Reklama

Reklama

Film Gran Torino vypráví příběh někdejšího opraváře aut a ovdovělého veterána z války v Koreji Walta Kowalského, který si s přibývajícími léty uvědomuje, že na nový svět už nestačí. Všichni jeho sousedé se buď odstěhovali, nebo zemřeli. Postupně je nahradili hmongští imigranti, kterými Walt ze srdce pohrdá, a bezcílné partičky mladých afroamerických a latinskoamerických výtržníků. Podzim svého života tak spíš přežívá než dožívá. Až do oné noci, kdy se mu někdo pokusí ukrást jeho chloubu - nablýskaný sporťák Gran Torino. Když se zlodějům postaví, stane se hrdinou, který změní život nejen svým sousedům a chlapci nucenému vstoupit do jednoho z místních gangů, ale především sám sobě. (HBO Europe)

(více)

Videa (4)

Trailer 2

Recenze (2 772)

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

"Drsný Harry" s jednou nohou v hrobě rekapituluje svůj život a zaobírá se otázkama života a smrti. Clint se pustil do provařeného námětu s přímým tahem na branku, ale s přesahem a nebrakovým nádechem, který umí filmům vtisknout snad jen on. Řídí se prostým heslem "co si sám neuděláš, to nemáš". Zahrál si svou nejlepší roli za dlouhá léta, natočil se ve své nejlepší roli za dlouhá léta, produkoval si svou nejlepší roli za dlouhá léta a částečně napsal a nazpíval svou nejlepší píseň za dlouhá léta. Škoda, že také nenatočil svůj nejlepší film za dlouhá léta. Ale i tak je to výborný biják. A o to jde přeci až v první řadě, ne? PS: Nedokázal bych z hlavy říct film, kde by měl prostý podkresový song k titulkům takový dopad. Ona je vůbec ta píseň lepší celého filmu. Říká úplně to samé a stačí jí na to sotva pár minut. ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Pokud mělo být Gran Torino filmem, jenž se bez příkras zmocňuje palčivého sociálního problému, obohacený proti skutečnosti snad jen postavou nadpozemského tvrďáka Walta, pak někde udělalo chybu. Možná jich dokonce udělalo víc: v povaze svých postav, líčení této povahy, nutkavé potřebě všechno vyřknout a snadnému rozřazení postav do škatulek hodný/zlý, které má místo všude možně, ale nejspíše ne ve filmech o rasismu, kriminalitě náboženských menšin a otázce přistěhovalectví obecně. Gran Torino se navíc vybavilo tunou faktů, hlavně o etniku Hmong, a to množství vede diváka k pocitu, že "takhle to opravdu chodí a takoví lidé jsou." Do černobílé škatule spadá i Eastwoodova postava, člověka jen mate, že nejdřív je zlá a pak hodná. +++++ Tento "vývoj" s sebou nese jeden zajímavý aspekt, totiž změnu předvádění určitých postav podle toho, zda Walta již považujeme za sympaťáka či ještě ne. Kdo něvěří, ať za Waltovou rodinou běží. V první scéně na pohřbu vidíme Walta pohoršeného holým bříškem vnučky, na hostině ji odhání, ač mu nabídla (sice neochotně) svou pomoc a chce aby celá jeho famílie proboha vypadla. To se nám divákům nelíbí. Člověka hned napadne, že špatné vztahy si vypěstoval sám svou nesnášenlivostí, že je to on, kdo působí, že je na něj pradcerka hnusná. Ovšem rodina už má pro jistotu také zaděláno na naše odsouzení. +++++ Ve chvíli, kdy komentář začíná obsahovat SPOILERy a Walt se již otočil ke světlé straně síly, pro jednoznačný odsudek, občas nedůvěryhodně rozrušovaný, konečně nastal čas. Chtějí svého nebohého nemocného tatínka dostat do domova, zmocnit se baráku, nemají čas si s ním popovídat po telefonu a když umře, lačně očekávají dědictví. Nehledě na to, že jejich snaha vymanévrovat fotřisko do důchoďáku vypadá jako by se člověka snažilo zmanipulovat malé děcko. Musí to ovšem být, protože kontrast rodinných hodnot přistěhovalců a "současné Ameriky" třeba divákovi předpochopit. A těm nejpomalejším jeho existenci dovysvětlit nad umyvadlem. Trošku pak ale člověka udivuje, kde se berou ty asijští gangsteři. +++++ Ostatně, srozumitelno a jednoznačno film prostupuje i v dalších okamžicích. Hned první dvě scény sice bez popisných slov, ale přece přespříliš okatě a teatrálně diktují Waltovu povahu, aby pak mohla být přepsána na uvědomělejší, otevřenější a citlivější, ale přece pořád veledrsnou. Teď může radit svému "adoptivnímu synkovi" s milostným životem, shánět mu práci, chránit jej před zlem a zkrátka z něj dělat chlapa. Mimochodem, krom poměrně roztomilé jazykové lekce tuhla část filmu pavažuji za asi nejotravnější. Bohužel i v té jazykové lekci píchá osten hádanky pro pětileté děti. Snad by bylo přirozenější, kdyby Waltovi chytrá holka Sue řekla, že v USA má každý původ v zemích za oceánem, než aby se to dělo jakoby nepřímo pokřiky: "Ty Poláku, Ty Žide, Ty irskej vochmelko, Ty taliáne!" +++++ Konec s ošklivostmi, na Ježíše se přeci nekálí. Ne, vážně oceňuji, že jsem poprvé v životě náhledl možnost něčího spasení skrze sebeobětování popravou. Lze to vnímat jako obrat k Nesmiřitelným, v nichž se zabíjí zbytečně a nic se tím neřeší. Tady se nezabíjí a nakonec je to řešením. V Nesmiřitelných se tomu ovšem dalo věřit, zatímco tady Musíte Věřit. +++++ I způsob, jakým přivedl film Walta k lásce ke žlutým bratrům mě příjemně překvapil. Myslel jsem si, že to nemůže naprosto fungovat, že tahle nenávist by se zlomit nedala. Pořád mám pochybnosti, ale s ohledem na to, v jakém postavení Gran Torino svou hru rozehrálo, si říkám: "Všechna čest." Clinta Eastwood má navíc výhodu svého chlapského zjevu, pro který mu mohou i 96% muži leccos odpustit. A konečně, většina filmů s odbobnou tematikou je mnohem horších, schematičtějších a tíhnoucích k prázdným frázím. Prázdných ne svou lživostí, ale nekonečným opakováním. () (méně) (více)

