Reklama

Reklama

Americký špionážní thriller, věnující se ožehavému tématu islámského terorismu a boji proti němu, vypráví o důstojníku Samiru Hornovi (Don Cheadle), který stojí mezi dvěma tábory. Jeho otec byl muslimský duchovní, on je občan USA a slouží ve speciálních jednotkách…
Když jedno z vyšetřování zavede přímočarého agenta FBI Roye Claytona (Guy Pearce) na stopu nebezpečného mezinárodního spiknutí, zdá se, že všechny nitky vedou k bývalému veliteli amerických speciálních operací, důstojníkovi Samiru Hornovi (Don Cheadle). Horn, který byl jako dvanáctiletý chlapec svědkem násilné smrti svého otce, súdánského muslimského duchovního, a později coby americký občan působil ve speciálních jednotkách a školil afghánské bojovníky, je tajuplný muž se spoustou kontaktů na teroristické organizace. A má také zvláštní dar objevit se na místě činu vždy, když se zhroutí nějaká velká operace. Jednotka, která celou záležitost vyšetřuje, se spojí s Carterem (Jeff Daniels), dlouholetým spolupracovníkem CIA, jenž, jak se zdá, neříká tak docela vše, a s dalším agentem FBI Maxem Archerem (Neal McDonough). Podaří se jim najít spojitost mezi Hornem, útěkem z vězení v Jemenu, bombovým útokem v Nice a loupeží v Londýně, ale současně se vynořuje i řada protichůdných důkazů, které nutí Claytona zamyslet se nad tím, zda je Horn skutečně tím, za koho ho považuje. Špionážní thriller, věnující se ožehavému tématu islámského terorismu a boji proti němu, je dílem scenáristy a debutujícího režiséra Jeffreyho Nachmanoffa. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (212)

POMO 

všechny recenze uživatele

Film, ktorý sa v závere snaží opraviť, čo predtým permanentne kazil. A ešte nám tento finálny zvrat servíruje ako veľkú pointu, ehm. Na mňa až príliš dramaturgicky rozporuplné. ()

