poster

Rebelka

  • USA

    Brave

  • Slovensko

    Neskrotná

Animovaný / Fantasy / Akční / Dobrodružný / Komedie

USA, 2012, 90 min

Hudba:

Patrick Doyle
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • D.Moore
    ****

    První snímek od Pixaru, o kterém se dá mluvit či psát jako o pohádce. Ne že by to vadilo. Obzvlášť po superakčních Autech 2 bylo třeba trochu vydechnout, a tak milý příběh (s otřepaným poselstvím) přišel vhod. Dokonalá technická stránka je samozřejmostí, "dospělého" humoru ovšem poněkud ubylo a Rebelka je spíše přehlídkou nejrůznějších vizuálních či takřka sitcomových gagů. A pak je tu české znění.... Ach jo. Původně jsem chtěl pochválit dobře vybrané dabéry (výborný Karel Heřmánek, skvělá Ljuba Skořepová a překvapivě sympaticky znějící Barbora Šedivá v hlavní roli), jenže ten překlad! Ani se nedivím, že ho má na svědomí stejný člověk, který zpackal Dobu ledovou 4. I v ní spousta postav mluvila tak "hustě" a "cool", až to bylo trapné. Překousl bych vulgarismy v podání skotských samorostů (kdyby tam byly), ale výroky typu "Ten je teda nejdál" z úst jednoho z teenagerů nápadníků nebo až trapně oprsklá mluva princezny Meridy sem rozhodně nepatřily. A už vůbec nemluvím o písních s naprosto stupidními CZ texty nebo o tom, proč první dvě byly nazpívány česky, ta, která podkresluje závěrečnou scénu a rozjezd titulků, zůstala v angličtině, a sotva dozněla, ozvala se další počeštěná, tentokrát v podání Lucie Vondráčkové. Děs a běs. Příště si pouštím originál.(20.11.2012)

  • T2
    ****

    Rozpočet $185miliónovTržby USA $237,282,182Tržby Celosvetovo $554,606,532Tržby za predaj Blu-ray v USA $61,793,913 //počet predaných kusov 3,750,793Tržby za predaj DVD v USA $111,838,180 //počet predaných kusov 6,594,508║ Pixar riadne poľavil, akoby stratili svoju dokonalú nápaditosť a už sa len priklonili k overenej šablónke, ktorú produkoval šéf Pixaru John Lasseter, ide o hit spoločnosti Disney Na Vlásku(podobnosť kôň, princezná, "krutá" matka, či kliatba, troška bije do očí). Je to škoda lebo príbeh to nemalo zlý len akoby sa báli sa s ním ešte troška pohrať aby záver bol pompéznejší, aspoň že je slušná zábavnosť zachovaná, o vydarené gagy tam veru nie je núdza. Animačne ide o samozrejme prvotriednu prácu, za čo sa Pixar nemusí hanbiť ale keď si to tak zoberiem DreamWorks posledné roky svojou animovanou produkciou(Ako si vycvičiť draka, Megamozog, dokonca aj Madagaskar 3, Kocúr v čižmách či Kung Fu Panda 2) rázne prekonáva konkurenční Pixar. /videl v kine 2D verziu: 80%/(15.9.2012)

  • Segrestor
    ***

    Hyperaktivní animace a jednoduchý příběh. Nic za pětihvězdný jásot, ale ani otrávený odpad. Figurky se šklebí, skáčou a kmitají se příběhem jako naspeedované a krapet pocuchané neurony v mysli Lance Armstronga. To už ani nelze očekávat, že by z Ameriky přes velkou louži připlul nějaký v klidu vyprávěný animák. Zápletka byla skoro jako z ruských bylin a přílišná přímočarost vyprávění (a přitom složitost - ze začátku člověk nemohl ani tušit, jakou cestou se příběh vydá) je možná na škodu. Samozřejmě animace je jinak naprosto úchvatná. Bez toho už si snad animák nelze představit. Je pravda, že při snaze obkreslit co nejpřesněji realitu, příběh diváka více vtáhne. Těžko si představit, jak postavičkám držím palce, když by byly ušité ze zbytků látky a škubaly sebou jako ty z dílny Hermíny Týrlové. Koukal bych na to jako na blbůstku pro nejmenší. Rebelka je jako film pro dospělé.(10.12.2012)

  • Matty
    ****

    Že by emancipace konečně pronikla i do animáků? Merida představuje zřejmě první disneyovskou hrdinku, jejíž životní spokojenost není vázána na prince ani jinou mužskou postavu. Byť k tomu film zpočátku, kdy se dívčina svéhlavost projevuje zejména „mužským“ chováním, zdánlivě směřuje. V předurčené úloze poslušné holčičky nedokáže naplnit svou touhu po volnosti, vyjadřovanou divokou jízdou na koni. Ženské šaty, v nichž musí mít schované své ohnivé vlasy a které jí brání v pohodlné lukostřelbě, viditelně dusí její pravou povahu. K jejímu zmužštění přispívá absence ženského vzoru, který by mohla následovat. Obklopují ji jenom stereotypizované obrazy ženství (dobrosrdečná služebná, upjatá matka), jejichž role v procesu dívčiny proměny je ale nakonec překvapivě významnější než role mužských nápadníků, kteří jsou (doslova) jen za MacGuffiny. Merida si možná víc rozumí s otcem, ale ten, natrvalo zakletý v minulosti, kdy se (ne)slavně utkal s medvědem, pro ni není výraznou inspirací. Tou se stává matka. Příznačně teprve poté, co je prostřednictvím její metamorfózy ozřejměna skutečná role ženy v patriarchátu – ženy jsou kořistmi, muži lovci. Jenom společnými silami mohou Merida s matkou toto nastavení změnit. Ústřední konflikt sice stejně jako v mnoha mateřských melodramatech vyplývá z dceřina nerespektování matky, jeho řešení se ale většině melodramatickým klišé úspěšně vyhýbá. Emblematická scéna, ve které je Merida kvůli záchraně jednoho z rodičů nucena spojit to, kým by být měla s tím, kým by být chtěla (vyšívání na koni), je poměrně vyzrálá nejenom na animovanou pohádku. Radost z dospělosti přístupu k ženské postavě tlumí infantilita vyprávění. U Pixaru dříve nebylo zvykem, aby se od práce na vývoji postav a prohlubování zápletky neustále odbíhalo k atrakcím. V akci (nebo rovnou akcí) je řešeno téměř vše důležité. Hladká návaznost řetězce akčních scén, důraz na to, ať je stále nač koukat a čím se bavit, neponechává prostor a čas pro trvanlivější emoce. V jistém směru zlomové poznávání dosud výhradně mužského území z ženského úhlu pohledu je tak hlavně rychlou zábavou, jejíž pravá hodnota zaniká pod hromadami akčního a komického blbnutí. 75% Zajímavé komentáře: berg.12, Macejko, MartinezZ, Allia(30.12.2012)

  • Boogeyman
    ****

    Technicky pixarovské, jinak Disney až na půdu. Při sledování jsem si říkal, jaké je to plýtvání potenciálem, tohle mohlo dostat méně výjimečné studio.(19.11.2012)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace