Režie:
Clint EastwoodScénář:
Nick SchenkKamera:
Tom SternHrají:
Clint Eastwood, Christopher Carley, Bee Vang, Ahney Her, Brian Haley, Geraldine Hughes, Dreama Walker, Brian Howe, John Carroll Lynch, William Hill (více)Obsahy(2)
Film Gran Torino vypráví příběh někdejšího opraváře aut a ovdovělého veterána z války v Koreji Walta Kowalského, který si s přibývajícími léty uvědomuje, že na nový svět už nestačí. Všichni jeho sousedé se buď odstěhovali, nebo zemřeli. Postupně je nahradili hmongští imigranti, kterými Walt ze srdce pohrdá, a bezcílné partičky mladých afroamerických a latinskoamerických výtržníků. Podzim svého života tak spíš přežívá než dožívá. Až do oné noci, kdy se mu někdo pokusí ukrást jeho chloubu - nablýskaný sporťák Gran Torino. Když se zlodějům postaví, stane se hrdinou, který změní život nejen svým sousedům a chlapci nucenému vstoupit do jednoho z místních gangů, ale především sám sobě. (HBO Europe)
(více)Videa (4)
Recenze (2 772)
Staronový Clint se s ničím nepáře a zde to platí dvojnásob. Drsné hlášky, sarkastický humor, zbraně, gang(y), rasizmus, dva domy, jeden starší labrador (ten náš je hezčí, zato divoký jako Walt Kowalski) a nakonec jedno Gran Torino z roku 1972. Toto oldschool drama o válečném veteránovi s pošramocenou duší, který zprvu odmítá asijské spolubydlící a nazývá je často označením "gooks", které se používalo americkými vojáky za války, po Changeling opět dokazuje, jakým je Clint kvalitním hercem a stále lepším režisérem. Jeho nevraživost ke všemu živému kolem něj je podána vtipnou formou a tak sice Clint prská na všechny strany, ale divák se spíše dobře pobaví a zároveň film nenudí. Změna je život, Walt se ale postupně mění a film si v sobě nese podtext, který nám říká pomož druhým a dojdeš tak k vykoupení. Postupně přituhuje a Walt, který má již mír v duši se musí rozhodnout, jak naložit se svým životem. Film je ze začátku konverzační přestřelkou vtípků a narážek, ale nakonec se z něj vyklube drsné drama, které je precizně natočené, skvěle zahrané a jako bonus si Clint i zazpíval. Poctivý kus odvedené práce a na starého pardála je to úchvatný výkon. (9/10) ()
Možná to s tím Hollywoodem ještě nebude tak špatný, když z jeho "studií" dokáže vylézt něco tak úžasného, jako je Gran Torino. Na druhou stranu je pravda, že tu tak nějak celkově upadající úroveň filmů US provenience zachraňuje v tomto případě dědek ze staré školy. Zdá se mi že Eastwood zraje jako víno - herecky i režisérsky. Walt Kowalski je postava, která svádí svůj vnitřní boj už 50 let sama se sebou a nechce do nitra pustit nikoho, ani své nejbližší a Eastwood jej hraje skvěle, možná jednoduše, ale naprosto uvěřitelně. Na celém filmu mě mrzí jediná věc - a tu nemá na vině nikdo z tvůrců. "Díky" duševnímu mrzáctví neznámého autora novinového komentáře z TV programu jsem znal závěrečnou pointu už před filmem. A to je věc, kterou nesnáším... :-/ ()
Clint Eastwood prokazuje, že zdaleka nepatří do starého železa jako herec, jako režisér či jako Drsný Harry šmrcnutý kovbojem z Dalekého západu ve výslužbě. Ať už je Gran Torino o stáří, o hodnotách či o rasismu, každopádně jej nelze přehlédnout. Umě zvládnuté řemeslo s pár drobnostmi, které mi vadily jako ten blbý konec, zbytečně moc neopodstatněné střelby či zasranej kněz, kterej se do všeho sere. Kdo by řekl, že u rákosníků najde větší porozumění než u vlastní rodiny? ()
Zřejmě nejzáhadnější dílo roku 2008 – vypovídá o minulosti Clinta Eastwooda, nebo o současné Americe? První variantu bych se do filmu projektovat zdráhal. Sledovat Gran Torino s vědomím leoneovské a callahanovské série a omamovat se sebereflexivními prožitky z žánrově a historicky rekontextualizovaného hrdiny narazí přesně ve chvíli, kdy si člověk uvědomí, že scénář nebyl psán Eastwoodovi na tělo a že se ho mohl chopit kdokoliv jiný. Třebaže tedy Eastwood postavou Kowalského prorostl, až ji vymazal a nahradil sama sebou, chápu Gran Torinu jako obraz Ameriky, nikoliv Clinta Eastwooda. Nabízí se ovšem ještě jedno, mnohem elegantnější řešení: Totiž že Clint Eastwood je Amerika. Korelace jednotlivých rovin (minulost Eastwooda a současnost Ameriky) má především funkci metaforickou – jak obsahem, tak vzájemnými vztahy, které ukazují, že žádný problém moderního světa nelze vytrhnout z kontextu doby a společnosti. ()
Měl jsem trochu obavy, co to bude. Clint Eastwood v roli drsňáka v 78 letech? Bál jsem se, že to bude vypadat spíš jako parodie. Ale ono to překvapivě pořád funguje. Já Eastwoodovi všechny ty jeho drsný hlášky žral i v takovym vysokym věku (jinak podle mě vypadá tak o 15-20 let mladší) a prostě jsem měl před sebou zase toho drsnýho Harryho. Sice už je tempo pomalejší, ale film rozhodně nenudí. Clint Eastwood se navíc nenechal zastrašit žádnejma multi-kulti kokotama a pěkně se tam opřel do různejch etnickejch menšin. Ale hodnocení 91% a 16. nejlepší film všech dob je pro mě trochu záhadou... Za sebe bych dal tak 75%. ()
Galerie (51)
Zajímavosti (37)
- Celosvětová premiéra proběhla 9. prosince 2008 v Burbanku (stát Kalifornie). (Varan)
- Puška, kterou Walt Kowalski (Clint Eastwood) používá ve filmu, je M1 Garand .30-06cal poloautomatická americká puška. Používala se za druhé světové války a později i ve válce proti Koreji. Pistole, kterou Kowalski používá je M1911A1 .45cal americká pistole, také z doby korejské války. Jelikož byl Walt veteránem z korejské války, byly to zbraně, které nosil během služby. (c.tucker)
- Natáčení probíhalo od července 2008 v lokalitách Highland Park, Detroit a Center Line, Warren, Royal Oak a Grosse Pointe Park v Michiganu. Trvalo celkem 33 dní, plán byl 35. (pan Hnědý)
Reklama