poster

Ten kluk

  • Česko

    Chlapec A

    (neoficiální název)
  • Velká Británie

    Boy A

  • Slovensko

    Chlapec A

Drama

Velká Británie, 2007, 100 min

Režie:

John Crowley

Scénář:

Mark O'Rowe

Kamera:

Rob Hardy

Střih:

Lucia Zucchetti

Scénografie:

Jon Henson

Kostýmy:

Julian Day
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Sobis87
    *****

    Britský Zločin a trest v duchu neorealismu. Stejně jako Dostojevského Raskolnikova i titulního „Boy A“ tíží břímě v podobě zločinu a i pro něho je navázaní heterosexuálního vztahu (v klasickém filmu doplňující příběhová linie ovlivňující tu hlavní) příčinou obratu v jeho životě/povaze. Boy A je převážně intimním dramatem s psychologicky propracovanými charaktery, kterým samozřejmě dominuje ústřední antihrdina perfektně zahraný Andrewem Garfieldem táhnoucím prakticky celý film. Hlavní linku obohacující flashbacky postupně odhalují podstatu hrdinova zločinu, zatímco filmová současnost dále rozvíjí jeho trest, který pobytem ve vězení rozhodně neskončil, neboť cejch kriminálníka se těžko smazává. Tento film je velmi působivým příběhem člověka snažícího se znovu socializovat a jako takový funguje skvěle.(10.2.2010)

  • Aky
    ****

    Sarkastický výsměch všem těm upištěným peticiím občanů a "osvíceným" starostům obcí, do nichž se má vrátit člověk, který si odpykal svou vinu. Pohled "z druhé" strany, ze strany člověka, vůči kterému jeho okolí odmítá ctít daná pravidla, že odpykaná vina už není vina, právě proto, že je odpykaná. Všem kolem něj je úplně jedno, že není-li tohle respektováno, pak takový čloěvk nemá kam jít, že mu upírají na tomto světě jekékoliv místo - že tím páchají zločin. Citlivý a přesvědčivý film.(12.9.2011)

  • gudaulin
    ****

    Málokdo ví, že filmový příběh má reálný předobraz ve skutečném kriminálním případu, který svého času pobouřil celou Británii. Dva kluci na prahu puberty, tedy ještě v chlapeckém věku, tehdy brutálně ubodali svou vrstevnici a verdikt britského soudu tehdy pro změnu šokoval veřejné mínění mimo Británii, protože soud oba pachatele poslal na slušnou řádku let do vězení. Mám takový pocit, že to byl trest větší než by obdržel dospělý pachatel za vraždu u nás doma. Proti tématu se nedá vytknout nic, nejde o nic menšího než o to, že každý, kdo šlápne vedle, by měl mít šanci začít znovu. Nic se nedá vytknout ani formě, ta je promyšlená a chytře vypráví příběh tak zastřeně, že do posledního momentu vlastně není jasné, co se v minulosti skutečně odehrálo, a divák je rafinovaně udržován v napětí. Po obsahové stránce je ale nutné podotknout, že režisér až nemístným způsobem manipuluje divákem ve prospěch svého hrdiny. Je těžké uvěřit tomu, že tenhle jemný kultivovaný kluk má za sebou dlouholeté vězení, když by mohl z fleku dělat pro Armádu spásy. A typově mi Andrew Garfield, který by mohl přesvědčivě ztvárnit homosexuála nebo vytříbeného intelektuála, do role kluka, který má přezdívku Bouchač a bez potíží nemilosrdně zmlátí dva maníky, jednoduše nesedí. Přesto všechno jsou to přesvědčivé 4* a 75 % celkového dojmu k tomu.(3.1.2013)

  • Radek99
    *****

    Boy A je jednoznačně silný film, který pokračuje a volně rozvíjí tradici britských sociálních dramat a jeho tvůrci nepokrytě manipulují s divákem - vyprávějí curriculum vitae hlavního hrdiny tak, že se s ním nedá nesympatizovat. Vyprávějí však s citem a zvláště mistrně odkrývají tajemství ústřední postavy, k čemuž využívají kompoziční instrument flashbacků, které patří asi k tomu nejzajímavějšímu v tomhle komorním snímku. Důraz je kladen především na vizuální rozměr díla - často až Rembrandtovská kompozice záběru je barokně výtvarná - pokoj utopený ve tmě a matný pruh světla z okna dopadá na nehybnou postavu ve výseku světelného pole... K tomu minimalistické hudební motivy (jen v prostorách tanečních klubů je sound poplatný manchesterské klubové scéně), pomalá dynamika střihu a úsporné herecké výrazivo s občasnými expresivními momenty zvýrazněnými originálními střihovými přechody. Celý film je ale pomalý, zádumčivý, britsky rozjímavý a především vnitřně moralizující. Co je to vina a kde leží její sémantické pole? Kdo je v tomto příběhu vlastně obětí a kdo viníkem? Jestliže ale vychází v podání vypravěčů tohoto příběhu něco zvlášť negativně, tak je to role bulvárních médií, jejichž hon za senzacemi nerespektuje nic a nikoho. Boy A je skutečně silný film - strhující melancholický film o nespravedlnosti v mnohých životech a nespravedlivé karmě, které se nedá utéci. Jakoby chtěl mimochodem říci - Přemýšlejme, dříve než někoho odsoudíme v mediální zkratce... Podobné filmy: Lilja / Lilya 4ever, Moje léto lásky, Dospívání po americku / Život jednoho chlapce(7.12.2008)

  • gilmore_girl
    ***

    Nic prekvapiveho, vcetne konce. Navic mi Garfield svym pritroublym vyrazem s vecne otevrenou pusou lezl trochu na nervy. Ale mam rada britsky rukopis, takze za tri.(1.8.2011)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace