Režie:
Clint EastwoodScénář:
Nick SchenkKamera:
Tom SternHrají:
Clint Eastwood, Christopher Carley, Bee Vang, Ahney Her, Brian Haley, Geraldine Hughes, Dreama Walker, Brian Howe, John Carroll Lynch, William Hill (více)Obsahy(2)
Film Gran Torino vypráví příběh někdejšího opraváře aut a ovdovělého veterána z války v Koreji Walta Kowalského, který si s přibývajícími léty uvědomuje, že na nový svět už nestačí. Všichni jeho sousedé se buď odstěhovali, nebo zemřeli. Postupně je nahradili hmongští imigranti, kterými Walt ze srdce pohrdá, a bezcílné partičky mladých afroamerických a latinskoamerických výtržníků. Podzim svého života tak spíš přežívá než dožívá. Až do oné noci, kdy se mu někdo pokusí ukrást jeho chloubu - nablýskaný sporťák Gran Torino. Když se zlodějům postaví, stane se hrdinou, který změní život nejen svým sousedům a chlapci nucenému vstoupit do jednoho z místních gangů, ale především sám sobě. (HBO Europe)
(více)Videa (4)
Recenze (2 772)
Nemůžu si pomoc, ale nakonec nejlepším filmem roku 2008 je pro mě Eastwoodův Gran Torino! Teprve těsně za ním je Dark Knight (ale je možné, že Temného rytíře jsem viděl naposled před třemi měsíci a nadšení už mohlo opadnout). V jednom týdnu jsem měl možnost vidět dva poslední Eastwoodovy snímky: Changeling a Gran Torino. U obou filmů jsem byl nadšen. Ale vraťme se k "auťáku". Clint Eastwood je prvotřídní herec a režisér. Tenhle film je tomu důkazem. V roli starého bručouna srší charisma jak kráva a přestože se jedná o drama vy máte jako divák úsměv na rtech díky neustálým Clintovo poznámkám a hláškám. A však na konci vám zbydou jen slzy v očích (nebudu prozrazovat, zda se jedná o slzy radosti, smutku nebo štěstí). Ač plakát vypadá jako z nějakého akčního filmu typu Drsný Harry, nenechte se zmást. Jde o vynikající drama, kde by si Oscara zasloužil hlavní herec Clint Eastwood a podmanivá hudba. ()
Tohle je prostě film, který svojí dojemností a přitom absolutní "americkou" upřímností chytne za srdce. Chvílemi mi při jeho sledování tekly slzy a v závěru jsem šel skutečně emocionálně do kolen. Eastwood předvádí zřejmě nejlepší herecký výkon své kariéry, stejně tak jako režisér odvádí to nejlepší z amerického umění kinematografie. Jednoduché, přímočaré, ale neuvěřitelně intenzivní FILMOVÉ UMĚNÍ, které člověka prostě dostane. S ničím se nepáře, Eastwood je jeden z největších drsňáků, jací kdy na plátnech kin vystoupili. Když mluví na mladé asijské gangstery, stírá jejich urážky a hlášky stejně drsně, jako "strýček Rambo ve čtvrtém díle kosí kulometem nepřátele". Postava Eastwooda si nebere servítky absolutně s nikým. I když se nám chce někdy s ním nesouhlasit, jeho přímočarost a upřímnost nás naprosto odzbrojuje a jeho neuvěřitelnému "otcovskému vlivu" a přitom obrovskému drsňáctví, životním zkušenostem a hříchům z korejské války musí naprosto podlehnout každý. Je to VZOR, ale je to také JENOM ČLOVĚK. A tuhle kombinaci Eastwood vystihl a zahrál ve filmu naprosto dokonale. Slovo dokonalost má pak pro tento film jedinečné opodstatnění a po shlédnutí vám většina filmů dnešní doby bude připat jen jako "ušmudlaná Béčka" ... Tohle je prostě skvost nemající hned tak obdoby, opravdové filmové umění, jednou v budoucnu možná i americká filmová legenda ... ()
Amerika se mění a nelze si toho nevšimnout (stejně tak, jako se mění současný západní svět - viz univerzální postřehy o nic nerespektující materialisticky orientované mládeži atd.). Tenhle nepostřehnutelný civilizační pohyb zachycuje celá řada konceptuálně znalých filmů a zobrazuje ho z různých hledisek. Gran Torino chce na status quo Ameriky nahlížet paradigmatem složité rasové a etnické problematiky, což je rámec relevatní a v jeho intencích lze spatřit hlavní gró složitého multikulturního etnického kotle. Tak se podle scénáře setkávají starý, dávno naturalizovaný Polák, reprezentující ten nejlepší (dnes už spíše mýtický) odkaz pionýrů - prvních bílých osadníků jdoucích směrem od východního pobřeží k západnímu (příznačná Eastwoodovská aluze na jeho oblíbený westernový žánr, ze kterého umělecky vzešel), prostě tvrdý chlap - podobnou anotaci si nesou vlastně všechny bělošské postavy jeho generace (italský holič, irský stavbyvedoucí...). V opozici k nim je bílá generace jejich dětí a vnuků, již dělí pozměněný žebříček hodnot a možný nedostatek patriotismu. A proti nim stojí zástupci nové Ameriky, kteří si již nenesou skoro nic, co by je identifikovalo s americkým národem (neznají jazyk, neboť si stále drží svou mateřštinu, nenesou si společné zvyky a tradice, jelikož stále lpějí na svých původních, a nehlásí se ani ke své nové státnosti, neboť jsou stále ještě více cizinci než Američany). Clint Eastwood vytváří svou postavu z jakéhosi sociálního konstruktu výše zmíněného a jakoby varioval vyzkoušené modelové schéma ze své někdejší postavy Drsného Harryho (od které ovšem ušel notný kus cesty), pokouší se na příběhu ,,drsného" Walta Kowalského iniciovat prvoplánovou sociologickou sondáž. Jaká je současná Amerika? Xenofóbní či stále ještě otevřená? Jsou ,,staré dobré časy" mýtem nebo skutečností? Reflektuje scénář cosi konkrétního nebo jenom fabuluje? Ať je to tak či tak, za svou osobu konstatuji jedno - Clint Eastwood (hlavně poslední dobou) hraje a točí jako bůh! Podobné filmy: Tahle země není pro starý, Taxikář, Crash, Jednej správně ()
No, vlastně jsem do toho šel s tím, že mi film nespíš nesedne úplně ve všem, ale je fakt, že kromě konce, který bych zkrátil (pohled na Waltovu hvězdu a konec), filmu nemám téměř co vytknout. Osobně jsem měl trochu strach z amerického patriotismu, který nesnáším, ale tenhle film mi ho vyjevil v přijatelné a vlastně docela pochopitelné (nechci psát přímo oprávněné) formě. Snímek nasadil obrovsky rychlé tempo (Waltovy ironické a jízlivé poznámky jsem fakt žral :-)), které sice postupně zpomalovalo, ale vlastně to bylo dáno tím, že film začal hrát na vážnější notu. Clintův herecký koncert, to každopádně, ale rozhodně nesmím opomenout jeho režii; naprosto jasně jsem pocítil, co chtěl tímto filmem říci a ať už to mi to je, nebo není zcela po chuti, udělal to dost zajímavou a neotřelou formou. Dávám silné 4* a určitě doporučuju. ()
V Million Dollar Baby sa Clint Eastwood nepohol z ringu, tu sa nepohne z verandy svojho baráku. Gran Torino kráča v komorných šľapajách jeho nedávneho boxerského opusu a divákovi dáva ešte silnejší knokaut. Clint režíruje jednu z jeho najzaujímavejších postáv v snímke, ktorá plynie ako „po masle“. V prehľadnom prostredí jednoduchého príbehu sa ukážkovo zvýrazňuje dokonalo plynulá náväznosť jednotlivých scén, ktoré sa vám pri zvedavej štúdii charakteru Clintovej postavy servírujú pred oči ako na želanie. Aj krátky záber na kosenie trávniku má v tomto filme zmysel. Všetko v ňom má zmysel a svoje miesto. Nehovoriac o songu pri záverečných titulkoch... ()
Galerie (51)
Zajímavosti (37)
- Waltova fenka, retrívr Daisy, ve skutečnosti patřila Clintu Eastwoodovi. (ArsenalEagle)
- Členové gangu nazývají Eastwoodovu postavu "Honkytonk Man". Clint Eastwood hrál ve filmu Honkytonk Man (1982). (FilmFan24)
- Walt (Clint Eastwood) řekne během celého filmu dohromady 53 urážek. (Radekk)
Reklama