poster

El Paso

Drama

Česko, 2008, 107 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Radek99
    ****

    El paso čili přepadení (někteří Romové ho používají i v jiných významech, třeba vězení...) je silným a potřebným projektem, zvláště v naší společnosti, která je s tolerancí k jiným etnikům trochu na štíru. Režisér Zdeněk Tyc jako by věřil v sociální rozměr filmového média, jak si ho v sobě neslo ještě v 60. a 70. letech minulého století, a tak se snaží svým filmem pojmenovat jeden z nejzávažnějších problémů naší současnosti - sociální vyloučení romského etnika. Příběh inspirovaný skutečným osudem paní Pužové a jejích dětí z Českých Budějovic, za kterou Zdeněk Tyc dojížděl při psaní scénáře, je proto zfilmován naprosto civilně, bez okázalých efektů, jak je ostatně blízké Tycovu filmovému cítění. Snímek má silný autentický rozměr (tomu odpovídá ručně snímaná kamera, romští neherci i mizanscéna) a jeho dokumentární rovina odráží původní tvůrčí koncept - podle Tycových slov jde o jakousi hranou a dramaticky stylizovanou formu dokumentu. Tyc se jistě nevyhnul schematismu a až karikování některých postav (modelový příklad sociálních pracovnic), ale jak se vůbec dá v takovémto chtě nechtě paušalizujícím pohledu tomuto jevu předejít? Takhle kontroverzní téma nelze obejít smířlivostí (pakliže máte někde poblíž svého bydliště skutečné romské ghetto, víte, že skutečnost je ještě horší...včetně přístupu majority...). Je potřebné pojmenovávat handicapy české společnosti a je potřebné si je umět přiznat. Nevím, jak budou na tento film reagovat sami Romové (mí romští známí, přítomní na premiéře, reagovali jednoznačně pozitivně), dá se ale předpokládat, že mnoho nás bílých bude mít s tímhle filmem apriori problém (o čemž svědčí i diskuze k filmu tady na čsfd...). Zdeněk Tyc zaslouží ale jednoznačně uznání, že se stále zatvrzele ve svých filmových projektech pouští do témat, které mu nepřinesou ani slávu, ani peníze. Jeho zápal lze analogicky přirovnat k entuziasmu terénního pracovníka Kochty - filmové postavy Davida Prachaře. Podobné filmy: Smradi(12.3.2009)

  • Fr
    **

    El Paso! El Paso! Přepadení! (a vzali klukovi kolo). Ale bílý větší El Paso – poslali exekutora! Dluh 200 litrů na nájemným znamená vyměnit byt za ubytovnu v Dolních Chabrech ..... Film na ožehavé téma. Co na tom chcete komentovat? Chválit herce za uvěřitelné role (I. Horváthová, Javorský, ale hlavně terénní pracovník D.Prachaře).(?) Film, který je natočený podle skutečného příběhu a jehož nosnou myšlenkou je (podle mě) přesvědčit matku, aby se starala o děti, nechlastala, nehulila a gadžové ji tak nemohli odebrat děti, je (stále podle mě!) určený pro náročné publikum ochránců lidských práv a těch, kteří mají smysl pomáhat i tam, kde to vlastně není třeba a hlavně nemá smysl. Prostě takovej ten film, na kterej dostanete grant. A co člověka vede k tomu, aby se na něj podíval? Ze zajímavosti, ze studijních či pracovních důvodů. A co k tomu vede vás? Několik důvodů, proč má smysl film vidět: 1.) Chci vidět zázrak. 2.) Nevím, jak vypadá sprcha na ,,žeton“. 3.) Jsem paní Horváthová. BODY 4.) – 22.) BYLY Z XENOFOBNÍCH DŮVODŮ ZRUŠENY. PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ ne(25.10.2010)

  • Malarkey
    *

    Já na ten film fakt koukat nechtěl. Samej gadžo, Demetér a Horváth....mně tyvole nestačí, že to slyšim každou chvíli v Mladý Boleslavi, já ještě musim čumět na takový filmy v televizi...Každopádně to bylo peklo s každou scénou, jen jsem nechápal celej film na co si tam ty lidi hráli, že všemu rozumněj....kdyby všemu rozuměli tak cikáni nedostávaj přídavky na tisíc věcí a zadarmo elektriku s plynem od tohodle státu. V tomhle směru byl tenhle film dost mimo. A ano, i přesto stále vím, že i mezi nimi je plno poctivých lidí, ale hledat je je jako hledat jehlu v kupce sena.(6.8.2010)

  • freddy
    ****

    Po filmu Smradi nám znovu dává Zdeněk Tyc příležitost nahlédnout do romského prostředí, tentokrát je ale problematika zde uvedena mnohem vážnější, už jen proto, že příběh je inspirován skutečnými událostmi. Netroufám si posoudit, zda to nějak takhle, jako v tomto filmu, vypadá v běžných romských rodinách, ale co si troufám říci je to, že díky tomuto filmu si vlastně může divák uvědomit, že ne všichni příslušníci tohoto národa jsou stejní. Jistě, možná je zde až příliš nadržováno hlavní hrdince, možná je příběh trochu zkreslený, to nepopírám. Ale v zásadě je tenhle film vlastně o porozumění, o poznání jiné kultury a o tom, že ať je člověk běloch nebo Rom, má své děti rád bez rozdílu pleti. A myslím, že právě tohle nám chtěl pan režisér svým filmem naznačit. A že pokud se dětem dostává lásky, tak je zbytečné je umisťovat do jiných zařízení. Samozřejmě každý divák si na tento film udělá názor sám, já ale tuhle výpověď vnímám pozitivně a občas jsem se i zasmál, takže s tímhle filmem to rozhodně nebyl ztracený čas. Herecké výkony potěšily a určitě to nikdo z nehreců vyloženě nepokazil. Zkrátka tohle je zajímavý film, který má určitě své opodstatnění a já mu uděluji čtyři hvězdy.(5.2.2010)

  • Marigold
    ***

    Kvalitní, zejména tam, kde se film přidržuje dokumentární roviny a nesnaží se o jakési zobecňující karikatury zapšklých xenofóbů. Otázku, zda stylizovaný příběh "podle skutečné události" bude fungovat, uspokojivě zodpoví závěr – a odpověď zní ANO. A to navzdory občas těžkopádným dialogům, které se snaží romský problém analyzovat z různých úhlů, i navzdory scénáři, kterému místy citelně chybí gradace a jasnější směr. Tycovi se podobně jako ve Smradech podařilo vytvořit celkem plastický a svou angažovaností neurážející film (pokud tedy přimhouřím oko a pominu poněkud přehnané náznaky "spiknutí" mocných). Škoda, že El Paso nemá samozřejmou sílu Slámových dramat a musí až příliš často sáhnout ke schématu. Poměrně dobrý pocit z projekce mi tak s odstupem času stále více kazí vzpomínky na momenty, které byly namísto zamýšlené autenticity spíše falešné.(10.3.2009)

  • - Film získal roku 2009 zvláštní ocenění na festivalu českých filmů Finále v Plzni v kategorii nejlepší celovečerní film. (JoranProvenzano)

  • - Hlavní hrdinku filmu ztvárňuje Irena Horváthová, která je zpěvačkou skupiny Gulo Čar a před kamerou stála v tomto filmu poprvé. (Pumiiix)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace