Režie:
Sacha GervasiScénář:
John J. McLaughlinKamera:
Jeff CronenwethHudba:
Danny ElfmanHrají:
Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlett Johansson, James D'Arcy, Jessica Biel, Danny Huston, Toni Collette, Michael Wincott, Michael Stuhlbarg (více)Obsahy(1)
Psycho (1960), nejslavnější film Alfreda Hitchcocka, by možná nikdy nevznikl – nebýt režisérovy umanutosti a neskonalé trpělivosti jeho spoluscenáristky, střihačky a manželky Almy Revilleové... Věhlasný mistr napětí se na konci padesátých let potýká s nečekanou situací. Jako režisér začínající v němé éře zvládl bez větších problémů přechod ke zvukovému filmu a po úspěchu ve Velké Británii opanoval i Hollywood. A teď, přestože jeho nedávné snímky Okno do dvora (1954), Muž, který věděl příliš mnoho (1956) a Na sever severozápadní linkou (1959) byly kasovními trháky, posílají ho filmoví kritici do důchodu a hollywoodská studia vidí ve jméně Hitchcock jen tiskárnu na peníze podle osvědčených námětů. Ambiciózní režisér se proto rozhodne přejít do protiútoku a chystá adaptaci Blochova románu, který přejímá skutečný případ sériového vraha a kanibala Eda Geina. Od rozporuplného projektu ovšem dávají hollywoodští producenti ruce pryč a Hitchcock tak musí zastavit vlastní dům. Už od začátku natáčení ale nejde nic podle plánu: jeho žena a spolupracovnice Alma se věnuje jinému scénáři, režiséra přepadávají staré úzkosti a navíc ho ve snech navštěvuje samotný Ed Gein... Životopisný snímek Hitchcock je režijním debutem scenáristy Sachi Gervasiho, inspirovaný odbornou publikací Stephena Rebella z roku 1990. Na pozadí příběhu o natáčení filmařova nejúspěšnějšího titulu, thrilleru Psycho (1960), se tvůrci soustřeďují na zvláštní a láskyplný vztah Alfreda Hitchcocka (1899–1980) a jeho manželky Almy Revilleové (1899–1982). Alma byla Hitchcockovou nejbližší spolupracovnicí a podílela se jak na jeho scénářích, tak na střihu. V době natáčení Psycha byli svoji už více než 30 let, když se ale Alma rozhodne vystoupit z „Hitchova“ stínu, není vůbec jisté, že to jejich manželství unese – tím spíš, že Hitchcock není schopen zvládat svou chorobnou fixaci na blonďaté protagonistky. Mimo ústřední dvojici s Anthonym Hopkinsem v roli sarkastického a zhýčkaného Mistra a Helen Mirrenové jako jeho sebevědomé a zároveň ohleduplné a obětavé manželky se objevuje i řada tehdejších hollywoodských osobností, například Janet Leighová (Scarlett Johanssonová) nebo Vera Milesová (Jessica Bielová). (Česká televize)
(více)Videa (39)
Recenze (520)
Debut nedebut, mně se tenhle film líbil. Líbilo se mně, jak to režisér pojal trošku jinak, než jak u biografií bývá zvykem. Není totiž přímo řeč o Hitchcockovi, jako spíš o jeho nejslavnější chvíli v životě. Celé to všeobecné očekávání pak sráží fakt, jak se to samotný režisér rozhodl popsat. Ono je vlastně jedno, jaký život Hitchcock měl, důležité je, jak ho vedl, jak jednal a jak se ve svém okolí choval. No a tohle všechno tenhle film ukazuje. Samotný Hitchcock, kterého naprosto mistrně hraje Anthony Hopkins je naprosto unikátní postava, která s Vámi započne tento film a stejně tak ho s vámi zakončí. Samotný závěr je pro mě dokonce jeden z nejintenzivnějších biografických závěrů vůbec. A to v něm nejde o žádné emoce, stačí jenom, jak se ta scéna postaví. Samozřejmě ale nesmím zapomenout ani Helen Mirren a holky Scarlett Johansson a Jessicu Biel. Všechny tři zahrály svoje postavy skvěle a já jsem se tak mohl zase něco zajímavého dozvědět. Třeba i to, že v Hitchcockovi bylo tolika perfekcionismu, co mnoho dnešních režisérů postrádá a vyhání to ve svých filmech rozpočtem. ()
Naprosto výborné zpracování a hlavně ultra skvělé ztvárnění Alfreda Hitchcocka v podání Anthony Hopkinse!! Opravdu výborný výkon! Také Helen Mirren a Scarlett Johansson podaly skvělé výkony. Nejvíce mě potěšilo, že bylo vybráno zrovna natáčení a vznik Psycha, jelikož je to vtipná podívaná a když člověk vidí, že i vtipně vznikalo, tak to opět pobaví. Paráda. ()
Pro mě příjemně velké překvapení. Životopisné filmy většinou nejsou moje káva, protože jsou nudné a mají tři hodiny. Tady byla přiměřená délka, svižné tempo, skvělé herecké výkony a žádný prostor pro nudu. Pro mě teda rozhodně mnohem lepší film než zatím všechny nominované na Oscary, které jsem viděla. Vytknula bych snad jen jednu věc - tu strašnou masku. Sice chápu, že jí Anthony Hopkins musel mít, aby se přiblížil Hitchcocovi, ale byla opravdu strašná a bylo hrozně vidět, že je to jen maska. 5* ()
Film o jednej veľkej životnej etape Alfreda Hitchcocka. "Majster napätia" má síce zvláštnu filmovú formu (verím, že maskéri odviedli svoju prácu najlepšie ako vedeli), no oči Anthony Hopkinsa sú tak výrazné, že mi stále pripomínali len jednu osobu, ktorou je on sám. Biografické fakty sú servírované trochu neobvykle, tak, že sa prelíniajú pasáže z rodinného života a z nakrúcania. Celé to príjemne odsýpa. ()
Je možné, že diváci Hitchcocka se budou dělit na dvě skupiny. Na tu, která Psycho i samotného mistra bezmezně miluje, a na tu, pro níž je Psycho "jen" kultovním filmem a Alfred Hitchcock "jen" legendárním režisérem. Já patřím do té první. Hitchcock má v sobě nesmírný potenciál, kterému se zde však nepodařilo projevit či snad "odkrýt" ve všech vrstvách, jaké v sobě skýtal. Herecké obsazení je prvotřídní, od Anthonyho Hopkinse, který je namaskován famózně a dokonce i ta chůze je nerozeznatelná od té Hitchovy, přes Helen Mirren, nádhernou Scarlett Johansson a především Jamese D'Arcyho. V první chvíli, kdy se, coby Anthony Perkins dostavil na casting, jsem si pomyslela "Co tam dělá Perkins?" Jeho podoba s Anthonym je dokonalá a zarážející. Nejen vzhledově, ale i způsobem chováním, gesty a tou typickou Perkinsovou lehkou nervozitou a plachým úsměvem. Zde je jeden z kamenů úrazu. Vytvořit v biografickém filmu někoho, kdo působí tak věrohodně, jako byste se dívali na skutečného Anthonyho a nevěnovat mu ve filmu snad ani dvacet minut, je trestuhodné a opovážlivé. James D'Arcy si zasloužil co jen nejvíc prostoru a přehlížet tak kultovní charakter, jakým Norman Bates je, je vskutku velmi podlé. Není to však jen Norman, kdo zde dostal málo prostoru. Je to v podstatě celé samotné natáčení Psycha. Ti, kdo se těšili, že si užijí velkolepé "making the movie" budou nejspíš zklamáni. Měla jsem dojem, že natáčení Psycha se zde dohromady věnovalo zhruba pouze půl hodiny. Plus určitý čas, který se věnoval přípravám či jednáním s představiteli Paramount. Zbytek filmu je vyplněn výhradně soužitím a vztahem mezi Hitchcockem a jeho ženou Almou a jejími "dostaveníčky" s jistým Whitfieldem Cookem. Jelikož je však film kvalitně a precizně natočen, ani jako fanynku Psycha mě v celkovém dojmu nezklamal. Možná, kdyby se stopáž prodloužila a rovnoměrně se tak rozprostřely jednotlivé linie, byl by Hitchcock skutečným dokonalým dílem a poctou mistrovu dílu. ()
Galerie (142)
Zajímavosti (25)
- Fotografie, kterou si filmový Alfred prohlíží po hádce s Almou, je fotografie skutečného Hitchcocka s jeho ženou. (Morien)
- Keď sir Alfred Hitchcock (Anthony Hopkins) číta noviny vo vani, traja režiséri, ktorí sú vyobrazení ako „noví majstri napätia“, sú Claude Chabrol, Jules Dassin a Henri-Georges Clouzot. (Arsenal83)
- Herec Michael Stuhlbarg musel nosiť v scénach s Anthonym Hopkinsom topánky s masívnymi platformami. Režisér Sacha Gervasi povedal, že bez platforiem nesiahal Anthonymu ani po ramená. (Arsenal83)
Reklama