poster

Všude dobře, proč být doma

  • USA

    Away We Go

  • Slovensko

    Všade dobre, prečo byť doma?

Komedie / Drama / Romantický / Road movie

USA / Velká Británie, 2009, 98 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • castor
    ***

    Asi jako mi Nouzový východ nepřipadal jako realistické drama (chyběla syrovost, opravdovost) a agitační Mariňák spíše nudil a dostatečně nedolehl, tak i ve Všude dobře, proč být doma můj kdysi zbožňovaný tvůrce zklamal. Jakoby ze sebe poslední tři snímky Sama Mendese dělaly něco, čím nejsou. Jakoby tak moc chtěly pro svého tvůrce dostát pověsti režijního chameleóna. Chvílemi se až moc snaží vyvolat úsměvnou nebo naopak dramatickou scénu, ale jakoby nevěděl jak. Je sice chvályhodné, že opět změnit žánrový terén a obešel se bez velkých hvězd (ti známější hrají jen epizodní party – O´Hara, Daniels, Gyllenhaal), ale jeho střídmá režie mi nenabídla nic navíc – jasně, jde tu o obsah, který tentokráte vítězí nad formou, ale ani ten obsah není nijak lahodný. Nesezdaný mladý pár tu očekává narození prvního potomka. Všechno jde podle plánu průměrného soužití až do doby, kdy partnerovi rodiče oznámí, že si hodlají splnit dávný sen cestou do Evropy, a tudíž jim nemohou pomoci při výchově dítěte. Na pojišťováka přes telefon Burta a kreslířku Veronu padá podivná pachuť prázdnoty a deziluze, což je rozhoupe k hledání své vlastní identity. Objedou několik svých známých, přátel, příbuzných a začnou sondovat, kam jako rodina patří. Což záhy pochopí i divák, že nezáleží kde, ale s kým. Sami scénáristé jsou životní partneři, takže nějaká sebereflexe je na plátně cítit. Bezprostřední dialogy možná lahodí uchu diváka, ale jednoduše na mě nedolehly, jak bych si asi přál. Prostě neznám nikoho ve svém širokém okolí, kdo by se choval/mluvil/reagoval jako drtivá většina osazenstva. Tohle pro mne nejsou formálně prosté dialogy mezi starými známými/rodinou. Jsou to podivní ztroskotanci, propagující Ameriku jako antirodinnou zemi. A řada jiných tvůrců toho o dospělosti, rodině nebo partnerství dokáže říct mnohem, mnohem víc. Prostě pro mě je lidštější i takový Kevin Smith, když mluví o vztazích, Sofia Coppola, která zahalila šepot Billa Murrayho do Scarlettina ouška tajemstvím nebo mrazivě lidský Richard Linklater, když nechá své hrdiny procházet Paříží. S nimi se dokážu plnohodnotně ztotožnit, s nimi chci jejich příběhy prožívat, to oni mají jakousi vnitřní sílu. A nejvíc ze všeho mě štve, že už zítra si na pátý Mendesův projekt nevzpomenu.. a když, tak v nijak zvlášť příjemné vzpomínce!! Jednoduše zklamání..(10.10.2009)

  • dobytek
    *

    No to bych se posral. Předvčírem jsem tady psal, že na mě udělal Mendes dobrej dojem. Tak jsem se teď podíval na jeho nejnovější film a ona to byla neskutečná sračka. Mendes pro změnu natočil film o tom, že někdo by rád žil obyčejnej, nudnej život - rodina, papundeklovej domek, nudná práce, atd... Těhotná blbka a její hipsterskej kundoliz, kterej na začátku strašně řeší, jakou chuť má vagína jeho starý (jsem si vzpomněl na tu hlášku - "Jsou jenom 2 věci, co smrděj jako ryba a jedna z nich je ryba."), cestujou sem a tam, navštěvujou samý divný lidi a hledaj vhodný místo pro "domov". Označení komedie / drama moc nechápu. Vtipný to neni a na žádný dramatický chvíle si taky nevzpomínám. Tohle šlo fakt mimo mě.(24.1.2010)

  • larelay
    *****

    To, co chybalo Americkej krase, Ceste do zatratenia, Marinakovi a Nudzovemu vychodu, dotiahol Sam Mendes do dokonalosti v Away We Go. Tak neskutocne inteligentne dialogy zo zivota, uzasny vyber hudby a postav, humorne situacie a prupovidky? "Burt, Burt... I reject your aggression. I reject your unbelievable bullshit!" Srdce mi skakalo radostou, a to ma Burt ani nemusel naschval strasit a nadavat mi: "You cuntsucker!" :) Co viac k tomu dodat, scena na trampoline je jedna z najsilnejsich, ake som kedy videla. Tolke stelesnenie lasky a suznenia dvoch postav je snad naozaj mozne iba vo filme, ale o to viac nas to prinuti rozmyslat o tom, kde robime chybu a ako sa k takej partnerskej dokonalosti dopracovat. "Do you promise to let our daughter be fat or skinny or any weight at all? Because we want her to be happy, no matter what. Being obsessed with weight is just too cliché for our daughter. Do you promise, when she talks, you'll listen? Like, really listen, especially when she's scared? And that her fights will be your fights?" Sam Mendes je dokazom rezisera, ktory vezme neznamych hercov, s krasnym nametom a vytvori z neho male-velke dokonale dielko, ktore sa razom stane pre mnohych synonymom krasy, stastia, spokojnosti, lasky a oddanosti.(17.9.2009)

  • cheyene
    ****

    Sam Mendes je zručný režisér a v podstatě to potvrzuje i na tomto pohodovém snímku. Sub žánr road movie mám rád, takže mě brzy začal bavit i tento příběh, který je šmrncnutý komediálním žánrem, občas i dramatem, ovšem nad tím vším vyčnívá zejména žánr romantický. Je tu spousta příjemných myšlenek o rodině, početí, hledání vhodného domova a soužití. Herecké výkony působí dost autenticky, což může mít příčinu i v méně známých tvářích. Soundtrack je zvolen dobře, potěší divákovo ucho a tempo snímku je natolik slušné, že film rychle utíká.(29.7.2013)

  • B!shop
    ****

    Mendes v minulym filmu ukazal zkurveny manzelstvi a tady to vzal presne z druhy strany. Hlavni dvojka se miluje, vicemene nemaj zadny problemy, za celej film se ani jednou nepohadaj, proste idylka. Bohuzel celej film ma desne uspavaci tempo, kdy hlavni dvojka nekam dojede, pokecaj s pribuznejma nebo kamosema a zase jedou dal, dialogy jsou obcas vtipny a to je asi tak vsechno. Ve filmu se nic moc nedeje, ne moc znamy herci nehrajou nic extra, ale pusobi prirozene a celej film si tak pomalu plyne od nikud nikam. Diky Mendesovi se na to kouka vcelku prijemne, natoceny to je ocekavane perfektne, jenze na podobnou latku je Mendese skoda, zatim jeho nejhorsi film za slabsi 4*.(22.9.2009)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace