poster

Muž na laně

  • Velká Británie

    Man on Wire

Dokumentární / Životopisný

Velká Británie, 2008, 94 min

Režie:

James Marsh

Kamera:

Igor Martinovic

Hrají:

Ahcen Titi
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Radko
    **

    Forma pripomínala predĺženú epizódu britsko-amerického dokumentárneho seriálu "Prežiť", kde sa aktéri dostávajú do ohrozenia života, často na základe vlastnej dobrovoľnej adrenalínovej aktivity (horolezectvo, turistika). Prechod po lane medzi výškovými objektami mesta je súhrn extrémneho rizika, performancie a vytvorenia pôsobivého objektu pre adrenalínové fotky. Obsahom dokumentu je cesta za snom mladosti - prejsť na lane medzi dvojičkami. Naplnenie sna skrýva v sebe nelegálne aktivity akými sú falšovanie dokladov, oklamanie strážcov budovy a samotné napnutie lana. Miestami zaujímavé zábery akrobatickej zručnosti sa striedajú s množstvom výpovedí tváriacich sa, akoby všetko to detailné popísanie akcie a vzťahov medzi jej aktérmi sa stalo len veľmi nedávno a nie pred 35. rokmi, kedy ale v skutočnosti zo subjektívnej pamäte ostávajú zväčša len zdeformované spomienky. Ale nič to - výkon to bol úctyhodný, i keď pre mňa osobne rovnako zbytočný ako napríklad olympijské rekordy. Spomenutý seriál i tento film sa napája na obľúbené motivačné diela, dodávajúce nádej maximálne možným roztiahnutím obsahu dvoch základných téz "Máš na to!" a "Ak naozaj chceš úspech sa dostaví!".(25.3.2013)

  • Ruut
    *****

    Nenechte se zmást fotkama z profilu filmu na CSFD. Man on Wire je po vizualní stránce perfektní kousek. Krásně totiž propojuje nostalgické záběry jakoby z třicátých let (přitom uměle točené teď), dobové video let sedmdesátých a rekonstrukci "zločinu století". A jinak je to krásný film o jednom bláznovi co si splnil nevšední sen. Ten úžasný, až maniakalní, zápal pro věc skutečného Muže na laně se přenáší na celý film a zanechá v divákovi hodně příjemné pohlazení na duši. Doporučuji jako nutnost např. fanouškům režisera Michela Gondryho, nebo těm co se jím líbilo V zajetí rychlosti.(21.11.2008)

  • poz3n
    ****

    Mám pocit, že se tenhle dokument chvílema nesoustředil na ,,umělecký zločin století,, ale spíš se tak trochu ukájel Petitovim extravagantstvym, což se ale dá odpustit, protože Philippe Petit asi nepatří do sorty nenápadnejch umělců a timhle dokumentem si asi chtěl uspokojit svoje exhibicionistický ego (a já mu to nevytýkam).(17.9.2009)

  • Vančura
    ****

    Sledovat tenhle dokument několik dní poté, co dosud nevyprchalo mé bezmezné nadšení z filmu Muž na laně, se po většinu doby rovnalo strašné nudě, skoro až utrpení. Vylézt z IMAXu, kde jste prožili svůj dost možná nejlepší 3D zážitek ever, a pustit si pak tohle, rovná se samozřejmě naprosto nesrovnatelnému: zatímco Zemeckis a spol podle mě vyloženě revolučně posunuli hranice filmového zážitku, tenhle dokument není nic jiného než hodinu a půl trvající rekonstrukcí "uměleckého zločinu století", na níž jsou nejcennější - a nejzajímavější - dobové záběry (a to nejen samotného Petita a jeho kumpánů, ale např. stavby Dvojčat). Naopak všechny scény ze současnosti s (zestárlými a olyslými) mluvícími hlavami by uspaly snad i mrtvého - od jisté doby mě tenhle typ dokumentů, kdy někoho posadíte před kameru a necháte ho do ní něco vykládat - k smrti nudí. Pokud jsem si něco u tohoto dokumentu uvědomil, pak je to zajímavý poznatek, že naprosto všichni lidi kolem Philippa Petita, kteří mu pomáhali uskutečnost jeho husarský kousek, byli dokonale bezvýrazní šediváci, na kterých není ABSOLUTNÉ nic zajímavého. To Philippe Petit byl hlavním iniciátorem, aktérem i hvězdou celé akce i tohoto dokumentu, a to on všechny přezařuje oslňujícím svitem své osobnosti - a pouze za možnost vidět naživo (před očima s dosud věrným předobrazem Josepha Gordon-Levitta v jeho roli) tohoto vitálního a fascinujícího chlapíka, kterého dokument zachytil krátce před jeho 60. rokem, nakonec dávám dokumentu 4 hvězdy. Protože naprosto všechny momenty, kdy mluví do kamery, jsou úžasné - z toho chlapíka ještě pořád vyzařuje tolik energie a nadšení, že vám prostě dojde, že někdo takový to tehdy musel dokázat - a váš obdiv k němu pouze vzroste (pokud je to ještě vůbec možné - osobně je pro mě Philippe Petit už dávno můj nový hrdina, kterého už nikdy nepřestanu absolutně obdivovat za to, co dokázal, hrozně mě celý ten nápad baví a současně imponuje). Nejzábavnější moment celého dokumentu přijde v samotném závěru, kdy na sebe Petit prozradí jednu věc, která ve filmu překvapivě nebyla: "Jak jsem pak scházel ze schodů městského soudu... Uviděl jsem v davu jednu fanynku. Moc hezky se smála, přišla ke mně a láskyplně mě objala... A zamilovaně řekla, že chce být první člověk, se kterým budu sdílet svoji radost. Řekla mi, že za mnou půjde kamkoli. Samozřejmě, že to pak skončilo v posteli. Na krátký okamžik jsem pocítil jakousi tělesnou blaženost. Jak nechutné! Ale přece..." Och, garantuji vám, že když tohle Petit pronáší a ve tváři má neuvěřitelně okouzlující směs rošťáctví a vitální veselosti, nejde si ho v tu chvíli nezamilovat - čert vem všechno kolem, jestli se někdo vedle něj cítil zneuznaný nebo zrazený, ten týpek je prostě gigant a velikán v tom, co dělá, a to omlouvá vše. Pro mě osobně neobyčejně nudný (především všechny ty inscenované scény, které rekonstruují přípravu na střeše WTC a samotné zdolání lana mezi oběma věžemi, osobně shledávám strašně zbytečnými a debilními) dokument, který ovšem zachycuje jednoho člověka s neuvěřitelným kouzlem osobnosti, který dokázal něco velkolepého - a už proto to stojí za vidění.(5.10.2015)

  • Mononoke.
    ***

    Na tenkém laně mezi šílenstvím a neskutečnou odvahou...(6.2.2011)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace