Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Psycho (1960), nejslavnější film Alfreda Hitchcocka, by možná nikdy nevznikl – nebýt režisérovy umanutosti a neskonalé trpělivosti jeho spoluscenáristky, střihačky a manželky Almy Revilleové... Věhlasný mistr napětí se na konci padesátých let potýká s nečekanou situací. Jako režisér začínající v němé éře zvládl bez větších problémů přechod ke zvukovému filmu a po úspěchu ve Velké Británii opanoval i Hollywood. A teď, přestože jeho nedávné snímky Okno do dvora (1954), Muž, který věděl příliš mnoho (1956) a Na sever severozápadní linkou (1959) byly kasovními trháky, posílají ho filmoví kritici do důchodu a hollywoodská studia vidí ve jméně Hitchcock jen tiskárnu na peníze podle osvědčených námětů. Ambiciózní režisér se proto rozhodne přejít do protiútoku a chystá adaptaci Blochova románu, který přejímá skutečný případ sériového vraha a kanibala Eda Geina. Od rozporuplného projektu ovšem dávají hollywoodští producenti ruce pryč a Hitchcock tak musí zastavit vlastní dům. Už od začátku natáčení ale nejde nic podle plánu: jeho žena a spolupracovnice Alma se věnuje jinému scénáři, režiséra přepadávají staré úzkosti a navíc ho ve snech navštěvuje samotný Ed Gein... Životopisný snímek Hitchcock je režijním debutem scenáristy Sachi Gervasiho, inspirovaný odbornou publikací Stephena Rebella z roku 1990. Na pozadí příběhu o natáčení filmařova nejúspěšnějšího titulu, thrilleru Psycho (1960), se tvůrci soustřeďují na zvláštní a láskyplný vztah Alfreda Hitchcocka (1899–1980) a jeho manželky Almy Revilleové (1899–1982). Alma byla Hitchcockovou nejbližší spolupracovnicí a podílela se jak na jeho scénářích, tak na střihu. V době natáčení Psycha byli svoji už více než 30 let, když se ale Alma rozhodne vystoupit z „Hitchova“ stínu, není vůbec jisté, že to jejich manželství unese – tím spíš, že Hitchcock není schopen zvládat svou chorobnou fixaci na blonďaté protagonistky. Mimo ústřední dvojici s Anthonym Hopkinsem v roli sarkastického a zhýčkaného Mistra a Helen Mirrenové jako jeho sebevědomé a zároveň ohleduplné a obětavé manželky se objevuje i řada tehdejších hollywoodských osobností, například Janet Leighová (Scarlett Johanssonová) nebo Vera Milesová (Jessica Bielová). (Česká televize)

(více)

Videa (39)

Trailer

Recenze (520)

Němi 

všechny recenze uživatele

V podstatě klasická biografická pohádka o hledání porozumění a překážkách na cestě k libovolnému cíli, ale zrežírovaná a zahraná s elánem a mimořádnou sympatií. Hopkins ani Gervasi asi ceny sbírat nebudou, jejich láska k Hitchcockovi, případně Psychu, je ale očividná a nakažlivá, minimálně pro stejně zasaženého člověka. Komplikovaný charakter ústřední postavy film poměrně elegantně představuje (a na rozdíl od nedávné Girl nestrká nic nechutně bulvárního divákovi do obličeje), neidealizuje ho a pokud už někoho staví na piedestal, je to Alma Reville, přehlížený génius za ikonou Hitchcocka. To co film chtěl, případně mohl říct, řekl. I proto je škoda, že se tvůrci zaměřili na tak krátký úsek Hitchcockova života. Psycho sice mělo relativně komplikovanější vznik a následně úžasně triumfovalo, tak vyjímečná osobnost by si ale přesto zasloužila obsáhlejší film. ()

