Reklama

Reklama

Film Gran Torino vypráví příběh někdejšího opraváře aut a ovdovělého veterána z války v Koreji Walta Kowalského, který si s přibývajícími léty uvědomuje, že na nový svět už nestačí. Všichni jeho sousedé se buď odstěhovali, nebo zemřeli. Postupně je nahradili hmongští imigranti, kterými Walt ze srdce pohrdá, a bezcílné partičky mladých afroamerických a latinskoamerických výtržníků. Podzim svého života tak spíš přežívá než dožívá. Až do oné noci, kdy se mu někdo pokusí ukrást jeho chloubu - nablýskaný sporťák Gran Torino. Když se zlodějům postaví, stane se hrdinou, který změní život nejen svým sousedům a chlapci nucenému vstoupit do jednoho z místních gangů, ale především sám sobě. (HBO Europe)

(více)

Videa (4)

Trailer 1

Recenze (2 773)

H34D 

všechny recenze uživatele

Clint Eastwood se nebál použít již párkrát provařené téma rasismu a pouličních gangů a neměl ani strach z poměrně lineární dějové linie, on totiž vsadil na způsob uchopení celé věci. Nejprve vykreslit zatvrzelý a svérázný charakter starého válečného veterána a pak pohled na "neznámou" společnost přistěhovalců a začínajících gangsterů jeho očima. Nic velkolepého, okázalého nebo jakkoliv přehnaného, Gran Torino je jemný, uhlazený (kvalitní režie) a velmi citlivý příběh. Walt Kowalski, ač ví o životě a smrti více než o ní kazající kněz, teprve odhaluje, že není bambusák jako bambusák. Utváří si přátelství tam, kde by to nejméně čekal a jedná se srdcem na správném místě až do samého konce... Nádherný lidský film. 9/10 ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Clint Eastwood zraje jako víno. Je to až neuvěřitelné, jak se z herce vystupujícího nejčastěji jako charismatický a drsný (Harry) stal vynikající režisér, který každým svým novým filmem dává na frak mnoha mladším režisérům. Clint Eastwood je jedna z největších osobností amerického filmu posledních let. Gran Torino je jeho nové dílo a lze pouze říct, zase lepší. nevím, jak to Clint dělá, ale i z pro mě nezajímavého nebo ohraného tématu dokáže udělat zajímavý a jednoduchý film, který osloví a zaujme. Gran Torino je přesně takové. Jednoduché, ale promyšlené do detailu. Jedinou slabinu tohoto filmu je, že mě nedokázal především v závěru více emočně zasáhnout a "dostat", protože jde o vybroušený diamant plný amerického patriotismu a rasismu, který plynule přechází do úplně jiných a nečekaných rovin... Povinnost. ()

Reklama

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Pokud mělo být Gran Torino filmem, jenž se bez příkras zmocňuje palčivého sociálního problému, obohacený proti skutečnosti snad jen postavou nadpozemského tvrďáka Walta, pak někde udělalo chybu. Možná jich dokonce udělalo víc: v povaze svých postav, líčení této povahy, nutkavé potřebě všechno vyřknout a snadnému rozřazení postav do škatulek hodný/zlý, které má místo všude možně, ale nejspíše ne ve filmech o rasismu, kriminalitě náboženských menšin a otázce přistěhovalectví obecně. Gran Torino se navíc vybavilo tunou faktů, hlavně o etniku Hmong, a to množství vede diváka k pocitu, že "takhle to opravdu chodí a takoví lidé jsou." Do černobílé škatule spadá i Eastwoodova postava, člověka jen mate, že nejdřív je zlá a pak hodná. +++++ Tento "vývoj" s sebou nese jeden zajímavý aspekt, totiž změnu předvádění určitých postav podle toho, zda Walta již považujeme za sympaťáka či ještě ne. Kdo něvěří, ať za Waltovou rodinou běží. V první scéně na pohřbu vidíme Walta pohoršeného holým bříškem vnučky, na hostině ji odhání, ač mu nabídla (sice neochotně) svou pomoc a chce aby celá jeho famílie proboha vypadla. To se nám divákům nelíbí. Člověka hned napadne, že špatné vztahy si vypěstoval sám svou nesnášenlivostí, že je to on, kdo působí, že je na něj pradcerka hnusná. Ovšem rodina už má pro jistotu také zaděláno na naše odsouzení. +++++ Ve chvíli, kdy komentář začíná obsahovat SPOILERy a Walt se již otočil ke světlé straně síly, pro jednoznačný odsudek, občas nedůvěryhodně rozrušovaný, konečně nastal čas. Chtějí svého nebohého nemocného tatínka dostat do domova, zmocnit se baráku, nemají čas si s ním popovídat po telefonu a když umře, lačně očekávají dědictví. Nehledě na to, že jejich snaha vymanévrovat fotřisko do důchoďáku vypadá jako by se člověka snažilo zmanipulovat malé děcko. Musí to ovšem být, protože kontrast rodinných hodnot přistěhovalců a "současné Ameriky" třeba divákovi předpochopit. A těm nejpomalejším jeho existenci dovysvětlit nad umyvadlem. Trošku pak ale člověka udivuje, kde se berou ty asijští gangsteři. +++++ Ostatně, srozumitelno a jednoznačno film prostupuje i v dalších okamžicích. Hned první dvě scény sice bez popisných slov, ale přece přespříliš okatě a teatrálně diktují Waltovu povahu, aby pak mohla být přepsána na uvědomělejší, otevřenější a citlivější, ale přece pořád veledrsnou. Teď může radit svému "adoptivnímu synkovi" s milostným životem, shánět mu práci, chránit jej před zlem a zkrátka z něj dělat chlapa. Mimochodem, krom poměrně roztomilé jazykové lekce tuhla část filmu pavažuji za asi nejotravnější. Bohužel i v té jazykové lekci píchá osten hádanky pro pětileté děti. Snad by bylo přirozenější, kdyby Waltovi chytrá holka Sue řekla, že v USA má každý původ v zemích za oceánem, než aby se to dělo jakoby nepřímo pokřiky: "Ty Poláku, Ty Žide, Ty irskej vochmelko, Ty taliáne!" +++++ Konec s ošklivostmi, na Ježíše se přeci nekálí. Ne, vážně oceňuji, že jsem poprvé v životě náhledl možnost něčího spasení skrze sebeobětování popravou. Lze to vnímat jako obrat k Nesmiřitelným, v nichž se zabíjí zbytečně a nic se tím neřeší. Tady se nezabíjí a nakonec je to řešením. V Nesmiřitelných se tomu ovšem dalo věřit, zatímco tady Musíte Věřit. +++++ I způsob, jakým přivedl film Walta k lásce ke žlutým bratrům mě příjemně překvapil. Myslel jsem si, že to nemůže naprosto fungovat, že tahle nenávist by se zlomit nedala. Pořád mám pochybnosti, ale s ohledem na to, v jakém postavení Gran Torino svou hru rozehrálo, si říkám: "Všechna čest." Clinta Eastwood má navíc výhodu svého chlapského zjevu, pro který mu mohou i 96% muži leccos odpustit. A konečně, většina filmů s odbobnou tematikou je mnohem horších, schematičtějších a tíhnoucích k prázdným frázím. Prázdných ne svou lživostí, ale nekonečným opakováním. () (méně) (více)

