajímavosti (34)
- Podle režiséra Rolanda Emmericha byl pracovní název pro film "Sbohem Atlantido", dle názvu knihy Jacksona Curtise (John Cusack). (Benjamin-L)
- Teorie Charlese Hapgooda o pohybu zemské kůry, o níž se ve filmu hovoří, je mylná, a zmínka, že ji podpořil i Albert Einstein, se také nezakládá na pravdě. Ačkoliv se oba vědci přátelili a Einstein dokonce k Hapgoodově knize "The Earth's Shifting Crust" (1958) napsal předmluvu, s jeho závěry nesouhlasil a jednu její část označil za chybnou. Hapgood pochybení uznal a vše dodatečně revidoval v knize "The Path of the Pole" (1970). (fifox)
- Malý dvoumotorový letoun, v němž hlavní postavy utíkají z Los Angeles, je Cessna 340. (Foxhound#1)
Reklama