poster

Přežít svůj život

  • slovenský

    Prežiť svoj život

  • anglický

    Surviving Life (Theory and Practice)

  • Česko

    Přežít svůj život (teorie a praxe)

    (neoficiální název)

Animovaný / Komedie / Drama

Česko / Slovensko, 2010, 105 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • gudaulin
    ***

    Švankmajerova tvorba spoluvytvářela můj filmový vkus a dodnes pro něj mám velkou slabost. Snad žádný jiný režisér ode mě neobdržel tolik pětihvězdičkových hodnocení a chvály v komentářích. Jeho celovečerní filmy jsem považoval za jednu z mála výjimek v šedi a marasmu české produkce. Tohle je první případ z jeho dlouhometrážní tvorby, kdy krčím rameny a říkám, že zvolená forma na mě působí rušivě a výsledek v některých pasážích prachobyčejně nudí. Ještě se mi nikdy nestalo, abych se u Švankmajerova filmu podíval na hodinky. Jeho celovečeráky jsem obvykle viděl v kině a u tohoto kousku k tomu nedošlo jen proto, že v jižních Čechách kina snímek ignorovala. Kdybych vážil cestu do Budějovic, byl bych možná méně shovívavý a Švankmajer by se musel spokojit s nižší nadílkou. Náš mistr animace může být vlastně rád, že má početnou skupinu stálých fandů, kteří ho tentokrát myslím poněkud podrželi. Tohle je unavený film, kde ani výtvarná stránka nezakryje hubený rozpočet. Celkový dojem: 55 %.(25.4.2015)

  • Cimr
    ****

    Originální film, kterého bychom si měli v Čechách vážit. Jen jediná výtka - vizuální nápad, na němž je snímek postaven, se mi cca po hodině okoukal, takže ze začátku jsem byl mnohem nadšenější (úvodní Švankmajerův komentář se mi líbil snad vůbec nejvíc), než na konci. Pomůže zajímavá pointa, ale přesto si myslím, že 105 minut je na podobný film moc.(20.8.2011)

  • annihilation
    *****

    Evženovi se začínají zdát podivné sny, a tak začne navštěvovat psychoanalytičku. Dozvídá se tak spoustu věcí, které potlačil ve svých vzpomínkách. Naučí se i způsob, jak do snů pronikat a ovládat je, jen se rozhodnout, jestli je lepší život bdělý nebo ten snový. Originalita, se kterou je lehce surrealistický film zpracován nezná mezí. Inteligentní humor, který naráží na Junga a především Freuda vás úplně pohltí. Oidipovský komplex, superego a analýza snů, všechno je podáno velmi zábavnou formou, která vám postupně odhaluje víc a víc smysl příběhu a rozmotává zpočátku nesmyslný příběh. Nakonec do sebe každý malý detail zapadne a utvoří velmi zajímavou a především originální podívanou. Jen se nesmíte nechat odradit podivným způsobem animace, který Jan Švankmajer zvolil, nakonec to má přece jen své kouzlo.(13.5.2012)

  • Vodnářka
    **

    Všimli jste si, kolik toho ve Švankmajerových filmech vypoví o člověku ústa a hlavně zuby? Třeba v tomhle snímku - psycholožka s výhružně trčícím špičákem, doktor s arogantně zlatým zubem, manželka s dominantním předkusem, který se zmenšuje s jejím narůstajícím zoufalstvím, perfektní bílý chrup Evy Animy Evženie, bezzubá žebračka Superego Bůh a Freud výsměšně vyplazující jazyk. Anebo zbavení se malého Petříčka zobrazené právě drastickým trháním stoliček. Detailů právě na spodní čelist je ve filmu nespočet, jsou součástí jak reálného, tak i snového světa. Jenže právě v rozlišování těchto světů to Švankmajerovi docela dře, vždyť on všechny výtvarné hrátky a infantilní úchylnosti využívá úplně kdykoliv, takže svět spících naprosto zaniká a ani zdaleka se nevyrovná Gondryho poetické piplačce s celofánem nebo Nolanovým geniálním propletencům. A pak ten příběh. I kdyby Švankmajer vydoloval ze svého výtvarného nevědomí sebevíc, nikdy to neodvede pozornost od opravdu hloupého příběhu o pánovi, který vlastně celý život toužil být dobrým manželem své matky a správným otcem sama sebe. Přežít sto pět minut v kině pak může být těžší než přežít celý svůj život...(26.6.2011)

  • boblig
    ****

    Je to pořád starý dobrý Jan Švankmajer, který tvoří bez ohledu na současnou tvorbu, ale jaksi unavený a zbytečně polopatický ... Škoda.(27.2.2011)

  • - Český lev 2010 za nejlepší výtvarný počin pro Jana Švankmajera. (M.B)

  • - Švankmajer napsal snímek na základě svého vlastního snu, který ho jednoho rána probudil. (hippyman)

  • - Z ekonomických dôvodov bola vo filme použitá čisto ručná animovaná technika bez počítačových animácií. S tým režisérovi pomáhalo veľa študentov z celého sveta, ktorí mu asistovali v rámci svojej neplatenej stáže. (Raccoon.city)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace