Režie:
Clint EastwoodScénář:
Nick SchenkKamera:
Tom SternHrají:
Clint Eastwood, Christopher Carley, Bee Vang, Ahney Her, Brian Haley, Geraldine Hughes, Dreama Walker, Brian Howe, John Carroll Lynch, William Hill (více)Obsahy(2)
Film Gran Torino vypráví příběh někdejšího opraváře aut a ovdovělého veterána z války v Koreji Walta Kowalského, který si s přibývajícími léty uvědomuje, že na nový svět už nestačí. Všichni jeho sousedé se buď odstěhovali, nebo zemřeli. Postupně je nahradili hmongští imigranti, kterými Walt ze srdce pohrdá, a bezcílné partičky mladých afroamerických a latinskoamerických výtržníků. Podzim svého života tak spíš přežívá než dožívá. Až do oné noci, kdy se mu někdo pokusí ukrást jeho chloubu - nablýskaný sporťák Gran Torino. Když se zlodějům postaví, stane se hrdinou, který změní život nejen svým sousedům a chlapci nucenému vstoupit do jednoho z místních gangů, ale především sám sobě. (HBO Europe)
(více)Videa (4)
Recenze (2 772)
Staronový Clint se s ničím nepáře a zde to platí dvojnásob. Drsné hlášky, sarkastický humor, zbraně, gang(y), rasizmus, dva domy, jeden starší labrador (ten náš je hezčí, zato divoký jako Walt Kowalski) a nakonec jedno Gran Torino z roku 1972. Toto oldschool drama o válečném veteránovi s pošramocenou duší, který zprvu odmítá asijské spolubydlící a nazývá je často označením "gooks", které se používalo americkými vojáky za války, po Changeling opět dokazuje, jakým je Clint kvalitním hercem a stále lepším režisérem. Jeho nevraživost ke všemu živému kolem něj je podána vtipnou formou a tak sice Clint prská na všechny strany, ale divák se spíše dobře pobaví a zároveň film nenudí. Změna je život, Walt se ale postupně mění a film si v sobě nese podtext, který nám říká pomož druhým a dojdeš tak k vykoupení. Postupně přituhuje a Walt, který má již mír v duši se musí rozhodnout, jak naložit se svým životem. Film je ze začátku konverzační přestřelkou vtípků a narážek, ale nakonec se z něj vyklube drsné drama, které je precizně natočené, skvěle zahrané a jako bonus si Clint i zazpíval. Poctivý kus odvedené práce a na starého pardála je to úchvatný výkon. (9/10) ()
║Rozpočet $33miliónov║Tržby USA $148,095,302║Tržby Celosvetovo $274,543,085▐ Tržby od roku 2009 za predaj Blu-ray v USA $4,718,329 //počet predaných kusov 331,946 ║ Tržby za predaj DVD v USA $60,262,324 //počet predaných kusov 4,015,243║ Clint Eastwood na staré kolená fakt valí!, on z prevareného príbehu, kde poväčšinou lámu z pomsty ruky niekdajší borci ako Steven Seagal či Jean Claude Van Damme spraví majsterštuck z ktoré človek ide do kolien, on dokáže v takto vypätej dráme sekať jednu hlášku za druhou a tak úderne že to nemá obdoby. Eastwood natočil žánrový klenot!!! /100%/ ()
Nebudu o tomto filmu psát, žádné dlouhé komentáře, tak jak mám většinou ve zvyku, ale shrnu to vše takhle: "Clinte, vždycky si byl, jsi a budeš ten nejsprávnější a nejcharizmazičtější drsňák jaký kdy běhal po filmových plátnech a tímto filmem si mě v tom jen utvrdil!!! Děkuji, že jsem měl možnost shlédnout tenhle snímek. Clinte, seš fakt frajer!!". A jen dodám, že píseň Gran Torino je přenádherná...... ()
„To sú knedličky s kuraťom? Tak potom áno.“ Príjemne pomalé tempo„obyčajného príbehu z amerického predmestia. Ľahko, svižne, v pohode. Hoci sa scenár zvrtne ku koncu tak troška iným smerom, ako som chcel, zostávajú príjemné pocity. Veľmi dobre napísaná rola „rasistu naoko“ Walta Kowalského, svieže dialógy a kvalitné výkony sympaticky neznámych hercov, dávajú zabudnúť na zopár slabších chvíľok, ktoré na zadných sedadlách Gran Torina strávite. Ale žiadna srdcovka to nie je. 70 %. Viac v mojej recenzii na Recenzie.org: http://recenzie.org/drama/472-gran-torino-8o- ()
Galerie (51)
Zajímavosti (37)
- Celosvětová premiéra proběhla 9. prosince 2008 v Burbanku (stát Kalifornie). (Varan)
- Ve filmu hraje i Scott Eastwood, syn Clinta Eastwooda. Ztvárnil postavu mladíka Treye, který se na ulici dostal do potyčky s černochy. (Pavlínka9)
- Sue (Ahney Her) vysvětluje Waltovi (Clint Eastwood), že Hmongové nesahají na hlavu ani dítěti. Ale při scéně, kdy je přijímáno dítě do rodiny, tak mu několikrát na hlavu sáhnou. (Kuny27)
Pokud mělo být Gran Torino filmem, jenž se bez příkras zmocňuje palčivého sociálního problému, obohacený proti skutečnosti snad jen postavou nadpozemského tvrďáka Walta, pak někde udělalo chybu. Možná jich dokonce udělalo víc: v povaze svých postav, líčení této povahy, nutkavé potřebě všechno vyřknout a snadnému rozřazení postav do škatulek hodný/zlý, které má místo všude možně, ale nejspíše ne ve filmech o rasismu, kriminalitě náboženských menšin a otázce přistěhovalectví obecně. Gran Torino se navíc vybavilo tunou faktů, hlavně o etniku Hmong, a to množství vede diváka k pocitu, že "takhle to opravdu chodí a takoví lidé jsou." Do černobílé škatule spadá i Eastwoodova postava, člověka jen mate, že nejdřív je zlá a pak hodná. +++++ Tento "vývoj" s sebou nese jeden zajímavý aspekt, totiž změnu předvádění určitých postav podle toho, zda Walta již považujeme za sympaťáka či ještě ne. Kdo něvěří, ať za Waltovou rodinou běží. V první scéně na pohřbu vidíme Walta pohoršeného holým bříškem vnučky, na hostině ji odhání, ač mu nabídla (sice neochotně) svou pomoc a chce aby celá jeho famílie proboha vypadla. To se nám divákům nelíbí. Člověka hned napadne, že špatné vztahy si vypěstoval sám svou nesnášenlivostí, že je to on, kdo působí, že je na něj pradcerka hnusná. Ovšem rodina už má pro jistotu také zaděláno na naše odsouzení. +++++ Ve chvíli, kdy komentář začíná obsahovat SPOILERy a Walt se již otočil ke světlé straně síly, pro jednoznačný odsudek, občas nedůvěryhodně rozrušovaný, konečně nastal čas. Chtějí svého nebohého nemocného tatínka dostat do domova, zmocnit se baráku, nemají čas si s ním popovídat po telefonu a když umře, lačně očekávají dědictví. Nehledě na to, že jejich snaha vymanévrovat fotřisko do důchoďáku vypadá jako by se člověka snažilo zmanipulovat malé děcko. Musí to ovšem být, protože kontrast rodinných hodnot přistěhovalců a "současné Ameriky" třeba divákovi předpochopit. A těm nejpomalejším jeho existenci dovysvětlit nad umyvadlem. Trošku pak ale člověka udivuje, kde se berou ty asijští gangsteři. +++++ Ostatně, srozumitelno a jednoznačno film prostupuje i v dalších okamžicích. Hned první dvě scény sice bez popisných slov, ale přece přespříliš okatě a teatrálně diktují Waltovu povahu, aby pak mohla být přepsána na uvědomělejší, otevřenější a citlivější, ale přece pořád veledrsnou. Teď může radit svému "adoptivnímu synkovi" s milostným životem, shánět mu práci, chránit jej před zlem a zkrátka z něj dělat chlapa. Mimochodem, krom poměrně roztomilé jazykové lekce tuhla část filmu pavažuji za asi nejotravnější. Bohužel i v té jazykové lekci píchá osten hádanky pro pětileté děti. Snad by bylo přirozenější, kdyby Waltovi chytrá holka Sue řekla, že v USA má každý původ v zemích za oceánem, než aby se to dělo jakoby nepřímo pokřiky: "Ty Poláku, Ty Žide, Ty irskej vochmelko, Ty taliáne!" +++++ Konec s ošklivostmi, na Ježíše se přeci nekálí. Ne, vážně oceňuji, že jsem poprvé v životě náhledl možnost něčího spasení skrze sebeobětování popravou. Lze to vnímat jako obrat k Nesmiřitelným, v nichž se zabíjí zbytečně a nic se tím neřeší. Tady se nezabíjí a nakonec je to řešením. V Nesmiřitelných se tomu ovšem dalo věřit, zatímco tady Musíte Věřit. +++++ I způsob, jakým přivedl film Walta k lásce ke žlutým bratrům mě příjemně překvapil. Myslel jsem si, že to nemůže naprosto fungovat, že tahle nenávist by se zlomit nedala. Pořád mám pochybnosti, ale s ohledem na to, v jakém postavení Gran Torino svou hru rozehrálo, si říkám: "Všechna čest." Clinta Eastwood má navíc výhodu svého chlapského zjevu, pro který mu mohou i 96% muži leccos odpustit. A konečně, většina filmů s odbobnou tematikou je mnohem horších, schematičtějších a tíhnoucích k prázdným frázím. Prázdných ne svou lživostí, ale nekonečným opakováním. () (méně) (více)