Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Začalo to mrtvým mužem na golfovém hřišti... Detektivní příběh norské autorky G. Nyquistové nás zavede do neobvyklého prostředí bohaté rejdařské rodiny. Firmu vedou dva bratři. Jeden z nich je ale nalezen zastřelený na golfovém hřišti. Pátrání po pachateli se ujímá rodinný přítel, policejní komisař. Následuje druhá vražda – obětí je tentokrát bratr mrtvého muže. Vycházejí pohnutky činu z rodinného prostředí? Byly motivem činu peníze? Komisař musí odhodit přátelské vazby a zločin vyšetřit padni komu padni...
Není to temná severská kriminálka, jak ji známe dnes, příběh z pera norské autorky je klasickou detektivkou, v níž jsou páchány vraždy v podstatě z psychologických pohnutek, které vyplývají ze zaslepenosti lásky. Není tu černobílé schéma a navíc se tu objevuje motiv okouzlení, totálního okouzlení člověka člověkem, který je ve své podstatě nulou. Příběhů o tom, jak kdosi naletěl chvástavému demagogovi už bylo napsáno dost, ale Nyquistová velmi poutavě vykreslila problém člověka, pro kterého jsou lidé schopni obětovat i učinit cokoli... (Česká televize)

(více)

Recenze (12)

topi 

všechny recenze uživatele

Dva mrtví bratří jsou hlavní osou detektivního příběhu, odehrávajícího se před Druhou světovou válkou v Norsku. Hlavní motiv, který je v závěru odhalen je vcelku banální a příprava na odhalení vraha je z hlediska scénáře i hereckého ztvárnění vcelku nepřesvědčivá. I tak ale inscenace zaujme a baví, také i díky výborné hudbě Jiřího F. Svobody, která je spíše nenásilně usazena v pozadí hry. Z herců mě nejvíc zaujal slizký vyděrač a soukromé detektivní očko Vladimír Salač a okouzlující Světlana Nálepková v roli Lisy. ()

Reklama

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Inu na severské kriminálky to nemá ani omylem, ale vyložená bída to taky nebyla. Jen taková méně vydařená televizní adaptace, kde se sice cení snaha, ale výsledek už tak skvostný nebyl. A nic na tom nezměnilo ani zajímavé herecké obsazení. Pokus o vytvoření atmosféry i napětí by se tu místy našel, ale jak už bylo poznamenáno, většinu času to bylo až moc vláčné a zajímavé pasáže střídali až moc často ty méně podařené. Boris Rösner tu měl rozhodně dostat víc prostoru než Vízner. 45% ()

Schlierkamp 

všechny recenze uživatele

Československý televizní detektivní příběh podle norské autorky G. Nyquistové, který se odehrává v Oslu ve vyšší společnosti a kde se vyšetřuje vražda Svena Svensona, bohatého dědice rejdařské rodiny, jenž byl zastřelen na golfovém hřišti. Během vyšetřování, kterým byl pověřen komisař Hall v podání B. Rösnera, dochází k zavraždění bratra Erika (J. Štěpnička) první oběti, jenž byl předávkován inzulinem. Hlavní postava, upjatý učitel Martin Bakke, jehož představoval O. Vízner, se svému příteli Hallovi plete do vyšetřování, pátrá na vlastní pěst a nakonec je to on, díky jemuž úsilí je pachatel odhalen. Bohužel se jedná o druh detektivek, kdy divák nemá šanci odhalit vraha, neboť ty základní a podstatné informace vedoucí k jeho dopadení jsou zamlčeny a odhaleny jsou teprve v závěru, kdy si Bakke pozve všechny podezřelé na své sídlo a tam je díky jeho lsti pravý viník usvědčen. Musím přiznat, že pohnutky k vraždě a její okolnosti mi přišly nelogické, zmatené, ba dokonce stupidní a nejsem vůbec přesvědčen, zda jsem celý příběh pochopil správně. Ve vedlejších rolích se představila H. Maciuchová coby Karen, manželka zavražděného Erika a současně milenka jeho bratra, dále extravagantní novinář a údajný znalec umění K. Heřmánek a S. Nálepková, snoubenka zastřeleného Svena, jež pozoruhodně rychle po úmrtí svého milého, jenž jí ještě před smrtí stihl odkázat svůj majetek, přeskotačila do náruče O. Víznera. V malé roli podivného soukromého detektiva, jenž s oblibou vydírá své klienty, se objevil V. Salač, jehož nepřehlédnutelné vzezření vždy diváka musí zaujmout. Režijně těžce nezvládnuté dílo dokazuje i postava J. Němečka, u níž opravdu netuším, koho měla představovat a jaký měla význam. Vynikající herec B. Rösner nedostal příliš prostoru, jeho vyšetřování bylo spíše na okraji a stylizace do netradičního norského prostředí mě také příliš nepřesvědčila. Z výše uvedeného vyplývá, že dle mého názoru tato nevěrohodná detektivka od podprůměrného režiséra Pavla Brabce nedosahuje taktéž zdaleka ani průměru. ()

Galerie (5)

Reklama

Reklama