Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Krátká vzdálenost dělící Afriku od Evropy představuje pro mnohé nepřekonatelnou bariéru v cestě za štěstím. Španělské drama podle skutečných událostí. V roce 2003 odjel španělský dokumentarista Gerardo Olivares do africké pouště Ténéré natáčet snímek o karavanách přepravujících sůl. Ocitl se tak na hlavní imigrační trase, po které každým dnem proudí stovky Afričanů, snících o lepším životě. Nákladní auta přetížená lidmi směřují na sever do Alžírska a Maroka, odkud se imigranti pokoušejí doplavit do vysněné Evropy. Velká část těchto lidí při nebezpečné a náročné cestě beze stopy mizí...
Inspirován jejich příběhy natočil Olivares svůj druhý hraný film. Příběh tří mladých Nigerijců, prchajících před chudobou a násilím, ukazuje příčiny situace, jejíž důsledky v těchto dnech otřásají Evropou. (Česká televize)

(více)

Recenze (20)

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

"Nesluníčkářsky" drsná road movie o ekonomických muslimských migrantech ze Střední Afriky a jejich očistné cestě za vidinou lepšího(?) evropského života, kde pečení holuby létají přímo do huby. Je z toho jasně vidět, že režisér je spíše dokumentarista. Působí to tedy velmi reálně a ústřední trojice si vyžere snad každý aspekt odvrácené strany cesty za (ne)štěstím. Krom herců zaujme kamera, především v pouštních pasážích umí tu její působivou strohost neskutečně prodat. ()

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Tak přesně takové filmy mám rád. Zvlášť v dnešní pohnuté době spojené s imigrační krizí je dobré takový film shlédnout bez jakékoliv stranickosti. Vypovídá o těch, kteří opouštěli Afriku ještě před hrozivým exodem letošního roku. Pohnutý byl osud dvojice mladých lidí (vlastně trojice, počítáme-li v to i mrtvého bratra hlavního hrdiny), kteří hledají štěstí v Evropě, kde se "peníze najdou i pod kamenem". Přitom ithle dva nás musejí být sympatičí, děvče utíká před vnuceným sňatkem se starším člověkem, který ji kdysi znásilnil. Hoch touží stát se slavným fotbalistou. A na druhou stranu mince zas přicházejí moudrá slova Tuaréga, který odmíitá žít jinde než na Sahaře: "Co bude s Afrikou, jestliže z ní všichni odejdou za bohatstvím? Toto je naše země..." Role obou černých herců byly dobře napsané a oba se jich zhostili skvělým způsobem, černá dívka prokázala skvělou inteligenci a byla konec konců velmi krásná. Nakonec si chtěla na cestu vydělat v bordelu, který byl ostatně i její záchranou před vězením... ()

Reklama

spotczek 

všechny recenze uživatele

Chápat, že být doma, a to stejně v Africe jako v Evropě, je velká hodnota. A že domov nevytváří ekonomické podmínky, nýbrž vaši blízcí (ať už z rodiny nebo národa). Přínos snímku vidím hlavně v jeho dokumentárnosti, kromě strastí cesty především v zobrazení toho, jak se jednotlivé kultury směrem na sever Afriky mění. Kéž bychom všichni pochopili a dokázali respektovat, že každý kout na zemi umí být stejně krutý jako nádherný. Ráj na zemi nedělá žádný Alláh, Bůh nebo Jehova; ti všichni jsou taky jenom lidské výtvory. A my jsme stejně jako naše Země krutí a nádherní zároveň. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Dokumentární??? Prečo sem píšu popisy k filmom ľudia, ktorí konkrétne filmy nevideli?....To iba na začiatok a trochu mimo. 14 Kilometrov je film o veľmi závažných veciach nášho sveta, ktorý po divákovi ale predovšetkým chce, aby sa stotožnil s hlavným hrdinom a držal mu palce pri jeho ceste k cieľu. Čiže divák má z filmu najmä tento, povedzme že prvoplánový (bez najmenšieho náznaku urážky) pôžitok silného deja. Bohužiaľ medzičasom podobné filmy zaplavili všetky festivaly a rýchlosťou vetra na púšti strácajú akýsi punc inovatívnosti a tak aj tento starší film asi bolo lepšie sledovať v roku 2007. 14 Kilometrov je formálne tradičný fesťákový film. Naliehavé však filmy o migrácii budú vždy, špeciálne v dnešnej dobe a trochu sa obávam monotematickosti toho, čo nás čaká v Cannes, na Berlinale a všade inde najbližšiu dekádu. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Film, který nezapře, že ho natáčel dokumentarista. Využívání neherců, autenticita prostředí, realističnost prožívaných situací. Tenhle kousek zjevně nechce bavit, nechce ani lacině dojímat, šokovat nebo démonizovat. Režisér se jednoduše snaží vyslat zprávu o tom, jak vypadá migrační tok z Afriky a co ho motivuje. Dialogy sice tu a tam vyznívají knižně a osvětově, pomalé tempo a dokumentární styl taky neosloví zdaleka každého, ale osobně se přikláním k malé čtvrté hvězdičce. Celkový dojem: 70 %. Snímek, který předběhl svou dobu a kdyby mu věnovalo pozornost víc diváků, možná by nebyli tak zaskočení, protože proud imigrantů atakoval jižní Evropu už před slušnou řádkou let, jen se nás to holt tehdy ještě zdánlivě netýkalo. ()

Galerie (10)

Reklama

Reklama