poster

Botostroj

  • anglický

    Giant Shoe-Factory

Drama

Československo, 1954, 101 min

Režie:

K. M. Walló

Předloha:

Svatopluk Turek (kniha)

Kamera:

Julius Vegricht

Hudba:

Jan Kapr

Hrají:

Vítězslav Vejražka, Vilém Besser, Eva Kubešová, Zdeněk Řehoř, Oldřich Vykypěl, Petr Skála, Ota Sklenčka, Marie Vášová, Rudolf Hrušínský, Božena Böhmová, Jarmila Kurandová, Oldřich Lukeš, J. O. Martin, Věra Benšová, Jan Skopeček, Jaroslav Toť, Ema Skálová, Otto Šimánek, Dagmar Drašarová, Karel Houska, Vlasta Fialová, Kamil Olšovský, Vladimír Řepa, Miloš Willig, František Peterka, František Vnouček, Hynek Němec, Gustav Hrdlička, Josef Chvalina, Rudolf Myzet, Josef Maršálek, Marie Pavlíková, Věra Váchová, Anna Pitašová, Zdeněk Šavrda, Zdeněk Jelínek, Antonín Klimeš, Miloš Vavruška, Oleg Reif, František Šlégr, Eva Marie Kavanová, Marie Nademlejnská, Josef Kotapiš, Svatopluk Majer, Bedřich Bozděch, Karel Pavlík, Zdeněk Hodr, Štěpán Bulejko, Arnošt Faltýnek, Jan Šmíd, Rudolf Široký, Libuše Zemková, Miroslav Homola, Emma Kovárnová, Karel Hovorka st., Václav Švec, Jiří Němeček, Jiřina Bílá, Miloš Liška, Jaroslava Panenková, Josef Bárta, Ljuba Benešová, Kamil Bešťák, Kamil Blahovec, Jiří Čeporan, Eva Foustková, Věra Joudová, Karel Kocourek, Ladislav Mandík, Přemysl Matoušek, Otakar Moučka, Jarmila Navrátilová, Miroslav Olejníček, Jan Pilař, Karel Maršálek, Luděk Pilc, Eugenie Podhorská, Jaroslav Radimecký, Ladislav Sedláček, Stanislav Sedláček, Oldřich Šmalcl, Eliška Velímská, Josef Vladimír Švec, G. Urban
(další profese)
  • hygienik
    ***

    Čo s týmto? Nádherná ukážka propagandy, ktorá snaď človeka osloví viac dnes ako pred pol storočím. Dnes sa nájde dosť ľavicových aktivistov, ktorí v tom uvidia účinnú kritiku korporátneho kapitalizmu. Ale je takáto urputná obžaloba na mieste? Je úspešný veľkopodnikateľ synonymom bezcitného egoistu? V prípade T. Baťu určite nie.(12.10.2016)

  • BASE
    **

    V rámci propagandy z doby realizací reálně socialistického filmu své doby v ČSR velice zdařilé.(4.2.2010)

  • honza7
    *

    Sám nevím, zda to byl jen zlý sen, či jen krutý omyl, že se tento film natočil. Nejdřív jsem si myslel (ano, čtete dobře, já myslel), že to bude nějaký dokument o Baťovi, ikdyž rudý obal mi říkal něco jinného... v určitých částí filmu jsem si i říkal, že namísto rudé barvy na obalu by měl být hákový kříž. Ovšem po scéně, kde se hlásalo, jak se kráásně mají v rusku mne přesvědčilo to, že rudý obal je zde na místě!! Taktéž otázka v podobě " Vy jste komunista?" "A kdoby nebyl!!" mě opravdu odrovnala... nevěděl jsem jestli se mám začít smát... nebo začít brečet. Inu ale má to i své výhody, za kterou uděluji celou JEDNU hvězdičku! A to dějepisnou aneb zde můžeme krásně vidět, jak totalitní režim zamíchal kartami i v kimenatografii. Každopádně toto je jiným slovem sprostota a už se psychicky připravuji, že mne čekají další "veledíla" (Rudá záře nad Kladnem či Nevěra ) a ty co ještě určitě vyjdou (otázka smát se a těšit se nebo brečet a bědovat?)(9.1.2010)

  • Mulosz
    odpad!

    Karel Michael Walló byl další zaprodanec poúnorové filmové ideologie, ne však tak obecně známý a dostupný, jeho jméno utkvělo v povědomí výhradně „díky „ filmu „Botostroj“ z roku 1954. Všichni dnes již víme, jak se komunisté stavěli k hodnotám vybudovaných za první republiky, ne jinak tomu bylo i v případě světoznámého šikovného (a taky velmi lidského) podnikatele Tomáše Bati. Ten dostal v tomto snímku na frak maximálním způsobem a došlo k téměř stoprocentnímu překroucení jeho postavy, vlastností a fungování podniku. Na místo moudrého a laskavého člověka z něj film dělá stvůru, která mírou své lidskosti nedosahuje ani té nové továrny, jakožto neživého hmotného statku. Celé toto filmové zobrazení lže, až se mu od huby práší, a mně z něj bylo poměrně nevolno.(23.11.2012)

  • gjjm
    ***

    Na jednu stranu taková socialistická variace na Občana Kanea, na druhou stranu neuvěřitelně zábavný obraz kouzelně naivních komunistických názorů na morální zkázu prvorepublikových buržoustů. Nicméně musím uznat, že, dívat se na to dá, a nehledě na nesmírně naivní dementní dialogy jsou filmové techniky (pár záběrů je ze Sitizna v podstatě nepokrytě vykradeno) celkem zvládnuté, a nenudil jsem se až tak moc. Docela slušné herecké výkony (geniálně démonický Vejražka, přes debilní roli dost sympatický Besser, v menší roli pak jako vždy Hrušínský), pěkná kamera a v rámci možností dobrá vizuální stránka. Hodnocení snižuje agitkovitost a naivní dialogy (přestože si v ničem nezadají s mnoha současnými filmy).(10.3.2009)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace