Režie:
Sacha GervasiScénář:
John J. McLaughlinKamera:
Jeff CronenwethHudba:
Danny ElfmanHrají:
Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlett Johansson, James D'Arcy, Jessica Biel, Danny Huston, Toni Collette, Michael Wincott, Michael Stuhlbarg (více)Obsahy(1)
Psycho (1960), nejslavnější film Alfreda Hitchcocka, by možná nikdy nevznikl – nebýt režisérovy umanutosti a neskonalé trpělivosti jeho spoluscenáristky, střihačky a manželky Almy Revilleové... Věhlasný mistr napětí se na konci padesátých let potýká s nečekanou situací. Jako režisér začínající v němé éře zvládl bez větších problémů přechod ke zvukovému filmu a po úspěchu ve Velké Británii opanoval i Hollywood. A teď, přestože jeho nedávné snímky Okno do dvora (1954), Muž, který věděl příliš mnoho (1956) a Na sever severozápadní linkou (1959) byly kasovními trháky, posílají ho filmoví kritici do důchodu a hollywoodská studia vidí ve jméně Hitchcock jen tiskárnu na peníze podle osvědčených námětů. Ambiciózní režisér se proto rozhodne přejít do protiútoku a chystá adaptaci Blochova románu, který přejímá skutečný případ sériového vraha a kanibala Eda Geina. Od rozporuplného projektu ovšem dávají hollywoodští producenti ruce pryč a Hitchcock tak musí zastavit vlastní dům. Už od začátku natáčení ale nejde nic podle plánu: jeho žena a spolupracovnice Alma se věnuje jinému scénáři, režiséra přepadávají staré úzkosti a navíc ho ve snech navštěvuje samotný Ed Gein... Životopisný snímek Hitchcock je režijním debutem scenáristy Sachi Gervasiho, inspirovaný odbornou publikací Stephena Rebella z roku 1990. Na pozadí příběhu o natáčení filmařova nejúspěšnějšího titulu, thrilleru Psycho (1960), se tvůrci soustřeďují na zvláštní a láskyplný vztah Alfreda Hitchcocka (1899–1980) a jeho manželky Almy Revilleové (1899–1982). Alma byla Hitchcockovou nejbližší spolupracovnicí a podílela se jak na jeho scénářích, tak na střihu. V době natáčení Psycha byli svoji už více než 30 let, když se ale Alma rozhodne vystoupit z „Hitchova“ stínu, není vůbec jisté, že to jejich manželství unese – tím spíš, že Hitchcock není schopen zvládat svou chorobnou fixaci na blonďaté protagonistky. Mimo ústřední dvojici s Anthonym Hopkinsem v roli sarkastického a zhýčkaného Mistra a Helen Mirrenové jako jeho sebevědomé a zároveň ohleduplné a obětavé manželky se objevuje i řada tehdejších hollywoodských osobností, například Janet Leighová (Scarlett Johanssonová) nebo Vera Milesová (Jessica Bielová). (Česká televize)
(více)Videa (39)
Recenze (520)
Čisto z faktografického hľadiska neoceniteľný film. I keď určite v mnohom prikrášľuje a zjednodušuje, jednoucho sleovať Hitcha akoo filmovú postavu v jeho súkromí a pri práci je pôžitok sám o sebe, Film postráda dramatičnosť, sústredí sa na psychiku svojho "pacienta", sem tam je vtipný, občas vydesí rejžovými predstavami a nijako zvlášť negraduje. Mne to osobne nevadí, len sa asi čakal ťažkotonážny oscarový náklad a tým pádom bol film sklamaním. Pravidlo, že ste tak žiadaný, ako váš posledný film, stále platí a ja tak trochu s ním aj sympatizujem, pretože zvyšuje nároky na tvorcov a tí sú nútení vydávať zo seba stále to najlepšie. Prečo bol potom Hitch jeden z mála, ktorí ho dokázali dodržať? ()
Miluju filmy z filmařského prostředí i Hitchcocka, ale tohle se moc nepovedlo. Na stopáž pouhých 98 minut se tam vlastně nic moc neděje, jako životopis to také nefunguje, protože ukazuje jen krátké období v jeho životě, a pro milovníky Psycha je tam nakonec hrozně málo záběrů z natáčení Psycha. Na druhou stranu solidně funguje retrostylizace a pár hitchcockovských vtípků, postřehů, jenže to je na film o takovém tvůrci zatraceně málo. ()
Je to celé divné. Proč se vlastně film o natáčení Psycha jmenuje Hitchcock? Divně přifouknutý Hopkins přitom pořád vypadá jen jako divně přifouknutý Hopkins. Takže z hereckého pohledu film táhne Helen Mirren. A ani jako film o natáčení Psycha to vlastně nefunguje. Jen další tuctové životopisné drama, které nezachrání ani Ed Gein ve vedlejší roli (50%). ()
Film, na který si za pár měsíců už nikdo ani nevzpomene, přitom to tak dobře začalo. První půlhodina je dobrá, vlastně velmi dobrá a hlavně strašně zábavná. Úplně ve mně probudila natěšenost, myslela jsem si, že mě teď čeká příjemná filmová hodina a půl s dobrými herci. Velmi mě bavilo to pozadí vzniku filmu, od hledání inspirace, přes schůzku s cenzorem, až po samotné natáčení. Jenže krátce na to filmu začne docházet dech. Natáčení Psycha ustupuje do pozadí, Hitchcock se promění v žárlivého manžela a divák sleduje menší krizi manželského páru, kterou však Sacha Gervasi nezvládl vůbec prokreslit a jít do hloubky, takže vlastně vůbec nikoho nemůže zajímat. A dokonce dokázal ve druhé polovině z Hitchcocka udělat strašně nesympatickou postavu. Film na jedno zhlédnutí. ()
Kdo viděl Sašův Anvil, toho pravděpodobně nepřekvapí, že má všechny dokumentární esa v rukávu už od první minuty a nelekne se ani korpulentního Hitchcockova ega, ani potřeby načrtnout iluzi starého dobrého Hollywoodu. Obojí mu vychází tak nenuceně, že si dobrou půl hodinu odmítáte připustit, že se vlastně nic zajímavého neděje. Fanoušci Hitche, koupelen a kultovního hudebního podkresu mají samozřejmě výhodu, ale pokud vyloženě nemáte potřebu lézt Almě a Alfredovi pod peřinu, čeká vás jen oživlá Wikipedie, zpestřená přepálenými rtěnkami a třípatrovým výrony kadeřnického umu. A čím víc v Hitchcockovi vidíte, tím víc vám to přijde prázdné (jinými slovy Douglasovo hodnocení plně chápu). ()
Galerie (142)
Zajímavosti (25)
- Hlavní postava má stejné iniciály jako herec, který ji ztvárnil. (honx)
- Můžete si všimnout, že v celém filmu je Alfred Hitchcock (Anthony Hopkins) oblečen pouze do černobílé kombinace barev, kromě pyžama, které má jednou barvu červenou a podruhé tmavě modrou. (klarika)
- Mezi herci, kteří byli zvažováni pro roli Alfreda Hitchcocka (Anthony Hopkins), byli také Oliver Platt, Richard Griffiths, Alfred Molina, Paul Giamatti, Philip Seymour Hoffman, Bill Murray a Johnny Depp. (Morien)
Reklama