poster

Rebelka

  • USA

    Brave

  • Slovensko

    Neskrotná

Animovaný / Fantasy / Akční / Dobrodružný / Komedie

USA, 2012, 90 min

Hudba:

Patrick Doyle
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Douglas
    ****

    Rebelka je nejnovější snímek kdysi bezmála kanonizovaného animátorského studia Pixar, přičemž řada reakcí na tento film obviňuje film z ústupu od pixarovské poetiky a směřování k disneyovským normám. S tím ale nemohu souhlasit, protože Rebelka je ve vztahu k animovaným filmům jiných animátorských studií podobně ozvláštňující jako ostatní pixarovky, zejména v důrazu na systematicky rozvíjené téma - více viz Douglasovy poznámky.(4.9.2012)

  • TeeAge
    ****

    || Scenár: Mark Andrews, Steve Purcell, Brenda Chapman, Irene Mecchi | Hudba: Patrick Doyle | Produkcia: Katherine Sarafian | Distribúcia: Walt Disney Pictures | Štúdio: Pixar | Rozpočet: 185 miliónov $ | Tržby: 375,405,518 $ || Už sme sa na to s priateľkou neskutočne tešili, nepochybne preto, že sme ju videli v hlavnej predstaviteľke. Očakávania boli naplnené. Je to krásny animák s príjemným príbehom, preplnený vtípkami od začiatku do konca. Od Na Vlásku najpodarenejší kus od Disney/Pixar. Venovanie Steveovi na konci pohladí na duši tiež.  Ps: Minianimák La Luna pred začiatkom filmu bol skvelým nápadom tiež. | Videno v Slovanský Dům, 3D, CZ dab, 31.8.2012, Praha |(19.8.2012)

  • Jezinka.Jezinka
    ****

    Rebelka je výrazně holčičí film, tedy se nejspíš mužům líbit nebude, protože ho povětšinou nepochopí. Vztahy matek a dcer jsou komplikované a mimo jejich spektrum, to není vada, to je vlastnost. Když vezmu dokonalou krajinu, je skoro až škoda, že jsou ty postavičky tak nakreslené, do víc nakreslené, tedy méně opravdové, krajiny, by se hodily lépe, ale naštěstí v hradních síních se ta disproporce srovná a tak nějak to k sobě patří. Film je netradičním pojetím tisíckrát omletého klišé, když se objevili tři nápadníci pro princeznu, která se nechce vdávat, úplně jsem po představení dvou chovanců Jedličkova ústavu čekala, že buď třetí nebude taky nukleární hovado, nebo že se zjeví nějaký nečekaný čtvrtý Krasoň přeúžasný a půjde to touhle linií. Naštěstí si tuhle prvoplánovost odpustili a nevybalili to na nás ani při druhé možnosti, která se pro tohle nabízela (tahle věta je strašný blábol, ale nechci spoilerovat). Hudba byla úžasná, české texty nerušily, vlastně co se mě týče, hudby tam mohlo být i více. A tvůrci spravedlivě, aby se chlapci a chlapi, kteří se na to přeci jen podívají, jo nenudili, šoupli několik bezva vtípků, třeba celé pánské osazenstvo s holými zadnicemi (jedna žasne, že je vůbec napadlo ty kilty použít tak, jak je použili) a velkou chlastačku v trůnní síni. Možná to byla nápověda, že si k tomu mají vzít medovinu, což by je vůči ženskému světu učinilo vstřícnějšími.(26.1.2014)

  • Davies182
    ****

    Líbilo už jen kvůli tomu, že povedených animovaných celovečerních fantasy je poslední dobou tak málo. Jo, trochu to vykrádá jeden starší animák, pixarům možná došlo nitro a sequely se to bude v budoucích letech hemžit o sto6, dokud ale tihle pánové umí pořád obstojně pracovat s akcí a sentimentem, tak za mě je to OK. Nenudil jsem se ani na minutu.(26.8.2012)

  • Matty
    ****

    Že by emancipace konečně pronikla i do animáků? Merida představuje zřejmě první disneyovskou hrdinku, jejíž životní spokojenost není vázána na prince ani jinou mužskou postavu. Byť k tomu film zpočátku, kdy se dívčina svéhlavost projevuje zejména „mužským“ chováním, zdánlivě směřuje. V předurčené úloze poslušné holčičky nedokáže naplnit svou touhu po volnosti, vyjadřovanou divokou jízdou na koni. Ženské šaty, v nichž musí mít schované své ohnivé vlasy a které jí brání v pohodlné lukostřelbě, viditelně dusí její pravou povahu. K jejímu zmužštění přispívá absence ženského vzoru, který by mohla následovat. Obklopují ji jenom stereotypizované obrazy ženství (dobrosrdečná služebná, upjatá matka), jejichž role v procesu dívčiny proměny je ale nakonec překvapivě významnější než role mužských nápadníků, kteří jsou (doslova) jen za MacGuffiny. Merida si možná víc rozumí s otcem, ale ten, natrvalo zakletý v minulosti, kdy se (ne)slavně utkal s medvědem, pro ni není výraznou inspirací. Tou se stává matka. Příznačně teprve poté, co je prostřednictvím její metamorfózy ozřejměna skutečná role ženy v patriarchátu – ženy jsou kořistmi, muži lovci. Jenom společnými silami mohou Merida s matkou toto nastavení změnit. Ústřední konflikt sice stejně jako v mnoha mateřských melodramatech vyplývá z dceřina nerespektování matky, jeho řešení se ale většině melodramatickým klišé úspěšně vyhýbá. Emblematická scéna, ve které je Merida kvůli záchraně jednoho z rodičů nucena spojit to, kým by být měla s tím, kým by být chtěla (vyšívání na koni), je poměrně vyzrálá nejenom na animovanou pohádku. Radost z dospělosti přístupu k ženské postavě tlumí infantilita vyprávění. U Pixaru dříve nebylo zvykem, aby se od práce na vývoji postav a prohlubování zápletky neustále odbíhalo k atrakcím. V akci (nebo rovnou akcí) je řešeno téměř vše důležité. Hladká návaznost řetězce akčních scén, důraz na to, ať je stále nač koukat a čím se bavit, neponechává prostor a čas pro trvanlivější emoce. V jistém směru zlomové poznávání dosud výhradně mužského území z ženského úhlu pohledu je tak hlavně rychlou zábavou, jejíž pravá hodnota zaniká pod hromadami akčního a komického blbnutí. 75% Zajímavé komentáře: berg.12, Macejko, MartinezZ, Allia(30.12.2012)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace