Reklama

Reklama

Co tomu říkáte, pane Werich?

(pořad)
Publicistický
Československo, 1968, 9x10 min

Obsahy(1)

Československá televize v roce 1968 vysílala devítidílný publicistický cyklus s názvem Co tomu říkáte, pane Werich? Ptal se Vladimír Škutina, odpovídal občan Jan Werich. Témata byla různá, ale především aktuální. (oficiální text distributora)

Recenze (27)

LiVentura 

všechny recenze uživatele

Milé "rozumování" čili intelektuální rozprava s naším velkým umělcem z lidu... :-) Názory "vážného klauna", který celý svůj život jen chtěl, aby se lidé k sobě chovali slušně a aby to dělali rádi. Když si představíte tu strašnou předpověď v posledním díle tohoto pořadu, je vám ouzko ještě dlouho poté... ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Jan Werich je pro mě synonymem moudrosti. Škutina do jeho vycizelovaného filozofování příliš nezasahoval a nechal proudit tok jeho myšlenek. Kéž bychom i dnes měli takového moudrého klauna, který sic s humorem, leč říká věci velmi závažné. Dnes se množství humoru měří počtem vulgarismů a urážek všeho a všech. Jak to ten Werich dělal, že dokázal mnohem ostřeji tnout do živého, dopouštěl se jednoho satirického šlehu za druhým, přesto nepotřeboval využívat fekální slovník? ()

Reklama

Everyone 

všechny recenze uživatele

Pana Wericha mám nesmírně rád...nejen pro jeho důvtip, sečtělost, zdravý rozum, jazykový cit - hru se slovy, ale i jasný vhled do věcí a způsob jak snadno (rétorika) a hluboce prezentoval názory, byť to chtělo velkou porci odvahy, poněvadž k tématům, ke kterým se vyjadřoval, patřily k těm nejkontroverznějším! ___ V úvodním díle se vyjadřuje k celosvětovému politickému dění...zmínil se o mnoha desítkách zemí, včetně USA, Egypta, Československa. Zmiňuje motiv spáchání atentátu na Roberta Kennedyho..."za nespokojené, chudé Američany se postavil, resp. se jich ujímá jeden z nejbohatších Američanů, rozený milionář...ten, kterému jeho peníze dávají svobodu činu, protože nikdo ho nemůže koupit...nemůže mu nikdo peníze dát do kampaně politické, aby mu za ty peníze sloužil, tak se také (jeho bratr, M. L. King, atd.) musel odstranit" "Egypt, ten je slavný tím, že vyhrál jedinou bitvu a to ve třetím jednání opery Aidy" ...na bezmála dvou desítkách příkladů krveprolití po celém světě staví do opozice příklad naši vlasti...začíná světem okolo nás, jak oni řeší své neshody a konflikty a jakou cestou jsme se vydali my..."je toto iracionální svět? všude, kam se podíváte je brutálnost, krutost, netrpělivost, násilí, surovost, krev a smrt. A v tomto světě, v srdci Evropy, v tom jediném srdci, které je trestné transplantovat, se objeví skupina lidí, kteří si usmyslí a rozhodnou, že odstraní pseudodemokracii a pseudosocialismus a nahradí to skutečnou demokracií, tedy demokratickým socialismem humánním se svobodou myšlení...ono je to svým způsobem také iracionální...a teď si představte, že to udělají nikoliv brutálně, nikoliv surově, nikoliv intolerantně, nýbrž, že to udělají demokratickou cestou bez násilí, bez krve, bez jediného výstřelu, ba dokonce bez jediné facky...no, pochopitelně OSVOBOZOVAT SVOBODU, TO JE TO NEJTĚŽŠÍ a mnoho lidí to nemá rádo, je zapotřebí osobní odvahy, rozvahy, trpělivosti, politického přehledu, umění diplomacie a v neposlední řadě je k tomu potřeba štěstí...no, snad to vytrvá...(natáčeno před srpnem)...no a co na to říkám? je to pokrok a přeji tomu a chtěl bych tomu pomáhat...hned ale dodává (k tomu vytrvání...), je pravda, že je za námi dvacetiletá zima a přichází jaro a obleva, ale každá obleva se musí hlídat, aby nenastala povodeň!..." ____ ....ve druhém dílu tohoto devítidílného pásma se vyslovuje k zaklínacím formulím, na kterých představuje nebezpečí totality, kdy nic není jisté: jedna z těch kouzelných formulí se týkala ztráty důvěry: "to byl třeba někde nějaký soudruh, který všechno dobře dělal, uměl, chodil včas do práce, píchal hodiny, platil příspěvky, na schůzích byl aktivní,...nebylo nic proti němu, ale někdo chtěl na jeho místo...tak, co s ním? nic, nic, vůbec nic se nenašlo...to se na chvíli odvolal socialistický realismus a zavolal se na pomoc socialistický mysticismus...a byla schůze, tam rudý stůl, všude kolem visely vzorky plnovousů a seděli tam také zasvěcení...a ten, který měl ty zájmy, aby tam přišel někdo jiný, tak povídá...je to člověk, ehm, chodí do práce, platí, všechno,...ale to je právě podezřelé...že není námitek...víte soudruzi, já mu tak nějak nevěřím...tak se zvedly ruce a vyslovila se zaklínací formule: ztráta důvěry" ____ ve třetím díle je tématem cenzura, protože byla v této době zrušena...tak si vzali toto slovo na paškál...od původního významu ze starověkého Říma, kdy se týkala daní, až po dnešní smysl, jak se má kdo chovat..."v dějinách se vyskytují vlády, které odstraňují vlády, nasazují na ně patřičné psí hlavy a jsou vždycky lepší, než tamti, ale to co pomáhá k vládnutí, i když to vymyslela ta špatná vláda, to si to dobrá vláda nechá, to jsou obyčejně daně a cenzura...za První republiky byla cenzura rakouská, kterou Bach vytvořil také proti nám...za první světové války byly noviny cenzurovány, vybílený, to se vystříhalo, to se nesmělo tisknout a zbylo bílé místo a Hybernské ulici byl takový kluk, který prodával noviny a křičel...co je bílý, to je pravda, co je černé, to je lež, no a zavřeli ho, no, ale prohráli válku stejně...Němci to pak zlepšili, že nebylo vidět, že to nebylo cenzurováno, takže my jsme četli noviny a nevěděli jsme, že tam není, co to tam není...a to zůstalo do nedávna " ... "my jsme to dělávali s Voskovcem tak, že my jsme si napsali hru, jak jsme chtěli a když to bylo hotové, tak tam pro cenzora dali takové špeky, takové návnady - věci, které bylo protivládní, protiagrární a bim ho, on na to vlít...,protože cenzorův sen je, když může vyškrtat jednu modrou tužku úplně a na té naši hře on vyškrtal dvě...a on byl šťastnej..." ____ ve čtvrtém díle čte "vzkaz" z dopisu, který mu poslal Jan Masaryk..."...to máte tak, že jsou mezi národy sloni a poníci. Je dobře, že ti mrňousi dostanou občas trošku na frak, když zapomenou například, že musej do houfu, jenže přitom nesmí zařvat žádný z těch malých, protože mrňousové mají zrovna tak nesmrtelnou duši, jako ti velcí. S tatou (TGM) jsme často hovořili o malých národech, já byl ovšem skeptik ve famílii, starý pán nikdy nepřestal věřit, že mrňousové mají na světě zrovna tak svoje poslání, jako ti velcí. A když někdo hodil flintu do žita jenom proto, že se narodil jako Čech nebo Slovák a ne jako Rus nebo Američan, tata se vždycky rozčílil." ____ atd. atd. až do 9. pokračování......nikdo si tehdy nedokázal představit, že zima je teprv ve své polovině a burcující optimismus, který Werich rovněž pomáhal pumpovat do společnosti, byl sražen tlapou sovětského medvěda, který stál na krkavici naši vlasti, tak dlouho, dokud nepadl hlady z důvodu totálního vyčerpání na nedostatek živin. () (méně) (více)

xxlch 

všechny recenze uživatele

Mistr Werich je velmistr českého slova a jeho slovíčkaření miluju.Kdo by třebářs řekl o ruských vojácích (1968) že to jsou "Vstupci"?Nikdy nikdo nedokázal tak krásně používat a vymýšlet slova,která jsou veskrze česká a přece nezvyklá a nikým jiným nepoužívaná?Takže:Když už jsme,tak koukejme aby jsme byly a jsme tím čím jsme a né tím čím nejsme,jak tomu v mnoha případech je! Nááádhera.V tomto pořadu bylo slyšet i to,co slyšeti býti nemělo a to zcela veřejně.Díky pane Werichu! ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Tak už jsem tady s tím vápnem! Jan Werich uměl vyprávět. Mistr slova, který dovedl (a díky technice stále dokáže) nasytit duši. A "člověk, který umí nasytit duši, není zlý člověk." Příjemně se poslouchají myšlenky, zážitky, vzpomínky, ale i reakce Jana Wericha na tehdy aktuální dění. Jeho slova mají váhu i dnes. Copak by asi odpověděl, kdyby se mohl setkat s panem Škutinou a ten se ho zeptal na svět 2011 svojí obligátní otázkou "Co tomu říkáte, pane Werichu?" Možná, že někde v nebi právě debatují o lidském chybování, Jan Werich se poťouchle usmívá a říká: "Jen kdyby lidi nedělali pořád stejné a staré chyby, a zvykli si, že jeden druhého vždy šidí, bylo by na světě o tolik míň hádání, jenže ti lidi by nebyli lidi, kdyby neměli chyby, a ti, kteří by tu bez chyby zbyli, na co by tu vlastně byli a k čemu by tu vlastně žili bez chybování?" ()

Galerie (2)

Reklama

Reklama