Tetsuo 

všechny recenze uživatele

Hollywood se zdá být čím dál tím zodpovědnější, co se týče zobrazování terorismu v akčních thrillerech. Ty tam jsou doby, kdy bylo možné ukazovat fanatiky v turbanech se samopaly, kteří jsou buď zosobněním čirého zla (Boeing 747 v ohrožení se Seagalem a Russellem), nebo jde naopak spíš o komické figurky (Pravdivé lži se Schwarzeneggerem). Dnes má téměř každý islámský terorista složitý profil a nahlížíme nejen na jeho odlidštěnou, ale i lidskou tvář. Jde o zřejmý důsledek 11. září, kdy protivníci už nejsou anonymní, ale mají své důvody, které se my, západní diváci, snažíme alespoň částečně pochopit. Zároveň je to součástí širších snah Hollywoodu přiblížit akční filmy blíže realitě. _________________ Do detailů se dnes vykreslují nejenom výbuchy a západky zbraní, ale i psychologie postav a atmosféra prostředí. Stokrát můžeme nadávat na „americkou komerci“, že je údajně triviální, ale těžko si nepovšimnout, že od poloviny 90. let je naopak trend nabízet co nejvíce úhlů pohledu na „střet civilizací“. V případě filmů o teroristech to začalo někde s Peacemakerem (1997) a Stavem obležení (1998). Dnes se na ně můžeme střídavě dívat jako na naivní i prorocké; každopádně s každým dalším rokem se do mozaiky „filmového terorismu“ dostane pár nových střípků, které činí celkový obraz plastičtějším. ___________________ Thriller Zrádce (Traitor) od málo známého režiséra Jeffreyho Nachmanoffa už hladce zapadá mezi podobně koncipované filmy jako nedávný Labyrint lží. Výjimečný není morálkou, poselstvím, filmařským stylem ani hereckými výkony – byť jedna organizace Afroameričanů (Black Reel Awards) už navrhla hlavního herce Dona Cheadla na cenu za nejlepší výkon roku. Nejzajímavější na tomto snímku je nakonec to, že za ideou vzniku a produkcí stojí komik Steve Martin. Ano, ten bělovlasý šašek, kterého známe z mnoha rodinných komedií, jež vypínáme v televizi, kdykoli z nich už kape moc sirupu. I on má dnes totiž právo vyjádřit se k zásadním otázkám typu „Kdo je v nekonečném konfliktu mezi USA a islámskými teroristy ten, kdo má větší právo zabíjet“ či „Zda účel vždy světí všechny prostředky“.Abychom Martinovi nekřivdili, v jeho produkční filmografii nalezneme i jiná ambicióznější díla, např. Příběh z L. A. (1991) - ale u takového titulu jeho účast zkrátka nečekáte. Naopak herce Dona Cheadla ano, ten se objevuje ve společensky závažných a občansky naukových filmech často: drogový Traffic, genocidový Hotel Rwanda či anti-rasistický Crash._________________ Zrádce po dějové stránce stojí někde na půl cesty mezi zmíněným Labyrintem lží, který se snaží především sebekriticky říct, že Američané v zásadě nerozumějí cizí kultuře a jsou to cyničtí podrazáci, z druhé strany se blíží snímku Úhel pohledu, kde je terorismus hlavně rozbuškou pro atraktivně komplikované vyprávění. Sledujeme osudy zbožného specialisty na výbušniny Samira Horna, u nějž si nejsme po většinu děje jisti, zda je islámský terorista, tajný agent, který má infiltrovat teroristickou buňku, nebo tajný agent, který nakonec zběhl k teroristům, anebo člověk, který opravdu již neví, kam patří. Když se navíc přimíchá mezi teroristy, kteří se uvnitř západní civilizace snaží zmást okolí tím, že se chovají co nejnormálněji – pijí alkohol a jedí vepřové – zmatek a nejistota narůstá. Nikdy ovšem nepřeroste od žánrového filmu k nějaké umělecké výpovědi, tak daleko se zas tvůrci nepouštějí.____________________________ Don Cheadle vdechl Samirovi jakýsi zvláštní ostych, váhavost a snahu zachovat si důstojnost, byť ho to stojí těžké psychické vypětí. Víceméně v každé scéně působí ve své momentální roli nedůvěryhodně a podezřele, než začne být pro okolí přijatelný. Skoro se chce říct, že mnozí recenzenti, kteří Cheadlovi vyčítají, že se do role nehodí, nepočítají s tím, že Cheadle hraje právě někoho, kdo hraje hodně rolí, a cílem snímku má být udržovat nás v napětí, jak to s ním vlastně je. Jako protihráče určil scénář Hornovi bílého agenta Claytona, jehož ztvárnil Guy Pearce (Memento, Proposition). Tento religionista a arabista ve službách FBI zásadně překopává představu o arogantně nadřazených agentech, kteří operují hlavně silově. Asketicky šlachovitý Pearce s obličejem chápavého mnicha prochází snímkem jako Hornova Nemesis a zároveň tak trochu zpovědník. Jeho přístup stojí v přímém kontrastu k jeho balíkovskému kolegovi Maxi Archerovi (Neal McDonough), který vypadá, myslí a mluví jako George Bush. Poslední netradičně uchopenou roli má ostře řezaný, ikonicky drsný Arab Saïd Taghmaoui (Úhel pohledu, Lovec draků) coby přesvědčený terorista Omar, jenž se díky západnímu vzdělání spřátelí se Samirem. Pouto mezi těmito muži, kteří kvůli svému původu nepatří ani do jedné kultury, má dojemný nádech a minimálně na emocionální úrovni je velmi přesvědčivé. _________________ Zrádce coby film ale nakonec zrazuje to, že přese všechnu morální relativizaci a zároveň snahu apelovat na humanistické hodnoty musí sám sebe prodávat jako akční thriller. Občas se tedy ve vyprávění objevují polopatistické zkratky, kdy nám postavy něco rovnou řeknou pomocí hesel a názorných příkladů, zároveň se tu možná až příliš snadno cestuje ze země do země. Občas se začne střílet a zabíjet stejně jako v těch dávných dobách, kdy Steven Seagal ještě nebyl tak tlustý, aby se nevlezl do hledáčku kamery, a někde v úzkých uličkách na lodi lámal vazy teroristům, jejichž nitro – pokud jimi nemyslíme střeva – nikoho nezajímalo. Jako dobře odvedená dvouhodinovka, během níž poměrně hodně přemýšlíte, a dokonce s vysokou pravděpodobností budete překvapeni explozivní pointou, patří Zrádce k tomu lepšímu, co v Hollywoodu vzniká. Škoda jen, že po skončení filmu už není zas tak moc o čem přemýšlet - a co se týče napětí a vrstvení zápletek, tak každá televizní série 24 hodin je vlastně propracovanější. Ale i to je úděl a paradox dnešního „chytrého Hollywoodu“. Více inteligence dnes pumpuje do televize než do filmu. () (méně) (více)

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Chytrý, promyšlený, inteligentně podaný ‚malý‘ film o velkých věcech, který stojí především na vynikajících hercích – Don Cheadle standardně skvělý, Guy Pearce po letech opět ve formě – a vtíravém pohledu do světa islámského terorismu. Jenomže, dějově to zase až takové terno není (na ty dvě hodiny se toho opravdu moc nestane) a dialogy, byť ze sebe soukají spousty životních mouder, se vlastně v druhé polovině opakují. Už jenom kvůli těm fantastickým hercům je mi líto ty 4* nedát, ale v porovnání s cynickými glosátory Scottova Labyrintu lží prostě Zrádce prohrává docela výrazně. Nachmanoff si měl ten svůj scénář nechat natočit od někoho s výraznějším autorským obtiskem, takhle zůstane brzo zapomenut. Škoda. 3 a ½. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Nicneříkající politické drama, kde hraje nenápadný Don Cheadle, ztrácí na působivosti hned od samotného začátku. Nezaujme, nudí, nepřesvědčí, snaží se diváka uvrhnout do víru děje, ale všecko v co se snaží, tak na diváka působí pravým opakem. V kostce mě film příšerně nudil. Fakt si radši běžte pustit cokoliv jinýho, protože tohle jsou dvě hodiny mizérie. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $22miliónovTržby USA $23,530,831Tržby Celosvetovo $27,664,173Tržby za predaj DVD v USA $13,476,971 //počet predaných kusov 900,207║ Nápaditý thriller, s dávkou slušného napätia, akcie a postupného gradovania, Don Cheadle opäť v úlohe čo mu dobre padla. /80%/ ()

imf 

všechny recenze uživatele

Napínavá dvouhodinovka působí jako dobře odvedená televizní fuška od BBC, ale to jí nikterak neubírá na síle. Don Cheadle působí mezi muslimskými teroristy jako strašák do zelí, ale vyhazuje budovy ostošest a cestuje po světě skoro jako James Bond. Vše je tu obráceně - terorista je za elegána, co má vždycky navrch před počestným agentem FBI. Když se začne hrací deska obracet ve prospěch "hollywoodského systému", začne film odhazovat trumfy, ale Nachmanoff je zručnější, než by se mohlo zdát a těží charisma Dona Cheadlea až do úplného dna. Zrádce v některých ohledech připomene hongkongskou Volavku, ale jede ve svém vlastním pruhu teroristických dramat, která se snaží uniknout stínu politické korektnosti. Tentokrát opět marně, ale přesto se ctí. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Aktuální jako nic jiného; netuctové, na hony vzdálené klasickému úzusu filmového pohledu na terorismus. Nic tu není černé či bílé. Snad jen ti herci. Jde o mix konceptů Sleeper Cellu a Svatého boje. Je to komorní, znepokojivé, názorově bohaté, zbytečně nezjednodušující, civilní i uvěřitelné, hodně pozvolně vyprávěné a v důsledku toho všeho místy až nefilmové. Přesto (resp. právě kvůli tomu) mé nadšení neznalo mezí. Aspoň v první půlce, pak se to přeci jen překlopí do zajetých žánrových kolejí "jednotlivec versus všichni ostatní". Ovšem stále výborně a to až do závěrečné desetiminutovky. Vše výše zmíněné o ní sice platí také, ale v přesně opačném gardu. Do hollywoodského akčního blockbusteru bych jí bral všemi deseti, ale tady bych za ní dotyčného nejraději poslal do jemenského lágru. Na doživotí. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