Matty 

všechny recenze uživatele

Na samou mez uvěřitelnosti okleštěná kritika četných nešvarů současných Spojených států, kterou je zajímavější přijmout coby Eastwoodovo rozloučení s kariérou herce. Přesněji s tím, koho jako herec ztvárňoval. Jako režisér zbytečně neriskuje, pohybuje se po bezpečné půdě a dokonce využívá dramatického „triku“ z Million Dollar Baby (zlom v poslední třetině), s níž Gran Torino spojuje též absence výrazného antagonisty. Zlo je těžké identifikovat, zachytit … potrestat. Clint je hlavní a jedinou hvězdou, filmy dominuje do té míry, že ostatní postavy, včetně potenciálně konkurenceschopného kněze, působí jako figurky na jim kontrolované šachovnici. Věrohodnost, hlavně vykupitelského závěru, schytává těžké podpásovky. Na pohled festovní drama stárnoucího (ex)patriota při bližším ohledání vyjevuje, z jak nepevného, skoro se chce napsat „ve výprodeji koupeného“ materiálu bylo stvořeno. Jednou stačilo. 70% Zajímavé komentáře: imf, DaViD´82, jojinecko, Lavran, Antek, ScarPoul, curunir, gu-staff, Skleni, vitac. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Naprosto neskutecnej naklad - diky Clintovi. Jestli tohle byla posledni herecka prilezitost pro Clinta, tak se teda vytah na nejvyssi moznou miru a hned bych mu flaknul oscara. Jeho postava je totiz asi ten nejneprijemnejsi duchodce, jakyho jsem kdy videl. Jeho naprosto neskutecny hlasky a urazky by ale v podani kohokoliv jinyho nadzvedly vsem mandle a zacli by tu postavu nenavidet, ale Clintovi clovek tak nak musi fandit, i kdyz kazdyho naprosto neskutecne stira a urazi. Kolikrat to je takovej naklad, ze sem nevedel, jesli to spis neni cerna komedie a nemam se smat. Z tohohle omylu ale vyvede zaverecna pulhodina filmu, ktera je fakt hodne silna a ten zaver je naprosto dokonalej. Ale nebejt Clinta, kterej se tvari, ze by moh zabijet pohledem, tak by to bylo pribehove precejen takovy jednoduchy drama. Ale co na tom, Clint tu je v plny parade, navic zaverecna pisnicka o Gran Torinu je moc pekna a nezbejva mi jina moznost nez 5*. ()

Galerie (51)

Zajímavosti (37)

  • Gran Torina se vyráběla v Lorain v Ohiu, přibližně dvě hodiny cesty z Detroitu. Auto, kterým jezdí Walt (Clint Eastwood), se vyrábělo ve Wayne v Michiganu, 30 km od Highland Parku. (HellFire)
  • Na přání Clinta Eastwooda měli ve filmu účinkovat hmongští herci, a tak vedoucí castingu Ellen Chenoweth oslovila hmongské organizace především v Detroitu, Fresnu a Saint Paul, kde žijí velké hmongské komunity. Bee Vang byl objeven v Saint Paul a Ahney Her v Detroitu. (pan Hnědý)

Související novinky

ČSFD.cz - 30 nejlepších filmů roku 2011

ČSFD.cz - 30 nejlepších filmů roku 2011

01.01.2012

Žebříček nejlepších celovečerních filmů roku 2011 dle ČSFD.cz se v budoucnu bude měnit - obsahuje totiž filmy, které se teprve chystají do naší distribuce a budou časem hodnoceny více diváky, což… (více)

Clint Eastwood – návrat k herectví?

Clint Eastwood – návrat k herectví?

08.10.2011

Tvrdil, že Gran Torino je poslední film, ve kterém se objevil před kamerou a už bude stát výhradně za ní. Jenže muzikál A Star Is Born, který hodlal natočit po eposu o vzniku FBI J. Edgar, byl… (více)

Akční důchodci podle režiséra Kick-Ass

Akční důchodci podle režiséra Kick-Ass

20.02.2011

Zatímco napjatě čekáme na X-Men: Elitu (trailer vypadá lákavě), Matthew Vaughn už plánuje další projekt. A opět by mělo jít o komiksovou adaptaci. Předlohu nazvanou The Golden Age napsal Jonathan… (více)

ČSFD.cz - 30 nejlepších filmů roku 2011

ČSFD.cz - 30 nejlepších filmů roku 2011

01.01.2011

Žebříček nejlepších celovečerních filmů roku 2011 dle ČSFD.cz se v budoucnu bude měnit - obsahuje totiž filmy, které se teprve chystají do naší distribuce a budou časem hodnoceny více diváky, což… (více)

Reklama

Reklama