MIMIC 

všechny recenze uživatele

Áno, ako uvedomelý a zodpovedný prispievateľ na csfd som si najprv prečítal pár komentárov, ale len zopár, aby som nezblbol alebo nedostal krvácanie do mozgu. Nemohol som uveriť, že tento film je pre niekoho „len“ akási milá historka, ktorá sa zrejme ako parazit na niečom priživuje a preto akosi nemá morálne právo hovoriť sám za seba. Naozaj neviem, kde je napísané, že žánre retro a „making of“ sú automaticky podradné. V Biblii? Sú naozaj tak zaťažené nostalgiou, že o nič iné v nich nejde? Vyvediem z omylu. Podľa mojich skúseností filmy, ktoré reflektujú dejiny kinematografie patria k tým lepším či dokonca vôbec najlepším, pretože ide o dokonalú kulisu alegórie života (toho skutočného). Za všetky uvediem len moje najobľúbenejšie – Sunset Blvd. (1950), Deň kobyliek (1975), Purpurová ruža z Káhiry (1985) a L. A. Utajené skutočnosti (1997). Ak pri nich divák pociťuje ťažkú nostalgiu za nejakou belle époque, fajn, no tá s kvalitou nijak nesúvisí, nostalgia nie je kvalitotvorná. Za tie hviezdičky, čo udeľujeme, môže predovšetkým námet a scenár. Film Hitchcock nie je len o nakrúcaní legendárneho diela, samo osebe to nijakú katarziu nevyvolá. Je o Umelcovi, ktorý realizuje Dielo vo svete Slepých, takže sa cíti ako Alica v ríši divov. Alebo rovno ako Ed Gein. Ak pristanem na zem, tak priznám, že tu skutočne ide aj o to, ako vzniklo Psycho. Ak zároveň poviem, že mi po chrbte behali zimomriavky tak často ako pri prvom pozretí Psycha, tak zbystrite pozornosť. Kedy mávate zimomriavky vy? Keď pozeráte zlý alebo dobrý film? PS: Na rozdiel od tvorcov filmu si nemyslím, že by s obsadením Marion Crane Hitchcock tápal. Určite mal jasno, len čo si spomenul na vetu "Do amerického motelu idem kvôli pohodliu", ktorú Janet Leigh predniesla v čerstvej Wellesovej gangsterke "Dotyk zla". ()

Reklama

S.Quentin QUALE 

všechny recenze uživatele

Vzhledem k tomu, že jsem čekal vlekoucí se, nezajímavou životopisnou nudu o jednom stařečkovi, musím říct, že to vůbec není nezajímvé, natož úmorné. Ano, nic převratného v tom hledat nelze, ale filmu strašně prospívá snesitelná stopáž, osoba hlavního hrdiny, která je sice pro našínce zdánlivě známá, ale ve skutečnosti pouze povrchně, a konečně velmi příjemné herecké výkony opravdu všech zúčastněných, kterým podle očekávání vévodí Hopkins, Mirren a dvě pusinky, Johansson a Biel (i tak ale stejně nechápu, co to měly ty ženský v Americe za styl v těch 50.-60.letech, no hnůj...). Souhlasím s tím, že za měsíc si na tohle asi nevzpomenu, ale scény se sprchovým koutem (natáčení a Hitch při premiéře) mi zůstanou spojené s tímto filmem napořád. Na typ filmu velmi slušné. Hodnocení do 75% je adekvátní. ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Alfréd Hitchcock položil základní pilíře k modernímu thrilleru a potažmo hororu. Film se soustředil na jeden z jeho nejproslulejších filmů jeho režijní kariéry: Psycho. A tak sledujeme, jak tohle slavné dílo vznikalo s velkými obtížemi, jak se samotný režisér vyrovnával se svými běsy a jak to ovlivnilo jeho manželské soužití. Pojmout všechno tohle dokonale v jednom filmu nešlo. Hitchcock nikdy za své filmy Oscara nezískal, avšak jeho představitel Anthony Hopkins, by měl za své působivé ztvárnění jeho osobnosti velkou šanci vyhrát v kategorii pro nejlepšího herce v hlavní roli, kdyby ovšem byl nominovaný. Klady: Anthony Hopkins je jako Hitchcock fenomenální, maskéři odvedli na něm dobrou práci, Scarlett Johansson jako Janet Leigh, nejpůsobivější scény byly pro mě u cenzurové komise, ve střižně a při promítání v kině stěžejní scény ve sprše z Psycha, detailní výprava, všechny natáčecí scény slavného díl a, které svojí útržkovitostí a odosobněním budily dojem, že jsou jen atraktivní vycpávkou filmu. Zápory: komplikovaný vztah s manželkou svým velkým prostorem převyšuje ve filmu vše ostatní, divák musí být obeznámen s filmem Psycho, aby se u filmu bavil a vychutnal si jeho vznik, zajímavý představitel Anthonyho Perkinse dostal ve filmu mizivý prostor, některá fakta ve filmu nesedí, jako třeba to, že režisér, který vydělává miliony, má potíže zafinancovat svůj film, když ho odmítne studio produkovat, stereotypní a opakující se rytmus střídání scén doma a z natáčení postupem času způsobí postupné se vkrádání nudy, podivně neústrojné režisérovy běsy, málo poutavý a hlavně ničím strhující, převážně vlekoucí se děj. Mé hodnocení: 40% ()

Dzeyna 

všechny recenze uživatele

Naprosto výborné zpracování a hlavně ultra skvělé ztvárnění Alfreda Hitchcocka v podání Anthony Hopkinse!! Opravdu výborný výkon! Také Helen Mirren a Scarlett Johansson podaly skvělé výkony. Nejvíce mě potěšilo, že bylo vybráno zrovna natáčení a vznik Psycha, jelikož je to vtipná podívaná a když člověk vidí, že i vtipně vznikalo, tak to opět pobaví. Paráda. ()

Galerie (142)

Zajímavosti (25)

  • Hlavní postava má stejné iniciály jako herec, který ji ztvárnil. (honx)
  • V rozhovoru mezi hlavními hrdinkami před ateliérem, kdy paní Hitchcocková (Helen Mirren) převzala dočasně práci za nemocného muže, se střídají záběry, na nichž má Alma límec nahoře, a záběry zezadu, kdy má límec dole. (Pyron)

Související novinky

Oscars 2013 - výsledky

Oscars 2013 - výsledky

25.02.2013

Letošní udělování cen Akademie máme za sebou. Diváci i přímí účastníci slavnostního večera zřejmě přežili ostrý humor letošního moderátora Setha MacFarlanea. Kromě tradičního vzpomínání na ty, kteří… (více)

Oscarovým nominacím vládne Lincoln a Pi

Oscarovým nominacím vládne Lincoln a Pi

10.01.2013

Nikoho asi nepřekvapí, že se žádné překvapení nekoná. Letošní nominace na Oscary jsou opět nudně konzervativní a předvídatelné. Emoce opět budí spíš nenominování některých filmů – fanoušci Temný… (více)

Anthony Hopkins je nejstarší muž světa

Anthony Hopkins je nejstarší muž světa

11.07.2012

Alespoň v novince Darrena Aronofskyho Noah. Natáčení biblického eposu, který má vyšší rozpočet než všechny dosavadní Darrenovy filmy dohromady (konkrétně 130 milionů dolarů), začalo před několika dny… (více)

Tom Hanks jako nenáviděný Walt Disney?

Tom Hanks jako nenáviděný Walt Disney?

11.04.2012

Po Mém týdnu s Marilyn a právě natáčeném Alfred Hitchcock and the Making of Psycho se vynořil další projekt, jehož děj se točí kolem vzniku slavného filmu. Tentokrát se dozvíme, jak vznikala… (více)

Reklama

Reklama