Když muž nenajde něco, pro co by zemřel, nezaslouží si žít.... Svět islámu. Cílem každodenní práce členů teroristické buňky je dovést k osvobození svůj lid. FBI, agenti snažící se odhalit ty, co si myslí, že půjdou hned do ráje. A Samír? To je muž víry. TERORISMUS JE DIVADLO. O SMRTI NEROZHODUJE BŮH. Obě strany jsou pro úspěch ochotny udělat cokoliv. Jenže se jim to trochu vymyká z rukou... Solidní provedení a lákavý pohled do zákulisí světa sebevražedných atentátů a praktik FBI. Don Cheadle je uvěřitelnej hrdina, film má dobrou atmosféru a celkem zajímavé rozuzlení. PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ ** ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Kvality tohoto nekřiklavého thrilleru vyniknou při srovnání s "Labyrintem lží" Ridleyho Scotta. Klíčový je zde posun pohledu na válku proti terorismu, především pak na muslimský svět. Oba filmy si jsou dějově a ve vztazích postav velmi podobné, ale liší se v hloubce a vážnosti. Příznačně ekvivalentem (a to jak z hlediska profilace postavy, ale také fyzického vzezření) Leova správného amerického hrdiny, který s čistým štítem prochází labyrintem lží není ve "Zrádci" hlavní postava, nýbrž její protihráč z řad FBI. Při tom film zůstává žánrovkou středního proudu a právě z této pozice může oslovovat široké publikum. Je velmi dobře, že i takovéto filmy v USA vznikají. ()

Zeck 

všechny recenze uživatele

Zrádce je čistě průměrný, žánrový film. Nepředvedl nic, co by tento druh filmů posouvalo dál. Možná velký rozsah uzemí, které děj nabídne. Tvorba bomb je zde ukázaná jen okrajově. Příběh je až moc roztahaný a zbytečně protahované je dopadnutí zrádce. První půlhodina slibuje solidní film, plný akce a střílení. To se bohužel nepotvrdilo, vše se obejde bez "zbytečného násilí". Nevím co nám tvůrci chtěli sdělit, protože film nepřínáší nic děsivé mrazivého, ani akčního. Možná jen "šílenou novinku" pro americké obyvatelstvo, že teroristé nežijí jen v Evropě, nebo v arabských zemích, ale může to být i jejich soused. To co je plusem, je policejní vyšetřování, které je předvedeno docela chytlavě, ovšem celkově je napínavější dokument o 11. zářím, než tento dvouhodinový film. Pokud ovšem někoho zajímá dané téma, pak by ho měl vidět. 60% 30.01. 2010 ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Terorismus je divadlo. A divadlo se hraje pro diváky. Našimi diváky jsou Američané." Proto chápající teroristé chtějí věrnému publiku předvést své vystoupení z co největší blízkosti. Vzájemně nekomunikující americké tajné služby jsou však ve střehu, černá ovce si pohrává se semtexem, sebevražední atentátníci s modlitbou na rtu zapojují dráty a mně se to docela líbilo. Příběh není přehnaně originální, kladné vlastnosti Američanů mi zůstanou navždy utajeny, ale díky charisma Roye se Samirem a roztřesené dokumentární kameře jsem se bez problémů přenesl z křesla na plátno a vše si užil z bezprostřední blízkosti. ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

Salam alejkum! Musím se přiznat, že celé ty skoro dvě hodiny - zvláště po skvělém začátku - jsem se modlil k Alláhovi, aby to scénárista a tvůrci vůbec (jak je holt v Hollywoodu tak často pro diváckou podbízivost zvykem, že) nezkazili přehnaným vlastenčením, nějakou velkou dějovou pitomostí či nelogickými zvraty a trošku jsem byl tedy ke konci zklamán. Ta scéna s autobusem mě totiž už docela i naštvala, to je tedy u fousu prorokova opravdová scénáristická svévole a i celý konec je po tom všem (i přes drobné těžkouvěřitelné scénky a nevěrohodnosti - a například nechce se mi věřit, že by náš hrdina se svým pro tajné služby profláknutým výzorem mohl tak snadno nepozorovaně cestovat po celém světě) vcelku smysluplném a odsýpajícím ději docela nejapný, nabízelo se totiž po vraždě Samirova "řídícího důstojníka" skvělé rozřešení - že by tedy byl opravdu brán a skončil zabit jako terorista a zrádce. No jo. Co ale čekat od hw politického americky korektního thrilleru, že. A tak náš hrdina přes všechnu kontroverznost děje nakonec vše jak na drátkách vyřeší, všechny zlosyny briskně porazí, pomudruje nad životem a nad Bohem (ještě že je "jediný a veliký", že...) a pohádky je šmytec... Jak říkám, trošku zklamání, ale zase v rámci žánru... . . . Tak wa alejkum salam a Allāhu Akbar! - - - - - (Poprvé viděno 15.5.2012 na dvd /v původním formátu obrazu a s orig. zvukovou stopou a č. titulky/, hodnocení 2067., komentář zde jako stopadesátýdevátý - 15.5.2012) ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Za to, že jsem s tímhle filmem ztratil bezmála dvě hodiny svého života, vděčím uživateli JFL, který ho ve srovnání s Labyrintem lží od Ridleyho Scotta výrazně upřednostnil. Protože Scottův kousek se mi opravdu líbil, čekal jsem něco mimořádného a ono se to - svým způsobem - vlastně dostavilo. Při sledování počínání Mirka Dušína světového terorismu jsem místy trpěl jako zvíře a kroutil hlavou v němém úžasu. Zrádce není vyložený průšvih, ale právě ve srovnání se Scottovou profesionální svižně natočenou popkornovkou vyvstanou v celé nahotě všechny dramaturgické nedostatky, nižší tempo a celková matnost snímku, nevěrohodnost a falešné tóny ve scénáři. Závěrečné účtování s armádou teroristů je zdánlivě efektní, ve skutečnosti spíš úsměvné. Bavil jsem se tak prvních 15 minut. Celkový dojem: 25 %. ()

choze 

všechny recenze uživatele

Spojovací článek mezi DOTKNI SE OHNĚ a LABYRINTEM LŽÍ. Svižnější než první, no na druhý to nemá, ale finální vydrbávačka se sebevražednými atentátníky byla skvělá. ()

Psema 

všechny recenze uživatele

Těžce průměrná rutina, v níž je Don Cheadle snad omylem a Guy Pearce předvádí 100+1 variaci na agenta, který je z počátku za hlupáka, aby nakonec prokoukl a vše pochopil. První hodina je jen nudná, druhá získá díky kolážím alespoň trochu švih, ale celé je to tak moc předvídatelné, nevýrazné a - co je nejhorší - podobné Scottovu Body of Lies, že nevidím jediný důvod, proč bych si neměl raději znovu zajít na Ridleyho nedokonalou, ale vizuálně i herecky uchopenou reklamu na cestovní kanceláře. 5/10 ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Úplne jednoduchá matika to nie je, takže mi nestačilo dať si dohromady jedna plus jedna, ale s len trošku väčším zapnutím myšlienkových závitov, v ktorých som si dal dokopy názov, hlavnú myšlienku a dobrácky nezáporne vyzerajúceho Dona Cheadla, som prekukol chystaný veľkolepý zvrat s prehľadom (nemusel som čítať ani spoilerovitý obsah od Matadora) a tým pádom sa žiadne prekvapenie, ktoré ma malo posadiť na zadok, nekoná. Najväčšou zradou filmu bol pre mňa teda hlavne zradný názov. Akcie by možno pomohla prebudiť vo mne trošku adrenalínu, pretože psychologická dejová línia o chladných separatistických militaristoch nemala až také grády, či atmosféru ako niektoré filmy, ktoré sa s divákom vedeli poriadne pohrať. O pôsobiace scény však nebola núdza, myšlienka by ma poriadne ovalila, nebyť toho odhalenia a teda ako režisérsky začiatok v áčkových vodách to vôbec nebolo zlé. 70%. ()

Spooner 

všechny recenze uživatele

Hodně napínavý thriller, který sice neoplývá nijak originálním scénářem, ale nudit se u něj rozhodně nebudete. Jeffrey Nachmanoff má totiž režii víc v ruce než psaní, takže i když víte jak to celé dopadnete, tak se nudit rozhodně nebudete a napětí neustává. Řemeslně to má v malíku a zní k tomu i celkem zajímavá hudba. Herci jsou také bezvadní. Don Cheadle mi do této role ze začátku sice moc nesedl, ale on prostě neumí hrát špatně. Guy Pearce také po dlouhé příjemně překvapil, stejně jako překvapil celý film.70% ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Ďalší thriller na tému terorizmus má zaujímavé obsadenie. Určite pripomenie nedávne Scottove Pravidlá lži a kvalitou v ničom nezaostáva. D.Cheadle a G. Pearce hrajú čo im sily stačia, no mňa zaujal herec S. Taghmaoui, ktorý je často obsadzovaný v podobných úlohách. Najzaujimávejšia je asi scéna z väzenia v Jemene a stret dvoch vodcov. "Päťdesiat mužov je ochotných pre mňa zabíjať!"... "A koľko ich je pripravených pre teba zomrieť?"... Pointa so záverečnými atentátmi v autobusoch bola dosť čitateľná už dávno pred záverom, napriek tomu je to kvalitný thriler, odporúčam. Alááhuakbar!!! 80%. ()

Reklama

Reklama