Reklama

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Bol som dojatý k slzám. Celý čas som si vravel, že je to iba veľmi dobrá "dôchodcovská eastwoodovka", ale záver ma dostal do kolien. To, čo celý čas vyzeralo priamočiaro a predvídateľne, zrazu nabobtnalo do ďalších vrstiev a všetky prvky v príbehu do seba krásne zapadli. A tá trochu ťažkopádna réžia k tomu vlastne tiež perfektne pasuje. Ak je toto naozaj Clintova rozlúčka s hereckou kariérou, je to excelentná bodka. Skvostne zúročil svoje tradičné úškľabky a frajerské cedenie slov cez zuby, a nakoniec si vystrihol snáď najlepší, najzmysluplnejší a najprekvapujúcejší pištoľnícky súboj svojej kariéry. Toto je jeden z tých filmov, ktoré vo vás dozrievajú a postupne si uvedomujete ich skutočné kvality. Na DVD si ho budem s blaženým chrochtaním púšťať znovu a znovu. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Clint Eastwood. Šklebí se, fluše kolem, je nasranej, nerudnej, sem tam vytáhne bouchačku, nadává do ťamanů a negrů přímo jim do ksichtu, leští si svůj Ford Gran Torino ročník '72, vůbec se s tím nesere. Prostě si to dává a tenhle film je vážně sympatický, milý a zábavný. Před takovým výkonem, navíc když je vám pomalu osmdesát, vážně klobouk dolů. K pětce mi moc nechybělo, dojem trochu zkazila jen ta závěrečná část. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Nejsem nejpříjemnější, ale nejlepší ženská na světě si mě i tak vzala." Tebe taky, Walte? Jak já ti rozumím a doufám, že jako rasistický dědek s věčně nakvašeným výrazem taky najdu smysl svého bytí. Ale byl bych nerad, kdyby to bylo kvůli multikulti sousedům. S těmi zatím nemám nejlepší zkušenosti. Ale třeba se to jednou změní. No snad ne, vždyť já si tady jen tak milosrdně lžu. Vlastně ti vůbec nerozumím, Walte. Ale fandím ti. ()

Galerie (51)

Zajímavosti (37)

  • Jenom v Americe film utržil 145 milionů dolarů - nejvíce v celé kariéře Clinta Eastwooda. Podepsalo se na tom jistě i Eastwoodovo prohlášení, že jde o jeho poslední roli. (c.tucker)
  • Autorem titulní písně „Gran Torino“ je britský zpěvák Jamie Cullum. (SonG)

Související novinky

ČSFD.cz - 30 nejlepších filmů roku 2011

ČSFD.cz - 30 nejlepších filmů roku 2011

01.01.2012

Žebříček nejlepších celovečerních filmů roku 2011 dle ČSFD.cz se v budoucnu bude měnit - obsahuje totiž filmy, které se teprve chystají do naší distribuce a budou časem hodnoceny více diváky, což… (více)

Clint Eastwood – návrat k herectví?

Clint Eastwood – návrat k herectví?

08.10.2011

Tvrdil, že Gran Torino je poslední film, ve kterém se objevil před kamerou a už bude stát výhradně za ní. Jenže muzikál A Star Is Born, který hodlal natočit po eposu o vzniku FBI J. Edgar, byl… (více)

Akční důchodci podle režiséra Kick-Ass

Akční důchodci podle režiséra Kick-Ass

20.02.2011

Zatímco napjatě čekáme na X-Men: Elitu (trailer vypadá lákavě), Matthew Vaughn už plánuje další projekt. A opět by mělo jít o komiksovou adaptaci. Předlohu nazvanou The Golden Age napsal Jonathan… (více)

ČSFD.cz - 30 nejlepších filmů roku 2011

ČSFD.cz - 30 nejlepších filmů roku 2011

01.01.2011

Žebříček nejlepších celovečerních filmů roku 2011 dle ČSFD.cz se v budoucnu bude měnit - obsahuje totiž filmy, které se teprve chystají do naší distribuce a budou časem hodnoceny více diváky, což… (více)

Reklama

Reklama